Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har hoppet i det og meldt meg og bikkjedyret på unghundkurs, for det er gøy og det kunne vi hatt godt av, men allerede nå begynner jeg å få litt kalde føtter.

Bikkjedyret er jo... pøbel? Hopper, danser, vil hilse på andre hunder, kan kaste seg fremover i båndet hvis han er dust. Vi bruker mye tid på å få fokus fra fremmed hund ( :jump: ) over på meg ( :x ).

Første kurset vi deltar på bortsett fra valpekurs og jeg er så nervøs. Tenk om alle har slike søte, snille hunder som sitter pent og kikker hengivent opp på eieren, så kommer vi med sprettballen som bare vimer rundt og setter i gang et kvitrekor fordi han gjerne vil kline med sidemannen?

Kan noen fortelle meg at det her ikke er så skummelt?

Skrevet

Det er jo nettopp for sånne spretne ungfoler at unghundkursene begynte å poppe opp! :) Gled deg til kurs, du. Det ligger jo uansett aldri noe prestisje i deltakelsen på et sånt grunnkurs, så tenk på dette som en mulighet til å få jobbe med han i organiserte former heller enn å "utsette" tilfeldig forbipasserende for dere. :D

• Like 2
Guest Snusmumrikk
Skrevet

Er det ikke derfor du har meldt deg på kurs da? For å få hjelp til sånne ting? De fleste går på kurs for å lære og å trene hund med hjelp :) Det er veldig få som er på kurs for å vise frem hvor flink hunden deres er, og enda færre som faktisk har en sånn superflink hund når de kommer på unghundkurs :)

Skrevet

Jo, det er vel derfor jeg har meldt på kurs, men jeg fikk plutselig litt panikk. Hva om jeg ikke får til noe? Jeg er vel kanskje litt dum slik. :P

Men jeg får bare hoppe i det og håpe på det beste. Vi har jo absolutt godt av å få litt innput på jobbingen vår. :)

• Like 1
Guest Snusmumrikk
Skrevet

Om du overhode ikke får til noe vil jeg tro du har en dårlig instruktør :lol: Slapp av :)

Skrevet

Enig med Snusmumrikk, det er en fryktelig dårlig instruktør om dere ikke får til NOE. Dere vil nok få hjelp til å legge dere på et nivå dere takler. Og er dette et unghundkurs som alle andre unghundkurs så sitter det en haug mennesker rundt omkring og gruer seg til akkurat det samme som du gjør. "Hva om hunden ikke merker at jeg er med den en gang?", "Hva om den ikke vil ha godbiter en gang?" eller "Hva om hunden bare hopper og danser og bjeffer konstant?". Dere er nok flere ;)

• Like 1
Skrevet

Jeg er litt motsatt jeg da. Visst er jeg stolt når hundene mine gjør som de skal uten problemer, men helst vil jeg at de skal vise seg fra sitt verste, så instruktørene faktisk kan hjelpe oss med de utfordringene vi har. Bring it on!

• Like 1
Skrevet

Kurs er jo kurs, man er jo der for å lære! :) Noen kan mer enn andre og noen kan ingenting. Noen har lite problemer, andre har mye. Det er det som er så interessant med å være på kurs. Man lærer jo mye av de andre på kurset også. Kos deg på kurs. :)

Skrevet

Jeg er litt motsatt jeg da. Visst er jeg stolt når hundene mine gjør som de skal uten problemer, men helst vil jeg at de skal vise seg fra sitt verste, så instruktørene faktisk kan hjelpe oss med de utfordringene vi har. Bring it on!

Helt enig, kjedelig når man har problemer, tropper opp på kurs og hunden viser seg fra sin beste side *se på kua..*

Til ts: dette går helt fint!

Skrevet

Nå lo jeg litt, for jeg hadde det HELT likt :D Min er mongo for tiden, skal aller helst være overalt hele tiden når vi er ute, og oppføre seg? Pfft, det kan man gjøre inne når man er trøtt :D Men kurset var kjempenyttig, instruktøren veldig forståelsesfull, og alle hadde sitt å bekymre seg for. Noen med sprettlopper som min og din, noen med utagerende hunder, noen som bjeffet konstant, noen med en hund som tenkte "neh" til alt og alle – man er på kurs for å få hjelp! :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...