Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpefor til voksen hund?


julnil
 Share

Recommended Posts

Så fordi noen raser har utviklet bedre fordøyelse av stivelse enn andre (og ulven) så betyr det at valper må ha annen kost enn voksne, samt at forskjellige raser har forskjellige behov? Det er å dra det studiet vel langt...

Om du har lest det nøye, så er gapet på 4-30 alleler, dvs omtrent ingen fordøyelse til bedret fordøyelse av stivelse, kontra ulvens 2 alleler. Så rasen(e) med under 10 alleler burde iallefall råfôres.

Ellers mener jeg å huske at du skulle få noe dokumentasjon fra en vet/foreleser på skolen din om fôring av (gigant)valper som motstred noe jeg hadde skrevet (dvs at de hadde spesielle behov), har du fått tak i det ennå?

Nei, det var i grunn bare en regress, startet av påstanden om at man skulle se til foring av ulver som modellen. Når du sier alleler antar jeg du mener gener? Greit å ha terminologien i orden. Jeg er forøvrig åpen for at stivelse ikke er bra for hunden, men jeg sliter med å finne kilder som støtter opp om dette. Hunder kan nyttigjøre seg av stivelse, men allikevel så forstår jeg det slik som at du mener det ikke er bra for de? Hvorfor? Fagfolk er jo tydeligvis ikke helt enig med deg i det du skriver om råforing (fra siste avnitt), og jeg har nå prøvd å søke meg frem til noe studier som støtter det du sier, uten hell:

Robert Wayne, an evolutionary biologist who studies dogs at the University of California, Los Angeles, but was not involved with the work, is also pleased with the study. He says he gets contacted often by pet owners wondering if dogs, like wolves, should eat primarily meat. "This [study] suggests no, dogs are different from wolves and don't need a wolflike diet," he says. "They have coevolved with humans and their diet."

Til det siste, aner dessverre ikke hva du snakker om. Er nesten ett år siden jeg hadde ernæring, og går dessverre ikke rundt og husker på alle diskusjoner her inne. Har prøvd å søke rundt og finner ingen ting verken du eller jeg har skrevet om ernæring av store raser. Fant noe om kalsium og fosfor, men der tror jeg egentlig konklusjonen var at vi var enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringsbehovet til en valp og en voksen hund er ikke det samme. Hovedsaklig har de ulike krav i forhold til kalsium og fosfor (som påvirker knokkelvekst). Valper har også et høyere behov for kalorier, fordi de er i vekst og bruker mye mer energi i løpet av én dag, enn en voksen hund på samme aktivitetsnivå. Det anbefales a fôre med dette i bakhodet, til valpen når omtrent 80% av den forventede idealvekten (voksen størrelse). Det skjer normalt rundt 12 mnd alder hos små og medium store hunder, og rundt halvannet - 2 års alder hos store hunder og gigantraser. Feil fôring, som for tidlig overgang til voksenfôr hos f.eks grand danois, kan være katastrofalt for benutviklingen og resultere i unormal vekst og bøyninger i ledd. Voksenfôr og fôr som ikke er beregnet til de største rasene, inneholder et for høyt kalsiumnivå for disse hundene.

Livsstadiebasert fôr er ikke kun et salgstriks. Disse fôrtypene er skreddersydd med tanke på dyrets næringsbehov som valp, voksen og senior. (Alle disse rasefôrene til RC er et annet tema.. med unntak av gigantraser, som SKAL ha eget fôr i valpetiden). I tillegg til disse tre livsstadiene, tar fôrprodusentene også hensyn til at det f.eks fins både overvektige, normalvektige og tynne seniorer. Kanskje syns du det er for mye å velge mellom, men for de som har en tynn 13 åring, er det fint at det finnes et fôr som tar høyde for det.

Når jeg først er inne på seniorfôr, vil jeg også påpeke for de som ikke er klar over det; større raser eldres mye raskere enn mindre hunderaser. Det vil med andre ord si at; jo, det har noe å si både hvor gammel hunden er OG hvilken rase den er. For majoriteten av eldre hunder er overvekt et stort problem. Til forskjell fra en aktiv hund midt i livet, vil en eldre hund ha et lavere behov for energi (fett/karbohydrater) grunnet nedsatt stoffskifte. Denne endringen vil skje allerede i 5 års aldreren hos de største hundene, mens en chihuahua ikke vil regnes som en senior før den nærmer seg 7-8 år.

