Gå til innhold
Hundesonen.no

9 mnd. gammel destroyer


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Vi står nå ovenfor en utfordring jeg ikke helt vet hvordan vi skal løse. Meesha har vært enkel å ha alene hjemme hele tiden, fra vi begynte med korte perioder da han var rundt fem mnd. til nå, hvor han er opp mot seks-sju timer alene. Men nå er han begynt å ødelegge ting. I det sekundet (han tror at) vi ikke ser på, enten det er når jeg står med ryggen til på kjøkkenet, går på do for å tisse eller drar på skolen for en totimers forelesning, har han kjeften rundt noe han ikke får lov til å ha den rundt.

Som eksempel; en dag denne uken var han alene en time, og det vi kom hjem til var sofapute-innhold over hele stua. Etter tre timer alene i går, hadde han spist blant annet den fine BIM-rosetten sin og sitt eget halsbånd (som for the record ikke var festet på han). Å legge ting høyt hjelper åpenbart ikke lengre, for han hopper opp på enten kjøkkenbordet eller stolene.

Jeg tror han får nok stimuli, men jeg lurer på om han trenger mer. Vi går tur (dessverre kun i bånd nå pga. båndtvangen) i mellom 1 og 2 timer for dag. Vi trener korte økter med lydighet hver dag. Han slapper av inne når vi er hjemme, og når vi kommer hjem ser vi at han hopper ned fra sofaen hvor han har ligget og slappet av eller sovet. Han er alltid luftet når han skal være alene og han gjør ikke fra seg inne. Han får dentastix eller lignende når vi går, og har tyggebein og leker tilgjengelig.

Så jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre. Hverken jeg eller sambo har lyst til å sette han i bur. Kompostgrinder har vi for det første knapt plass til (liiiten leilighet), og for det andre vil han nok bare hoppe over (han er en spretten liten **** :P). Ofte er han alene fra morgenen av, og da må jeg dra han med om vi skal gå tur (B-hund, han skal hjem og sove mer; for så å våken og ødelegge...).

Vi har hatt han på soverommet noen ganger når han er alene, og da er det mindre ting å ødelegge. Jeg lurer på om det er den beste løsningen. Samtidig er jeg redd for at han skal bli kreativ der inne også, og gå løs på senger, skap, vegger eller what not.

Som nevnt prøver han seg på ulovlig tygging når vi er hjemme også. Men da kan vi gå inn med en gang, si "nei", og fjerne han fra tingen eller fjerne tingen fra han.

Så – hva er det jeg gjør feil? Hva er det jeg ikke ser, ikke skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har gjort det samme i det siste. Jeg har spredd mye tørrfôr utover hele leiligheten før jeg drar. Da ødela hun ingenting. Dette funket i tre dager, så startet hun å tygge og rote igjen.

Er bekymret for den utvendige pumpa til akvariet siden hun drar ut ALT hun får tak i, så vi har nå kjøpt et enormt bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Rydd :P

2. La han bruke hodet. Feks gå spor.

3. Begrens plassen han har tilgjengelig når han er alene. Og selv om dyrene kan hoppe, nbetyr det nødvendigvis ikke at de velger å gjøre det. Her har vi skrelt mellomgangen for alt annet enn hundeseng, vannskål og tyggebein, døråpningen inn til stuen er sperret med kompostgrind. Hverken Harly eller Lykke har hoppet over.

4. Gi han noe å gjøre på når dere går fra han, feks gi frokosten frossen i en kong så har han litt arbeid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ikke noe, høres for meg som han skal finen på noe. Altså kan du avgrense han til et rom hvor du har lite med ting kan han ødelegge så tren han til å være der alene med tygge ting når han skal være alene. Og blir det for ille så får en bruke bur for en periode når en ikke ahr mulighet til å ha et egnet hunderom. Mest sansynerligvis en periode ahn er i. Fikk det da min var valp. Valpen hadde raptus kl fire om morgene da var ikke akurat jeg klar til leking og bege like sta så vi brukte bur på natta. Nå sovern hele natta så da sover han i seng. Men når jeg er borte på jobb så ligger han i bur. Håper han slutter med pøbelskapene så han slipper buret om dagen også. Å han han i eget rom har ikke gått her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Rydd :P

2. La han bruke hodet. Feks gå spor.

3. Begrens plassen han har tilgjengelig når han er alene. Og selv om dyrene kan hoppe, nbetyr det nødvendigvis ikke at de velger å gjøre det. Her har vi skrelt mellomgangen for alt annet enn hundeseng, vannskål og tyggebein, døråpningen inn til stuen er sperret med kompostgrind. Hverken Harly eller Lykke har hoppet over.

