Gå til innhold
Hundesonen.no

9 mnd. gammel destroyer


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Om du absolutt skal ha hunden løs i båndtvangen så for guds skyld ikke gjlr det i skog eller på fjell..

Second that, båndtvangen er for å verne om vilt i en slik sårbar tid som det nå er med nye små liv, osv. Selv om hunden kanskje ikke dreper en rådyrkilling så vil forstyrrelsene kunne føre til sprenging, avvisning fra mor/at de blir skilt, at de skader seg i flukt osv.. Ender kan ende med å forlate reiret om det blir for mye forstyrrelser også f.eks.

-

Lykke til med pøbelen, @ingvildoline , han roer seg nok så snart han får fresa av seg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt prøver han seg på ulovlig tygging når vi er hjemme også. Men da kan vi gå inn med en gang, si "nei", og fjerne han fra tingen eller fjerne tingen fra han.

Så – hva er det jeg gjør feil? Hva er det jeg ikke ser, ikke skjønner?

Det at du gir oppmerksomhet for tygginga, forsterker det :) Og når du forsvinner, forsvinner også «straffen». Da belønner han seg selv i stedet og fortsetter å forsterke atferden. «Nei» har også mistet sin betydning virker det som. Hva gjør dere når dere sier «nei»? får han et alternativ?

Jeg ville begynt å overse, det dere kan overse - evt fjerne han fra det han tygger på og sette han noen sekunder på soverommet for detter å ta han ut igjen. Altså, soverommet blir timeout. dere kan også feste et bånd et sted på stua og sett han der når han begynner å tygge på ting - det er ofte veldig effektiv. Det skal ikke brukes som straff - så når han fjernes leier du han bare vekk og går fra han. Trenger ikke si noe.

Kan fint være at han kjeder seg på ett eller annet tidspunkt iløpet av dagen, men det kan også være homroner i full sving, som gjør at han blir usikker. Sett opp et kamera så dere får filmet det - da er det enklere å se hvorfor han tygger på ting.

Du får ikke til å sette opp andre typer sperrer - eller ting som gjør at han ikke kan nå opp til ting? Feks sette stolene på bordet i en periode. Gjør det hele litt mer vanskelig for han.

Du kan også legge ut en Kong med litt snacks og tørrfôr når dere er hjemme og lær han å velge Kongen foran rampe-oppførsel.

Legg den ut når dere går og se om han velger å benytte seg av den etterhvert.

og som mange andre skriver - la han få løøøpe! Rasen har masse kropp den vil bruke til noe fornuftig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg har oversett noe, men har dyret andre ting å tygge på? Hos meg har det alltid flyti utover med tyggebein av diverse str og typer.

Da jeg hadde valp som prøvde seg på tygging på ulovlige ting var det å fjerne dyret fra det ulovlige og stappe et tyggebein inn i gapet evt kaste tyggebeinet avgårde.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg har oversett noe, men har dyret andre ting å tygge på? Hos meg har det alltid flyti utover med tyggebein av diverse str og typer.

Da jeg hadde valp som prøvde seg på tygging på ulovlige ting var det å fjerne dyret fra det ulovlige og stappe et tyggebein inn i gapet evt kaste tyggebeinet avgårde.

Når jeg passet ham gikk han bevisst etter andre ting enn tyggebeina og leken han hadde tilgjengelig. Han tok et nei for et nei, men gikk gjerne ikke lange tiden før han prøvde seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg passet ham gikk han bevisst etter andre ting enn tyggebeina og leken han hadde tilgjengelig. Han tok et nei for et nei, men gikk gjerne ikke lange tiden før han prøvde seg igjen.

Kanskje han opplever at det er da oppmerksomheten kommer? :) Kjipt å leke med egne ting om man ikke får noe igjen for det i alle fall (nei, jeg vet ikke altså, bare idemyldrer :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, Meesha og Arthur er jo like gamle, og Arthur er helt lik! De er valper, og full i ****. Jeg bruker bur til Arthur når han er alene nå, det er det eneste som fungerer rett og slett. Jeg lever i håpet om at det går over snart, og det synes jeg du også skal gjøre :) Jeg er imot bur på premanent basis, men synes det er helt greit å bruke i en overgangsfase i slike tilfeller som dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du gir oppmerksomhet for tygginga, forsterker det :) Og når du forsvinner, forsvinner også «straffen». Da belønner han seg selv i stedet og fortsetter å forsterke atferden. «Nei» har også mistet sin betydning virker det som. Hva gjør dere når dere sier «nei»? får han et alternativ?

Jeg ville begynt å overse, det dere kan overse - evt fjerne han fra det han tygger på og sette han noen sekunder på soverommet for detter å ta han ut igjen. Altså, soverommet blir timeout. dere kan også feste et bånd et sted på stua og sett han der når han begynner å tygge på ting - det er ofte veldig effektiv. Det skal ikke brukes som straff - så når han fjernes leier du han bare vekk og går fra han. Trenger ikke si noe.

Kan fint være at han kjeder seg på ett eller annet tidspunkt iløpet av dagen, men det kan også være homroner i full sving, som gjør at han blir usikker. Sett opp et kamera så dere får filmet det - da er det enklere å se hvorfor han tygger på ting.

Du får ikke til å sette opp andre typer sperrer - eller ting som gjør at han ikke kan nå opp til ting? Feks sette stolene på bordet i en periode. Gjør det hele litt mer vanskelig for han.

Du kan også legge ut en Kong med litt snacks og tørrfôr når dere er hjemme og lær han å velge Kongen foran rampe-oppførsel.

