Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpefor til voksen hund?


julnil
 Share

Recommended Posts

Nå kan jeg egentlig ikke uttale meg på lengre sikt, men Khela byttet vi til valpefor på i noen mnd for at hun skulle legge mer på seg av det lille hun spiste, siden hun ikke ville ha høyenergifor. Men 3-4mnd er jo ikke nok til å vurdere langsiktige problemer selv om hun ikke tok noen skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo fortyper som heter "all life stages" eller no slikt. Det foret er egentlig valpefor fordi valper trenger litt speshul nutrition, men en voksen hund kan også funke fint på det. Så joda, valpefor til voksen hund funker fint det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva forskjellene på tørrfôr er, men valper og voksne hunder har ikke forskjellige ernæringsbehov. Eneste er at det er viktig å ikke gi for mye kalsium til valper, da de ikke like enkelt skiller ut overskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva forskjellene på tørrfôr er, men valper og voksne hunder har ikke forskjellige ernæringsbehov. Eneste er at det er viktig å ikke gi for mye kalsium til valper, da de ikke like enkelt skiller ut overskuddet.

... føler du motsier deg selv litt her. Om det er viktig å ikke gi for mye kalsium til valper har de jo andre behov enn voksne hunder hvor det ikke er så viktig.

En valp av stor rase har andre behov enn en valp av liten rase. Om du gir en valp av stor rase valpefor for små raser vil den vokse alt for fort og gjerne få med seg litt voksesmerter på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... føler du motsier deg selv litt her. Om det er viktig å ikke gi for mye kalsium til valper har de jo andre behov enn voksne hunder hvor det ikke er så viktig.

En valp av stor rase har andre behov enn en valp av liten rase. Om du gir en valp av stor rase valpefor for små raser vil den vokse alt for fort og gjerne få med seg litt voksesmerter på veien.

Okei, så dersom jeg skaffer meg en Engelsk mastiff valp så kan ikke jeg gi den V&H valpefor? Men jeg kan(?) gi V&H valpefor til andre raser/størrelser?

Fordi?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundefôring er jo rene vitenskapen blitt. Når jeg står og ser i hyllene med tørrfôr, kan jeg kjøpe retrieverfôr og cocker spanielfôr og stor hund, liten hund, midt imellom hund og litt av hvert hund og agility-hund og high performance- hund og jeg tror mye er bare humbug-hund. Nei, det var litt enklere når vi hadde Snøgg og kværnet innmat og spedde på med et egg innimellom. Jammen meg ble hundene både gamle og blanke i pelsen, da også :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... føler du motsier deg selv litt her. Om det er viktig å ikke gi for mye kalsium til valper har de jo andre behov enn voksne hunder hvor det ikke er så viktig.

En valp av stor rase har andre behov enn en valp av liten rase. Om du gir en valp av stor rase valpefor for små raser vil den vokse alt for fort og gjerne få med seg litt voksesmerter på veien.

Det siste stemmer ikke. Og jeg motsier ikke meg selv, kun presiserer at det er viktig å ikke gi mer kalsium enn nødvendig, til valper i vekst og eldre hunder, men voksne, friske hunder bør jo heller ikke ha mer enn anbefalt selvom de kan skille ut overskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JO, det har de så absolutt. Les litt før du kommer med en slik utalelse.

De har ikke det, nei, og forskjellige hunderaser har heller ikke forskjellige ernæringsbehov bare fordi de ser forskjellige ut utenpå, selvom flere tørrfôrprodusenter hevder dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke det, nei, og forskjellige hunderaser har heller ikke forskjellige ernæringsbehov bare fordi de ser forskjellige ut utenpå, selvom flere tørrfôrprodusenter hevder dette.

Litt OT, men du virker alltid så skråsikker i uttalelsene fine om mat og fôring. Jeg lurer på om du har noen kilder å vise til på dette, eller kan fortelle oss hvor du har kunnskapen fra? :)

Bonnie har gått på valpefôr en god stund nå, har ikke merket forskjell i hunden siden vi byttet. Hun er 4år.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men du virker alltid så skråsikker i uttalelsene fine om mat og fôring. Jeg lurer på om du har noen kilder å vise til på dette, eller kan fortelle oss hvor du har kunnskapen fra? :)

Bonnie har gått på valpefôr en god stund nå, har ikke merket forskjell i hunden siden vi byttet. Hun er 4år.

Det er forsket mye på dette utenom fôrprodusentenes sfærer, men gamle myter er vonde og vende.. Søk på PubMed, eller google disse artiklene til å begynne med:

• Hedhammar Å, Wu Fu-ming, Krook L,

Schryver HF, Lahunta A, Whalen JP et al.

O v e r n u t r i t i o n a n d s k e l e t a l d i s e a s e . A n

experimental study in growing Great Dane

Dogs. Cornell Vet 1974; 64 Suppl 5.

• Kasström H. Nutrition, weight gain and the

development of hip dysplasia. Acta Radiol

1975; 344 Suppl: 135- 79.

• Lavelle RB. The effects of overfeeding of a

balanced complete commercial diet to a group

of growing Great Danes I: Burger IH, Rivers

JPS, red. Nutrition of the dog and cat. Cambridge: Cambridge University Press 1989:

303- 14.

• Dämmrich K. Relationship between nutrition

and bone growth in large and giant dogs. J

Nutr 1991; 121 Suppl 11: 114- 21.

• Kealy RD, Olsson SE, Monti KL, Lawler DF,

Biery DN, Helms RW et al. Effects of limited

food consumption on the incidence of hip

dysplasia in growing dogs. J. Am Vet Med

Assoc 1992; 201: 857- 63.

