Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Øvelseskjørte litt med rørleggeren i dag. I en Citroën Berlingo. Heeelt annerledes enn den splitter nye og gigantiske volvo stasjonsvogn jeg normalt kjører men gikk ganske bra. Kjefta mer på han enn kjørelæreren da, men er vel ikke så uvanlig. Men han er helt rolig så var ålreit å kjøre med han. Skal kjøre i morgen også.

Sliter med å komme rolig inn i situasjoner, og av en eller annen grunn så ville jeg gire med gassen inne en del i dag. Aldri gjort det med volvoen. Men gikk overaskende bra, og jeg skremte han ikke bort. Så han liker meg enda. :lol:

  • 2 months later...
  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Besto med glans! :D hihihi nå er jeg glad!

Husk å puste! Jeg sto på første forsøk, og stort sett alle feilene mine ble begrenset til første 15 min, da jeg var så stressa at jeg gjorde alt av nybegynnerfeil på rams (hadde mest lyst til å spørre

Mengdetrening, mengdetrening, mengdetrening. Har du noen du kan kjøre med privat? Ellers blir det jo himla dyrt.

Skrevet

Oppkjøring om to dager.

HJELP???

Tips og råd og kanskje noe sobril? :lol:

Jeg hadde oppkjøring på onsdag, og jeg synes det var mye bedre enn jeg hadde trodd.Var veldig nervøs i forkant, men det hadde jeg ingen grunn til å være :) Sensoren fortalte nøye hva som skulle skje, og fortalte også at hun ikke kom til å lure meg ved å be meg kjøre inn veier hvor det er forbudt å kjøre inn osv. Lykke til :D

Skrevet

Tips nr en: ikke ta sobril når du skal kjøre :P

Men ja, prøv å slapp av! Det jeg gjorde av feil på oppkjøringen, var fordi jeg var nervøs (men bestod likevel ;) ).

Kjør rolig, bruk speilene mye.

Det går sikkert fint, lykke til :)

  • Like 1
Skrevet

Hvis du blir nervøs - fortell om det :) Det kan hjelpe. Og som Martine er inne på, sensor er ikke ute etter å "ta" deg. Da jeg kjørte opp var jeg plutselig litt over fartsgrensa i 60-sona, kommenterte det selv og justerte ned farta. Sensoren bare humra :ahappy:

  • Like 1
Skrevet

Prøv å slapp av og lat som sensor ikke er der (litt iallefall), jeg gjør fort dumme ting når jeg føler meg overvåket iallefall (gjorde litt teite ting under min oppkjøring :P )

Tenk at du bare skal kjøre mannen/dama en tur rundt på sightseeing, null press. Vet ikke hvordan du er i trafikken, men jeg blir (eller ble da) veldig lett opphengt i enkelte ting, som å følge veldig på om lyset ble grønt, men glemme helt å se litt nærmere bilen om det kom fotgjengere osv. prøv å få med deg hele bildet, så går det bra :)

Skrevet

Kun en ting som gjelder: Ro deg ned. En stressa sjåfør er en som gjør feil. En rolig sjåfør gjør ting rett.

Tenk på hva du skal spise til middag.

Skrevet

Takker og bukker for gode råd. Nei har ingen planer om å ta sobril, men tror jeg hadde trengt en. :lol:

Jeg kan kjøre bil, jeg er en rolig og forsiktig sjåfør uten at jeg er treig og kjørelæreren har stor tro på meg. Men problemet er at jeg er så redd for å stresse så voldsomt at jeg driter meg ut. For det er da jeg gjør feil.

Er også redd for å få en sensor som er av den grinete typen som er superseriøs. For jeg fjaser og tuller mye når jeg kjører med kjørelærer, og det hjelper meg å stresse litt ned når jeg kan tulle med at han skal ta fotgjengeren med døra eller vise fingeren til politikontrollen. :lol:

Også føler jeg presset skikkelig. Alle forventer at jeg står, og hvis jeg stryker så tror jeg at jeg bare graver meg ned og blir der til jeg dør av sult. :P

Skrevet

Hvis du blir nervøs - fortell om det :) Det kan hjelpe. Og som Martine er inne på, sensor er ikke ute etter å "ta" deg. Da jeg kjørte opp var jeg plutselig litt over fartsgrensa i 60-sona, kommenterte det selv og justerte ned farta. Sensoren bare humra :ahappy:

Jeg kjørte alt for sakte et stykke, og var veldig forsiktig med å gire. Dvs at jeg lå i 3. gir der sensoren mente jeg kunne ha ligget i 5. (jeg var uenig da, landevei med kun brå svinger). Hun lo bare hun også :lol:

Skrevet

Takker og bukker for gode råd. Nei har ingen planer om å ta sobril, men tror jeg hadde trengt en. :lol:

Jeg kan kjøre bil, jeg er en rolig og forsiktig sjåfør uten at jeg er treig og kjørelæreren har stor tro på meg. Men problemet er at jeg er så redd for å stresse så voldsomt at jeg driter meg ut. For det er da jeg gjør feil.

