Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i deler av huset


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Min samboer sliter med allergi (mye forskjellig, men en del hund også). Han syns det er verst i stua. Dette er et vanskelig tema og han har nok lidd ganske lenge pga det er vanskelig å ta opp dette. I dag snakket vi litt om det og i midten av måneden skal vi kanskje å se på et nytt hus. Huset er to etasjer, nede er som en egen leilighet på en måte. Vet ikke så mye, siden jeg ikke har vært der enda, men vet at det er en "beboelig" del og ikke som en type mur kjeller.

Samboer sa at hvis vi skulle flytte til et nytt hus, så ville han begrense tilgangen til hundene i stuen. Så for eksempel ha hundene nede i 1 etg. det hvor vi har pc rom også(bruker mye tid med pc) og soverom og stue oppe hvor hundene ikke får komme.

Da får jeg beholde hundene, og han får kanskje mer lindring av å ikke ha dem så nært.

Hundene vil da ikke bli rundt oss 24/7, men mer for seg selv enn nå. Men det blir mer tid til turer ( huset der er på en plass hvor man vil bli mye mer ute enn nå), og kos og oppmerksomhet når man er nede i 1 etg. Hundene vil få normal leilighetsstørrelse å gå rundt på, bare at vi ikke er nært. Med egen inngang vil foreldrene mine kunne komme å hente dem ut på tur på dagtid når jeg er på jobb.

Hva tror dere om dette? Vet jo at folk har hunder boende utendørs og det blir nesten likt. Noen har hunder i eget kennelannlegg, eller hundegårder. Onkel sin hund bor i gangen og får ikke komme inn i stuen. Så det gjøres jo. Tror Nitro vil ha det verst med dette, men det vil jo bli en helt ny setting med nytt hus og en ny tilvenning.

Jeg klarer ikke å tenke tanken på å måtte omplassere dem pga dette, så er villig til å gjøre veldig mye. Men samtidig ikke på hundenes bekostning. Tror en slik løsning kan fungere, og at man kanskje bruker tiden mye mer effektivt med hundene når de bor slikt, enn når de surrer rundt deg hele tiden.

Kanskje noen kjenner noen som har hundene boende på en annen måte enn ved eierens side til en hver tid? Fortell gjerne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo naturlig nok hundene våre ute. Det er noen der som er vant til å være mye inne og nær oss, men så lenge de ikke er alene ute så er det ikke noe klaging. Så at Nitro og Mynte har hverandre er jo positivt om de ikke er nær dere hele tiden. Hvis de liker hverandres selskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip: Nei ikke regelmessig. Skal dusje dem i morgen og prøve å huske på å bruke det jevnlig. Nå begynner røytesesongen også. Han har verst utslag på husstøvmidd og har astma, så det er en salig blanding av mye. Men han skylder lettest på hundene :/ Men han skal til utreding på sykehuset i april. så det skal bli interessant!

De fores med vom og hundemat.

Mynte er mer avhengig av Nitro enn motsatt. Nitro er ikke så glad i henne, og er veldig "mammadalt" og følger etter, derfor jeg tror han vil ha det verst sånn sett. Mynte er mer selvstendig og så lenge det er en sofa å ligge i er hun fornøyd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den ordningen går helt fint :) :)

Itillegg vil jeg anbefale deg å bruke petal cleanse. (Har aldri prøvd det selv, men vet mange er fornøyd)

Jeg var også temmelig allergisk mot hundene mine og gikk rundt konstant tett og med rennende øyne.

Så gjorde jeg to tiltak...jeg begynte å ta akkupunktur og jeg begynte å ta spirulina (bevis effekt mot allergi)

og etter noen mnd ble jeg sååå mye bedre! Jeg er ikke tett, jeg renner ikke av øynene lenger. Det er helt sykt stor forskjell. Jeg vet ikke hvilke av tiltakene som hjalp, men en av dem var det.

Itillegg vil jeg anbefale dere en luftrenser. De suger bort støv og allergener. Kan kjøpes på elkjøp for ikke alt for mye penger.

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! Det var bra :) Skal øke på med petal c.

Han laget et skikkelig viftesystem i huset med ventiler i stua og i gangen, så det skiftes ut luft i hele huset. Har også luftrens. Så det er kaldt i huset, men bedre klima. Så har vi sluttet å tørke klær i huset, men har kjøpt tørketrommel. Vask 1 gang i uka og skift på senga. Hundene får ikke være på soverommet.

