Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpestreng - hva bør jeg tenke på?


Recommended Posts

Knertisen er en uforbederlig Houdini, og jeg begynner å bli lei av å jakte henne ned i skråningen bak huset. Tanken er å skaffe en løpestreng som kan gå diagonalt over hele hagen fra gjerdehjørne til gjerdehjørne sånn at hun fortsatt kan benytte seg av den, men ikke får kommet seg ut. *Hytte med neven*

Jeg har aldri brukt løpestreng før, og er usikker på alt, egentlig. Har lest i denne tråden, men der er det bare normative betraktinger om det å ha bikkja ute, ikke det praktiske ved løpestrengbruk. Jeg har altså allerede hundene mine mye ute både med og uten selskap av meg, og kommer ikke til å slutte med det, men vil gjerne kunne feks gå på do uten å ha hjertet i halsen fordi knertisen kan finne på ugagn.

Er det noen av dere som har kjøpt et "sett" dere er fornøyde med? Her vil jo radiusen på lina begrenses av at hagen er inngjerda, men jeg tenker uansett at det å bruke sele er det beste, i tilfelle hun setter seg fast i noe buskas med lina etter seg eller prøver å komme seg ut på nytt. Jeg ser også at en del har ei fleksiline festa til strengen, er det noen her som gjør det på den måten?

Takker for alle innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker på en san http://www.hundepoter.no/products/komplett-lopestreng-til-hund Hvis du får festet løpestrengen høyt så er denne best. Hvis ikke så vilel jeg festet den fast i bakken i et hjørne så festet ikke blir snublet i. Mens kal den festet i bakken så vilel jeg ikke ha sele

Den har jeg sett på. Jeg er VELDIG skeptisk til å feste noe i bakken, da de leker mye, løper og herjer, og Aiko (den andre hunden som aldri stikker :wub:) er handikappa og ei skikkelig kløne. Gjerdet er nok 130 cm høyt, og iogm at jeg har små hunder, så holder det kanskje mtp høyden?

Hun klipper ikke halsbånd eller seler?

Overhodet ikke. :) Hun var ofte bundet uten da vi bodde på rønna, og ødela aldri utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker de settene med plastbelagt vaier. Ville da hengt selve løpestrengen så høyt som mulig, og hatt et bånd eller line av samme typen som akkurat rekker ned til hunden, med litt slakk. Så hverken hun eller andre henger seg opp i den. Funker veldig fint på Odin hjemme i Molde.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke. :)

Jeg er grønn (!!) av misunnelse.

JEg hadde den over, den funka forsåvidt fint, til det kom seg løs en stk hest og rota seg inn i lina og det hele bare ble herpa. :aww: Neppe den helt store problemstillingen for deg. :lol:

Oi! nei, er ikke den over jeg hadde. Jeg hadde en man fester mellom to vegger, med trinse og line ned.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Den har jeg sett på. Jeg er VELDIG skeptisk til å feste noe i bakken, da de leker mye, løper og herjer, og Aiko (den andre hunden som aldri stikker :wub:) er handikappa og ei skikkelig kløne. Gjerdet er nok 130 cm høyt, og iogm at jeg har små hunder, så holder det kanskje mtp høyden?

Overhodet ikke. :) Hun var ofte bundet uten da vi bodde på rønna, og ødela aldri utstyr.

Den festes oppe i luften. Den bør stå såpass høyt at den hengende wieren henger litt på nedsiden av ryggen til hunden. Hvis en skal sette fast nede så må det stå i bakken i et hjørne så dem ikke snubler. Men når den ene skal være løs og den andre bunnet fast så vilel jeg hatt wier høyt oppe. Du skal kune gå og klippe plena under. San at dem ikke henger seg opp i wieren

edit: Høyden på gjerdet vet jeg ikke om holder den andre inne. Det finner du ut av med å teste det ut. Noen er utbrytere andre ikke. Vet om vorsteh som hoppet over to meter gjerde den var mankehøyde på 60- 65 cm og det var en liten hundegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en plastikkpolstret vaier (tyggedyr) på 25m da vi har naturtomt med berg og trær strødd over alt, Keo går seg ofte litt snurr rundt trær og i gelender osv, men lina hans har aldri vært til hinder for hverken han eller Bonnie. Nordpå så har vi løpestreng mellom hustak og ene treet i hagen, selve lina er ei flat seileline med god lengde slik at de har tilgang på hele hagen istedet for å bare måtte bevege seg under strengen. Vi bruker halsbånd om de skal ut en snartur eller er under oppsyn, sele over lengre perioder ute alene :)

