Gå til innhold
Hundesonen.no

Skriver


Tabris
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått forespørsel om jeg vil være skriver på en utstilling i påsken. Det frister, samtidig har jeg aldri gjort det før.

Hvor vanskelig er det? Hvor liten tid er det på å skrive hver kritikk? Pleier dommerne være sure og utålmodige eller vennlige mot nye skrivere? Noen tips?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig i det hele tatt. :) Første gang jeg var skriver var jeg fjorten og hadde aldri stilt ut før, liksom. :P Det er veldig lærerikt fordi du får et innblikk i hvordan dommeren tenker, hva vedkommende ser etter og hva slags system vedkommende har i bedømmingen sin.

Det kan være greit å være oppdatert på utstillingsreglene (så du har litt kontroll på hvilke hunder som er ferdige og kan få kritikken sin osv, selv om ringsekretær skal hjelpe deg med dette) og tenke over hva som er vanlige forkortelser for eksempel ved å lese noen kritikker (så slipper du å skrive meget god overlinje hele tiden når du heller kan skrive mg o.linje osv). Likeledes hvis du skal skrive for engelsk dommer er det greit å sjekke opp hva som er vanlige uttrykk der og hvordan de staves (det er forskjell på muscle og muzzle liksom).

Du får den tiden du trenger til å skrive. Selvfølgelig skal du ikke sumle avgårde, men hvis du syns det går for fort er det bare å si fra, si "vent litt" eller "kan du gjenta det siste?" Når dommeren dikterer skriver du i ett, men du får gode pauser når dommeren studerer bevegelser, kjenner på hunden, sammenligner hunder osv. Det går fort når du først kommer inn i det, og det er lov å si fra til både ringsekretær og dommer at det er første gang du skriver. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått forespørsel om jeg vil være skriver på en utstilling i påsken. Det frister, samtidig har jeg aldri gjort det før.

Hvor vanskelig er det? Hvor liten tid er det på å skrive hver kritikk? Pleier dommerne være sure og utålmodige eller vennlige mot nye skrivere? Noen tips?

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Kan bare svare for den ene gangen jeg var skriver, men jeg hadde samme tanker som deg. For min del, som ikke finnes utstillingsinteressert, så hadde det vært lurt å lese noen kritikker først så jeg ble kjent med de mest kjente ordene og uttrykkene. Dommeren var hyggelig og småpratet litt mellom, ringsektretæren var hyggelig og hjalp meg med det jeg ikke kunne. Men jeg var nøye med å forklare med en gang at jeg ikke hadde gjort det før. Noen ganger måtte jeg spørre ringsekretæren om hva han sa (han var svensk, jeg forstod ikke alt :lol: ) og det var litt ubehagelig, men gikk fint etterhvert. Jeg skrev så fort jeg kunne og da gikk det veldig greit, synes jeg. Følte selv jeg var treig og kunne for lite, men fikk skryt og ringsekretæren sa hun ville anbefale meg til neste utstilling også (til min store frustrasjon :lol: ). Men det er jo individuelt hvem du får, men det var nå min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for oppmuntring. Jeg har så lett for å gruble og bekymre meg over sånne ting - som regel er det jo helt unødvendig. Dommerne er engelske, så får lese litt engelske forkortelser på kritikker. :)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver enda til tross for at min første opplevelse som typ 14-15 åring var at dommeren hang meg ut foran hele utstillingsplassen fordi jeg sa at om hun skulle diktere så fort kunne jeg ikke skrive en hel dag for henne. Opprinnelig skriver var syk og jeg hadde steppet inn samme morgen kl 08.30. Turte ikke på noen år etterpå gitt.... Men sist på exporama stortkoste jeg meg hele dagen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å si fra til både ringsekr. og dommer at du er ny i gamet. Det går helt sikkert fint, og du lærer masse ! Et lite triks er å sette en binders på kritikkene til de som får excellent i første runde, så slipper du å bla så febrilsk i bunken når du skal føre på de andre premiene. Studer gjerne skjemaene først, og lær deg de rette rutene for de forskjellige premiene (hvis du ikke kan det fra før .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et enklere tips er å sette på binderser på ALLE kritikkene før du starter (men ha bindersene på forskjellige steder, sånn at ikke arka blir en meter høye i høyre hjørne), fordi det er mye lettere å nappe av binderser underveis, enn å kløne med å sette de på. :) Også lurt å ha en liten notatblokk ved siden av deg, i tilfelle. Jeg bruker f.eks. alltid en notatblokk til å skrive ned nummerne på de hundene som får CK, også skriver jeg 1, 2, 3 og 4 på de med en gang de blir satt opp.

Og selv om noen arrangører ikke liker det, så BRETT kritikken om du får beskjed om at 92 ikke er møtt, og du skal skrive på 87, 88, 89, 90, 91 og 93. VELDIG fort gjort, og MYE ekstraarbeid om du plutselig skriver på kritikken til feil hund (men absolutt ikke noen krise, jeg har gjort det et par ganger). :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et enklere tips er å sette på binderser på ALLE kritikkene før du starter (men ha bindersene på forskjellige steder, sånn at ikke arka blir en meter høye i høyre hjørne), fordi det er mye lettere å nappe av binderser underveis, enn å kløne med å sette de på. :) Også lurt å ha en liten notatblokk ved siden av deg, i tilfelle. Jeg bruker f.eks. alltid en notatblokk til å skrive ned nummerne på de hundene som får CK, også skriver jeg 1, 2, 3 og 4 på de med en gang de blir satt opp.

