Gå til innhold
Hundesonen.no

Øve på innkalling med forstyrrelser?


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Min lille mini er vanligvis veldig flink til å komme til mor, når han vet at jeg har lomma full av snacks.

Dette er et ord han har lært seg, og han pleier å komme løpende så fort jeg nevner det.

Men, jeg har jo observert at dette ikke fungerer så bra når det plutselig dukker opp et menneske, en syklist, noe som bråker, eller en herremann i full fart på ski, som i dag.

Da blir det lille dyret helt stiv, og ørene slutter visst helt å fungere.

Det er helt umulig å få tak i han, han hører ikke, og bare løper avgårde.

I dag trodde jeg at jeg så mannen på ski før han, og klarte nesten å få på han båndet, men jeg var antakelig litt for rask i bevegelsene, slik at han oppfattet at han burde løpe unna.

Så løp han da, først den ene veien, og så den andre veien, han løp mens han så seg bakover mot meg.

Jeg tenkte at her må jeg virkelig beherske meg og prøve å være så rolig som mulig, men det hjalp ikke. Om han prøvde å signalisere at jeg også måtte forte meg så vi kom oss unna dette skumle vet jeg ikke, men han stoppet ikke før vi var på toppen av bakken. Og denne snacksen som han vanligvis er så vill etter, fungerer ikke da. Da kan jeg vifte med den rett foran nesa på han, og han enser den overhodet ikke.

Jeg kan selvfølgelig løpe andre veien, men når jeg må ha tak i han, så vil jeg gjerne at han skal høre, og øve på det så vi slipper dette tullet hver gang det dukker opp noen.

Vi har brukt langline, en 15 meter lang plastsnor, men det syntes jeg var mer styr enn morsomt. Det ble en stor tugge å gå med, og den viklet seg bare inn overalt.

Så jeg lurer litt på hvordan jeg kan trene på dette, slik at det er mulig å ha han løs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så må du ikke ha ham løs når du ikke er sikker på at han kommer - også om det kommer mennesker eller hunder forbi!

En grei måte å starte med forstyrrelser på er å ha hunden i langline, og sett en matskål(er) på god avstand (gjerne bak hunden i starten, om det er vanskelig). Øk vanskelighetsgraden gradvis slik at hunden etterhvert må løpe over skålene for å komme til deg. Noen hunder krever masse masse trening for å få en god innkalling.

Prøv også å få andre mennesker og hunder til å hjelpe deg etterhvert, og stå (og etterhvert bevege seg) i ulike avstander til dere mens du kaller inn. Det viktige helt fra starten er da å beregne avstanden godt nok til at hunden lykkes med å komme på innkallingen og IKKE går til forstyrrelsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren innkalling med forstyrrelser. For eksempel:

- et menneske holder hunden fast - både ignorerer, koser med den, leker med den, gir den godbit

- hunden din får leke med en annen hund (kontrollert av et annet menneske)

- et menneske går rundt omkring som forstyrrelse, kaster en jakke langs bakken eller whatever

I slike situasjoner må du ha langlinen på, og innenfor rekkevidde, sånn at du kan gi et nudge i linen om ikke hunden kommer når du roper de to første gangene.

Om innkallingen sitter såpass lite når det kommer forstyrrelser på tur, ville jeg entet safet og hatt langlinen på hele tiden (jeg har en i plast, den setter seg svært sjelden fast steder – og om jeg må holde i den så surrer jeg den ikke opp, da bare holder jeg i linen på egnet sted), eller bare godtatt at han løper bort til mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

I dag burde det vært helt greit å slippe han, så langt oppi skogen det er mulig å komme, men plutselig dukka det opp en med ski på beina gitt, og nå er jeg lei av at han ikke hører. Vi øver på innkalling hver dag vi, og han hører han, med båndet på, og når det bare er meg og han.

Kanskje langlina mi er altfor lang, den er 15 meter lang, og egentlig en klessnor.

Det er ikke så ideelt i skogen med masse trær og busker.

Kunne sikkert brukt en hyssing på han lille der, men den vikler seg jo i hvertfall fast i alt mulig.

Hadde det fantes fleksibånd som er veldig langt, hadde jeg gått for det, men jeg finner ingen som er lenger enn noen få meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 meter er helt fint. Vi har 20 på ridgebacken... Og treninga trenger ikke å foregå i skogen i første omgang. Det er heller ikke trening når han kommer på første forsøk når det er kun du og ham. Som du selv sier, du trenger å trene med fristelser/forstyrrelser.

De aller fleste hunder kommer når det ikke er noen forstyrrelser og eier står og vifter med godbiter. ;) Jobben med å få innkalling på en hund når det er noe annet interessant er noe helt annet...

