Gå til innhold
Hundesonen.no

Den typiske utstiller?


Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Alle som går på nav er late. Alle som er overvektige er mentalt svake. Alle som trener fitness og bodybilding er så proppa fulle av stereoider at de eksploderer for ikkeno. Alle som studere humanor

Den typiske utstiller for meg forguder hunden sin, kommenterer dommeren med andre utstillere, klager litt over forsinkelser, skravleravler med andre utstillere, jubler HØYT når hunden gjør det godt og

Nei, vil ikke si det er hva jeg gjenkjenner som den typiske utstiller. Den typiske (om man skal klare å finne noe typisk i en arena med så store forskjeller) utstiller vil jeg si har et telt, stor

Jeg er ihvertfall normalvektig med mann, men ikke barn. Noe som er selvvalgt, og hvorfor det skulle hatt noe med inteligensen min skjønner jeg ikke helt.

Tja, BMI er nok omvendt proporsjonalt med IQ, og svangerskap ødelegger hjerna! :D:sheldon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Men det gjelder da alle hobbyer som krever mye tid? Det er jo gjerne en grunn til at man bruker enormt mye tid på en ting - interessen er enorm, det går ut over andre ting, det er helt naturlig.

Hvor mange timer om dagen må du bruke på å lære hunden å trave pent og stå fint? Har man ikke tid til å trimme seg selv eller dyr i tillegg bør man kanskje revurdere dette med hundehold.

Jeg svarte på feil innlegg, beklager det.

Jeg er ihvertfall normalvektig med mann, men ikke barn. Noe som er selvvalgt, og hvorfor det skulle hatt noe med inteligensen min skjønner jeg ikke helt.

Dette er tatt helt ut av sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange timer om dagen må du bruke på å lære hunden å trave pent og stå fint? Har man ikke tid til å trimme seg selv eller dyr i tillegg bør man kanskje revurdere dette med hundehold.

Jeg svarte på feil innlegg, beklager det.

Det gjelder da alle hobbyer som ikke går direkte på trening? Hvor mange timer i døgnet trenger man å bruke på å lære å synge pent, male fint, skrive, spille, lage mat, lese osv.

Det virker ikke som du er ute etter en debatt om utstilling eller utstillere - det virker som du er ute etter å "rakke ned på" alle overvektige, og siden vi tilfeldigvis befinner oss på et hundeforum så er det hundefolka som får gjennomgå. Men du har kanskje en annen agenda jeg ikke ser?

Helt i orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Det gjelder da alle hobbyer som ikke går direkte på trening? Hvor mange timer i døgnet trenger man å bruke på å lære å synge pent, male fint, skrive, spille, lage mat, lese osv.

Det virker ikke som du er ute etter en debatt om utstilling eller utstillere - det virker som du er ute etter å "rakke ned på" alle overvektige, og siden vi tilfeldigvis befinner oss på et hundeforum så er det hundefolka som får gjennomgå. Men du har kanskje en annen agenda jeg ikke ser?

Helt i orden :)

Likegyldig av hva man jobber som, hvilke hobbyer man har og alt annet så har man alltid tid og mulighet til å trene/være aktiv. Det er dere som har hengt dere opp i overvektspunktet (som vanlig), det var ett av flere punkt og ikke altomfattende.

Jeg ønsker å ha en saklig debatt, men jeg ser jo at det er håpløst når man kun går i skyttergravene og tror at alt handler om en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tar ikke så lang tid eller så mye trening å få en hund til å trave eller stå pent. Men - om jeg har et håp om at dyret skal gjøre det greit på utstilling så kan jeg ikke komme med en dvask og utrent hund.

Det spørs virkelig på rase :P

Men ellers skjønner jeg ikke poenget med denne tråden. Folk er forskjellige, so what? At en person bare legger merke til en bestemt gruppe mennesker sier mer om den personen, enn menneskene rundt...