Og selv om noen arrangører ikke liker det, så BRETT kritikken om du får beskjed om at 92 ikke er møtt, og du skal skrive på 87, 88, 89, 90, 91 og 93. VELDIG fort gjort, og MYE ekstraarbeid om du plutselig skriver på kritikken til feil hund (men absolutt ikke noen krise, jeg har gjort det et par ganger). :D

NEEEEI, bretta kritikker er et helv... for de som skal gjøre etterarbeidet. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har bannet over det når jeg må brette dem ut igjen og når de for ørtende gang setter seg fast i kopimaskinen og jeg må starte alle på nytt igjen. Så pls, IKKE gjør det (Soppen, vær snill og si at du ikke er en av mine hat-objekter for resten er jeg enig med deg i *fnis*). Binders funker, men husk å ta dem ut igjen når du er ferdig for dagen.

Si fra til arrangøren at du er fersk så kan de informere ringsekretæren som da kan lære deg det mest elementære før bedømmingen starter og også følge deg godt opp underveis. Etter 4-5 kritikker skjønner du kjapt hvilke ord/uttrykk dommer liker å bruke, de går ofte igjen, og det blir lettere for hver kritikk. Og lær deg vanlige uttrykk/forkortelser, det avhjelper masse. Nå er det også ringsekretærs ansvar at premieringen på kritikken blir rett og mange går igjennom hver kritikk mot premielisten etter at rasen er ferdigbedømt. Og ikke glem å kose deg, lære masse og ha en trivelig dag. Lykke til :D

Må bare fortelle: skulle skrive for en dansk dommer og han startet dagen med å si at det verste han visste var skrivere som ikke klarte skrive det han dikterte. Jaja, tenkte jeg, dette kan bli moro når jeg ikke skjønner dine danske uttrykk og må spørre. Men det gikk da på et vis og brått kom det til en kritikk hvor han etter å ha diktert ganske mye plutselig endret seg og ville jeg skulle stryke og skrive nytt. Da glapp det ut av meg: det verste jeg vet er dommere som ikke klarer diktere kritikken, men må endre sånn midt i. Ringsekretær holdt pusten og jeg ble bittelitt nervøs, hadde jeg gått over streken? Han så på meg, og så begynte han å le. Han virkelig LO. Isen var brutt og vi jobbet som et dream-team resten av dagen :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEEEEI, bretta kritikker er et helv... for de som skal gjøre etterarbeidet. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har bannet over det når jeg må brette dem ut igjen og når de for ørtende gang setter seg fast i kopimaskinen og jeg må starte alle på nytt igjen. Så pls, IKKE gjør det (Soppen, vær snill og si at du ikke er en av mine hat-objekter for resten er jeg enig med deg i *fnis*). Binders funker, men husk å ta dem ut igjen når du er ferdig for dagen.

Haha, trodde det var en selvfølge at man bretter de tilbake igjen etterpå. :D Hvorfor må man ha tomme kritikker i kopimaskina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det vanskligste var i grunnen at en ikke er vandt til å skrive fort og hardt med kulepen hele dagen. Sa i fra til dommer og ringsekretær at jeg var ny som skriver og alt gikk i grunnen greit. Det er ringsekretærkurs i noen avdelinger til NKK vet ejg før demmes utstillinger. Skriveren min har streika så jeg vet ikke når jeg får fikset kompendiet mitt til pc ellers kunne du fått det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, trodde det var en selvfølge at man bretter de tilbake igjen etterpå. :D Hvorfor må man ha tomme kritikker i kopimaskina?

Ja hadde det enda vært det...sukkk...

Fordi når man kopierer/scanner en hel rase i slengen er det et herk å plukke ut I.M. og så putte dem inn igjen etterpå (har gjort det, tok laaaaang tid) ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde det enda vært det...sukkk...

Fordi når man kopierer/scanner en hel rase i slengen er det et herk å plukke ut I.M. og så putte dem inn igjen etterpå (har gjort det, tok laaaaang tid) ;)

Nå ble jeg nysgjerrig også. Hvorfor scanner/kopierer du kritikkene etterpå? Sender du de ikke bare til NKK?

Er det en mye lurere måte å gjøre ting på som jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Her var det mange fine tips :D

Tror jeg skal være skriver på Bjerkeutstililngen i August (dugnad for hundekluben) og jeg er ganske nervøs altså :lol:

Men det blir arrangert skriverkurs for alle som vil da, så skal vel greie det på et vis. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange fine tips :D

Tror jeg skal være skriver på Bjerkeutstililngen i August (dugnad for hundekluben) og jeg er ganske nervøs altså :lol:

Men det blir arrangert skriverkurs for alle som vil da, så skal vel greie det på et vis. :D

Det jeg hadde trodd ville være det vanskeligste, selve skrivingen, gikk veldig lett. Hadde ei hyggelig, norsk dame som satt ved siden av meg og dikterte, så det gikk helt fint. Måtte bare spørre henne noen få ganger om å gjenta hva hun sa.

Det jeg slet mer med var hvem som skulle ha krysset av for hva på premieringen, hvilken av kritikkene som jeg måtte bla frem og tilbake til etter som BHK/BTK/BIR kom frem, hvilke kritikker jeg kunne gi med en gang og hvilke jeg måtte vente - samtidig som jeg oppi dette måtte passe på og hele tiden vite hvilken kritikk som skulle være den neste jeg skulle skrive.

Heldigvis hadde jeg en superflink og tålmodig ringsekretær som hjalp meg, det samme gjorde dommeren. Og så ille kan jeg ikke ha gjort det, da dommeren syntes det var synd at jeg ikke skulle være der søndagen siden "når jeg først har fått en god skriver, så vil jeg gjerne beholde henne begge dagene", som hun sa. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...