Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene vekk adferd rundt hest?


roxie88
 Share

Recommended Posts

Trenger litt innspill! Jeg har to hester som står utfor huset mitt. Det har de forsåvidt bestandig gjort men i de siste ukene har unghunden begynt å plage de. Han har alltid vært litt bjeffete mot de, men nå har oppførselen eskalert veldig. Han har ei langline jeg bruker å sette han i når han vil ut og den når ca til gjerdet til hestene. Før har han kunnet vært ute i den selv om hestene er ute men nå tar han springfart og bare løper bort til gjerdet og stiller seg for å bjeffe på de. En dag bet han den ene hesten i nesa så den ble redd og satte seg fast i gjerdet og dro det med seg i panikk- heldigvis gikk det bra. I dag røk langlina når vi skulle ut på tur og han kom seg inn i gjerdet deres. Han begynte å gjete/bjeffe på de men heldigvis kom han ikke så lenge etterpå før han eller de ble skadd.

Etter turen jobbet vi litt med kontakt og små oppgaver et stykke unna hestene og bevegde oss litt og litt nærmere. Kan det være en ide å forsette slik for å få han til å lære seg å fokusere på meg selv om hestene er der? Eller burde jeg prøve sladretrening/kindeegg metode? Veldig usikker på hvordan ingjeg skal få han mindre interessert i de ;)

Hunden er forresten unghund på 10 mnd av gjeterhundrase (pumi).

Noen med erfaringer, tips eller innspill? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@roxie88 Hva som er rett for deg aner jeg ikke, personlig hadde jeg belønnet rett adferd OG korrigert når de oppfører seg dust rundt hestene. Om du da bare står der og belønner at han oppfører seg eller om du holder han opptatt med kontakt trening eller andre ting er jo helt opp til deg. Alt som gjør at hunden kan være i nærheten av hestene uten og fiksere/gjete/bjeffe på dem er jo positivt, og vil jo antageligvis på sikt gi resultater, både som hunden blir eldre og vant til at det ikke er lov/glemmer at det var noe rart med de der dyra.

Og for og unngå nye nafs på hesten og panikk så korter du jo bare inn lina bittelitt så hunden ikke kommer helt borttil.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@roxie88 Hva som er rett for deg aner jeg ikke, personlig hadde jeg belønnet rett adferd OG korrigert når de oppfører seg dust rundt hestene. Om du da bare står der og belønner at han oppfører seg eller om du holder han opptatt med kontakt trening eller andre ting er jo helt opp til deg. Alt som gjør at hunden kan være i nærheten av hestene uten og fiksere/gjete/bjeffe på dem er jo positivt, og vil jo antageligvis på sikt gi resultater, både som hunden blir eldre og vant til at det ikke er lov/glemmer at det var noe rart med de der dyra.

Og for og unngå nye nafs på hesten og panikk så korter du jo bare inn lina bittelitt så hunden ikke kommer helt borttil.

Får ikke til å dobbelquote fra Tlf men tror ikke strømming er et alternativ for oss :)

Lina er kortet inn og han får bare være ute sammen med meg når hestene er ute nå men han bjeffer som en gal likevel når han ser de, tullingen :P Korrigering er ikke lett, han blir så i sin egen verden når han får øye på de og begynner å bjeffe at jeg får han ikke ut av det, da må jeg bare slepe han med meg forbi de. Håper han snart bare ignorerer de som før men det er vel for mye å håpe på når det tydeligvis er gøyest i verden å brøle mot de ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt tak i han og fortalt han bestemt at dette er UAKTUELT. Men det er bare min mening :) Når hunden her fikk for seg at det er utrolig artig å jage nabokattene, så fikk han høre det altså. Gidder ikke å styre med godbiter på det problemet, akkurat .. :) Og han respekterer den regelen etter noen ganger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lemp han inn om han låser seg på bjeffing, rett og slett fjern muligheten for å bjeffe på dem. Tren på kontakt og øvelser, og rett og slett at han skal ignorere hestene når han er på samme planet som deg.

Hadde tatt tak i han og fortalt han bestemt at dette er UAKTUELT. Men det er bare min mening :) Når hunden her fikk for seg at det er utrolig artig å jage nabokattene, så fikk han høre det altså. Gidder ikke å styre med godbiter på det problemet, akkurat .. :) Og han respekterer den regelen etter noen ganger.

Enig med de over!

Jeg hadde ikke giddet å tusle med godbiter og dill dall, når du sier NEI, så er det nei, gir han seg ikke så er det rett inn, ikke noe gøy på han på en stund.