Jeg ønsker å ha en saklig debatt, men jeg ser jo at det er håpløst når man kun går i skyttergravene og tror at alt handler om en selv.

Jeg har lov til å uttale meg ikke sant? I og med at jeg har samboer, tar høyere utdannelse, er slank og godt trent?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner nesten å lure på om TS er vedkommende som nikjeftet på meg for ei tid tilbake. Ut av intet ble jeg anklaget for å være dyremisshandler pga overvekt og at jeg hadde border collie. At det ikke var menneskerett å ha hund. Aldri sett vedkommende. Ut fra holdningene her kan man jo lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at mange mennesker som bruker enorme mengder tid på utstillinger (og kun det) ofte har svært lite annet å fylle livene med. Og la meg bare understreke, dette er ikke flertallet, men en absolutt andel.

Jeg har problemer med å skjønne korrelasjonen mellom mye av tiden sin folk bruker på utstillinger og hvor meningsfyllte livene deres er.

Eksempelvis synes jeg trening er forferderlig kjederlig, og FOR MEG ville et liv tilbrakt på treningssenter vært tomt og meningsløst- men jeg ser jo at mange av vennene mine får stor glede av å tilbringe time etter time med spinning. Så det kan jo være disse menneskene som bruker enorme mengder tid på utstillinger gjør det fordi de velger det. Fordi de liker det, fordi det gir de mening?

Jeg er enig i det som ble sagt tidligere: jeg synes de utstillingene jeg har vært på har hatt større likheter med kjøpesentere på lørsdag formiddag enn det TS beskriver i start innlegget sitt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likegyldig av hva man jobber som, hvilke hobbyer man har og alt annet så har man alltid tid og mulighet til å trene/være aktiv. Det er dere som har hengt dere opp i overvektspunktet (som vanlig), det var ett av flere punkt og ikke altomfattende.

Jeg ønsker å ha en saklig debatt, men jeg ser jo at det er håpløst når man kun går i skyttergravene og tror at alt handler om en selv.

Da er det det jeg har understreket som er poenget ditt? Right? I forhold til overvekt og dermed ikke utstilling i seg selv.

Du har ikke akkurat en god formulering om du ønsker en saklig debatt om ting og ikke ønsker at folk skal gå i skyttergraven, desverre. Når du går ut med å definere folk som mindre skarpe, som at vekt og iq henger sammen, at folk er korrupte fordi de ikke er enig i dommerns avgjørelse osv, så kan du ikke regne med en saklig debatt. Du må huske at det er mange aktive utstillere her - og alle som stiller aktivt vil før eller senere møte dommere de ikke er enige med. Det betyr ikke at de er korrupte, hverken utstillerne eller dommerne. Dårlige folk finner man over alt, ingenting av det du beskriver er spesielt typisk eller unikt for hundemiljøet.

Jeg sliter å se hva du vil frem til, annet enn å rakke ned på folk som sagt. God debatt blir det ikke av å starte med å angripe folk, uansett intensjonen bak det.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Da er det det jeg har understreket som er poenget ditt? Right? I forhold til overvekt og dermed ikke utstilling i seg selv.

Du har ikke akkurat en god formulering om du ønsker en saklig debatt om ting og ikke ønsker at folk skal gå i skyttergraven, desverre. Når du går ut med å definere folk som mindre skarpe, som at vekt og iq henger sammen, at folk er korrupte fordi de ikke er enig i dommerns avgjørelse osv, så kan du ikke regne med en saklig debatt. Du må huske at det er mange aktive utstillere her - og alle som stiller aktivt vil før eller senere møte dommere de ikke er enige med. Det betyr ikke at de er korrupte, hverken utstillerne eller dommerne. Dårlige folk finner man over alt, ingenting av det du beskriver er spesielt typisk eller unikt for hundemiljøet.

Jeg sliter å se hva du vil frem til, annet enn å rakke ned på folk som sagt. God debatt blir det ikke av å starte med å angripe folk, uansett intensjonen bak det.

