Gå til innhold
Hundesonen.no

hunden går SAAAAAKTE


Linda-D
 Share

Recommended Posts

jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre. jeg har en hund som er i rasen bichone. og hun går sykt sakte. å da mener jeg sakte. jeg som menneske går stort sett veldig sakte. men jeg må virkelig dra henne med meg når vi går. og jeg vet hun kan gå fortere. for iblandt så kan hun løpe nesten konstant. og er det hunder i nærheten så går hun fort. fortere enn meg. jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre for at hun skal slutte å gå så utrolig sakte. det er ikke noe koselig å gå tur når jeg må dra henne etter meg. og det er uansett føre og vær. hun stopper også konstant å skal snuse på hver en tust ved veien, og markerer ekstremt. det har hun gjort hele tiden, både under løpetid, og før. og nå når hun er innbilt drektig. vi er kommet hjem fra en tur nå. normalt tar den en liten time. men vi brukte godt over en time. fordi hun ikke går i normal fart.

noen som har noen ideer på hvorfor hun går så sagte. og hva jeg eventuelt kan gjøre for å få hun til å gå fortere. hun vil jo være med på tur. spør jeg om vi skal gå tur. så spisser hun de hengende ørene og blir helt gal. så hun elsker jo å gå tur.

hva skal jeg gjøre???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun syns det er drit kjedelig å gå på tur? Lær henne å balansere på veltete tømmerstokker, stå på steiner i skogen, gå et lite spor, finne en hun er glad i som gjemmer seg. Ha det litt gøy. Bruk godbiter og lek som forsterker. Drit i å tving henne på tur, hvis ikke dere finner på ting langs løypa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) skal prøve å huske å ta med godbiter på tur neste gang og prøve å ha det litt moro. jeg ser liksom andre hunder som løper, og hopper på på steiner og masse slik. men jenta mi hopper ikke en gang opp i sofaen. hun hopper opp trapper. så jeg vet da at hun kan hoppe litt ihvertfall. men hun er virkelig lat. hehe. prøver å variere turer litt også. og noen ganger så tar vi turen til en liten park eller hva jeg skal kalle det, og leker oss der. trur hun synes det er moro. så får gjøre det oftere kanskje. ta med masse godbiter. jeg bruker alltid å ta med for lite. hehe. skal prøve å leke mer enn å gå tur fremover. så kanskje hun blir bedre. takk for kjempefine tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden er 3,5 år. og det eineste som feiler henne er inbilt drektighet. men hun var slik lenge før hun hadde løpetid sist. så er nok ikke derfor. jeg bruker å ha hun løs når vi leker ute på den "parken". men jeg tørr ikke å la hun løpe fritt når vi er ute på tur. for jeg har ikke 100% kontroll på hun der enda. hun blir veldig forstyrret når det kommer andre hunder og mennsker. og lukker ørene helt da. så derfr tørr jeg ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun har vært slik siden jeg fikk hun. for snart 5 måneder siden. og jeg har brukt omrtent 6000 kr på henne i dyrlegeregninger, pga jeg var sikker på at hun hadde store smerter. og ting var virkelig ille et par måneder. men det var ikke noe galt. hun var bare innbilt drektig. så jeg vet hun ikke har smerter eller er skadet på noe vis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som har hovedansvaret for henne, eller er det noen andre som gjør mest ting med henne? Når jeg passer hunden til søsteren min nekter hun omtrent å gå tur, jeg må faktisk dra henne med meg, så der går jeg med en arm strukket ut bak meg, og en strukket ut foran (hunder som trekker hver sin ende..) fordi hunden bare vil gå tur med søsteren min (hun elsker egentlig å gå tur.)

Kanskje hun ikke er helt varm i trøya enda hos deg, kanskje du kan gjøre litt forskjellige ting for å knytte bånd? Trene triks? Agility? Osv. gjør noe gøy.

