Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilbur til Chihuahua


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Jeg er ute etter et bilbur som passer i baksetet på en Toyota RAV4.

Vil ikke at han skal sitte i bagasjerommet.

Aller helst ville jeg hatt han i fremsetet ved siden av meg, men der er det airbag.

Det er det ikke i setet rett bak meg.

Jeg har sett litt på bur i stål hvor den ene veggen er skrå, og jeg har sett på Hercules-bur.

Hercules ser jo solide ut, med tilsvarende pris, selvfølgelig.

Hvor mye tåler disse stålburene med skråtak?

Leste at de sammenleggbare er livsfarlige, fordi de klapper sammen i en kollisjon.

Han må jo ha litt plass å snu seg på, så jeg kan tenke meg å kjøpe et bur som er litt større enn nødvendig for hans 3 kg.

Noen anbefalinger?

Og, hvordan fester man disse burene, så de står stødig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri falt meg inn å bruke sammenleggbare bur som bilbur.

Nesten så det irriterer meg at de faktisk selges som bibur.

Bilbur for meg er et helsveiset bur som ikke klapper sammen om man skulle være uheldig å kræsje.

Aller helst bør det være kolisjonstestet også, som Variocage og Artfex i alle fall er.

Koster litt mer, men jeg tror det er verdt det.

Mange her har fått laget bur fra Kela på mål, da får du jo akkurat det buret du vil ha.

Disse er helsveisa, og vil dermed ikke klappe sammen på den måten som et spinkelt sammenleggbart bur vil.

Selv har jeg harr Artfex i flere år og var veldig fornøyd med det.

Selges blant annet på www.hundepoter.no

Herkules er jo også fine bur.

Men det spørs jo da, når man har en såpass liten hund som du, om de ferdiglagde burene i de kjente merkene rett og slett blir for store?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg tenker at det er bedre med det canvasburet han bruker nå, enn plastikkbur som sprekker, eller sammenleggbare stålbur som klapper sammen og skader han.

Ser også for meg at å la han sitte i bilbelte i setet,eller i en slik bilstol til hund, vil gjøre at han vil knekke ryggen eller nakken hvis det først smeller og det rykker voldsomt i beltet.

Kom over denne siden, det kunne kanskje vært noe. Prisen var ikke så verst heller. www.hundebur.com

Men, der var det bare bilder fra bagasjerommet, og jeg vil jo ha han i baksetet.

Jeg ser at alle bildene, også på linken til hundepoter.no er fra baksetebur, kanskje det er vanskelig å finne solide bur som passer inni bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke ha han i baggasjerommet? Det aller sikreste for både deg og han er jo uten tvil at du har ett helsveiset bur i baggasjerommet, fra f.eks. variocage, hercules, etc. Det er en grunn til at alle disse burene er laget for å ha i baggasjerommet. Evt. finnes det flere som spesiallager bur på bestilling, blant annet kelamannen og trønderbur. Men igjen, det sikreste er å ha han i baggasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke ha han i baggasjerommet? Det aller sikreste for både deg og han er jo uten tvil at du har ett helsveiset bur i baggasjerommet, fra f.eks. variocage, hercules, etc. Det er en grunn til at alle disse burene er laget for å ha i baggasjerommet. Evt. finnes det flere som spesiallager bur på bestilling, blant annet kelamannen og trønderbur. Men igjen, det sikreste er å ha han i baggasjerommet.

Hvorfor er det mer sikkert å ha buret i bagasjerommet fremfor festet i et av baksetene? Hadde heller aldri satt en liten hund i bagasjerommet om jeg ikke måtte, og tenker heller ikke at det er mer sikkert (kollisjon bakfra etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det er vel fordi jeg liker å ha han nærmest mulig meg hvis noe skulle skje...Han er jo så liten, og bagasjerommet er enormt. Hvis vi blir påkjørt bakfra, så blir det vel ikke stort igjen av han. Ikke at det nødvendigvis blir det om han sitter i baksetet og vi blir påkjørt heller, men sjansen for å få opp en av dørene, og å få han ut, er større...

Og fordi jeg ser for meg at han ikke kommer til å trives i bagasjerommet hvor det er mørkt, det bråker, vinduet er for høyt oppe til at han får noe lys, og han ser rett i en lukket dør.

Jeg vet om flere med små hunder som bruker stålbur og setter de i baksetet, men jeg tror det er den sammenleggbare typen, og de er jo farlige.