Igjen, jeg har ikke angrepet noen her. Jeg stiller spørsmål og lufter vidløftige betraktninger som har slått meg en og annen gang. Jeg koser meg på utstillinger, akkurat som jeg koser meg på sportrening eller rypejakt med hundene.

Jeg har heller ikke satt et likhettrekk mellom overvekt og iq, ordet jeg benyttet var vel intelligens og det er et bredere begrep. I tillegg kan man selvfølgelig være svært oppegående og sykelig overvektig på samme tid, men på et eller annet punkt har man mistet selvkontroll og impulsstyring. Det samme gjelder de som henger seg fanatisk opp i trening og utseendefokus og teller kalorier som om det skulle være tikroninger.

Jeg har ikke kalt verken dommere eller utstillere for korrupte, det jeg henviste til var at endel høylytte utstillere alltid skal kritisere systemet eller dommeren for å være inkompetent, korrupt eller kjøre vennetjenester når resultatet kanskje uteblir.

Jeg minner deg også på spørsmålet jeg stilte i åpningsinnlegget; er dette typisk eller ekstremt? Dette åpner altså til en diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke satt et likhettrekk mellom overvekt og iq, ordet jeg benyttet var vel intelligens og det er et bredere begrep. I tillegg kan man selvfølgelig være svært oppegående og sykelig overvektig på samme tid, men på et eller annet punkt har man mistet selvkontroll og impulsstyring. Det samme gjelder de som henger seg fanatisk opp i trening og utseendefokus og teller kalorier som om det skulle være tikroninger.

Jeg tenkte egentlig at jeg ikke skulle svare i denne diskusjonen, men jeg kan bare ikke la være:

Hvordan kan du vite at sykelig overvekt kun går på dårlig impulskontroll? Du skulle møtt eks-kjæresten til broren min. Hun var syltynn. Trente masse og var kjempesunn. Men plutselig så fikk hun en hjertesykdom, og hun fikk da medisiner mot denne sykdommen. Vet du hva som skjedde? Medisinene hadde en bivirkning: Hun gikk opp i vekt. Og hun gikk ikke litt opp i vekt, nei, kiloene nærmest raste på henne. Den syltynne jenta var plutselig blitt sykelig overvektig. Og det er utrolig vanskelig å komme seg ned igjen etter å ha gått opp såpass mye. I tillegg fikk hun ikke lov til (i starten) å trene. Og da er det nærmest umulig.

Så, som noen nevnte, har du spurt hvorfor alle disse menneskene du betrakter er overvektige? Det er nemlig ikke alle som er overvektige fordi de ikke takler at det står uspist kake på bordet. Jeg vet at det ikke er alle som har hjertesykdommer eller noe lignende, men likevel, det å si at det alltid på et visst punkt handler om dårlig selvkontroll, det er for dumt.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, jeg har ikke angrepet noen her. Jeg stiller spørsmål og lufter vidløftige betraktninger som har slått meg en og annen gang. Jeg koser meg på utstillinger, akkurat som jeg koser meg på sportrening eller rypejakt med hundene.

Jeg har heller ikke satt et likhettrekk mellom overvekt og iq, ordet jeg benyttet var vel intelligens og det er et bredere begrep. I tillegg kan man selvfølgelig være svært oppegående og sykelig overvektig på samme tid, men på et eller annet punkt har man mistet selvkontroll og impulsstyring. Det samme gjelder de som henger seg fanatisk opp i trening og utseendefokus og teller kalorier som om det skulle være tikroninger.

Jeg har ikke kalt verken dommere eller utstillere for korrupte, det jeg henviste til var at endel høylytte utstillere alltid skal kritisere systemet eller dommeren for å være inkompetent, korrupt eller kjøre vennetjenester når resultatet kanskje uteblir.

Jeg minner deg også på spørsmålet jeg stilte i åpningsinnlegget; er dette typisk eller ekstremt? Dette åpner altså til en diskusjon.