(Long shot, for alt jeg vet er hun en borrelåshund på deg, så insinuerer ikke at dere ikke har et godt bånd altså, men kom bare på dette med hunden til søsteren min og spant litt videre på det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun er min egen. og er med meg 24/7. og hun knytte bånd til meg mer eller mindre med en gang jeg fikk hun. om søstera mi skal gå tur med hun, så venter hunden på at jeg skal gi hun klarsignal på at det er greit. eller jeg må bli med. hun står rett og slett og venter på meg. og er egentlig verdens snilleste hund. er bare litt slitsom når hun ikke vil gå.

ja. det var et godt forslag. og det er jo ikke lett for deg å vite hvordan bånde til meg og hunden min er. så er greit det. men jeg trur bare ikke det er problemet. hun var litt bedre på tur nummer 2 i dag. men ikke helt slik de fleste andre hunder er. men skal prøve med mer trening. vi kan være ute å leke oss mer enn vi går tur. det er jo helt greit. for hun er flink på triks. og har jeg en godbit i hånda, så gjør hun absolutt alt hun får beskjed om. bare for å få godbit. hun er egentlig en lettlært hund :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en hund som gjerne ikke vil gå tur, det er ikke slik at han nekter å gå/går sakte som din, men bruker gjerne veldig lang tid på å lukte på hver tue, uten at han skal gjøre noe, ser seg om og vil begynne å dra så smått mot veien han kom fra.

Det som hjalp på han var hvis vi tok med godbiter og gjorde søk, eller tok med ynglingsleken sin (eller pinner :dog_running: ). Har du mulighet til å slippe hun på et inngjerdet område, eller et annet sted hvor det er lite folk/dyr? Prøv å assosier tur med godbit/leke :)

(Nå kan jeg nevne at hannhunden hadde en grunn en din til at han ikke var så gira på å gå lang tur, bare gjøre sitt fornødne og gå inn igjen :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tja når en skal lese avisa på hvert hjørne og svare på det som str der vil det da ta tid. Det er lov til å nekte noen av plassene og se om det kan endre litt. Gjør det ogs morsommere å være med deg som forslaget over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer utstyret du har på henne? Har opplevd en gang tidligere å bli kontaktet av noen med en liten hund sprang å gjemte seg når de skulle gå tur. Når du kom ut gikk det i starten greit men etter noen mnd så ville ikke hunden gå når de kom ute en gang. Det viste seg at selen ikke passet. Den lå for nærme frembena og ga ubehag. Går du med flexi line kan de være hunden ikke liker det konstante "draget" i linen? Halsbåndet ikke passer optimalt eller selen? Har du på hunden dekken kan det være dette ikke passer skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke snakket med de som hadde henne før. så det vet jeg ikke.

uansett om jeg bruker dekken, genser, eller ingenting, så går hun sakte, om jeg bruker halsbånd eller sele så er hun lik. og selen jeg har, er veldig myk tøy-sele. bruker fleksibånd, men om jeg da lar hun ha fri lengde, som er 5 meter, så er hun langt bak ofte, uten å ha et trykk på seg, også når jeg bruker et bånd på 1 meter så er hun sinke. og jeg lar hun ikke alltd lukte på hver tust eller tre eller stolpe vi går forbi, nekter hun som oftest. men ikke alltid, hun må jo gjøre fra seg noen ganger.

jeg tenker heller at hun kanskje kjeder seg litt. for noen ganger så løper hun, og er glad. så skal prøve med aktiviteter, og ikke bare tur.

takk for svar alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var ute en tur med hunden i dag. tok med meg masse godbiter, og ga hun med jevne mellomrom. og dro til en gresslette hvor jeg slapp henne løs og lekte med henne. og hun storkoste seg. og var aldri veldig langt bak meg. trur nok ikke hun har gått så bra på lenge. så godbiter var nok det som manglet på turen. takk for gode tips alle sammen :)

TS

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var ute en tur med hunden i dag. tok med meg masse godbiter, og ga hun med jevne mellomrom. og dro til en gresslette hvor jeg slapp henne løs og lekte med henne. og hun storkoste seg. og var aldri veldig langt bak meg. trur nok ikke hun har gått så bra på lenge. så godbiter var nok det som manglet på turen. takk for gode tips alle sammen :)

 

TS

Så bra :lol: Håper hun lærer seg gleden av å gå tur, og heller drar i andre enden (altså fremover enn bak) :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...