• Nap RC, Hazewinkel HAW, Voorhout G,

Van den Brom WE, Goedegebuure SA, Van T

Klooster AT. J Nutr 1991; 121: 107- 13.

• Belfield WO. Chronic subclinical scurvy and

canine hip dysplasia. Vet Med Small Anim

Clin 1976; 1399- 1403.

• Richardson DC. The role of nutrition in

canine hip dysplasia. Vet Clin North Am

Small Anim Pract 1992: 22:529- 40.

• Dzanis DA. The AAFCO dog and cat nutrient

profile. I Bonagura JD red. Current veterinary

therapy XII Philadelphia: WB Saunders 1995:

1418- 21.

• Hazewinkel HAW, Goedegebuure SA, Poulos

PW, Wolvekamp WThC. Influences of chronic

calcium excess on the skeletal development of

growing Great Danes. J Am Anim Hosp Assoc

1985; 21: 377- 91.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også interessert i hva slags forskjellige næringsbehov de har som valper vs voksne?

Min valp fikk MER mat ift vekt som liten, men akkurat samme mat som han spiser den dag i dag. Når han blir gammel og ikke like aktiv lengre kommer jeg til å minke mengden tenker jeg, ikke bytte fór.

Den personen som kom på å lage rasespesifikke fórtyper må ha vært et genialt hode. Det selger som varmt hvetebrød, kunder kommer inn og skal ha "den med bilde av Yorkshireterrier på", noe annet er ikke aktuelt. Som om en YST har et annet ernæringsbehov enn en Chi.

Utvalget RC har av kattemat er jo helt vilt! Sikkert 50 forskjellige typer, bla. kastrert kattunge, kastrert voksen, kastrert over 7, kastrert over 12. Jeg blir helt paff, SÅ mange forskjellige behov har ikke en katt, det handler om å rette seg mot forbrukeren og selge inn noe de føler er skreddersydd for dem - noe de betaler mer for. Valpefor er dyrere enn voksenfor, f.eks.

Red: la inn avsnittene som tydeligvis ikke kom med fra mobil.

Endret av Bie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men du virker alltid så skråsikker i uttalelsene fine om mat og fôring. Jeg lurer på om du har noen kilder å vise til på dette, eller kan fortelle oss hvor du har kunnskapen fra? :)

Bonnie har gått på valpefôr en god stund nå, har ikke merket forskjell i hunden siden vi byttet. Hun er 4år.

Tulip har alltid mye godt å vise til. Handler rett og slett å lese seg opp på studier som ikke er i samarbeid med de som tjener på å selge forskjellige typer hundemat.

Og tenker man over spørsmålet selv, hva f.eks ulven spiser gjennom alle stadiene i sitt liv, så er det akkurat samme kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tenker man over spørsmålet selv, hva f.eks ulven spiser gjennom alle stadiene i sitt liv, så er det akkurat samme kost.

Det der må være tidenes mest oppbrukte råforingsargument. Dagens domestiserte hunder er på ingen måte identiske med ulver, heller ikke med tanke på fordøyelse.

Edit: interessant studie om hunders utnyttelse av stivelse, kontra ulvers; http://news.sciencemag.org/plants-animals/2013/01/diet-shaped-dog-domestication

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der må være tidenes mest oppbrukte råforingsargument. Dagens domestiserte hunder er på ingen måte identiske med ulver, heller ikke med tanke på fordøyelse.

Edit: interessant studie om hunders utnyttelse av stivelse, kontra ulvers; http://news.sciencemag.org/plants-animals/2013/01/diet-shaped-dog-domestication

Ulv og hund er så like at de biologisk betraktes som samme art (Canis lupus/Canis lupus familiaris), og på det meste er det kun 0.2% forskjell i DNA som skiller dem, det vil si at hunden er ganske mye mer lik ulven sammenliknet med slektskapet til for eksempel ulv og coyote.

Fordøyelsessystem deres er og så å si identisk.

Selvom hunden klarer å fordøye noe stivelse, er det ingen studier som tilsier at en kost på dette er optimalt iforhold til hvordan deres fordøyelse er skapt, nemlig for å fordøye og hente næring ut fra animalsk føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der må være tidenes mest oppbrukte råforingsargument. Dagens domestiserte hunder er på ingen måte identiske med ulver, heller ikke med tanke på fordøyelse.

Edit: interessant studie om hunders utnyttelse av stivelse, kontra ulvers; http://news.sciencemag.org/plants-animals/2013/01/diet-shaped-dog-domestication

Så fordi noen raser har utviklet bedre fordøyelse av stivelse enn andre (og ulven) så betyr det at valper må ha annen kost enn voksne, samt at forskjellige raser har forskjellige behov? Det er å dra det studiet vel langt...

Om du har lest det nøye, så er gapet på 4-30 alleler, dvs omtrent ingen fordøyelse til bedret fordøyelse av stivelse, kontra ulvens 2 alleler. Så rasen(e) med under 10 alleler burde iallefall råfôres.

Ellers mener jeg å huske at du skulle få noe dokumentasjon fra en vet/foreleser på skolen din om fôring av (gigant)valper som motstred noe jeg hadde skrevet (dvs at de hadde spesielle behov), har du fått tak i det ennå?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men kan ingen av dere, som mener at valper og voksene hunder har forskjellig behov, komme med eksempler på forskjeller? Argumentet faller litt når dere ikke kommer med eksempler på hva som er forskjellig. Bare at det er det. Jeg er ikke helt fremmed for tanken om at det kan være noen forskjeller i behovet hos et individ som skal vokse kontra et ferdigvokst individ som skal vedlikeholdes. Men jeg sliter hardt med å godta argumentet det bare er sånn. Uten noen eksempler på hva som er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...