Gå til innhold
Hundesonen.no

Grilling uten kjøtt


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Dere som ikke spiser kjøtt, hva liker dere å grille? Jeg pleier å kjøpe soyapølser, men det er jo så dyrt, 55kr for 8 små dingser som egentlig ikke smaker så veldig mye. Har ikke fryser, så da må jeg spise dem opp "med en gang", får ikke spart resten til neste grilling.

Såh... hva er lettvint og godt å grille, som ikke er kjøtt/fisk? :) Forslag?

(Grillspyd og sånn er godt synes jeg, men må kjøpe så mye forskjellig, er ute etter enkle ting som kan tas med på "spontangrilling" etter skolen, og som man ikke trenger kjøkken for å forberede. Men grillspyd er det eneste jeg kommer på egentlig :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg spiser kjøtt men lager mye uten kjøtt, og menyen er lik om nirm er her.

Haloumi (grill ost nam!)

Potetsalat, tzatziki, stekt mais eller maisstuing fra meny. Stekt løk, purre, vårløk, sopp, paprika osv. Bakt potet istedenfor Potetsalat. Og for kjøtt spiseren et lite stk kjøtt ved siden av alt dette :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fisk også uaktuelt? For foliepakket laksefilet med godt krydder er enkelt og godt - har du en saks eller kniv tilgjengelig, trenger du i grunnen bare kjøpe folie og en firepakk med fileter på butikken.

Tilsvarende har jeg en dessert jeg elsker å ta med på grilling - kjøp en banan og en melkerull, del bananen på langs, legg melkepletter mellom halvdelene, pakk inn i folie, og la det steke til sjokoladen er smeltet.

Alternativt har min søster introdusert meg for s'mores, hvor vi bruker mariekjeks, digre marshmallows og melkesjokolade - legg på folie på grillen, og vent til sjokoladen er smeltet, eller bare grill marshmallowen på grillpinne og spis sjokoladen hard. Det er sjokolade, for pokker, det går alltid ned :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det aller meste av mat (som er godt) må man jo kokkelere litt med. :P Pølser og ferdige burgere er jo virkelig ikke godt, til nød spiselig (gjør man derimot mer ut av pølsene/tilbehøret kan det derimot bli godt).

Men det meste kan jo lages kvelden før også. :) Her er noen gode tips hvertfall:

http://vegetarbloggen.com/tag/grillmat/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grillspyd med tilbehør som salat, maiskolbe etc., wrap med grillede grønnsaker. Griller grønnsakene rett oppå aluminiumsfolie, eller så gjør jeg klar hele wrappen og griller den pakka inn folie. Husk å steike med litt olje, ellers blir det fort brent! ;)

Sistnevnte kan også legges rett i det varme grillkølet (ikke i selve flammene), så får du ferdig grilla wrap på 1-2-3! er utrolig godt! :-)

Bakt potet er også utrolig enkelt og godt! Men det tar jo en liten evighet å steke, så det utgår kanskje.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om mange som digger grillet maiskolbe. Sånn hel, som du gnager på. :P

Ogg pinnebrød, men regner med at det ikke regnes som mat?

pinnebrød er kjempegodt :D vil regne det som mat egentlig? Iallefall om man har litt grønnsaker eller noe ved siden av.

det så godt ut!

Vel. Jeg spiser kjøtt men lager mye uten kjøtt, og menyen er lik om nirm er her.

Haloumi (grill ost nam!)

Potetsalat, tzatziki, stekt mais eller maisstuing fra meny. Stekt løk, purre, vårløk, sopp, paprika osv. Bakt potet istedenfor Potetsalat. Og for kjøtt spiseren et lite stk kjøtt ved siden av alt dette :-P

går mye i potetsalat når jeg griller og :P

Er fisk også uaktuelt? For foliepakket laksefilet med godt krydder er enkelt og godt - har du en saks eller kniv tilgjengelig, trenger du i grunnen bare kjøpe folie og en firepakk med fileter på butikken.

Tilsvarende har jeg en dessert jeg elsker å ta med på grilling - kjøp en banan og en melkerull, del bananen på langs, legg melkepletter mellom halvdelene, pakk inn i folie, og la det steke til sjokoladen er smeltet.