Ene naboen vår har streng som man fester en vanlig flexiline i med en stor karabinkrok, fester flexien i hunden og bare knipser trinsa via håndtaket i kroken. Funker veldig greit for dem!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den festes oppe i luften. Den bør stå såpass høyt at den hengende wieren henger litt på nedsiden av ryggen til hunden. Hvis en skal sette fast nede så må det stå i bakken i et hjørne så dem ikke snubler. Men når den ene skal være løs og den andre bunnet fast så vilel jeg hatt wier høyt oppe. Du skal kune gå og klippe plena under. San at dem ikke henger seg opp i wieren

edit: Høyden på gjerdet vet jeg ikke om holder den andre inne. Det finner du ut av med å teste det ut. Noen er utbrytere andre ikke. Vet om vorsteh som hoppet over to meter gjerde den var mankehøyde på 60- 65 cm og det var en liten hundegård

Jeg får ikke gått under og klipt plena, men det er ikke akkurat noe stort problem å bøye seg under de gangene jeg krysser. :P Ingen av hundene er som sagt spesielt store (den største, som skal gå løs, er litt over 40 cm i mankehøyde), så de vil uansett ikke komme borti vaieren. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å "holde den andre inne" mtp høyden på gjerdet. Det er bare en hund som er problemet her, og det er hun som skal sitte fast i strengen. Ingen av dem hopper over, utbryterdronninga kryper under.

Vi har en plastikkpolstret vaier (tyggedyr) på 25m da vi har naturtomt med berg og trær strødd over alt, Keo går seg ofte litt snurr rundt trær og i gelender osv, men lina hans har aldri vært til hinder for hverken han eller Bonnie. Nordpå så har vi løpestreng mellom hustak og ene treet i hagen, selve lina er ei flat seileline med god lengde slik at de har tilgang på hele hagen istedet for å bare måtte bevege seg under strengen. Vi bruker halsbånd om de skal ut en snartur eller er under oppsyn, sele over lengre perioder ute alene :)

Ene naboen vår har streng som man fester en vanlig flexiline i med en stor karabinkrok, fester flexien i hunden og bare knipser trinsa via håndtaket i kroken. Funker veldig greit for dem!

Har du et eksempel å vise meg...? Seilerliner, trinser osv sier ikke meg så mye som er helt grønn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg tenkte på at det er noen hunder som plutselig finner ut av ting som å bryte seg ut mens andre ikke. Så derfor må en gjerne starte i den ene enden og ta den som er verst. Og det gjør du jo også må en se om den andre har lært av den som er værst eller om det blir ro i heimen. Ingen utbryting.

den pakka med deler kan du jo også kjøpe løst så du får akkurat tilpasset den lengden du vil ha på de forskjellige delene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker på en san http://www.hundepoter.no/products/komplett-lopestreng-til-hund Hvis du får festet løpestrengen høyt så er denne best. Hvis ikke så vilel jeg festet den fast i bakken i et hjørne så festet ikke blir snublet i. Mens kal den festet i bakken så vilel jeg ikke ha sele

Jeg har hatt denne og var veldig fornøyd med den. :) Absolutt å anbefale.

På hytta henger vi opp båttau/seilertau, har valgt det da disse gjerne er litt glattere på overflaten enn andre tau. Der har vi tredd på et flexibånd før vi hang opp lina, variere på å ha fast lengde på flexien eller å ha snellefunksjonen gående. Fungerer meget fint det også selv med buskas her og der.

Obs, om du bruker comfort flexi så vil det myke på håndtaket slites gradvis inn til hardplasten/skallet på flexien. (På vår ble det en sånn fin liten innhuling som passet fint til en lillefinger eller to :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexi garden festet i en løpestreng er løsningen svigers bruker på hytta. Både horisontal og vertikal mulighet for å forflytte seg. Altså - en "normal" løpestreng spent i mellom to ting og en flexi garden festet i hjullageret på løpetrengen så den kan flyttes langs strengen når bikkja beveger seg. Forstår du hva jeg prøver å forklare? :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et eksempel å vise meg...? Seilerliner, trinser osv sier ikke meg så mye som er helt grønn. :)

Seileline, fortøyningsline, båttau, ankertau. Vi har en flat utgave av et slikt bånd vi har hatt i over 15år, det er lett å gre opp om det sitter fast, slites ikke særlig og lett i vekt.

25-1512_m.jpg

Trinse er selve hjulet i flexien, vi kaller Flexibånd trinsebånd her i hus :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på at det er noen hunder som plutselig finner ut av ting som å bryte seg ut mens andre ikke. Så derfor må en gjerne starte i den ene enden og ta den som er verst. Og det gjør du jo også må en se om den andre har lært av den som er værst eller om det blir ro i heimen. Ingen utbryting.

den pakka med deler kan du jo også kjøpe løst så du får akkurat tilpasset den lengden du vil ha på de forskjellige delene

Nei, du. Med Aiko er det ingen fare. :) Hun klarer ikke hoppe over og er for diger til å klemme seg under gjerdet, og er uansett en sånn hund jeg hadde hatt liggende ute løs om ikke hagen var inngjerda også. Det er den der driftige lillesøstra som er utfordinga. :D

Takk for alle innspill! :flowers: Blir nok fleksi og en eller annen line, helt enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...