Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det perfekte buret for meg?


Recommended Posts

Etter at jeg plutselig ikke har noe fungerende tøybur lenger *kremt*, må jeg nå ha et nytt. Jeg skal ha et bur som jeg kan ha med på treninger, utstillinger og stevner. Det blir et bur som han kan få ligge og slappe av i på slike tilsetninger, men han trenger ikke å ha danseplass der inne.

Jeg har noen kriterier:

- Må passe greit nok til en kelpiehann på 50 cm.

- Sammenleggbart.

- Må være lite nok og lett nok til at jeg klarer å bære det i én hånd over distanser på type to km. Blir det for tungvint å dra på så gidder jeg ikke å ta det med.

- Helst ikke tøybur egentlig (det aner meg at slike tøybur ikke har så lang levetid hos oss :lol: ). Men syns stålbur fort blir litt tunge. Det ideelle hadde kanskje vært et slags sammenleggbart plastbur, men det har jeg aldri sett. Men det har kanskje noen av dere? Eller blir sammenleggbart stålbur det eneste alternativet? Evt hvilke stålbur er lettere enn andre?

- Ikke svindyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flybur med hjul?

Jeg har jo egentlig veldig lyst på flybur, for hadde vært kjekt å kunne fly nordover og ikke ta toget hver gang. Men hvor praktiske er de hjulene på slapseføre, i gjørme og på grus? (Jeg bor på Ås liksom :lol: )

Ser for meg at det er litt tungvint å drasse på (altså bære) + tar litt mer plass på lokaltoget og buss osv. Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har jo egentlig veldig lyst på flybur, for hadde vært kjekt å kunne fly nordover og ikke ta toget hver gang. Men hvor praktiske er de hjulene på slapseføre, i gjørme og på grus? (Jeg bor på Ås liksom :lol: )

Ser for meg at det er litt tungvint å drasse på (altså bære) + tar litt mer plass på lokaltoget og buss osv. Hm.

Det aner jeg ikke, men om du kjøper med klips så er det lett å klappe sammen. Og ta litt tau her og der (sikkert forståelig :lol: ) og slenge det på skudleren eller ryggen?

Evt begynne reise med flytte tralle? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo egentlig veldig lyst på flybur, for hadde vært kjekt å kunne fly nordover og ikke ta toget hver gang. Men hvor praktiske er de hjulene på slapseføre, i gjørme og på grus? (Jeg bor på Ås liksom :lol: )

Ser for meg at det er litt tungvint å drasse på (altså bære) + tar litt mer plass på lokaltoget og buss osv. Hm.

Jeg kan spandere en sekketralle på deg. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aner jeg ikke, men om du kjøper med klips så er det lett å klappe sammen. Og ta litt tau her og der (sikkert forståelig :lol: ) og slenge det på skudleren eller ryggen?

Evt begynne reise med flytte tralle? :P

Og hvor skal flyttetralla stå mens jeg flyr nordover? :lol: Nei, må holde meg til min minimalistiske reisestil. :aww:

Jeg vurderer dette buret, da: http://www.tropehagen.no/display.aspx?menuid=123457529&prodid=53288 (Tipper det blir riktig størrelse til Geo?). Hjulene der er ikke så ulike hjulene på en trillekoffert, og jeg klarer jo å få med meg trillekoffert mellom togstasjonen og hjem, så da burde jeg kanskje klare å få med det buret også. Selv om det evt må bæres litt når det er skikkelig slapseføre.

Jeg kan spandere en sekketralle på deg. :sleep:

Ikea har jo sånne traller til 100kr, som du enkelt kan spenne et stålbur (eller annet bur) på :)

Haha! Men det blir jo så mye å dra på. :icon_redface: Ser liksom så voldsomt ut. :P Men jeg kan kanskje vurdere det.

Flybur med hjul er ikke så gode på terrengkjøring, men buret er jo lett i seg selv så det er utrolig hva som går.

Ellers tror jeg kanskje jeg ville lært han å ligge i stoffbur :P

Ja, det tenker jeg også... At det er såpass lett at jeg kan klare å bære det over de tre-fire hundre metrene med gjørme og sølepytter borti her, for eksempel.

