Gå til innhold
Hundesonen.no

Pulien Nico og Alaska Husky Toddy

Mud
 Share

Recommended Posts

• Svar 497
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nico er en Ungarsk Puli fra Kennel Häxeboet

Toddy er en Alaska Husky på 1 år som ble vår litt sånn tilfeldig. Han er ikke særlig glad i å løpe fort og langt, han vil mye heller kose. Sånt blir det tidlig pensjon av. Enn så lenge bor ha

Advarsel : skryt! Siste runden i valperingen er unnagjort og det ble BIR og en dommer som var fornøyd med det han så. Men det jeg er mest fornøyd med er hodet på lille krapylet. Selv på dogs4a

Posted Images

Siden sist har vi vært enda mer i skogen, fått litt kontroll på valpebitingen ( bare litt ), og vært på valpekurs hos kruttlappen.

Fortsatt fryktelig fornøyd med valpen :)

Lettlært, glad og stødig.

20140628_123743-1.jpg

20140628_112635.jpg

20140629_064559.jpg

• Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig å si, men vi er fortsatt ekstremt fornøyd med lille bøllefrø.

Litt bildespam ..

leker med min første egne hund. Han har ikke bodd hos meg annet enn i perioder på mange år, da han er "skilsmisse-hund" og trives best i byen i mens jeg trives best på landet.

Det er ganske nøyaktig 16 år som skiller i alder på disse to, men man skulle ikke tro det..

20140705_164026.jpg

20140705_1639550.jpg

20140705_163931.jpg

20140705_163932.jpg

Aldri fred å få rundt en valp

20140705_163746.jpg

Det nærmeste man kommer et oppstillingsbilde

20140705_163617.jpg

Med bestevennen sin...

20140705_095328.jpg

20140705_095324.jpg

20140705_095149.jpg

Man kan ikke alltid være søt...

20140705_094732.jpg

• Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nico nyter sommerferien.

20140712_122810.jpg

20140711_2022140.jpg

20140711_202158.jpg

20140710_155252.jpg

20140709_113153.jpg

20140709_1127150.jpg

20140709_111600.jpg

20140709_062126.jpg

Vi er på gården i Kongsberg.

Dessverre må hun stå bindt ute pga hestene, noe hun egentlig synes er unødvendig.

Hun gidder ikke være renslig lengre av en eller annen grunn, men regner med det går seg til.

Hun har blitt litt mer Puli, noen mennesker må bjeffe litt på og gjøre seg litt lang i kroppen når man møter , før hun plutselig kaster seg over de i vill glede.

Litt blandede følelser :lol:

Bitingen er bedre, dvs - hun slutter ved et bestemt Nei.

Hun er fin :wub:

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hun ser så kul ut! Bra lek på henne da :ahappy: Når og hvor er utstillingsdebut?

Hun har overraskende bra lek.

Bedre enn belgeren jeg hadde som fikk 5 på lek på MH.

Liiiiitt upraktisk rundt barn egentlig :P

Debuten er i Drammen i slutten av August.

Vi klinker til med en to dagers.

Med mindre hun klarer å skade seg på et eller annet vis først da, hun gjør en iherdig innsats.

Om denne får Hd er jeg åpen for at den er selvpåført.

Det er ikke særlig lurt å være ekstremt turbo og usannsynlig klønete på en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

På tide å oppdatere selv om det egentlig ikke skjer så mye spennende :P

Nico er Nico.

Blid og fornøyd.

Hun og kidden blir mer og mer knyttet til hverandre og det er tydelig at han er det viktigste i livet hennes. Hun må alltid være nær han.

20140720_191138.jpg

20140722_205546_LLS.jpg

20140808_064144.jpg

Livet hennes består av sånn ca alt annet enn trening. Hun blir dratt med overalt stakkars liten, og siden hun tydeligvis har utømmelig energi må vi huske å begrense henne. Det har blitt mye lange turer, og vi prøver å passe på å bære henne nok.

20140725_165401.jpg

Dessverre har hun oppdaget at det er ok å bade. Fint i år, verre når dreadsene kommer.

20140721_145644.jpg

Det skjer saker og ting med pelsstrukturen.

For få uker siden så hun sånn ut før og etter hun ristet seg.

20140721_163856.jpg

20140721_163806.jpg

Magisk hva!? :D

Nå ser hun sånn ut dagen etter en skogstur, selv etter å ha lagt igjen noe som kunne forveksles med en beverhytte i senga...

IMG_20140812_211647.jpg

Hun er fortsatt trygg og god. Fortsatt leken ( men ikke fult så voldelig) , og vi er fortsatt veldig fornøyde.

Hun har en kraftig drawback da. Hun elsker ALL type avføring bortsett fra hundemøkk.