Vi hadde en hund på stallen en gang som klikket på hestene, og han fikk klar beskjed om å gi seg, ga han seg ikke så var det rett i bilen.

Man kan ikke ha en hund i stallen/på gården som potensielt biter hesten i mulen og skremmer den så at den river ned gjerdet, stakkars hest sier nå jeg...

Nå er han 10 mnd og dette er en alder hvor de kan bli litt opprørske, men jeg hadde virkelig hatt null toleranse for bråk og biting, hadde prøvd å få bukt på det så fort som mulig.

Mener ikke at du skal denge bikkja altså, men være skikkelig streng i kroppspråket og ta han med inn eller sett han i en av hesteboksene så han blir tatt bort fra situasjonen.

Noen hunder fungerer ikke sammen hester, og siden du bor på gård så må du nesten kjøpe utstyr som holder og korte inn båndet hans så han ikke har mulighet til å komme seg bort til hesten, du kan ikke sette han feks et annet sted rundt huset så han ikke ser hestene eller er lenger i fra dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror både sladretrening og kontakttrening slik du beskriver at du har gjort kan fungere bra. Jobb med kontakt og trene på andre øvelser rundt hestene, slik at hunden er fokusert på deg og ikke dem. Gradvis nærmere og alt det der.

Ja, synes han var lettere å få kontakt med i dag enn i går etter bare litt trening så mulig jeg må bruke hestene som en gylden anledning til å trene i litt vanskelige omgivelser for ham ;)

Lemp han inn om han låser seg på bjeffing, rett og slett fjern muligheten for å bjeffe på dem. Tren på kontakt og øvelser, og rett og slett at han skal ignorere hestene når han er på samme planet som deg.

Han får ikke lov å bjeffe så han blir tatt inn med en gang, det er omtrent som å håve en stor fisk inn på land etter langlina - han er bare 9 kg men føles som 30 når han er kommet i "spise-hest-moduset" :P

Hadde tatt tak i han og fortalt han bestemt at dette er UAKTUELT. Men det er bare min mening :) Når hunden her fikk for seg at det er utrolig artig å jage nabokattene, så fikk han høre det altså. Gidder ikke å styre med godbiter på det problemet, akkurat .. :) Og han respekterer den regelen etter noen ganger.

Ja jo men han er så oppgira at jeg tror kanskje det gjør vondt verre hvis det er jeg som skal gjøre det. Jeg er veldig dårlig på fysisk korreksjon, både timing og hele pakka. En dag skulle jeg bare ta ham i sela og løfte ham vekk fra gjerdet og da beit han meg i kneet (tipper det var ei overslagshandling fordi han virka ikke som å registrere at det var jeg han bet eller noen ting). :icon_confused:

Enig med de over!

Jeg hadde ikke giddet å tusle med godbiter og dill dall, når du sier NEI, så er det nei, gir han seg ikke så er det rett inn, ikke noe gøy på han på en stund.

Vi hadde en hund på stallen en gang som klikket på hestene, og han fikk klar beskjed om å gi seg, ga han seg ikke så var det rett i bilen.

Man kan ikke ha en hund i stallen/på gården som potensielt biter hesten i mulen og skremmer den så at den river ned gjerdet, stakkars hest sier nå jeg...

Nå er han 10 mnd og dette er en alder hvor de kan bli litt opprørske, men jeg hadde virkelig hatt null toleranse for bråk og biting, hadde prøvd å få bukt på det så fort som mulig.

Mener ikke at du skal denge bikkja altså, men være skikkelig streng i kroppspråket og ta han med inn eller sett han i en av hesteboksene så han blir tatt bort fra situasjonen.

Noen hunder fungerer ikke sammen hester, og siden du bor på gård så må du nesten kjøpe utstyr som holder og korte inn båndet hans så han ikke har mulighet til å komme seg bort til hesten, du kan ikke sette han feks et annet sted rundt huset så han ikke ser hestene eller er lenger i fra dem?

Nei hestene har gjerde på de to sidene av huset der det er dører men han trenger jo ikke være så mye ute som han har vært vant til, han kan jo holde seg inne slik at han ikke får blitt trigga så mye av de :) Heldigvis er hestene mine veldig rolige og hundevante, men pumien er en litt "skarp" gjeterhund som er avlet på at de som en siste utvei skal bite dyret i nesa for å få det i bevegelse og det satte unghesten min ikke pris på (det skjønner jeg godt for det gjorde ikke jeg heller gitt :P ).

Håper jeg med trening får han kontaktbar og kontrollerbar rundt de i allefall, og at han skjønner at hvis han prøver seg med bjeffing så blir det rett inn og kjede seg en stund :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...