Men kunne vært flinkere å vaske hundesenger og tepper, og ikke minst hundene. Har nå sluttet å ha de i sofaen også. Så man prøver å gjøre noe. Er redd for å gjøre alt mulig, men fortsatt så fungerer det ikke.. Kjenner jeg blir litt stressa av hele greia.:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en sånn ordning her i huset. Litchi får ikke lov å komme opp i andre etasje der vi har kjøkken og stue. Jeg har litt dårlig samvittighet for det, men tror egentlig Litchi har det helt fint. Hun ligger i trappen å ser på hva som skjer og jeg tar meg til til å være nede være med henne.
Altså hundene dine har jo hverandre også, min er alene og virker likevel som om hun har det greit. Det er vel fortsatt litt anneledes når de er vant til å være rundt deg og plutselig innføre en ny ordning, men likevel verdt å prøve. Fungerer fint her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe stort problem med en sånn ordning om det kan hjelpe samboern. Støtter rådet om petal cleanse, og hvis han har støvmiddallergi så er det ikke nok med vasking en gang i uka i resten av huset. Brukt tørrmopp eller god støvsuger (med hepafilter). Kan også være verd å investere i sengetøy for allergikere - mener @Nirm handlet noe slikt? Bytt ut og vask tepper ofte, har dere stoffsofa så kast ut den og bytt til skinnsofa. Ut med gulvtepper osv. Vær nøye med støvtørking og bruk riktig hjelpemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med gradvis tilvenning kan sikkert hundene venne seg til å være mer for seg selv. Men uansett er det sikkert lurt å gjøre så mange andre tiltak man kan for å begrense samboeren din sin eksponering for allergener. Jeg lurer litt på om pyjamas for innebruk kan fange opp noe? Google "greyhound pajamas", det er utrolig hva man kan finne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hundenes del høres det ut som en ordning som vil fungere. Så lenge de får det de trenger så kan jeg ikke se at det ikke bør gå. Det du må spørre deg om er om det vil fungere for deg. Jeg spør fordi jeg vet at jeg ikke hadde klart det. Jeg vil ha hundene nært meg og kunne ikke tenkt meg å ha de atskilt fra meg mens jeg var hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill! Har nok mye å gå på, på vaskedelen også. Og greyhound" pysjamas" var jo også lurt! Det har jeg ikke tenkt på :P

Dette hadde nok ikke gått med 1 hund, det hadde jeg ikke hatt samvittighet til, men når de er 2 blir det bedre.

Om det vil fungere for meg, gjør det nok, selv om det blir veldig uvant. Alternativet er mye værre og helt utenkelig for meg. Å ikke ha hund, får meg til å få en stor klump i halsen av tanken, det er en så stor del av livet mitt. Så et annet alternativ i fremtiden må være å få en liten allergivennlig rase, men der er vi ikke enda. Det er en lang vei å gå.

Jeg er jo fortsatt usikker på hvor stor grad hundene plager han og hvor mye det er "husets skyld", så håper han vil få mer konkrete svar på sykehuset. Hos legen fikk han noe utslag på hund, men veldig mye på støvmidd og katt, men det kan vel endres. Pga vi har to hunder nå og ikke en. Ser jo at han reagerer ganske mye når vi har besøk av søsterens husky hos oss, men elelrs går det i bølgedaler virker det som. Noen peroder er bra andre værre. (går kun på pusten, at han blir tett i brystet, ikke noe rennene øyne og kløe)

Allergi er noe dritt. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjo, veldig! :P Han har veldig lyst på sånn robotstøvsuger. hehe.

Kan man ikke få noe tillskudd fra NAV for å få hjelp til diverse hvis man har allergi/atsma, med tanke på renseting, dyner, støvsugere, utbedring av hus og diverse? Er det ikke slik at de med matallergi kan få støtte til mat? (har ikke greie på dette, så derfor jeg spør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjo, veldig! :P Han har veldig lyst på sånn robotstøvsuger. hehe.

Kan man ikke få noe tillskudd fra NAV for å få hjelp til diverse hvis man har allergi/atsma, med tanke på renseting, dyner, støvsugere, utbedring av hus og diverse? Er det ikke slik at de med matallergi kan få støtte til mat? (har ikke greie på dette, så derfor jeg spør)

Husker ikke om det var NAV eller HELFO, men om jeg bare får raua i gir og sender inn dokumentasjon så får jeg støtte fra dem for mitt forbruk av kremer. (Eksem)

Man kan også søke om støtte til klær/sengetøy pga slitasje pga krem/kortison/oftere vasking. Der har de generelle satser man går utifra såvidt jeg forsto det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en robotstøvsuger. Det er helt genialt, så lenge man tilrettelegger litt (få ledninger opp fra gulvet, osv, så den har fritt spillerom). Jeg bruker bare å slå den på manuelt, men man kan f.eks. tidsinstille den til å kjøre på egenhånd en gang om dagen (mens man er på jobb!). Man slipper ikke helt unna den vanlige støvsugeren likevel. Oppå lister og under kommoder som er for lave for roboten må man ta selv, men det trenger man tross alt ikke å gjøre hver dag!