Se der, du kan formulere deg saklig og mindre bastant - da er det straks mye greiere å diskutere. :D

For å svare på åpningsspørsmålet - jeg finner det ikke representativt for de utstillingene jeg har vært på. Man finner mennesker med de trekkene i alle miljøer, men jeg tror man skal lete hardt for å finne noen som fyller alle. Så svaret mitt må bli. "nei, det er hverken typisk eller ekstremt - det er ikke særlig reelt".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på utstilling i dag og vil ikke si listen din ramser opp typisk utstilling ;-) Det er jo noen som skiller seg ut eller er litt sære (etter andres mening) men altså, det vil du jo finne innen all hundesport men også på feks fotballkamp ;-)

overvekt feks finner du jo i hele verden og i alle arenaer omtrent :-) Bare viktig å huske at overvekt ikke nødvendigvis er noe personen selv kan noe for eller ønsker.

og eldre single damer? kanskje de ønsker å være single? kanskje de ikke ønsker barn evnt ikke kan få barn?

Vi er alle forskjellige :-) og du ville finne forskjellene overalt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg kjenner igjen gjennomsnittet av en utstillere i det tidvis nedlatende startinnlegget. Hverken i de menneskene som jeg kjenner, eller ikke kjenner, som jeg møter på utstilling.
Jeg har stilt hund med ujevne mellomrom i ca 10 års tid. 2 av mine egne i gruppe 1, samt labrador, fcr, dalmis og parson.
Engasjerte og flotte mennesker rundt ringen kommer i alle fasonger, heldigvis!

Selv er jeg samboer, selvvalgt barnløs, i 30 årene, energisk, overvektig, trimmer, trener og konkurrerer med hundene, og trener selv på treningssenter. Jeg er heller ikke oppdretter, "bare" hundeeier på lik linje med mange andre utstillere.

Typisk utstiller, kanskje? Men mangfoldet trives jeg med :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De utstillingene jeg har vært på må jeg ærlig si at jeg ikke legger så mye merke til hvilke folk som stiller hundene. Jeg ser på hundene, snakker med de jeg kjenner. Det er vel det som er normalt?

Jeg selv får hund, samboer, ingen barn, undervektig, dårlig form og skal få en brukshund som skal stilles og brukes.

Men den vil vel da bare se ut som den stilles, og ikke noe annet? Fordi jeg er undervektig, vil jeg da ikke klare å trene hunden? Eller vil ikke det bli lagt så mye merke til, fordi jeg er tynn? Jeg kjenner jeg ble mektig irritert av å lese første post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte tiltrekker mer oppmerksomhet fra meg enn andre, og det er de jeg vil fokusere på. Noen av fellestrekkene jeg kan ramse opp er;

* Sykelig overvekt

* Enslige, eldre kvinner - mange har verken hatt mann eller barn (vil evt aldri få det)

* Lykken defineres av hvordan dyret ditt bedømmes, og man rakker konsekvent ned på alle blandingshunder og annet "uvesen" (Har de sett seg selv i speilet?)

* Baksnakking over en lav sko

* Bransjen er korrupt og dommeren er ikke flink nok hvis vedkommendes hund ikke vinner.

* Dyr som er avlet opp for brukshensyn bruker et halv liv til å forberedes på livet i en utstillingsring

* Ikke nødvendigvis de smarteste knivene i skuffen. Erfaringsmessig stiller man med lettvinte humaniorastudier eller 4-årig høyskolesurfing og anser seg selv for å være lærd.

* Eksteriør har alt å si. Man skal selvfølgelig parre sine egne hunder selv om de både sliter med samkjønnsaggresjon, separasjonsangst og andre alvorlige unoter - her bryr vi oss kun om eksteriør. Genpopulasjon er et begrep man ikke gidder å tenke særlig på.

Jeg var forresten på LP stevne i dag. Var mange der som helt sikkert passet beskrivelsene dine. Hva synes du om det?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...