Er også redd for å få en sensor som er av den grinete typen som er superseriøs. For jeg fjaser og tuller mye når jeg kjører med kjørelærer, og det hjelper meg å stresse litt ned når jeg kan tulle med at han skal ta fotgjengeren med døra eller vise fingeren til politikontrollen. :lol:

Også føler jeg presset skikkelig. Alle forventer at jeg står, og hvis jeg stryker så tror jeg at jeg bare graver meg ned og blir der til jeg dør av sult. :P

Sensorene er nok veldig vant med å ha nervøse sjåfører på oppkjøring. :lol: De fleste takler det på en god måte, og klarer å stresse ned elevene.

For meg hjalp det å tenke at jeg umulig kan ha vært den dårligste eleven han hadde hatt til oppkjøring, selv om jeg ikke var den beste. :P

Forøvrig var jeg dritnervøs, gjorde en del tullefeil pga det, men det snakket jeg om på slutten før vurderingen. Fikk beskjed om at jeg bestod under tvil. :lol: Jeg var utrolig flau etterpå, hadde ikke kjørt så dårlig på lenge, men jeg bestod ihverfall.

Skrevet

Jeg var også kjempenervøs og pratet vel nærmest kontinuerlig, men det mest positive sensor dro frem hos meg, var at jeg så meg godt for og hele veien var oppmerksom. :)

Kjør trygt. Rett og slett.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at største grunnen til at jeg sto, var at jeg var flink til å bruke speilene og se meg for...

Kjørte bl.a inn i rundkjøringen på 5 gir :icon_redface:

Har blitt bedre med årene :innocent:

Skrevet

Ikke vær nyforelsket (ender i kræsj det), mengdetrening, ta heller en tur på parkeringsplassen med rygging/parkering/start/stopp for mye, ikke stress (prøv ihvertfall), les teorien godt.. Skaff god kjørelærer, men prøv å få kjørt minimum 3-4 ganger i uken utenom det om mulighet.

OG MASSE LYKKE TIL!

Strøk selv 2 ganger på oppkjøring, så vet selv at mengdetrening og selvsikkerhet bak rattet før oppkjæring er viktig

Skrevet

Eteori.no er fint til teori, men hør med kjøreskolen først - er de med i ATL så får man det ofte billigere gjennom dem enn å kjøpe direkte på siden der.

Syns det er småskummelt at folk bare har tatt noen tester og ikke lest "alt" :o

Men så syns jeg det meste som har med bil å gjøre er skummelt da, så jeg teller neppe. :lol:

Skrevet

Ikke vær nyforelsket (ender i kræsj det), mengdetrening, ta heller en tur på parkeringsplassen med rygging/parkering/start/stopp for mye, ikke stress (prøv ihvertfall), les teorien godt.. Skaff god kjørelærer, men prøv å få kjørt minimum 3-4 ganger i uken utenom det om mulighet.

OG MASSE LYKKE TIL!

Strøk selv 2 ganger på oppkjøring, så vet selv at mengdetrening og selvsikkerhet bak rattet før oppkjæring er viktig

Eteori.no er fint til teori, men hør med kjøreskolen først - er de med i ATL så får man det ofte billigere gjennom dem enn å kjøpe direkte på siden der.

Syns det er småskummelt at folk bare har tatt noen tester og ikke lest "alt" :o

Men så syns jeg det meste som har med bil å gjøre er skummelt da, så jeg teller neppe. :lol:

(Sto teorien for en mnd siden, med en feil og har oppkjøring i morgen. Men takk :) )

Skrevet

Husk å puste! Jeg sto på første forsøk, og stort sett alle feilene mine ble begrenset til første 15 min, da jeg var så stressa at jeg gjorde alt av nybegynnerfeil på rams (hadde mest lyst til å spørre om vi kunne snu), men kjørte meg inn igjen.