Jeg har hatt min noen år nå, og da kostet den ca 3500kr. Helt klart verdt det. Ironisk nok har mine hunder vært redde for vanlig støvsuger, men ikke roomba'en. ;) Så det var to fluer i en smekk for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Nå gjelder jo ikke dette i huset vi bor i, men min far er allergisk for dyr, og når jeg og hunden er der, så har ikke hunden tilgang til andre rom enn kjøkkenet og kontoret, og et utvalgt soverom. Nå har jeg en liten selskapshund, den andre hunden som er der ofte,en border collie, den er aldri med inn, den er ute, i egen hundegård, eller i fjøset. Jeg pleier å ha døra mellom stua og kjøkkenet oppe, for hunden vet at han ikke skal gå inn der, og da føler i allefall jeg at han er litt mer med oss, selv om han er i et annet rom:)

Jeg synes ikke det er optimalt, og jeg kunne nok ikke levd med det slik i lengden, men her er det greit fordi det aldri er lenge av gangen, og fordi at om sommeren er vi jo mye ute sammen.

Om det vil fungere for deg må jo du kjenne på, det er jo bare å prøve det ut, og se hvordan du og hundene vil trives. Klart det krever ekstra av deg, fordi at du må være mer sammen med hundene, selv om de ikke kan være på samme sted, og i samme rom som samboeren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det vil gå helt fint med den ordningen :)

Men det viktigste med allergi er egentlig å vaske ofte. Om hundene er problemet bør de dusjes en gang i uken + petal cleanse. Bruk gjerne en gummikarde i dusjen, for å få av løse hår og død hud. Viktig å ikke slurve. Samt bruk senger som er lett å tørke av, biabed ol.

Han bør også ta medisiner fast, da hele pakka. Han bør ta nesespray og øyedråper selv om han ikke føler han reagerer der, da blir han bedre beskyttet "all over". Jeg selv er lik, jeg føler at jeg ofte kun blir allergisk i øyne, men jeg blir likevel bedre om jeg tar nesespray og tabletter i tillegg til øyedråper. (Jeg er ikke allergisk mot hund, men pollen, støv og katt). Fått beskjed om å ta "alt" av allergilege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er superallergisk mot både husstøvmidd og hund, men om jeg børster dyret daglig(ute!) når vi er på besøk, holder han unna soverommet og stua, samt kliner han inn med petal clense, reagerer hun minimalt når vi er på besøk(og vi er der gjerne over flere dager når vi er der!).

Når hun skal hit, så får dyret en dusj(med gummihanskegnikking), blir gnidd inn med petal clense, jeg tørker støv og støvsuger. Det holder for noen timer. Og jeg har stoffsofa, gulvteppe og 50kvm leilighet;p

Ville tatt alle forhåndsregler, vært nøye med støvsuging, hatt minimalt med nips, og hatt null dårlig samvittighet for å skille av hundene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri klart å leve uten hundene mine, så jeg kan forestille meg at det må være en vanskelig situasjon :(

Går han på mmedisiner da? Det er jo mange som lever på alleri medisiner. Det er jo et bedre alternativ enn å måtte gi bort hundene (eller sambo)

Vi har også robostøvsuger. Den nyeste fra Neato. Er veldig fornøyd :) han surrer rundt her hver dag når jeg er ute på tur med dogs. Anbefales :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han går på det meste av medisiner. Innhalatorer, spray og piller. Får se nå når han skal på sykehuset om hva som bli anbefalt.

De er jo ganske rask med å anbefale å kvitte seg med hund dessverre i en slik sammenheng. Tror ikke han føler seg særlig happy for å være "årsaken" for at hundene måtte ha dratt, så det er ikke lett for han heller. Jeg ønsker ikke at han skal plages og være dårlig. sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han går på det meste av medisiner. Innhalatorer, spray og piller. Får se nå når han skal på sykehuset om hva som bli anbefalt.

De er jo ganske rask med å anbefale å kvitte seg med hund dessverre i en slik sammenheng. Tror ikke han føler seg særlig happy for å være "årsaken" for at hundene måtte ha dratt, så det er ikke lett for han heller. Jeg ønsker ikke at han skal plages og være dårlig. sukk..

Det finnes mange mange tiltak man kan gjøre før man må gå til det steget. Har dere mye tepper og tekstiler i huset? få det ut...mest mulig åpne flater som er lette å holde rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...