Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye aktivisering får hunden din?


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Tror dere misforsto meg og legger mye mer i det jeg skrev enn hva jeg mente. Føler dette grenser til kverulering, men for å utdype:

1. Jeg nekter IKKE for at alle hunder, uavhengig av hva man bruker eller ikke bruker dem til, har godt av fysisk mosjon og å være i god fysisk form.

2. Jeg nekter IKKE for at å være i god fysisk form vil hjelpe en hund i LP-ringen, eller at det kan føre til at man unngår skader ved f.eks eksplosiv start.

3. Jeg holder fortsatt fast på at man ikke trenger LIKE MYE fysisk form og trening i alle former for konkuranser. Magnus Carlsen trenger ikke være i like god fysisk form som Petter Northug. Ei heller er det gitt at man kan sammenligne en som går LP1 med Magnus Carlsen.

Punkt 3 er det eneste jeg har ment, og skrevet, angående dette i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er dønn ærlig ihvertfall...Jeg vil at hundene skal få innholdsrike liv og har ikke samvittighet til å ha hunder som ligger inne 23.5 timer pr dag. For det vet jeg at det er hunder som gjør...ogs

Aktivisering? Okeiiiii, ønskelig med sannhet eller skryt?

Helt enig med deg Siri, og andre med samme oppfatning. Jeg trener LP 1-2 ganger i uka, resten brukes på tur, og jeg foretrekker å gå i marka. Når Tetris blir gammel nok til kløv og kjetting trekk vil

Det varierer vanvittig mye egentlig. En vanlig dag starter med morgentur på ca 10-15 minutter. Når jeg er ferdig på jobb blir det ny tur på alt fra 30 min til 2 timer alt avhengig av hvorvidt vi skal på trening (bruks, IPO e.l.) på kvelden. Har sambo'n fri hender det han går med dem og hvor lenge han går kan jeg ikke svare på.

Gjennomsnittlig får de vel 1,5-2 timer aktivisering (fysisk og mentalt) hver dag om vinteren og noe mer om sommeren, men det er veldig varierende egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Med studie og jobb så og si hver dag, så har jeg sagt til meg selv at de hvert fall skal ha en time tur, og da gjerne varierer vi hva vi driver med. Det går da som regel i løpe løs, trekk, sykling eller bare vanlig tur. Jeg får litt dårlig samvittighet når jeg leser i denne tråden, og målet er jo selvfølgelig at de helst skal ha mye mer aktivitet.

Mentaltrening blir det litt av hver dag. 2-3 økter på dem hver á 15 min gjennom dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige ble det gitt ut en oversikt i hundesport (tror jeg, eller brukshunden) over hvilken hundesporter som hadde flest skader. Mange fikk seg en overraskelse når det viste seg være LP også Agility for sist brukshundsportene.

Den undersøkelsen skulle jeg likt å sett. Ikke fordi jeg ikke tror deg, men fordi det høres ut som en veldig interessant undersøkelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Den undersøkelsen skulle jeg likt å sett. Ikke fordi jeg ikke tror deg, men fordi det høres ut som en veldig interessant undersøkelse :)

Desverre så har jeg den ikke, fikk den bare gjengitt på bilder som ble sendt til meg. Lagret de på pc som ikke lever lengre :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

I dag fikk han ca 2 timer og 15 min tur, sammen med en annen hund. De lekte sammen litt også. Senere i kveld blir det vel en eller to turer på ca 25 minutter, hvor han pleier å løpe løs.

Når jeg jobber, går vi vanligvis ca 1 time og 10 min, og en kveldstur hvor han ofte løper løs på 25 min.

Lørdag gikk vi en tur på kanskje 45 min med en annen hund, så lekte han med den, og fikk rusle rundt løs i to timer.

Det varierer med andre ord en god del.

Han synes ikke det er morsomt å bare gå tur på samme sted hver gang, da vil han helst snu å gå hjem, så da må han søke etter godbit, vi jogger litt, og prøver å finne på litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at endel synes frøkena her får altfor mye tur å ja hun får kanskje litt over hva noen andre hunder får men,det tenker jeg da ikke på. Forrige og første hunden min var Engelsk Setter hun her er mest Gordon Setter med litt Labrador i :) Har alltid gått mye med hundene selv om hun ikke krever nå særlig sånn egentlig har tilpasset seg alt hun har fått. Jeg mener at når jeg har hund så bør hun få være såpass ute hver dag,har aldri samvittighet til kun lufting selv hvor sliten jeg er etter jobb. Etter startet gå går det så bra så :) Haha er sikkert litt påvirket av at startet passe alt av nabo hunder da var 9 år så de siste 25 årene ( hjelpes begynner bli gammel) har jeg vært vant til masse turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden på turene varierer veeldig, også innholdet. Noen dager er det bare løsslipp oppå idrettsbana her f.eks. Prøver som regel å få til minst en time sammenhengende tur hver dag. Har vi fridag så tar vi heller 3-4 40minutters turer rundt omkring for å gi dagen mer innhold, med mindre vi skal på langtur. Om morgenen og kvelden varer ikke turene mer enn en røyk om jeg har jobbdag.