Jeg tenkte kanskje det gikk an å få laget et solid bur som kan stå i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det mer sikkert å ha buret i bagasjerommet fremfor festet i et av baksetene? Hadde heller aldri satt en liten hund i bagasjerommet om jeg ikke måtte, og tenker heller ikke at det er mer sikkert (kollisjon bakfra etc.)

Grunnen er vel at om stroppene ryker eller lignende vil et bur i baksetet være livsfarlig for alle i bilen. I bagasjerommet vil buret i tillegg være festet bak setene som kan stoppe, evt en skillevegg i varebilen.

Hvorfor er det verre å ha en liten hund i bagasjen enn en stor? Hunder har da absolutt ikke vondt av å sitte i bur i bagasjerommet..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det mer sikkert å ha buret i bagasjerommet fremfor festet i et av baksetene? Hadde heller aldri satt en liten hund i bagasjerommet om jeg ikke måtte, og tenker heller ikke at det er mer sikkert (kollisjon bakfra etc.)

Som Heidihj sier. :) Dette er også det NAF anbefaler: https://www.naf.no/tips-og-rad/bilferie-og-reise/reisetips/pakking-av-bagasje-til-bilferien/ (se siste avsnitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig enig i at et stoffbur faktisk må være like bra som et sammenleggbart stålbur, eventuelt plast som bege gir skarpe kanter.

Det er ikke optimalt, men bedre.

Og som et alternativ til dette, så finnes det jo Sleepy pod.

sleepypod.com

Så disse da vi var og fikk montert vårt bur i Finland.

De er beregnet for å feste i baksetet, og de har faktisk varme inni også om man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg tenkte nå på å koble buret til sikkerhetsselen jeg, slik vi har det nå, bare med en mer solid bur.

Nå har jeg sikkerhetsselen rundt Canvasburet. Nei, det er ikke optimalt, men jeg håper at med et mer sikkert bur kunne det være en løsning, i baksetet.

Skjønner det at et usikret bur er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er vel at om stroppene ryker eller lignende vil et bur i baksetet være livsfarlig for alle i bilen. I bagasjerommet vil buret i tillegg være festet bak setene som kan stoppe, evt en skillevegg i varebilen.

Hvorfor er det verre å ha en liten hund i bagasjen enn en stor? Hunder har da absolutt ikke vondt av å sitte i bur i bagasjerommet..

Fester man ikke buret ordentlig, er det livsfarlig for hunden uansett hvor den er.

"Eneste" grunnen til at bagasjerommet anbefales er jo for vår egen sikkerhet, ikke hundens, så lenge man bruker et solid bur og får det festet.

En stor hund blir vanskelig å få i bur i baksetet, mens med de små er det derimot mye enklere, kun derfor. Liker også å ha kontroll på hunden og kunne se hunden under bilturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fester man ikke buret ordentlig, er det livsfarlig for hunden uansett hvor den er.

"Eneste" grunnen til at bagasjerommet anbefales er jo for vår egen sikkerhet, ikke hundens, så lenge man bruker et solid bur og får det festet.

En stor hund blir vanskelig å få i bur i baksetet, mens med de små er det derimot mye enklere, kun derfor. Liker også å ha kontroll på hunden og kunne se hunden under bilturer.

Om du får festa buret skikkelig i stropper i baksetet vil det sikkert i de fleste tilfeller være ok, men det er virkelig tryggere for alle å ikke ha et bur i baksetet. Og ja, det er folks sikkerhet i bilen jeg først og fremst tenker på når det gjelder hund i baksetet, men det er ikke særlig gunstig for hunden om buret blir kastet rundt heller.

Personlig hadde jeg ikke syns at bilbeltet var nok til å feste buret. Det er ikke det det er designet til, og vil nok ikke være den beste løsningen ved en evt. kollisjon. Fest heller med skikkelig stropper om du må ha den i baksetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget, men vil ikke bikkja bli most i bagasjerommet ved påkjørsel bakfra? Og hvordan få hunden ut hvis den nå skulle leve?

Nå vet jeg ikke hvordan bil du har, men stort sett kan man legge ned setene. Artfex har forøvrig "nødutgang" bak også.

Jeg synes plastbur er mye bedre enn både sammenleggbart stålbur og stoffbur. Om du absolutt skal ha hunden i baksetet ville jeg hatt type kattebur spent fast med sikkerhetssele.