4. Gi han noe å gjøre på når dere går fra han, feks gi frokosten frossen i en kong så har han litt arbeid.

1. Døh!! :P Vi har det ryddig altså, men det er begrenset hvor mye jeg kan fjerne av... vinduskarmer og sånt :lol:

2. Spor sliter han ut, ja. Sikkert et kjempedumt spørsmål: kan man gå spor på grus og asfalt? Det er ikke hver dag vi har bil, ei heller hver dag vi har tid til å gå opp i skogen, f.eks. på morgener før skolen.

3. Vi har liten leilighet, og åpen løsning, og på badet og i gangen kan han ikke være. Hvor høye er kompostgrinder? Må de skrus fast i veggen? For da kunne vi prøvd å sperre av "hans" hjørne i stua, hvor han har plassen sin. Hva tenker du om soverommet (som er mindre enn stue og kjøkken)? Det kan også strippes for svært mye "løsøre".

4. Frokost i kong var smart! Han får jo tørrfôr, det kan jeg vel blande ut i vann og fryse i kong og margbein.

Ikke noe, høres for meg som han skal finen på noe. Altså kan du avgrense han til et rom hvor du har lite med ting kan han ødelegge så tren han til å være der alene med tygge ting når han skal være alene. Og blir det for ille så får en bruke bur for en periode når en ikke ahr mulighet til å ha et egnet hunderom. Mest sansynerligvis en periode ahn er i. Fikk det da min var valp. Valpen hadde raptus kl fire om morgene da var ikke akurat jeg klar til leking og bege like sta så vi brukte bur på natta. Nå sovern hele natta så da sover han i seng. Men når jeg er borte på jobb så ligger han i bur. Håper han slutter med pøbelskapene så han slipper buret om dagen også. Å han han i eget rom har ikke gått her

Jeg håper det bare er en periode. Om nettene er han i koma, heldigvis. Det virker som om han er mye roligere på soverommet. Jeg har ikke kommet hjem til ødelagte ting der, annet enn at han drar tråder ut av gulvteppet (men det kan vi jo fjerne), og at han koste seg med en BH en dag. Jeg har veldig lite lyst til å bruke bur kjenner jeg, det blir siste løsning :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

1. Døh! :P Vi har det ryddig altså, men det er begrenset hvor mye jeg kan fjerne av... vinduskarmer og sånt :lol:

2. Spor sliter han ut, ja. Sikkert et kjempedumt spørsmål: kan man gå spor på grus og asfalt? Det er ikke hver dag vi har bil, ei heller hver dag vi har tid til å gå opp i skogen, f.eks. på morgener før skolen.

3. Vi har liten leilighet, og åpen løsning, og på badet og i gangen kan han ikke være. Hvor høye er kompostgrinder? Må de skrus fast i veggen? For da kunne vi prøvd å sperre av "hans" hjørne i stua, hvor han har plassen sin. Hva tenker du om soverommet (som er mindre enn stue og kjøkken)? Det kan også strippes for svært mye "løsøre".

4. Frokost i kong var smart! Han får jo tørrfôr, det kan jeg vel blande ut i vann og fryse i kong og margbein.

Jeg håper det bare er en periode. Om nettene er han i koma, heldigvis. Det virker som om han er mye roligere på soverommet. Jeg har ikke kommet hjem til ødelagte ting der, annet enn at han drar tråder ut av gulvteppet (men det kan vi jo fjerne), og at han koste seg med en BH en dag. Jeg har veldig lite lyst til å bruke bur kjenner jeg, det blir siste løsning :/

Ser jo ut til at du må satse på et meget ryddig soverom en tid framover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode forslag her, men jeg tenker kanskje at han i tillegg til å få brukt hode sitt mer, også trenger å få løpe? Dere har ikke mulighet til å enten la han løpe fra seg på egnet område eller evt. sykle med han? Ja, han er ni mnd, men jeg ville ikke hatt betenkeligheter med rolige sykkelturer av den grunn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo ut til at du må satse på et meget ryddig soverom en tid framover :)

Meget mulig. Da får sambo en ekstra grunn enn min irritasjon til å rydde opp etter seg der inne i det minste... :P

Om soverommet er løsningen, er jeg happy. Men jeg lurer fremdeles på hvorfor han ødelegger. For lite stimuli? Stress? Dustete tenåringsoppførsel?

Hvorfor kommer ikke hunder med bruksanvisning :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote og nettbrett er ikke venner!