Sporadisk mentaltrening utenom "daglig livet".

Tequila får som regel noen timer foran sleden/vogna nesten hver dag, om jeg er hjemme i bygda og hun ikke er med på sledetur går hun tur med meg og Khela, nesten alltid løs. Under båndtvangen har vi veldig mange mål med inngjerdet jorde å løpe løst på, samt at hun kan gå løst på gårdsveien siden hun hører såpass på meg at hun ikke går uti grøfta og skogen og forstyrrer vilt :) Vi trener også spor og lydighet innimellom. Etter at buskap har blitt sluppet ut og frem til de tas inn igjen går vi kadaversøk veldig ofte, og det blir fort en del timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tror dere misforsto meg og legger mye mer i det jeg skrev enn hva jeg mente. Føler dette grenser til kverulering, men for å utdype:

1. Jeg nekter IKKE for at alle hunder, uavhengig av hva man bruker eller ikke bruker dem til, har godt av fysisk mosjon og å være i god fysisk form.

2. Jeg nekter IKKE for at å være i god fysisk form vil hjelpe en hund i LP-ringen, eller at det kan føre til at man unngår skader ved f.eks eksplosiv start.

3. Jeg holder fortsatt fast på at man ikke trenger LIKE MYE fysisk form og trening i alle former for konkuranser. Magnus Carlsen trenger ikke være i like god fysisk form som Petter Northug. Ei heller er det gitt at man kan sammenligne en som går LP1 med Magnus Carlsen.

Punkt 3 er det eneste jeg har ment, og skrevet, angående dette i denne tråden.

Om vi snakker maks kl 1 er jeg ikke uenig, men det er jo en del som ønsker å komme litt lenger enn det da :hmm: Og lenger opp i klassene blir øvelsene og programmet også mer krevende. Det er da ikke kverulering å påpeke at hunder trenger fysisk trening for å prestere bra i LP også over tid uten skader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg synes det er ganske logisk at hunder bør være i god fysisk form for å kunne prestere bra på konkurranser. Trenger det bety 2-3-4 timer med hard fysisk aktivitet hver dag? Det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger lista for fremtidig mopp lavt stakkars :lol:

Dette er planen :

Morgen - tisse og trulte rundt i hagen. Så Være med sambo på jobb den første tiden.

Etter jobb : tur som avhenger av A sitt humør og værforhold, ev tar sambo dyret på en lengre tur.

Kveld : etter at poden forhåpentligvis har sovnet sitter sambo ev barnevakt i mens jeg går en lengre tur. Hvis ikke sambo alt har gjort det, da blir det tissetur.

Ca 1 dag i uka blir det på sikt organisert trening.

I helgene er vi mye ute og da blir jo dyret med. De helgene A er hos pappaen blir det lange turer ( jeg elsker å gå tur), er han hos meg blir det lengre tid ute, men kortere tur.

Ellers regner jeg det blir mer enn nok aktivisering inne mtp kidden.

Summasummarum vil en gjennomsnittlig hverdag med barn innebære ca 1- 1 1/5 time tur, uten barn 2-3 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Minst 1 time tur hver dag? Da må jeg skjerpe meg.. :sleep:

Neida, vi trener jo sånn ca. 4 ganger i uken. Da trener vi, altså jogger, går på ski/rulleskøyter eller sykler, og da går det gjerne 1-3 timer. Resten av dagene er enten hviledager hvor vi bare rusler rundt i nabolaget osv., eller går en lengre tur med kjente. :)

Mental trening er det lite av, rett og slett fordi han tar alt så sinnsykt fort, og fordi jeg er veldig ukreativ. Vi kjører litt godbitsøk av og til, også får han middagen sin fryst (vann og fôr). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være helt ærlig å si at de kunne fått mer, men jeg er ikke supermamma som klarer å sjonglere barn/hund/hjem/andre dyr på en like elegant måte som andre her inne. Langt ifra. Så dagene varierer ettersom hva slags arbeidstider mannen har.

