Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med Citroen berlingo + bilvalg? :)


Recommended Posts

Jeg tenker litt på ny bil etterhvert og sliter litt med valget. I går gikk jeg ut av butikken og ble stående å studere nabobilen (noe som sikkert såg snålt ut), som var en berlingo. Det slo meg at den ikke var så stor i utvendig størrelse som jeg først hadde trodd så jeg søkte litt på nett og fant ut at man kunne få den både med firhjulstrekk og tre seter :-)

Så til problemet... Jeg liker ikke kassebiler og har kjørt min andel Partnere og husker godt at de var mindre god å kjøre, lite spreke og at jeg satt med en skikkelig kassabilfølelse av å kjøre dem :-P Og den følelsen er den jeg ikke vil ha.

Jeg vil ha 3 seter (ikke noe å si om det er uttagbare seter e.l), gjerne 4×4 (evnt fremhjulstrekk), god plass til hund (stor dalmatiner. totalt 3 hunder), Litt futt over motoren (jeg sitter nå med en gammel bil som jeg må ned i 3 giret for å holde 80 opp bratte/tunge bakker), IKKE kassabilfølelse (feks touran er god å kjøre), litt gode seter er å foretrekke ;), vil gjerne ha sidedører i tilegg til bakdør), manuell gir. Ja og en ok pris ;-) (ikke svindyr bil).

Noen som vil dele erfaring rundt Berlingo (kassabilfølelse samt sprekhet på motor) evnt har andre forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det stemmer ikke det med lyspärene alltså,eller det med dyre deler. Utvid söket ditt med Partner Og Kangoo,det er som sagt samme bilen.

Har berlingo multispace 2010 modell, 5 seter, kjøpt brukt nå i oktober. Gikk da fra en partner og overgangen kan ikke sammenlignes. Har vært noen lengre turer til Voss, Ål og D4A, veldig fornøyd med k

går vel mer på hvor stor hund du har kelamannen lager jo på mål så er null problem å få bur som passer!

Guest Belgerpia

ELSKER Berlingoen min.
Jeg er ikke spesielt lang, så jeg får greit justert setet sånn at jeg sitter veldig godt, jeg har bare toseter og jeg har multispace varianten som har vinduer hele veien rundt (og bakseter i garasjen til mamma og pappa he he he he).

Jeg har 1,6 liter HDI og det er fres i frøken sitron, hun er ikke dau på noen som helst måte og høres ikke ut som om motoren vil ut å snu om man gir på litt. Hun er utrolig snål på dieselen og tur/retur Bergen på under en tank går helt fint.

God plass til MINST tre bikkjer bak til tross for at jeg har ett DIGERT bur som er spesiallaget for Berlingo.

Min modell er den før de kom med tresetervarianten, hun er derfor litt rundere i kantene enn de nye og ser litt blid og godrund ut.

Liten utvendig, noe som gjør det greit å parkere henne overalt.

Nevnte jeg at jeg elsker sitronen min?

Har ingen problemer med å anbefale Berlingo, men velg multispace - den har dører på begge sider bak og da slipper du å miste viktige ting på den siden du IKKE har dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store forskjellen er om den har HDI motor eller ikke. Jeg hadde Berlingo uten HDI og fikk fnatt her mellom bakkar og berg, men nå som jeg har Partner med HDI så er det som å kjøre en hissig liten veps i forhold.

Min ville nok gitt deg kassebil følelse, den er bare toseter, tett vegg (som skal byttes ut) men har 2 sidedører, ruter rundt om (som jeg sotet i høst med utstyr fra biltema- veldig fornøyd så langt!) og det er en gammel (for meg NY ;) ) 2007 modell 4x4. God plass til masse hunder og jeg elsker den!

1459072_10151694567851780_313035848_n.jpBlåbæra møter tyttebæra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååh, nå ble jeg litt glad i dere :-) hehe!

Bilen min høres mer ut som om den vil legge seg ned å dø når jeg durer på i 3 giret og 80km i timen. Å kjøre forbi noen må planlegges godt da den ikke akkurat skyter fart når jeg tråkker på pedalen :P lol... Men hva kan man forvente av en dieselbil fra 94?! ;-)

Har dere noe nedre årstall for berlingo? jeg bør ikke kjøpe gamlere enn?? :-)

Får man plass til to dobbeltbur i høyda kanskje?? :-)

Kjøp HDI, notert!!