Joda, du kan gå spor på både grus og asfalt, men ville ventet litt med asfalt siden han er såpass uerfaren enda. :)

Kompostgrinder er spnn passe høy, google is your friend :P

Tidligere når jeg fórte med tørrfór kjøpte jeg billig boksemat på butikken, og rørte ut 2 ss i maten som "lim" før det gikk i frysen. Fungerte veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode forslag her, men jeg tenker kanskje at han i tillegg til å få brukt hode sitt mer, også trenger å få løpe? Dere har ikke mulighet til å enten la han løpe fra seg på egnet område eller evt. sykle med han? Ja, han er ni mnd, men jeg ville ikke hatt betenkeligheter med rolige sykkelturer av den grunn.

Dette er muligens et veldig godt poeng! Om jeg ikke husker kjempefeil, oppstod Meesha the Ultimate Destroyer omtrent samtidig som vi gikk mindre løs og mer i bånd. Han er jo av en rase som virkelig trenger å få frest litt av seg. Vi har en inngjerdet kunstgressbane rett ved oss, hvor det egentlig ikke er lov med hund, men jeg har hatt han løs der noen få ganger nå i båndtvangen likevel (på tider hvor det ikke er mennesker). Da er han betydelig mindre "spiss" i oppførselen, det er som om den verste energitoppen synker og hele hunden er mer cool når han får løpe litt. Sykkel har jeg foreløpig ikke, men det får jeg skaffet meg om ikke så lenge. At jeg ikke har tenkt på at det kan være en medvirkende årsak. Tusen takk :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må få løpe ut energien sin. Det opphoper seg og man får den ikke ut med bare båndgåing med en slik type hund. Det kan hjelpe på den destruktive adferden. Ellers er det nok en periode og det vil gå over, så bare å prøve å rydde vekk og spraye på Bitterspray på karmer og bord hvis man er engstelig for det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote og nettbrett er ikke venner!

Joda, du kan gå spor på både grus og asfalt, men ville ventet litt med asfalt siden han er såpass uerfaren enda. :)

Kompostgrinder er spnn passe høy, google is your friend :P

Tidligere når jeg fórte med tørrfór kjøpte jeg billig boksemat på butikken, og rørte ut 2 ss i maten som "lim" før det gikk i frysen. Fungerte veldig bra :)

Nå kom jeg igjen på denne kunstgressbanen vi har rett over oss (se mitt forrige innlegg), der kan vi gå spor!

Aha, takk for tipset! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han løpe løs? Eneste gangen jeg merker whippeten er urolig, er når hun ikke får løpt løs på en stund. De trenger det, helst et par ganger i uka som minimum. Kan ikke ha en mynde løs i fler mnd i strekk i båndtvangen, det går ikke. Da må man finne andre løsninger :)

Kompostgrinder er vel 70-80 cm høye, null problem å hoppe over om han vil. Men spørs om han kommer til å prøve seg. Det er heller ikke et nederlag å måtte sette han i bur til han får roet loppene litt. Det er bedre det enn at det skal fese seg en dårlig uvane om å ødelegge så snart han er aleine.

Jeg har mine løs på soverommet, fordi det er lite der de kan gjøre. Det hender at Penny tømmer sokkeskuffen eller drar ut noe klær, men det er det. Det er ingenting annet spennende der inne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må få løpe ut energien sin. Det opphoper seg og man får den ikke ut med bare båndgåing med en slik type hund. Det kan hjelpe på den destruktive adferden. Ellers er det nok en periode og det vil gå over, så bare å prøve å rydde vekk og spraye på Bitterspray på karmer og bord hvis man er engstelig for det.

Åh, Sonen :heart: At jeg har vært så teit at jeg ikke har skjønt at det er løping som er stikkordet her.

Så:

- Alene på soverom, med alt løsøre ryddet vekk

- Frokost serveres frossen dersom han er alene fra morgenen av (frossen snacks om det er på [ettermid]dagen)

- Mer hjernetrim, gjerne spor

- Bryte litt lover og la hunden løpe løs

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han løpe løs? Eneste gangen jeg merker whippeten er urolig, er når hun ikke får løpt løs på en stund. De trenger det, helst et par ganger i uka som minimum. Kan ikke ha en mynde løs i fler mnd i strekk i båndtvangen, det går ikke. Da må man finne andre løsninger :)

Kompostgrinder er vel 70-80 cm høye, null problem å hoppe over om han vil. Men spørs om han kommer til å prøve seg. Det er heller ikke et nederlag å måtte sette han i bur til han får roet loppene litt. Det er bedre det enn at det skal fese seg en dårlig uvane om å ødelegge så snart han er aleine.