(forøvrig anbefaler jeg å ha hunden i kortere bånd i skogen i båndtvangstiden, da forstyrrer de jo like gjerne dyrelivet om de er i langline og snuser opp en rådyrkalv eller et rede)

Om du er usikker på hvordan du skal gå fram, hva med et innkallingskurs? Jeg vet at Canis Asker og Bærum har noen på planen nå. Ellers er jeg blitt veldig glad i Lundqvist, de er litt dyre men har veldig god oppfølging og jobber mye med kontakt og læring på grunnkurset, og enda mer med innkalling på videregående kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg tok en rull med hyssing, og knøyt selen fast i den, det fungerte igrunn bedre enn noe annet vi har prøvd. Da kan jeg rulle hyssingen inn igjen på rullen ved behov.

Tror han syntes plast/knessnora var litt tung så han ikke fikk surret rundt og løpt litt, han fikk gjort det med hyssingen på.

Han veier jo bare 3 kg, og er jo ikke sterk, så det er egentlig bare for at jeg skal kunne tråkke på den hvis det dukker opp noen, så han ikke stikker av. Kurs nytter ikke med min jobb, får ikke fullført dem, og det blir ikke noe greie på det.

Kan godt innrømme at å trene med hund er noe av det kjedeligste jeg vet, og det er helt sikkert fordi jeg ikke aner hva jeg gjør.

Han er veldig snill og grei, og en super turkamerat, selv om han ikke kan så mye...Klart vi burde vært på kurs for lenge siden, det har jeg sagt helt siden han var valp, men jeg jobber mye kveld, og da får vi ikke med oss alt.

Spørs om det blir et liv i hyssing på småen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helgekurs heller? Evt. ta et par privattimer. Hund i Harmoni er ihvertfall kjempeflink og gir privattimer.

Ellers så er vel den enkle løsningen bare å ha hunden i bånd. :) Nå er det jo uansett båndtvang, så kan man jobbe med kontakt så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det er en hundeskole noen få kilometer herfra, de har både kurs og privattimer, så det enkleste hadde vel vært å kontakte dem for tips og råd.

Det viktigste hadde egentlig vært å få han til å stoppe.

Om jeg ikke får han til å komme til meg, så hadde det vært flott om det gikk an å få han til å stå stille, til jeg kommer for å hente han.

Når vi kom hjem fra langlineturen med hyssing i dag, og var rett nedenfor huset, så kom det en bil som tutet forbi, og da hoppet han til, og skulle løpe mot den, mens han bjeffet. Han fikk jo ikke anledning til det siden han satt fast i hyssingen, men det er den slags tull jeg gjerne skulle fått en slutt på.

Han kan jo egentlig gå løs på gården jeg vokste opp på, men plutselig hører han en lyd som opprører han veldig, og han farer som en strek opp veien, og blokkerer totalt. Det er ikke mange biler som kjører der, men det holder jo med èn, så er den lille tassen flat som en pannekake.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor, for det kan egentlig være hva som helst som plutselig trigger denne trangen til å løpe, og det er ikke alltid han løper andre veien, andre ganger løper han mot det som bråker også.

Eneste måten å få til det, er hvis en mann bruker sin mørke stemme og snakker litt hardt til han.

Da holder det nemlig at de hever stemmen, og sier navnet hans, så står han rolig.

Jeg lurer litt på hundefløyte, er det bare for folk uten kontroll, eller kan det være noe som kanskje kan fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hundefløyte, er det bare for folk uten kontroll, eller kan det være noe som kanskje kan fungere?

Vi bruker fløyte til innkalling, og jeg vil si at jeg har god kontroll på min :P Men det må også læres inn, det er ikke bare å blåse også kommer hunden liksom ;) Men jeg synes "kom her" kommandoen fort kan bli vannet ut, og da er det okei å ha noe som FUNGERER i nødsituasjoner.

Les denne tråden for innlæring og tips: Noen som bruker fløyte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Ja, det hadde vært interessant å testet å hatt han i langline, fått noen til å plutselig dukke opp og bråke litt, og se om det kunne passe den lille herren å komme til mor om jeg da blåser i fløyta, hvis det fungerer omtrent som å rope høyt og bestemt. I dag syntes jeg han var stresset veldig lenge etter at mannen på ski suste forbi han, og det er jo denne blokkeringen som er litt skummel, når det overhodet ikke er mulig for meg å få kontakt med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Ja han blir redd, og da blir han så stresset at han ikke helt vet hvor han skal gjøre av seg, tror jeg.

Han må bare komme seg vekk, og da bare løper han.

Hadde jo vært fint om han anså det for trygt å komme til meg i de situasjonene, men han oppfatter jo at jeg blir stressa også når jeg prøver å få tak i han, så jeg er nok ikke den han i slike situasjoner anser for å være den tryggeste å oppsøke.