Det er ufint og fører til en god del bannskap og tvangsvask.

• Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig herlig herlig! hun vokser til! :D

Har vært så opptatt med jobb i sommer så har ikke hatt tid til å inn her!

men nå framover er det litt roligere, så da er vi veldig åpen for å finne en dag for en puli play date!

Dere blir i Norge en stund? Nå har vi det lott hektisk med jobb, barn og fisketur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nico debuterte med brask og bram på norsk Leonberger klubbs utstilling i går.

Først ble hun BIR i skarp konkurranse med seg selv, så plutselig BIG ( :| ) og under BIS finalen viste hun hvorfor Puli burde bli den nye IPO- rasen og ble BIS3.

Det gikk over all forventning.

Jeg forventet egentlig at hun ikke skulle trave et sekund og at hun skulle finne på all mulig tull under bedømmelsen.

Men det sparte hun heldigvis til BIS finalen og da var vi allerede mer enn fornøyd.

Rasedommer var Marit Sunde.

Kritikken var som følger :

4 mnd. En trivelig ung frøken. Herlig fem. Hode og utrykk.

Bra kropp og vinkler.

Pels og bev.typisk for alder.

Herlig temp!

Jupp Jupp , det lønner seg å ha ramlet i et glass lykkepiller. .

Dårlig med bilder, vi har ikke kamera og var liksom ikke forberedt på annet enn fadese.

Men her er de få vi har.

20140823_153147-1.jpg

20140823_163853.jpg

Hun fikk også 500 gram v&h, et bånd, en sammenleggbar matskål og et kubbelys.

Ask er veldig fornøyd og vasene, kubbelyset og rosettene er nå nøye plassert på rommet hans.

'Det er min jente og jeg viste hun var finest! '

• Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIS 4 ! :D

BIS dommeren mente hun var vakker, og at jeg måtte jobbe med oppførselen hennes *plystre*

Det er noe med BIS ringen som vekker galskapen i henne. Neste gang får jeg noen andre til å stille henne i finalen! Hvis hun kommer så langt flere ganger :P

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis igjen :D.

Dette går seg til, vøtt.... Jeg hadde Willy i skulderhøyde opptil flere ganger i gruppefinaler - han landa da etterhvert, han også :D.

Men i hele forbanna finaleringen da! Det er liksom ikke snakk om å trave et steg! Det er knurring, salto , hun biter seg fast så jeg må brekke opp munnen hennes før jeg får gått videre. I æresrunden etter BIS ga jeg opp og bar henne til slutt.

Dommerbordet lo og kommenterte at bikkja hadde det veldig gøy når vi skulle vise oss for dommer.

Rasering og BIG går bra. BIS er helt kaos! :|

Hun fikk bra kritikk da.

Fem. Exl. Type.

Square body

Exl. For.g (????)

Well ang. in rear

Exl.bite and eyes.

Easy movem.

Den er nok lovende den valpen, men hun må snart slutte å vokse :P

Edit:

Takk for gratulasjonen forresten *dårlig oppdratt * :|:D

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
    • Jeg forer på 4 ulike typer tørrfor, som jeg varierer utfra andel Vom fra dag til dag. På vom alene får han steinhard avføring han uttrykker ubehag med å klemme ut og han begynte beite gress som om han var en hest da jeg ga for stor andel Vom. Ser ut som et rent instinkt han har for å regulere fordøyelsen. På tørrforene til stor valp fra Dilaq, Farmina, Happy Dog og Alpha Spirit har han kjempefin avføring. Små mengder, fast og passe tørr, lett å trykke ut, lett å plukke opp. På Eukanuba (fikk en sekk, ikke kjøpt den selv), der kommer det mengder av en konsistens som griser til gresset. Ideelt her også er max 1/2 Vom og resten tørrfor. De er alle forskjellige da 🤷🏼‍♀️ Edit: Angående råfor som treningsgodis: Jeg kjøpte en sånn silikon godbitpung med magnetlukking i toppen. En standard teskje står godt oppreist oppi den, så en slipper masse gris på hendene. Klarer seg med en serviett i lomma til det lille en får på seg innimellom, om en er litt klønete, som meg. Lett å vrenge og vaske. Fant den på Amazon UK. 
    • Var 50/50 som ikke fungerte så godt. Har nå gått over til kun tørrfor, ser ut som magen har stabilisert seg nå. Gir vom i blant. Fortsatt en del avføring, men det er vel naturlig med mer avføring av tørrfor enn vom?   Takk for innspill uansett!:)
    • Eddie har lagt inn søknad om å få de nusselige spanielørene erstattet med pønkråkk hanekam. I en alder av bare 6,5 mnd setter han seg heldigvis fortsatt ned som en jente når han tisser - og når han markerer, som han gjorde for første gang i dag. Det er stille før pubertetsstormen, men små vindkast kommer de mørke tordenskyene i forveien, og forsurer den prepubertale idyllen iblant.  I dag skulle jeg ha filma. Ikke første gangen en potensiell YouTube-million gikk i vasken. En av mitt livs store regrets er å ikke ha filma første gangen jeg ga chihuahuaen en hel roastbeefskive. Jeg kunne vært millionær, men har åpenbart ikke næringsvett. Glemte å filme i dag også. Ord er fattige, men kamera og power-PC til å redigere videoer på koster, så ord får klare seg. Unge Edeward har slitt en stund, med en indre kamp mellom nature og nurture. Fornuft og følelser. Det instinktive ressursforsvaret hans er så sterkt at han har store vansker med å få gjennomført sin egen vilje. På den ene siden vil han gjerne ha meg til å kaste lekene hans, fordi å jage etter dem er det aller, aller morsomste han vet, men han har ikke lyst til å gi dem fra seg. De er verdisaker for han. Han vet kognitivt at det er nødvendig å hande meg gjenstander for å få dem kastet, og han ELSKER å få dem kastet. Leker er ikke morsomme når de ligger i ro. Da er de bare potensiell moro. Litt som penger i banken. Det er selvsagt mer gøy å bruke penger enn å bare ha dem, men det føles godt å ha dem, og en er redd for å miste dem ved å bruke dem. På samme måte som jeg gjerne vil reise og shoppe og drikke frappuccino og spise ute, så vil han helst ha de lekene flyvende gjennom lufta og sprettende bortover bakken. Han ber meg kaste dem. Han maser om å få dem kastet. Lyser opp i euforisk livsglede når han ser at jeg er i ferd med å kaste. INGEN tvil om hva som er høydepunktene i livet hans, men han har en slags malplassert økonomisk sans, hvor han vokter lekene som om de kan forsvinne dersom han bruker dem. Ressursforsvaret hans er så sterkt at det er et handikap for ham. Den absurde kampen han kjemper hver gang han vil ha lekene kastet, men ikke har lyst til å gi dem fra seg. Kan ikke beskrives med ord. You had to be there, for jeg har ikke filma det.  Dette har ihvertfall pågått en stund nå. Den indre kampen mellom følelser og fornuft. Så, i dag.. Vi har fått nytt utstyr i posten. Grime og kortere bånd for å ferdes i folksomme miljøer. Grime fordi jeg liker være på den sikrere siden. Han begynner bli stor og tung og sterk. Den ene gangen han DRO i båndet for å hilse på storebror er ikke noe jeg ønsker reprise på. Han kan tydeligvis være virkelig sterk om han plutselig finner ut at han ikke vil høre på meg, så grime er en potensielt nødvendig sikkerhet. Det, og så har vi kjøpt kjettingbånd, fordi jeg liker tyngden. Hunden kjenner også at båndet er der. Det er bedre kontakt. Dessverre, som vanlig ved netthandel, har vi fått noe annet enn jeg trodde jeg bestilte. 50 cm var ikke lengden på kjettingen, men total lengde. Det der trenger tilvenning. Heldigvis har vi også fått oss et strikkbånd med såkalt trafikkhåndtak, som jeg tenkte det kunne være greit å koke frosken sakte med for å unngå at likheten med visse grupper i Pride-paraden blir for påfallende. Det holder liksom å kle seg i lakk og lær i offentligheten, vi trenger ikke lage et SM show også, mener jeg. Det er hva som trolig vil skje om vi legger ut på tur blant folk med det veldig, veldig korte kjettingbåndet der uten noen tilvenning, så her må trenes, det var planen for dagen.  