De er hvertfall så mye de vil i hagen som er stor og inngjerdet. Får også daglig løpe løs 40-60 min på skogstur. Noen ganger i uka sykler/skigår/jogges det, da får de mer. Labradoren trener lydighet flere ganger i uka korte økter, men organisert felles ca en gang pr uke. Slik er det nå, om noen mnd er det annerledes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kar som elsker skog, mark og friluftsliv. Så det blir naturlig for meg å ha bikkjene med meg løse i skogen mens jeg selv er der. Derfor blir det 2-3 timer daglig i skogen. Da har jeg også stort sett med meg dattera mi på 2 år. For oss er det helt naturlig å tilbringe mye tid ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ta de siste dagene som eksempler da :)

Liten luftetur (5-15min) når man står opp før frokost, sto ute med døra åpen til vi gjorde oss klar for å dra et par timer senere. Skogstur med frislipp på fire hunder med litt rundering innimellom, 2,5t. Jobb (instruktørjobb, er ofte med), idag var det egentrening, agility en time, LP en time med pauser. Kveldslufting (5-30min). Enkelte dager har jeg skole hvor hunden er med, halve dagen er gjerne trening med dem, vanligvis så bestå ukene av organisert/egentrening 1-3 ganger i uka, tur de andre dagene. Når han er gammel nok blir det nok mye kløv, trekk og sykling/ski :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Nov-feb blir det ikke mye langturer for å være ærlig, men det er ikke fordi ikke jeg gidder, men hunden nekter. Men milde dager blir alltid utnyttet. Vår, sommer og høst er normalen derimot 1-1,5t tur hver dag det ikke regner, med mindre vi skal på besøk eller annet hunden blir med på, da blir det kortere tur.

Gjerne litt lenger tur i helgene, eller at vi bare er mer ute.

Legger ikke opp til så mye annet enn tur, men varierer turene og hunden får gå løs, men hender jeg tar med godbiter på tur så det blir litt vedlikeholding av kommandoer, eller godbitsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg synes vintermnd er enklere jeg da. Vi har jo en million jorder rundt oss hvor de virkelig får brukt kroppen sin i dyp snø. Da får vi også "finn ballen som er begravd" eller "finn godbitene som ligger dypt under snøen" leker. Ellers har vi ski, men der igjen har vi ingen løyper i nærheten så da blir det i nabolaget. Også er jeg ræva på ski :P Når det er båndtvang blir jeg skikkelig ukreativ. Sykling, gåtur, svømming (om vi er ved vann); that's about it :P

Mental trening synes jeg er myyye enklere når det er bart ute. Da er jo plutselig "alt" mulig igjen uten å måtte tenke på å tryne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får ca to timer med aktivisering hver dag. Stort sett i form av skogturer hvor de får gå løse, men jeg passer på å legge inn litt mental trening og lek med Blaze, ellers blir det fort litt ensformig for han.

Nå har vi hatt en laang lp-pause, men vi har kommet i gang igjen nå og jeg slenger inn noen små økter på noen av turene.

Går vi kortere turer en dag pleier jeg å legge inn litt ekstra mental trening, som godbitsøk eller lp-øvelser. Blaze er glad i å finne leka si så vi "leker" feltsøk av og til.

Jeg har også begynt å jogge så nå blir det minst en joggetur i uka i tillegg, aller helst to eller tre. Sånn ellers er de med meg stort sett overalt og vi har faste turkompiser vi går relativt ofte sammen med.

Edit: Må legge til at Felix ikke får noe annen mental trening enn godbitsøk. Han er liksom ikke så opptatt av å måtte jobbe for ting han.. Det virker som at løping i skogen er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når jeg har vært veldig syk har Koda bare fått 3 rusle turer på 30 minutter hver.

Prøver å dra til standen noen ganger i uken så han får løpe løst og kose seg.

Vi leker også litt noen dager i uken, med lek så mener jeg kaste ball og trene på plass, høyre venstre, stopp, kom...

Jeg har av en eller annen grunn fått en Border Collie som krever lite mental trening, han får når han selv vil ha.

Når jeg ikke er syk så ser hverdagen til Koda slik ut: 2 turer på 30 min og 1 tur på 2 timer. Noen ganger blir den ene turen byttet ut med lek på plassen på samme måte som jeg skisserte over her.

Koda er stort sett med meg over alt.