Vi begynte å bli litt gode på det! Men det kommer uansett til å ta lang tid før jeg stoler på å gå fra ham mens han ligger i tøybur igjen - nå har han to stk på samvittigheten liksom. :P Så kjøper nok ikke noe nytt tøybur nå (tror jeg). Selv om det er desidert lettest å drasse på, da.

Jeg tror jeg må innse hva jeg trenger mest. Jeg klarer nok å dra med meg et flybur til og fra Gardermoen de tre gangene jeg reiser hjem i året, men det er litt mer styr å skulle ha det med på alt av utstillinger, stevner og ikke minst treninger. Pluss at helt sammenleggbart bur er mye mer lettvint de gangene jeg sitter på med andre folk, og når jeg tar lokaltoget og bussen. Så kanskje jeg burde gå for et sammenleggbart stålbur som ikke er alt for tungt? Hvilke typer er lettere enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fløy mye med riesendyret og varikennel XL og var avhengig av kollektivt for å komme til og fra gardermoen, så hadde jeg liten bagasjetralle fra biltema (til 69,-) og lastestropper. Så lenge hunden går relativt greit i bånd, så funka det helt utmerket. Du trenger kanskje ikke fullt så stort bur til geo heller?

Edit: tralla sendte jeg bare som egen kolli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Skudo buret og er veldig fornøyd med det. Men det blir jo litt stort hvis det skal med mye rundt i forhold til et sammenleggbart. Men før fantes det et sammenleggbart plastbur som var godkjent for fly. Aner ikke hva det het dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett beige tøybur med stålramme som jeg skal selges, svæært. Kjøpt når jeg hadde saluki, er en liten rift i ene nettingen. Bare skravle til meg på fb så skal jeg grave det frem fra roterommet så kan jeg ta bilder av både bur og rift.

Det er brukt 4 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenleggbart stålbur med tralle evt? :)

Da jeg fløy mye med riesendyret og varikennel XL og var avhengig av kollektivt for å komme til og fra gardermoen, så hadde jeg liten bagasjetralle fra biltema (til 69,-) og lastestropper. Så lenge hunden går relativt greit i bånd, så funka det helt utmerket. Du trenger kanskje ikke fullt så stort bur til geo heller?

Edit: tralla sendte jeg bare som egen kolli.

Jeg har Skudo buret og er veldig fornøyd med det. Men det blir jo litt stort hvis det skal med mye rundt i forhold til et sammenleggbart. Men før fantes det et sammenleggbart plastbur som var godkjent for fly. Aner ikke hva det het dessverre.

Sammenleggbart plastbur hadde vært genialt! Skal søke litt rundt og se om jeg finner det.

Men tror jeg må gå for en annen løsning enn flybur til sånn "hverdagsbruk". Det blir for stort og baskete å dra på rett og slett. Har fremdeles lyst på flybur da! Får kanskje se om det selges noe brukt på finn.no. Tenk så deilig det hadde vært å fly hjem i stedet for å sette meg på stappfullt påsketog!

Ellers har jeg jo et svært sammenleggbart stålbur som jeg flere ganger har gått og drasset på. Klarer jeg det burde jeg definitivt klare et som er mye mindre. Så da går jeg vel kanskje for det, da.

Jeg har ett beige tøybur med stålramme som jeg skal selges, svæært. Kjøpt når jeg hadde saluki, er en liten rift i ene nettingen. Bare skravle til meg på fb så skal jeg grave det frem fra roterommet så kan jeg ta bilder av både bur og rift.

Det er brukt 4 ganger.