Syns det er småskummelt at folk bare har tatt noen tester og ikke lest "alt" :o

(ENIG! Og som skryter av at de klarte det med så lite i tillegg!?? Møkkafolk, det er andres liv de potensielt leker med ved å ikke ha tilstrekkelig kunnskap om teorien, den er faktisk viktig den og. Det er viktig å ha grunnleggende forståelse på plass, ikke bare pugget testsvar. Syns nettprøvene er en uting jeg, men er nok vanskelig å unngå..)
  • Like 2
Skrevet

Skulle ut på motorveien, så kom det vogntog og jeg av refleks gasser på for å komme ut forran ellers ville jeg blitt stående i påkjøringsfeltet. Da brøt jeg farts grensen (noe enkelte er hysteriske for når de kjører opp :-P) men fikk skryt av å ha lest situasjonen veldig bra og gjort det riktige. Han hadde gjort det samme.

Så viktig å ikke låse seg helt som mange venninner gjorde. Hun fikk samme situasjon men turte ikke gasse opp pga farts grensa of ble stående bom stille på påkjøringsfeltet til motorveien.

Ei heller kjør under en trailer i rundkjøringer. (tuller ikke)

  • Like 1
Skrevet

Husk å puste! Jeg sto på første forsøk, og stort sett alle feilene mine ble begrenset til første 15 min, da jeg var så stressa at jeg gjorde alt av nybegynnerfeil på rams (hadde mest lyst til å spørre om vi kunne snu), men kjørte meg inn igjen.

(ENIG! Og som skryter av at de klarte det med så lite i tillegg!?? Møkkafolk, det er andres liv de potensielt leker med ved å ikke ha tilstrekkelig kunnskap om teorien, den er faktisk viktig den og. Det er viktig å ha grunnleggende forståelse på plass, ikke bare pugget testsvar. Syns nettprøvene er en uting jeg, men er nok vanskelig å unngå..)

Jeg leste hele boka, men et par uker før jeg tok teorien så betalte jeg for å ta prøvene på nett. Da får man ordentlige svar med begrunnelser, og det lærte jeg MYE mer av enn å lese boken... Så det kommer nok litt an på hvilke tester man tar også.

Skrevet

Jeg leste hele boka, men et par uker før jeg tok teorien så betalte jeg for å ta prøvene på nett. Da får man ordentlige svar med begrunnelser, og det lærte jeg MYE mer av enn å lese boken... Så det kommer nok litt an på hvilke tester man tar også.

Men det er jo slik de er ment å brukes, men altfor mange tar de kun for å pugge spørsmål og svar, for å slippe å lese den tunge ekle boka.. Jeg tok lappen når jeg var 25, eller, snart fyllte 25, og tok derfor trafikalt grunnkurs, langkjøring, glattkjøring etc sammen med folk som var mange år yngre (trafikalt grunnkurs var jo endel nesten 10 år yngre, ca 7 år yngre på resten). Det var rett og slett skremmende :no:

Skrevet

Men det er jo slik de er ment å brukes, men altfor mange tar de kun for å pugge spørsmål og svar, for å slippe å lese den tunge ekle boka.. Jeg tok lappen når jeg var 25, eller, snart fyllte 25, og tok derfor trafikalt grunnkurs, langkjøring, glattkjøring etc sammen med folk som var mange år yngre (trafikalt grunnkurs var jo endel nesten 10 år yngre, ca 7 år yngre på resten). Det var rett og slett skremmende :no:

Det er sant, det er nok mange som kun pugger. Men jeg er likevel glad for at de testene finnes altså, for de er jo faktisk veldig lærerike når de brukes ordentlig :) Viktig å lese begrunnelsene for svarene også.

Skrevet

Skulle ut på motorveien, så kom det vogntog og jeg av refleks gasser på for å komme ut forran ellers ville jeg blitt stående i påkjøringsfeltet. Da brøt jeg farts grensen (noe enkelte er hysteriske for når de kjører opp :-P) men fikk skryt av å ha lest situasjonen veldig bra og gjort det riktige. Han hadde gjort det samme.

Så viktig å ikke låse seg helt som mange venninner gjorde. Hun fikk samme situasjon men turte ikke gasse opp pga farts grensa of ble stående bom stille på påkjøringsfeltet til motorveien.

Ei heller kjør under en trailer i rundkjøringer. (tuller ikke)

WHAT?! :lol: :LOL: :lol:

Skrevet

Jeg lærte mer av testene av å lese boken egentlig. Skumleste og den noen ganger da. Også lærer man jo mye av å ta kjøretimer og, det er ikke bare av boken man lærer teori.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...