Dette jeg nå har skrevet er hverdagen, det vil alltid skje ting som gjør at det ikke blir helt likt hele tiden. Er jeg veldig dårlig kan han få det som er absolutt helt nødvendig og er jeg veldig bra kan det blir en 8 timers tur på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på sunsmumriken sine innlegg. En hund i fysisk god form blir ikke like sliten, og kan unngå flere skader på konkurransebanen enn en hund som er i dårlig fysisk form. Akkurat som vi mennesker. Det jeg derimot har innsett er at det (for meg og min konkurransehund) ikke kreves lydighetstrening fire ganger i uken for å komme oss framover :)

Som Snusmumriken også skriver er det litt forskjell på turer. Veldig mange skriver antall timer de er ute, og 3timers tur etter vei gir feks mine hunder svært lite. På vinteren bruker vi heller de tre timene til å dekke ca 4-5mil med snørekjøring. Hva som er "mye" eller "lite" trening kommer veldig ann på hvem en spør, hva en er vant til å gjøre med hundene sine rett og slett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Snusmumriken også skriver er det litt forskjell på turer. Veldig mange skriver antall timer de er ute, og 3timers tur etter vei gir feks mine hunder svært lite. På vinteren bruker vi heller de tre timene til å dekke ca 4-5mil med snørekjøring. Hva som er "mye" eller "lite" trening kommer veldig ann på hvem en spør, hva en er vant til å gjøre med hundene sine rett og slett.

Enig der forsåvidt. Her varierer kvaliteten på turene veldig. Når det var myyyye snø, ganske kaldt og mørketid her fra før jul og til rundt februar hadde vi stort sett bare en veg vi kunne gå "langt" på uten å gå langs vegen, hvilket var uaktuelt. Både jeg og bikkja ble rimelig lei av den. Han ble sjeldent "metta" på tur i den perioden, uansett om vi gikk frem og tilbake, stoppa litt på vegen, gikk omveier osv for å drøye tiden. Da endte det med at vi bare gikk for å gå tur, var liksom ikke noe kos eller særlig samspill mellom oss da :P Men når vi gikk første skituren i svært rolig tempo på rundt en time, da var han god og fornøyd etterpå :) Han kosa seg skikkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien min er med i stallen hele dagen der han løper løs, gjerne med 2-3 andre hunder. Jeg trener fast med han en dag i uken, og ellers får han mentaltrening litt ettersom. Går sjeldent tur med han i og med at han er ute så mye, og de få dagene vi er litt færre timer i stallen har han ikke noe i mot og slappe av litt ekstra. Han viser ingen tegn til å være understimulert, så sånn det er nå fungerer bra. Nå flytter jeg tilbake til Oslo om to uker, så da må jeg legge opp dagene annerledes med mer tur og trening så han får brukt seg. Da blir det nok flere kurs, lange skogsturer og ja.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer det en del. Hvis det regner eller er kaldt eller er snø på bakken så har jeg gitt opp og prøve å gå tur. Dyret nekter å gå fremover og jeg må slepe hun langs bakken, det synes jeg ikke er noe særlig.. I tillegg så får jeg "dyremishandler-blikket" av hun når jeg prøver å ta hun med på tur i regnet, og det er jo ikke så hyggelig :blink: Det har derfor blitt lite eller korte turer i januar og februar, "heldigvis" så er hun fortsatt valp(blir 1 år om et par uker), så da har vi levd på at "hun er jo bare en valp og de trenger ikke å gå tur hver dag"-teorien. Blir verre neste vinter..

Når det er dårlig vær så trener vi noen økter inne i løpet av kvelden. Trener på triks med klikker eller spiller "hundespill" osv. Det liker hun veldig godt, og jeg merker at hun blir sliten av det. Men mye god belønning for triks og lite tur er en dårlig kombinasjon, så når vi trener på triks og ikke går tur så blir belønningen banan. Det er heldigvis en av livrettene, så da er ikke det noe problem :ahappy:

Hvis det er fint vær/ikke regner så tar vi med oss noen pølsebiter og går en tur på 40 min - 1,5 t. Turen består da av noen intervaller der hun går løs, leker kanskje med hunder vi treffer, øver på innkalling, løper om kapp, trener på triks, søker etter godbiter, utforsker spennende busker og jogger litt opp og ned bakker så jeg også får trent meg litt. Prøver å gjøre turene litt spennende :)

I helgene så tar vi oss gjerne lenger turer i skogen osv, men det varierer veldig. Føler hvertfall at hun får det hun trenger, selv om det ikke er timesvis med trening og turgåing hver dag :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den vanlige hverdagen, man-fre, består dagene av minst tre timer med tur, fordelt på tre turer. Morgenturen er på 30-45 min. Hva disse inneholder varierer, det samme gjelder hvor de gås, da vi har godt utvalg i turruter. Legger inn noe lydighet, rally eller hverdags, eller søk underveis på alle turene.

Helgene er vi ofte på lengre turer, treff med hundevenner etc. Dessuten har vi inngjerdet hage, så om været tillater det er han gjerne ute fra morgen til kveld om vi er hjemme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dagene jeg og kjæresten jobber er det lite fysisk aktivisering, men mer mentalt (øve på triks). De dagene vi har fri går vi enten en lang tur på ca 5 - 9 km eller drar til hundeparken og lar han rase fra seg (samtidig som han sosialiseres).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...