En gammel hund vil lettere kunne få problemer med nyrer, lever, fordøyelse, blodsukker (diabetes) og slitasjegikt (for å nevne noe). Det er viktig at hundens diett tar høyde for dette. Mindre salt for å skåne nyrene, mer stivelse for å hjelpe fordøyelsen, havre (og andre ingredienser) som gir et stabilt blodsukker, høyere proteininnhold for å forebygge muskelsvinn (sterke lårmuskler avlaster f.eks kneledd), og fiskeolje + condroitin for å "smøre" leddene og dempe smerte og innflammasjon fra slitasjegikt.

Steriliserte/kastrerte dyr vil være mer utsatt for å danne urinveisstein fordi markeringen avtar, og urinen blir liggende i blæren over lengre perioder enn tidligere. Salter og mineraler fra fôret vil ha tid til å synke sammen og danne krystaller. I tillegg til dette, fører neutralisering til et nedsatt stoffskifte fordi dette styres av hormonene - som var styrt av de nå ikke-eksisterende kjønnsorganene. Dette er grunnen til at det er svært viktig at neutraliserte hunder og katter bytter til et spesialfôr etter operasjonen.

Det vil ikke være særlig skadelig å fôre valpefôr i lengre perioder enn anbefalt, men det vil sansynligvis føre til en vektøkning hos normalt aktive hunder. Svært aktive hunder (f.eks sledehunder), trenger MYE energi. Da er det fint å gi valpefôr. Det samme gjelder til tisper som nærmer seg fødsel og i ammetiden, hvor valpene suger mye energi og næring ut av henne. På samme måte vil hunden din sannsynligvis oppleve muskelsvinn og andre seniorplager tettere på kroppen enn hva som strengt tatt er nødvendig, hvis du velger å fôre på et midt-i-livet vedlikeholdsfôr hele dens levetid.

For dere som fortsatt tviholder på ulve-sammenligningen; en ulv er en ulv. De ser alle like ut og har alle de samme behovene. De spiser det samme hele livet, og har en forventet levealder deretter. En ulv i naturen vil bli omtrent 6-9 år. Det kan sammenlignes med de hunderasene vi har som har tilsvarende størrelse og utseende. Men, vi mennesker har også tatt oss frihet til å alterere disse ulvene i alle mulige størrelser og fasonger. Med disse endringene kom også helseplager og andre skavanker og særegenheter som krever hensyn. Du finner ikke en ulv som vokser seg så stor som en grand danois. Du finner heller ikke en ulv på 3kg som er predisponert for merkelig tannstilling og overvekt. Og disse "ulvene" du har i hus, har ikke den samme levemåten som sine ville artsfrender - uansett hvor tett de er i slekt. Alt dette spiller inn på hvilke næringsbehov hunden din har. Ikke kun at den er i canisslekten.

Tulip; jeg ser du etterspør et slags bevis på at valper av gigantraser har spesielle fôringsbehov. Et kjapt søk på google burde gi deg alt du trenger. Hvis du ønsker mer avansert lesing (noe jeg tviler på at de fleste får så mye mer ut av), så vil sikkert de fleste dyrleger kunne gi deg mange spennende forskningsrapporter på dette området. Her har du én case, som omhandler grand danois og calsium/fosfor; http://vet.sagepub.com/content/19/5/464.full.pdf (1982 - dette er ikke noe nytt. Dette har vi visst om i flere tiår).

At en veterinær eller dyrepleier uttaler seg om fôring skal ikke på noen måte blandes med fôrprodusentene. Klinikkene velger selv å ta inn og selge, akkurat det fôret de ønsker. Og fôret velges fordi vi - med den utdanningen vi har - mener det er et fornuftig valg for våre pasienter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulip; jeg ser du etterspør et slags bevis på at valper av gigantraser har spesielle fôringsbehov. Et kjapt søk på google burde gi deg alt du trenger. Hvis du ønsker mer avansert lesing (noe jeg tviler på at de fleste får så mye mer ut av), så vil sikkert de fleste dyrleger kunne gi deg mange spennende forskningsrapporter på dette området. Her har du én case, som omhandler grand danois og calsium/fosfor; http://vet.sagepub.com/content/19/5/464.full.pdf (1982 - dette er ikke noe nytt. Dette har vi visst om i flere tiår).