For selv om jeg prøver å oppføre meg så behersket som mulig, så er han jo ganske glup han der, og plukker opp små signaler jeg ikke aner jeg sender ut.

Han går langs veien i 80-sona i bånd uten problemer mens bilene suser forbi, men når han går løs blir visst alt mye skumlere, men det er nok jeg som overfører frykten til han, har jeg en mistanke om. Han har vel plukket opp at jeg blir stressa når det kommer noe eller noen når han er løs, og tolket det som at da er det fare på ferde.

Nei, vi får beholde hyssingen på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg, så ville jeg trent masse på kontakt slik at den søker mer til deg. Jeg ville også lært inn hunden å sladre. Altså belønne frivillig kontakt når hunden ser noen andre komme. Først i bånd og så tatt det videre derfra.

Sent from my C6603 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Vi øver på kontakt hver gang vi er ute på tur, han får godbit nesten hver gang han ser i min retning, og han pleier å komme helt frivillig når han vet det er godbit på gang. Han vet godt hva jeg har i lomma, og er veldig interessert.

Har også øvd på å gi han godbit mens bilene suser forbi ørene hans, og det fungerer stort sett bra å få kontakt med han da, men altså ikke når han går løs når noe ukjent dukker opp.

Jeg må vel på en eller annen måte få han til å skjønne at det ikke er farlig når noe ukjent dukker opp, og at det bare betyr at han må komme til meg, eller stoppe og vente til jeg kommer.

Problemet er vel at han antakelig assosierer meg med noe skummelt når noe ukjent dukker opp, fordi det vel er jeg som har stresset han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både innkalling, stopp og alt annet har med generell kontakt og trening av hunden å gjøre. Du må legge mye arbeid i å trene kontakt, MED forstyrrelser og stadig vanskeligere miljøer, dersom du skal få kontakt med ham i disse situasjonene. Prinsippet er uansett det samme, det krever at du legger ned en del systematisk jobbing og at du treneri forskjellige omgivelser og med forstyrrelser du har kontroll på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Vi må nok ha litt hjelp om vi skal få til dette, tror jeg, ja.

Nå har vi gått lang tur med hyssingrullen igjen, og det fungerer bra, bortsett fra at vi drar jo med oss et lass med kvister på veien.

Men, junior virker fornøyd, kan surre rundt som han vil, og jeg slipper å ha hjertet i halsen om noe(n) skulle dukke opp. Så får vi heller ta med oss halve skogen.

At det ser noe komisk ut å gå tur med bikkja i hyssing, er en annen sak. Tror jeg fikk noen rare blikk da jeg surra tråden inn på rullen når vi skulle gå ut på veien igjen. Godt det ikke er så mye folk her ute på landet :ahappy:

Inntil videre så får vi gå for denne løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette handler jo ikke om innkalling med forstyrrelse, dette handler om en hund som blir redd. Det er ikke innkalling du må trene på, men miljø, trygghet osv.

Der og da hadde jeg personlig gått motsatt vei, hunden din ser etter deg og er opptatt av deg, og den stopper jo tydeligvis etterhvert så den vil jo komme, om enn ikke den tverrsnur med en gang (men det handler jo om at den må få summet seg litt etter den ble skremt, så kommer den når toppen klarner og det skumle er kommet litt på avstand). Men om du ikke føler deg trygg på det så er jo det helt greit, det får du kjenne på selv. Jeg hadde nok helst ikke sluppet en hund som reagerer slik i det hele tatt før den er tryggere på miljø og reaksjoner blir litt mer behersket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips når det gjelder langline: Har selv en slik plastikk-line. Veldig ubehagelig å holde i og den drar også med seg mye rusk og rask når vi er i skogen. Har derimot gått over til å bruke en langline som er kjøpt på Biltema. Mye mer behagelig å holde i (laget av bomull eller noe lignende), og den dro ikke med seg kvister da vi var på tur i skogen i helgen heller. Denne linen her: http://biltema.no/no/Fritid/Kjaledyrutstyr/Hund/Sporline-15-m-flat-47081/. Ganske rimelig er den også, 80kr :)

Ellers vil jeg si at jeg så og si aldri slipper min hund løs, har som oftest langline eller bånd på henne :) Dette er for å forhindre at hun stikker av eller går bort til andre mennesker eller hunder. Til jeg føler at jeg har en solid inkalling på henne kommer jeg nok ikke til å slippe henne løs heller, med mindre vi ferdes steder hvor det er liten sjangs for å møte på noen :) noen mennesker undrer seg sikkert over det lange "båndet" jeg går rundt og drasser på, men det får nå heller være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

OK, da er jeg tilbake til hyssingen igjen.

Bare knyter den fast, og klipper av hyssingen når jeg kommer hjem, ser at Chi'en selv er fornøyd med den, men det er jo alle disse kvistene og greinene og alt som fester seg på, som er bakdelen, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...