Legg den ut når dere går og se om han velger å benytte seg av den etterhvert.

og som mange andre skriver - la han få løøøpe! Rasen har masse kropp den vil bruke til noe fornuftig :)

Jeg kan absolutt ikke overse, da ender jeg i ytterste konsekvens opp med syk hund og en "regning" på flere tusen fordi han spiser opp tingene mine.

Alternativet når vi sier "nei" er å slutte med adferden og få "belønning" for det – vise han til plassen sin eller til noe han har lov å tygge på og et kort "nå var du flink".

Timeout benyttet vi en del da han var yngre, det fungerte veldig bra. Det bruker vi enda, men det må brukes mer, ser jeg. For det fungerer på raptuser, hopping, og de få ganger han bjeffer. Vi har dessverre ikke stor nok stue til å sette fast et bånd noe sted, da må han stå i kjempekort bånd for å ikke komme bort til noe (om noen lurer, ja, det er trangt her :P). Stoler på bordet var kjempesmart!

Mulig at jeg har oversett noe, men har dyret andre ting å tygge på? Hos meg har det alltid flyti utover med tyggebein av diverse str og typer.

Da jeg hadde valp som prøvde seg på tygging på ulovlige ting var det å fjerne dyret fra det ulovlige og stappe et tyggebein inn i gapet evt kaste tyggebeinet avgårde.

Det har han! :) Det ligger alltid margbein, tauknuter, bamser og slikt fremme til han. Han velger ofte også disse. Han er en tygger generelt, liker å bruke munnen virker det som (han bærer bl.a. stort sett alltid på pinner når vi går tur, elsker å kampeleke og lignende).

Når jeg passet ham gikk han bevisst etter andre ting enn tyggebeina og leken han hadde tilgjengelig. Han tok et nei for et nei, men gikk gjerne ikke lange tiden før han prøvde seg igjen.

Hjemme velger han som nevnt over i innlegget mitt ofte sine egne leker. Men det skal nevnes at det er mest når vi er i samme rom. Det ulovlige er for fristende når vi forlater rommet ;)

Kanskje han opplever at det er da oppmerksomheten kommer? :) Kjipt å leke med egne ting om man ikke får noe igjen for det i alle fall (nei, jeg vet ikke altså, bare idemyldrer :))

Tjæ, når han tygger på noe ulovlig er det ikke annen oppmerksomhet enn "nei" og at han fjernes fra tingen/tingen fjernes fra han, evt. at han settes på soverommet noen minutter om han er hyper. Når han leker med sine egne ting kan gjerne vi holde fast i det slik at det blir dralek, jeg klør på'n når han tygger på margbeinet sitt, "det er riiiktig!" når han tygger på bamsen sin osv.

Altså, Meesha og Arthur er jo like gamle, og Arthur er helt lik! De er valper, og full i ****. Jeg bruker bur til Arthur når han er alene nå, det er det eneste som fungerer rett og slett. Jeg lever i håpet om at det går over snart, og det synes jeg du også skal gjøre :) Jeg er imot bur på premanent basis, men synes det er helt greit å bruke i en overgangsfase i slike tilfeller som dette :)

Håpet om at "det går snart over" er en stor del av det som driver meg frem til han blir voksen og forhåpentligvis fornuftig :lol: Om noen av de andre tiltakene ikke fungerer, så må vi bare bruke bur. Jeg håper vi slipper det, men må man, så må man :)

Dita blir en sånn her om hun ikke får løpt nok: attachicon.gifdalek.jpg

:lol::lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme velger han som nevnt over i innlegget mitt ofte sine egne leker. Men det skal nevnes at det er mest når vi er i samme rom. Det ulovlige er for fristende når vi forlater rommet ;)

Han tygget på sitt eget bein også altså. Og han begynte stort sett å tygge på andre ting når vi snudde ryggen til, men han stoppet ikke av seg selv selv om han så at vi så på han. Måtte NEI til. Men vi gjorde ikke noe mer ut av det enn det. Og han sluttet jo. :P Men bare en liten stund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tygget på sitt eget bein også altså. Og han begynte stort sett å tygge på andre ting når vi snudde ryggen til, men han stoppet ikke av seg selv selv om han så at vi så på han. Måtte NEI til. Men vi gjorde ikke noe mer ut av det enn det. Og han sluttet jo. :P Men bare en liten stund :P

Denne berømte grensen, vettu – den mååå dyttes litt i for å se om den flytter seg... :P Men det gjør den ikke, så jeg satser på at det går inn en vakker dag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, når jeg hadde pubertetstroll, ble løsningen og øke aktivitet (selv om hun fikk mye fra før) og da fortrinnsvis på morgenen, slik at hun var sliten når jeg dro. Og jeg gikk ikke bare en liten tur, hunden fikk trekke og/eller løpe i 45-60 min. Dog hadde jeg en liten uke hvor jeg hadde med meg hunden i bilen på jobb, for og få brutt vanen (etter en periode med ødelegging). Kunne selvfølgelig ha puttet henne i bur hjemme, men er ingen stor fan av det så synes det er bedre og ha med i bilen slik at jeg kan lufte flere ganger ila arbeidsdagen.Hun ble sitt ukompliserte udestruktive selv igjen etter hormonrunden var ferdig, og fungerte fint mens det pågikk så lenge hun fikk trim før jobb.

Konklusjon fra meg: Enten mer trim, om det er fysisk eller mental stimuli som er best må vurderes i hvert enkelt tilfelle, fortrinnsvis før man drar fra dem, slik at de er slitne da.

Eller ta med hunden på jobb/i bil e.l. til perioden er over (forutsatt at den får nok trim og ikke ødelegger pga manglende stimulering).

Evt nødløsning, sett de på et rom med lite muligheter for destruering slik at de ikke har noe annet valg enn og evt bruke leker/tyggeting du har lagt igjen, om de kjeder seg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...