Jeg har mine løs på soverommet, fordi det er lite der de kan gjøre. Det hender at Penny tømmer sokkeskuffen eller drar ut noe klær, men det er det. Det er ingenting annet spennende der inne.

Han har løpt løs kanskje tre ganger etter båndtvangsdato. Det er jo helt fullstendig innlysende når dere sier det. Jeg fatter ikke hva jeg (ikke) har tenkt med som ikke har kommet på det av meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått svarene, men drittalder kombinert med lite løping. Lupin klippet ledninger i den alderen og han fikk ikke for lite løping. :lol:

"Godt" å høre :lol:

Tusen takk for hjelpen alle. Jeg setter veldig stor pris på det! Det gjør nok Meesha også som fra og med i morgen av har en mams som faktisk skjønner, og ikke er teit og ikke forstår at løpehunden trenger å løpe selv om det er båndtvang :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lignende problem med mi på nå 13 mnd. Hun har alltid vært alene på soverommet da, fordi der er kjølig, hun sover der om natta så det er liksom en chilleplass og der er lite å gjøre (les:ødelegge). Akkurat når hun bikket året begynte hun å tygge på ting hvis hun var alene en arbeidsdag. Til nå har hun tygd på gardinene, gnagd på nattbordskuffen min og revet hull i samboerens dyne (så ut som hun hadde hatt putekrig med seg selv der inne.. :teehe:) Filmet henne og så at hun kjeda ræva av seg siste timen. Så vi har måttet øke aktivitetsnivået og gjøre mye tyngre "arbeid" før hun skal være alene mer enn 6 timer. Dvs, kløve, sykle, løs i skogen/på fjellet (hysj..) eller trekke noe. Litt av en omveltning for B-meg som var vant til å stå opp fem minutter etter jeg burde. Nå må vi opp et par timer før vi skal være en plass..

Eeeh.. Vet egentlig ikke hva jeg ville med dette innlegget. Det er jo bare vas.. Haha :P Ville vel kanskje bare si at du er ikke alene om å ha en destroyer :P Oooog at jeg krysser fingrene for at det er kenguruhormoner som gjør at hun eter opp dyner. Oooog, at jeg støtter forslaget om at løpehunder må få løpe :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lignende problem med mi på nå 13 mnd. Hun har alltid vært alene på soverommet da, fordi der er kjølig, hun sover der om natta så det er liksom en chilleplass og der er lite å gjøre (les:ødelegge). Akkurat når hun bikket året begynte hun å tygge på ting hvis hun var alene en arbeidsdag. Til nå har hun tygd på gardinene, gnagd på nattbordskuffen min og revet hull i samboerens dyne (så ut som hun hadde hatt putekrig med seg selv der inne.. :teehe:) Filmet henne og så at hun kjeda ræva av seg siste timen. Så vi har måttet øke aktivitetsnivået og gjøre mye tyngre "arbeid" før hun skal være alene mer enn 6 timer. Dvs, kløve, sykle, løs i skogen/på fjellet (hysj..) eller trekke noe. Litt av en omveltning for B-meg som var vant til å stå opp fem minutter etter jeg burde. Nå må vi opp et par timer før vi skal være en plass..

Eeeh.. Vet egentlig ikke hva jeg ville med dette innlegget. Det er jo bare vas.. Haha :P Ville vel kanskje bare si at du er ikke alene om å ha en destroyer :P Oooog at jeg krysser fingrene for at det er kenguruhormoner som gjør at hun eter opp dyner. Oooog, at jeg støtter forslaget om at løpehunder må få løpe :)

Om du absolutt skal ha hunden løs i båndtvangen så for guds skyld ikke gjlr det i skog eller på fjell..

Ts; sier som de andre, mer trim! Min 10 mnd er der nå han også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere har bil tilgjengelig er det velfig fint å sykle med hund i Hordnesskogen, like forbi Lagunen. Den lengste løypen er 7, 6 km, et par hundre m på asfalt og grus resten :)

Takk for tipset! :)

---

Jeg har snakket med sambo nå, han ble like "aha, selvfølgelig" som meg :)

Ang. sykling: burde det trappes opp noe, at man "innfører det gradvis"? Meesha er vant til å være med på joggeturer og har null problem med en halvtimes-45min jogging, om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. sykling: burde det trappes opp noe, at man "innfører det gradvis"? Meesha er vant til å være med på joggeturer og har null problem med en halvtimes-45min jogging, om det har noe å si.

Jeg har begynt med turer på ca 4 km, hovedsakelig i trav men med noen få korte spurter underveis :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...