Jeg er bare 160 høy :-P

Hvordan er det med slitasje og reprasjon (skulle til å spørre om helsa :-P ) på berlingoen?? Hva er det vanligste problemet? hva bør jeg passe på? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg støtter Belgerpia. Bilen bruker jo nesten ikke diesel og den er ingen sinke i trafikken. God å kjøre :wub:

@Belgerpia har full innboks og da blir det ikke lett å sende pm

Nå har jeg ikke det lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Altså - nå er de jo ikke så innmari dyre, men om du skal ha treseter så MÅ du ha en som er 2007 eller nyere, de hadde ikke treseter før det, så da har du vel ca. årstallet. Min er 2007 modell, men gammel type - og tutler og går så det holder..

Ad bur - jeg har DIGERT bur - belgeren kan fint stå oppreist og ligge rett ut nesten alle retninger, frallen - vel - hun kan jo gå seg bort inni der. Jeg ville kjøpt dobbelt bur jeg da, men kanskje litt mindre enn mitt. Bagasjerommet på treseteren er også noe større enn mitt.

552039_3178521276992_1226369096_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ååååh, nå ble jeg litt glad i dere :-) hehe!

Bilen min høres mer ut som om den vil legge seg ned å dø når jeg durer på i 3 giret og 80km i timen. Å kjøre forbi noen må planlegges godt da den ikke akkurat skyter fart når jeg tråkker på pedalen :P lol... Men hva kan man forvente av en dieselbil fra 94?! ;-)

Har dere noe nedre årstall for berlingo? jeg bør ikke kjøpe gamlere enn?? :-)

Får man plass til to dobbeltbur i høyda kanskje?? :-)

Kjøp HDI, notert!

Jeg er bare 160 høy :-P

Hvordan er det med slitasje og reprasjon (skulle til å spørre om helsa :-P ) på berlingoen?? Hva er det vanligste problemet? hva bør jeg passe på? :-)

To bur i høyden kan du glemme tror jeg - de er ikke så svære.......

Helsa er god, jeg har ikke hatt store reperasjoner på min, fulgt minimal service, dvs. skifta bits and pieces som bremser foran og bak og en og annen lyspære, dieselfilter og olje. Ikke avskrekkende - opplever henne som veldig jevn i humøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bytte fjærbeinene på min Berlingo. Det var knekt tvers av. En vanlig feil på varebiler i følge verksted mannen. Man skal være litt obs på det elektriske tror jeg. På begge mine har lampa til airbag begynt å lyse, og på den med to skyvedører virker ikke sentral låsen på ene døra. Jeg har ikke hatt mine så veldig lenge, men det har vært lite feil så langt (bank i bordet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Citroen Berlingo Multispace 2006 mod som jeg er veldig glad i :) Aldri hatt noe som helst tull med den, og den starter hver vinter, til tross for at den har stått mye stille i perioder.

Jeg har byttet noen slitedeler som endeledd, lenkestagg(?), bærearm og bremser, og det har ikke vært en dyr affære :) 1-3.000ish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berlingoen er grei nok, hvordan motoren er kommer jo an på str/volum, ikke årsmodell. De har forskjellige utgaver, så det er jo bare og se på kubikk og hestekrefter når du ser annonser. MEN berlingo har en fabrikk svakhet på demperne bak, de knekker lett, og det er en passe dyr affære og fikse.. En annen ting er at franske biler generelt kan være dyrt og fikse, fordi det kreves spesialverktøy på en del operasjoner, noe som betyr at man mest sannsynlig MÅ bruke merkeverksted og de har en del knotete løsninger som i tillegg til og kreve spesialverktøy drar på timer fordi det er så mye om og men..

