Gå til innhold
Hundesonen.no

Australsk Kelpie


Eggastallgard
 Share

Recommended Posts

Hunden din er 6 år gammel og har aldri hatt kull før? Jeg ville vært særdeles skeptisk til å avle på en så godt voksen hund når hun ikke har hatt kull tidligere.. Det er virkelig noe å tenke på altså. Det anbefales vel at man har førstte kull på en tispe FØR hun er fylt 6 år.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kontaktet oppdretter eller raseklubben.

Det er liksom ikke bare å ha en liste med hanner foran seg og bare plukke ut en, hannen må passe med stamme, helse og om du kanskje vil ha bort eller fremheve noe på din tispe ved å bruke akkurat denne hannen.

6år syntes jeg er gammelt til å sette på hun hennes første kull, la den modne damen få være, du kan ødelegge ganske mye for hun, det er ikke bare bare å få første kull i såpass høy alder, og du kommer til å angre og ha dårlig samvittighet dersom hun får et vanskelig svangerskap/fødsel.

Hvorfor har du ikke tenkt på kull før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å kuppe tråden, uten å mene det;

Hvis planen er ett (1) kull på hunden, hvorfor spiller det da noen rolle at hunden er 6 år og ikke 3 år. Er risikoen større for komplikasjoner jo eldre tispen er når hun får første kull? Eller sagt på en annen måte:

La oss si at vi har to tisper; ei på 4 år og ei på 6. Hun på fire skal få to kull, mens hun på 6 år skal få ett. Begge får sitt siste kull når de er 6 år gamle. Er sannsynligheten for et vanskelig svangerskap større for hun som bare får ett kull ved 6 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg sjøl da. Du kan jo sammenlikne det med mennesker. Det et en grunn til at førstegangsfødende over en viss alder blir fulgt ekstra nøye opp. ;)

Jeg synes ikke man helt bastant kan si at man ikke skal avle første gang på en seks år gammel tispe, men man bør vurdere helsen på hunden nøye. Jeg stusser mer over dårlig planlegging og mangel på kunnskap i dette tilfellet enn bare tispas relativt høye alder, for å si det sånn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg sjøl da. Du kan jo sammenlikne det med mennesker. Det et en grunn til at førstegangsfødende over en viss alder blir fulgt ekstra nøye opp. ;)

Førstegangsfødende over en viss alder (antar at du snakker om mennesker nå) får ikke mer oppfølging enn andre fødende over en viss alder. Og det var igrunnen årsaken til at jeg lurer på hvorfor det sies at hunden må være under en viss alder ved første kullet.

Ekstra belastning og større fare for komplikasjoner jo høyere alder er greit, men det gjelder vel uansett om det er første eller andre kullet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...