For å senke potensielt stress før vi gikk avgårde i nabolaget, så skulle vi leke litt. Få på litt gode biokjemikalier. Erstatte kortisol med endorfiner. Når matmor er utstyrt med vom og tørrfisk på lomma er det nødvendig å leke før vi går avgårde, for å få ned forventningsstress. Biokjemien i dette ble forklart meg, men jeg er ikke stø nok på detaljene til å gjenfortelle korrekt. I grove trekk flommes han umiddelbart av dopamin fra forventning om belønning, så utløser det raskt en masse adrenalin og kortisol når forventningene ikke innfris fort nok (for ham). Han blir agitert og opplever en slags smerter, og mat som belønning får ikke dette stresset ned igjen. Lek derimot gjør. Fikk teorien forklart, sett det fungere i praksis. Å leke på tur fungerer fint på vanlig turbånd, men jeg vil ikke tilvenne ham at det går an å leke på så kort bånd. Ulike båndlengder har ulike regelverk for adferd. Derfor må vi leke før vi legger ut på en potensielt stressende treningstur med SM-lenke, mat i lommene og KRAV for å få den.  KRAV et noe Eddie har problemer med å forholde seg til. Han kunne vært kryssordløsningen på nøkkelordet assertive. Meningers mot og egen vilje. Tar det å bli stilt KRAV til som en trussel. Frosken må kokes sakte, ellers går den i maktkamp. Det fikk jeg bekreftet på den harde måten i dag ved å stille et urimelig krav for å starte leken: Jeg ba ham om utgangstilling.  Istedenfor fikk hele nabolaget konsert med Dickhead and The Pønk Råkk Assertiveness.  Til å begynne med ble jeg irritert. Han var så TEIT. Noe så ufattelig simpelt som å bare sette seg i utgangstilling for å få det han så inderlig intenst ville ha. Han hadde SÅ lyst på både leken og maten, men istedenfor å kjapt, enkelt og greit sette seg i utgangstilling som han VISSTE ville gi uttelling, så valgte han å kjefte meg huden full for å ha the audacity til å ikke bare gi ham hva han ville ha.  Jeg fikk omsider noe som liknet utgangstilling og han fikk umiddelbart leken sin kastet. Fløy avgårde som om han hadde sluppet fri fra Guantanamo. Gjorde meg klar til å belønne ham for levering, fordi middagen var en time på overtid. Favorittmaten. Han er vill etter Vom. Villig til å utstå både kloklipp og frisering i ansiktet så lenge det står Vom på hylla. Han har vanligvis INGEN selvrespekt når det lukter Vom i premie. Vanligvis.  Han slapp favorittleken et par meter fra levering. "Ta med!" responderte jeg, og så var ******* løs igjen. Ikke snakk om. Sikker på det tok mange minutter med utskjelling. Han synes jeg er en herskesyk HURPE med et sykt "behov" for å dominere. HVORFOR skulle han levere meg den leken for å få maten jeg hadde i hånden? "Herskesyke hurpe! Det der handler bare om å ydmyke meg! Ser jeg ut som undersåtten din? Den leken er MIN og den maten er også MIN! Vil du ha leken i hånden kan du plukke den opp selv!" Jeg endte med å plukke den opp selv. Han ble stille noen øyeblikk. Innså at han hadde tapt. Jeg hadde nå både leken og maten og han hadde bare stoltheten. Det gikk ikke mange sekunder før nederlaget ble erstattet med forventning om kast. - Link! Unge Eddies verden raste sammen igjen. Usikker på HVA som er problemet hans, for han går SÅ fint i utgangstilling for kjipe tørrforkuler, bare de er i hånden som lure. Han HAR gått FINT i utgangstilling med Vom på hylla og i vinduskarmen også. Hvorfor ikke nå? Hva er problemet? Svaret er et intenst autonomitetsbehov. Han ga så TEΙΤΕ liksom-nesten kreative alternativer til en faktisk utgangstilling, etter å ha gitt ham flere invitasjoner til å plassere seg riktig valgte jeg å gripe halsbåndet for å veilede ham ordentlig på plass - for å kunne rose og belønne. Verste overgrepet jeg kunne begått mot ham. Han strittet imot, og jeg ville ikke gi meg, så det utviklet seg til en brytekamp jeg til slutt vant ved hans surrender. Var han et menneske ville han HYLGRÅTT. Hikstet og hulket i bunnløs sorg over dette sjokkerende sviket. Var jeg ikke hans beste venn? Hva slags venn og partner GJØR noe sånt? Jeg kunne jo ikke gi meg, for jeg hadde faktisk lagt på et krav, og han trenger VITE at et krav er et KRAV og når det innfris, så blir det ALDRI problemer og ALLTID godt humør og belønning. Å la en nær pubertal riesenschnauzer få lov til å kjempe seg fri fra et (i utgangspunktet bare veiledende) grep i halsbåndet var 100% uaktuelt, samme hvor såret og sjokkert han var. Det ble til slutt en utgangstilling. Leken fikk jeg også levert i hånden, men ikke uten en psych kamp om hvem som bestemmer over ressursene. Ede er IKKE fornøyd med å måtte jobbe for mat og lek.  Tur ble det ikke, men en god latter ble det, fordi Ede er absurd sta. Håper jeg ser samme humoren i det når han begynner skape seg pga endret båndlengde. Fra 2-1 meter i første omgang, med bare korte partier på "trafikkhåndtak". Grime har vi prøvd på. Den sitter det litt lenger inne å gå hjemmefra med ennå. 
    • Hvis det funker med 50/50 kan du jo da bare fortsette med det. For helgeturer går det jo fint å ta med i kjølebag, det gjør ikke noe om det tiner så lenge det blir spist innen en dag eller to. Men ville prøvd forsiktig med et annet tørrfôr som er beregnet for valp.
  • Opprett ny...