Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det galt å se på utseende ved valg av hund?


tuppetroll

Recommended Posts

Hva synes dere? Når jeg nå leter etter en "ny" rase for fremtidig hundekjøp tenker jeg også på at den hunden synes jeg ikke er fin, rent utseendemessig, så den rasen vil jeg ikke ha. Selvfølgelig ville jeg ikke kjøpt en rase baaare fordi jeg likte utseendet, den skal jo passe til de bruksområdene den skal ha osv., men for meg er det en viktig del av pakka og må taes hensyn til. Hva mener dere? Er det galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du står igjen med f.eks. to raser som du føler kommer til å passe deg like bra begge to, er det vel ikke så mye i veien for å velge utifra utseende. Men jeg eleminerer ikke raser fordi jeg ikke liker utseende på dem før jeg har lest litt om dem, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok sett litt på utseende også, men mest på hva man skal bruke hunden til.

Når man finner ut hva man skal bruke hunden til og det står mellom flere raser, så velger man vel den hunden innen disse passende rasene som tiltaler deg mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har ikke sett noen direkte stygge hunder ennå..

Klart at noen hunder faller mer i smak både i utseende og bruksområde,men det skal nok mye til å måtte velge en hund du synes ser ufyselig ut.Det er såpass mange hunder med samme bruksområder,at hvis kriteriene rundt pelspleie og disse andre småtingene er det samme så har en da stort utvalg.

Jeg for min del velger hunder etter bruk,utseende og personlighet.

Hver rase har jo en karakteristisk måte å være på i tillegg til bruk og utseende..Viktigste er at du kan se deg selv i hunden,og føle at den blir en del av livet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig lyst på border collie. Jeg hadde ikke lest så mye om rasen, men syntes det er en nydelig hund (synes jo det enda). Så jeg satt meg ned for å lese litt om rasen. Da fant jeg ut at det er en alt for krevened rase for meg.

Jeg synes ikke man skal velge en alt for krevende hund bare pga. utseende. Hvis man sitter igjen med flere alternativer kan man godt velge hund etter utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fikk Felix tok vi den valpen med finest vinkler der gikk det mye på utsende, han hadde også finest avtegn etter søsteren som de valgte selv.

Serchaj gikk mer på gemytt, jeg likte på han og søstra så jeg tok den jeg synes hadde best gemytt som valp.

((Jeg trente de når de var små))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er naturlig å velge hund etter utseende. Men det finnes så mange raser, at for de fleste vil det finnes mange hunder man synes er kjempefine. Når man så har lest om og forsket litt på de man liker godt, så vil man begynne å eliminere. En av yndlingsrasene krever kanskje mer aktivitet enn det som passer for deg, en annen er egentlig litt for stor osv... Det var iallefall på denne måten jeg til slutt fant ut at en liten pjuskesnusk av en wheatenterrier var tingen for meg ;) Passe stor, munter og vakker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke en pen hund som ikke kan brukes til noe;-) Jeg kan aldri ha en sofahund, hehe. Jeg ser på hva jeg skal bruke hunden til - og at jeg kan tilby den det den krever. Jeg har aldri likt utseende på labradoren så kjempegodt (ok utseende på labradorer, men Cita har selvsagt verdens peneste hode med øyne, hihi). Jeg valgte labrador fordi den er allsidig og en perfekt familiehund og som er glad i alt og alle.

Mumle, mumle, ville egentlig ha langshårshund...

Men jeg må kunne leve med hunden, men jeg tror jeg ville ha kunne leve med enhver hunderase. Alle er jo nydelige. Men om det står mellom flere alternativ, og den ene rasen er utrolig pen - så går jeg for den peneste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for meg er utseendet viktig. Men jeg må kunne håndtrere den også' date=' ville ikke valgt en nydelig hund som jeg selv følte kom til å bli for krevende for meg. Men ja utseendet er viktig.[/quote']

Stemmer for denne jeg.

Jeg var vel en av de "dumme" som gikk etter utseendet først - og deretter sjekket om bruksegenskapene passet meg. Hadde aldri valgt rasen om den f.eks hadde mye vokterinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gemytt og helse er selvsagt viktigst, fordi det er det som påvirker hverdagen med hunden mest. Jeg kunne ikke trivdes med en hund som er aldri så vakker, hvis den hadde hatt et gemytt som ikke passet meg. Selvsagt.

Men jeg hadde ikke valgt en rase jeg synes er stygg (og ja, jeg syne det er visse raser som kan kalles stygge :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg er kanskje ett eksempel når det gjelder å kjøpe hund etter utseende?

En Chow kan jo egentligt ikke brukes til noe.

De kan jo brukes til lydighet og agility for spesielt interesserte.

(ja, jeg er spesielt interessert. ;) )

Men for å svare på spørsmålet, jeg ville hatt begge deler.

Brains and beauty. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit å se litt på utseende når man først har funnet ut hva man skal bruke hunden til, hva man har kapasitet til, hvilke egenskaper man ønsker og sånne ting.

På den annen side: Hvor viktig er egentlig utseende? En ting er i forhold til rasestandard - hvis man skal drive med avl og utstilling er jo dette viktig, men regner med i denne tråden at det var mer snakk om sånn "smak og behag/velge rase etter utseende). De aller fleste synes valper er søte nesten uansett, og den hunden man velger blir man glad i - og da synes man selv den er pen uansett.

Eksempel: Jeg syntes mynder var stygge før - alt for tynne, beinete og rare. Så var det noen i slekta som skaffet seg Saluki, og jeg ferierte i en drøy måned med to herlige Saluki'er - og oppdaget "skjønnheten" ved disse - de var jo så grasiøse og herlige. Blir man kjent med hunder innen en rase, og får positive assosiasjoner, så skal det godt gjøres å påstå at man synes de er stygge etterpå.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig ikke det, så lenge ikke utseendet er det eneste som avgjør. Jeg ville ikke hatt en hund jeg ikke synes er pen å se på. Men jeg ville heller ikke hatt en hund som har den eneste fordelen at den er pen. Er så mye som skal stemme for å velge den perfekte rase, og utseendet har også litt å si, blandt mye annet selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det stygge hunder da???? :-o

Blir det ikke så at hunden blir vakker fordi den er din...?

vel, for å si det sånn så kan det vel være med i vurderingen, men det bør ikke være det viktigste kriteriet..Der er det mange som har kjøpt katta i sekken, eller bikkja i bukserompa?? #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det stygge hunder da???? :-o

Blir det ikke så at hunden blir vakker fordi den er din...?

vel, for å si det sånn så kan det vel være med i vurderingen, men det bør ikke være det viktigste kriteriet..Der er det mange som har kjøpt katta i sekken, eller bikkja i bukserompa?? #-o

ja, jeg ville vært glad i hunden uansett :) Men utsendet betyr ikke mye. Men så har jeg en utrolig vakker hund likevel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...