Personlig hadde jeg gått for noe annet enn fransk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2005 bensin, 5 seter. Jeg liker bilen min kjempegodt! MEN, tror jeg ville kjøpt diesel om jeg var deg, jeg får følelsen av å sitte i et fly som skal ta av når jeg kommer opp i over 90, haha. Ikke er den så gjerrig på drivstoffet heller. Men plassen! Er fantastisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat byttet ut Partner 2010 modell (lang 90hk 3 seter) med 2014 Berlingo,samme motor og øvrige spesifikasjoner. Berlingoen er dauere,har mye mindre speil og føles i det store og det hele som hakket dårligere bil enn partneren. Selv om det er eksakt samme bil OG nyere modell. Produsert på samme fabrikk. Begge er dieselbiler og veldig sparsomme,Berlingoen har eco mode som gjør den ekstra gjerrig :) Men den drar litt tyngre og akselererer litt senere. Partneren føltes riktig så sprek i forhold :) Berlingoen er vel litt billigere som helt ny også så det står vel i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berlingoen er grei nok, hvordan motoren er kommer jo an på str/volum, ikke årsmodell. De har forskjellige utgaver, så det er jo bare og se på kubikk og hestekrefter når du ser annonser. MEN berlingo har en fabrikk svakhet på demperne bak, de knekker lett, og det er en passe dyr affære og fikse.. En annen ting er at franske biler generelt kan være dyrt og fikse, fordi det kreves spesialverktøy på en del operasjoner, noe som betyr at man mest sannsynlig MÅ bruke merkeverksted og de har en del knotete løsninger som i tillegg til og kreve spesialverktøy drar på timer fordi det er så mye om og men..

Personlig hadde jeg gått for noe annet enn fransk.

Det med franske biler og pris på reprasjoner stemmer ikke. Vi har hatt mikroregninger på vår i forhold til Saaben og BMWen. Og dekk og sånn forbruksvare er betraktelig billigere på kassebilene,enn på sedaner med brede spesialvarianter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er berlingoen mindre enn partner? :-) er vell flere som har to i høyden i partner?

Gjorde et søk på finn.no, og med mine spesifikasjoner fikk jeg opp hele TO biler ;-)

Det er samme bilen. Produsert på samme fabrikk i Spania. Kangoo,Partner og Berlingo. Partneren har samme motor som Volvo edrive forøvrig. Puh,det ble mange svar på rad :D

Red: se her? Bra pris (med gitter,lite men dog!) http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43391444&searchclickthrough=true Det som er litt tullete er at alle nyimporterte biler sendes til firma i Drammen for å bytte ut gitterveggen med såkalt comfortvegg før de går ut til forhandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berlingoen er grei nok, hvordan motoren er kommer jo an på str/volum, ikke årsmodell. De har forskjellige utgaver, så det er jo bare og se på kubikk og hestekrefter når du ser annonser. MEN berlingo har en fabrikk svakhet på demperne bak, de knekker lett, og det er en passe dyr affære og fikse.. En annen ting er at franske biler generelt kan være dyrt og fikse, fordi det kreves spesialverktøy på en del operasjoner, noe som betyr at man mest sannsynlig MÅ bruke merkeverksted og de har en del knotete løsninger som i tillegg til og kreve spesialverktøy drar på timer fordi det er så mye om og men..

Personlig hadde jeg gått for noe annet enn fransk.

Har du annet forslag?? :-)

Caddy kommer vell ikke med 5dørs og 3 seter. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA??? :blink: Annet forslag? Er du ikke litt glad i oss lenger allikevel? :icon_cry::no:Vi er jo så glade i Berlingoen vår jo. Og det går maaaaange av dem i trafikken.

Jaja... :bye:

Haha :P

blir jo litt skremt når folk sier det er dyre deler, og at den til og med må på verksted for å skifte lyspære.

Men foreløbig er det bare berlingo og touran som svarer til mine krav :-O og berlingo mer enn touran!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder franske biler, men ikke Berlingo. De er enkle dyr. :ahappy: Ikke vanskelig å skifte pærer eller noe annet som man kan gjøre selv og delene er ikke spesielt kostbare.

Og sjekk så mange Berlingoer som triller på veiene da.

Men det er da du som skal velge da, ikke vi andre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :P

blir jo litt skremt når folk sier det er dyre deler, og at den til og med må på verksted for å skifte lyspære.

Men foreløbig er det bare berlingo og touran som svarer til mine krav :-O og berlingo mer enn touran!

Det stemmer ikke det med lyspärene alltså,eller det med dyre deler. Utvid söket ditt med Partner Og Kangoo,det er som sagt samme bilen.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :P

blir jo litt skremt når folk sier det er dyre deler, og at den til og med må på verksted for å skifte lyspære.

Men foreløbig er det bare berlingo og touran som svarer til mine krav :-O og berlingo mer enn touran!

Touranen må også på verksted for å skifte lyspære altså :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...