Alternativt har min søster introdusert meg for s'mores, hvor vi bruker mariekjeks, digre marshmallows og melkesjokolade - legg på folie på grillen, og vent til sjokoladen er smeltet, eller bare grill marshmallowen på grillpinne og spis sjokoladen hard. Det er sjokolade, for pokker, det går alltid ned :D

Nja spiser fisk iblant, og synes foliepakket lakse (eller ørret da) filet er kjempegodt, med sitron og krydder. Men problemet blir igjen at jeg ikke har fryser, så da må jeg eventuelt spise fisk 4 dager på rad, og det gidder jeg ikke :P Men kan jo plukke med noe fra ferskvaredisken innimellom da, kom jeg på akkurat nå, da slipper jeg jo å kjøpe mer enn jeg vil spise.

Mmmm s'mores skal jeg prøve, eeelsker marshmallows! Hadde igjen noen fra i går, og grillet dem over ovnen hjemme :P

Det aller meste av mat (som er godt) må man jo kokkelere litt med. :P Pølser og ferdige burgere er jo virkelig ikke godt, til nød spiselig (gjør man derimot mer ut av pølsene/tilbehøret kan det derimot bli godt).

Men det meste kan jo lages kvelden før også. :) Her er noen gode tips hvertfall:

http://vegetarbloggen.com/tag/grillmat/

Ja det er det som er problemet, hvorfor er alt så mye jobb :P Kunne ønske jeg spiste kjøtt noen ganger, for enkelhetens skyld. Mye enklere å finne drittmat iallefall :P Skulle bodd i danmark eller sverige, er så mye enklere der.

Grillspyd med tilbehør som salat, maiskolbe etc., wrap med grillede grønnsaker. Griller grønnsakene rett oppå aluminiumsfolie, eller så gjør jeg klar hele wrappen og griller den pakka inn folie. Husk å steike med litt olje, ellers blir det fort brent! ;)

Sistnevnte kan også legges rett i det varme grillkølet (ikke i selve flammene), så får du ferdig grilla wrap på 1-2-3! er utrolig godt! :-)

Bakt potet er også utrolig enkelt og godt! Men det tar jo en liten evighet å steke, så det utgår kanskje.. :P

Bakt potet er jo kjempegodt, men tar litt for lang tid, grillen er vel kald før den er halvbakt :P wrap var lurt, tåler jo å hakke litt i forkant, og innser at jeg nok må det uansett :P maiskolbe er og godt! Hadde glemt alt som gikk an da jeg skrev innlegget :lol:

Veggispreik på face har mange gode tips! :)

Skal sjekke ut :D er medlem, men skriver sjeldent noe der, for det dukker jo opp i feeden til alle.

Bra tråd for jeg trenger også tips :) Liker ikke veggis pølsene noe særlig. Før grillet jeg gourme burger og urte burger men,gått lei de. halumi ost som er nevndt er knall god :)

nei de veggispølsene er litt tamme... synes de er gode å kutte opp i skiver, steke med litt olje, og ha i tomatsuppe f.eks, men til grilling er de litt småkjipe.

MEN, var i danmark i påsken, og da var det en pølsebod som solgte veggispølser. Den var god den! Mye bedre konsistens og smak, så skulle gjerne fått tak i den typen, finnes jo mange. Er bare ****** dårlig utvalg her til lands... og ikke minst dyrt, er derfor jeg ser meg om etter andre alternativer, når smaken tross alt ikke er verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ordne fylt paprika og slikt sikkert :) sjømat går jo også hvis du spiser det?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dessverre synes jeg sjømat er ganske ekkelt... liker godt smaken av reker, men klarer ikke spise det lenger, fordi jeg tenker bare at det er havets insekter :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan tenke meg de pølsene i danmark var gode! Tragiskt utvalg i Norge ja. de fleste andre land er jo mye bedre på vegetar mat. i England og Danmark som du sier blir jeg jo helt sjokkert over utvalget og kan bare gå se en evighet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skivet squash eller søtpotet, ha på olje og salt+urter, sjalottløk og cherrytomater kan du hive hele på grillen ved siden av. Også fylt sopp! (eller "bare" sopp, men da er vanlig champignon/portobello litt kjedelig, prøv feks. en god østerssopp med litt salt og pepper. Jeg er over gjennomsnittet glad i sopp da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...