:lol: hadde du lest min forrige post, så hadde du sett at jeg har full koll på forskning som er utført, og det er ingenting som tilsier at gigantvalper må ha annet fôr enn minivalper. At man skal passe på fosfor/kalsiumbalansen gjelder ALLE raser, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...med unntak av gigantraser, som SKAL ha eget fôr i valpetiden).

La oss si jeg hadde fått meg en gigantvalp, mener du da det er feil å gi den valpeforet til vom og hundemat? De har jo en type for alle valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: hadde du lest min forrige post, så hadde du sett at jeg har full koll på forskning som er utført, og det er ingenting som tilsier at gigantvalper må ha annet fôr enn minivalper. At man skal passe på fosfor/kalsiumbalansen gjelder ALLE raser, det.

Nå har ikke jeg lest allt det der, men utifra titlene handler det mest om HD. Det er ikke det jeg snakker om i forhold til for mye calsium. Ja, det gjelder alle raser, men de har ulike behov. Jeg har sett slike deformerte GD-bein med mine egne øyne. Hva vil du si er årsaken hvis det ikke skal være grunnet for mye calsium/fosfor?

La oss si jeg hadde fått meg en gigantvalp, mener du da det er feil å gi den valpeforet til vom og hundemat? De har jo en type for alle valper.

Sukk.. gi den hva du vil. Jeg gidder ikke denne diskusjonen her. Waste of time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Altså intressant dette. Har spurt litt uos for forandlere angående for og får beskjed om adult varianten til en vorsteh på 13 mnder. Men sier ejg han er i høy aktivitet og spiser over anberfalt på det ejg forer nå og skal ha tørrforet til enda høyere aktivitet. Da blir svaret som før adult. KAn ikke skjønne det. Er det noen som kan forklare meg hvorfor dem svarer sann. Jeg får svar jo adult men ikke noen begrunning. Er det noe jeg ahr gått glipp av siden jeg forer på V&H og følger ikke så godt med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk.. gi den hva du vil. Jeg gidder ikke denne diskusjonen her. Waste of time.

?

Det var et oppriktig spøsmål fordi jeg er nysgjerrig og faktisk lurer? RC f.eks har valpefor for fem forskjellige størrelser valper: x-small, small, medium, maxi og giant. Jeg har foret min mellomstore valp på V&H og hadde gjort det samme med en gigantvalp, hva er feil med å fore gigantvalpen på V&H, lurer jeg da på. Fordi jeg ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Det var et oppriktig spøsmål fordi jeg er nysgjerrig og faktisk lurer? RC f.eks har valpefor for fem forskjellige størrelser valper: x-small, small, medium, maxi og giant. Jeg har foret min mellomstore valp på V&H og hadde gjort det samme med en gigantvalp, hva er feil med å fore gigantvalpen på V&H, lurer jeg da på. Fordi jeg ikke vet.

Jeg spurte også om det fordi jeg lurte. :)

Ok, da beklager jeg! :) SKal ha besøk i kveld, men skal ta meg tid til å svare en annen dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med foring og ernæring er vanskelig å følge med på synes jeg. Selv forer jeg også med v&h. Men jeg supplerer med tørrfor og middagsrester ved siden av. Jeg mener at å kun fore med en spesifikk ting ikke er bra. Men man må selvsagt passe på at maten inneholder det hunden trenger. Og ikke inneholder ting hunden ikke skal ha.

For meg fungerer v&h kombinert med totw helt supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si jeg hadde fått meg en gigantvalp, mener du da det er feil å gi den valpeforet til vom og hundemat? De har jo en type for alle valper.

Kalsium/fosfor er vel ikke helt på stell ifht. til store hunder slik jeg har forstått det. Så jeg har supplert med rent, rått kjøtt i tilegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...