Er ikke så interessert i et bur som er svæært, men takk for tilbudet. ;)

Edit:

Fant et gammelt emne på Canis fra 2005 om det sammenleggbare plastburet. Er visst ikke så utbredt her i Norge nei, og da får jeg vel neppe sendt det med fly... Men det ser kjekt ut, da:

unbranded-fold-away-pet-carrier-large.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Edit:

Fant et gammelt emne på Canis fra 2005 om det sammenleggbare plastburet. Er visst ikke så utbredt her i Norge nei, og da får jeg vel neppe sendt det med fly... Men det ser kjekt ut, da:

unbranded-fold-away-pet-carrier-large.jp

For å godkjennes for fly må det være tette vegger og bunn, så det der er ikke godkjent nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drasset på flybur gjennom terminaler og rundtomkring (takk for hjul og langt håndtak) og det går helt greit, det er jo klompette og sånt, men på asfalt og slikt går det helt fint :P men i terreng not so good :P

men liten sekketralle fra biltema, vippe bur på, dra med seg? jeg har sammenleggbar sekketralle faktisk.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Bagasjetralle-sammenleggbar-15855/

15-855_m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor skal flyttetralla stå mens jeg flyr nordover? :lol: Nei, må holde meg til min minimalistiske reisestil. :aww:

Jeg vurderer dette buret, da: http://www.tropehagen.no/display.aspx?menuid=123457529&prodid=53288 (Tipper det blir riktig størrelse til Geo?). Hjulene der er ikke så ulike hjulene på en trillekoffert, og jeg klarer jo å få med meg trillekoffert mellom togstasjonen og hjem, så da burde jeg kanskje klare å få med det buret også. Selv om det evt må bæres litt når det er skikkelig slapseføre.

Haha! Men det blir jo så mye å dra på. :icon_redface: Ser liksom så voldsomt ut. :P Men jeg kan kanskje vurdere det.

Ja, det tenker jeg også... At det er såpass lett at jeg kan klare å bære det over de tre-fire hundre metrene med gjørme og sølepytter borti her, for eksempel.

Vi begynte å bli litt gode på det! Men det kommer uansett til å ta lang tid før jeg stoler på å gå fra ham mens han ligger i tøybur igjen - nå har han to stk på samvittigheten liksom. :P Så kjøper nok ikke noe nytt tøybur nå (tror jeg). Selv om det er desidert lettest å drasse på, da.

Jeg tror jeg må innse hva jeg trenger mest. Jeg klarer nok å dra med meg et flybur til og fra Gardermoen de tre gangene jeg reiser hjem i året, men det er litt mer styr å skulle ha det med på alt av utstillinger, stevner og ikke minst treninger. Pluss at helt sammenleggbart bur er mye mer lettvint de gangene jeg sitter på med andre folk, og når jeg tar lokaltoget og bussen. Så kanskje jeg burde gå for et sammenleggbart stålbur som ikke er alt for tungt? Hvilke typer er lettere enn andre?

Har akkurat det buret fra tropehagen til Thorvald, med hjul. Fungerer helt fint. Tålt mange flyreiser uten problem. Går også greit å trille på hjula, MEN, hjula tålte ikke brosteinsgatene i Bergen :P Da spratt de av, gitt. På noe mer flatt underlag er det null stress. Toppen kan tas av og legges nedi da, da blir det litt lettere å lagre. Vi har dratt det med oss på stappfullt tog mellom oslo og trondheim og vi :P

Mulig vi skal selge vårt, kan ikke se for meg at vi får bruk for det noe fremover. Men har ikke bestemt meg. Dessuten var det ei som lånte det i sommer og har ikke fått det tilbake enda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat det buret fra tropehagen til Thorvald, med hjul. Fungerer helt fint. Tålt mange flyreiser uten problem. Går også greit å trille på hjula, MEN, hjula tålte ikke brosteinsgatene i Bergen :P Da spratt de av, gitt. På noe mer flatt underlag er det null stress. Toppen kan tas av og legges nedi da, da blir det litt lettere å lagre. Vi har dratt det med oss på stappfullt tog mellom oslo og trondheim og vi :P

Mulig vi skal selge vårt, kan ikke se for meg at vi får bruk for det noe fremover. Men har ikke bestemt meg. Dessuten var det ei som lånte det i sommer og har ikke fått det tilbake enda :P

Si fra hvis du tilfeldigvis skal selge det relativt rimelig, da. :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...