Men ideelt sett er det beste helsveiset eller aliminiumsbur som er festet i bagasjerommet. En instruktør kolliderte nylig på Autobahn i stor fart, hundene (to rottiser) var i Kelabur og fikk ingen skader (litt mørbanket, men ingenting som trengte behandling). Det var en stor bulk i buret. Hverken plast, stål eller tøy hadde holdt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes plastbur er mye bedre enn både sammenleggbart stålbur og stoffbur. Om du absolutt skal ha hunden i baksetet ville jeg hatt type kattebur spent fast med sikkerhetssele.

Hvorfor syns du plastbur er bedre enn tøybur?

Jeg ville f.eks mye heller hatt dvergpinscheren min i et tøybur som jeg satt på gulvet bak forsetet, enn å ha henne i plastbur. Plastburene sprekker kjempe lett, og blir sylskarpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor syns du plastbur er bedre enn tøybur?

Jeg ville f.eks mye heller hatt dvergpinscheren min i et tøybur som jeg satt på gulvet bak forsetet, enn å ha henne i plastbur. Plastburene sprekker kjempe lett, og blir sylskarpe.

Et plastbur tåler mye mer før det blir ødelagt, rett og slett. Bare derfor. Et tøybur funker i hovedsak til å holde hunden på plass under kjøring, det gir overhodet ingen beskyttelse ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fester man ikke buret ordentlig, er det livsfarlig for hunden uansett hvor den er.

"Eneste" grunnen til at bagasjerommet anbefales er jo for vår egen sikkerhet, ikke hundens, så lenge man bruker et solid bur og får det festet.

En stor hund blir vanskelig å få i bur i baksetet, mens med de små er det derimot mye enklere, kun derfor. Liker også å ha kontroll på hunden og kunne se hunden under bilturer.

Jeg ville fått plass til min store dalmatiner i baksete :-) spesielt om vi snakker om tøybur!

Kjøp SKIKKELIG bur feks variocage i riktig størrelse til hunden, det vil si. Ikke for stort man kan lett tenke at hunden skal få litt ekstra plass. Men hva vil se om man kjører av veien og bilen ruller rundt feks? Hunden vil bli kastet rundt i det stooooore buret. Variocage er kræsjtestet...

Når man kjører bil så skal man konsentrere seg om trafikken, ikke om å se på hunden sin. Mine er helt baki bilen, de har det jo fint selv om jeg ikke ser dem under kjøreturen. Krever små hunder mer tilsyn enn de store?

Mitt råd er bur i riktig størrelse bakerst i bilen! Tut og kjør :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere med små hunder som bruker stålbur og setter de i baksetet, men jeg tror det er den sammenleggbare typen, og de er jo farlige.

Jeg tenkte kanskje det gikk an å få laget et solid bur som kan stå i bagasjerommet.

Det går an ja! Jeg har bestilt mitt bilbur herfra og er veldig fornøyd med det.

Han lager enkle og doble, i den størrelsen du vil ha til en hyggelig pris :)

Jeg bestilte støvkant nederst og nødluke bak som ekstrautstyr. Bruk mail adr eller tlf om du tar kontakt, "svarskjemaet" på siden er visst noe ustabilt.

Dobbeltbur - tilpasset berlingo multispace. Støvkant nederst for å unngå hår og møkk i halve bilen :P

1380157_10201371712669417_256831838_n.jp

Nødluke bak - grei å ha i tilfelle bakluken ødelegges i kollisjon.

1391978_10201371714709468_1048562514_n.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått plass til min store dalmatiner i baksete :-) spesielt om vi snakker om tøybur!

Kjøp SKIKKELIG bur feks variocage i riktig størrelse til hunden, det vil si. Ikke for stort man kan lett tenke at hunden skal få litt ekstra plass. Men hva vil se om man kjører av veien og bilen ruller rundt feks? Hunden vil bli kastet rundt i det stooooore buret. Variocage er kræsjtestet...

Når man kjører bil så skal man konsentrere seg om trafikken, ikke om å se på hunden sin. Mine er helt baki bilen, de har det jo fint selv om jeg ikke ser dem under kjøreturen. Krever små hunder mer tilsyn enn de store?

Mitt råd er bur i riktig størrelse bakerst i bilen! Tut og kjør :-)

Kjører ikke selv, så da holder jeg øyet på hunden så mye jeg vil. Dessuten er det fullt mulig med småstopp for å sjekke til hund i baksetet, uten å måtte finne plass der man må gå ut av bil osv bare for å se sjekke til hunden, selv synes jeg det bare er mer praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man egentlig se til hunden si når man kjører bil, det skjønner jeg ikke? De sitter i buret, de er i buret, hvorfor skulle man trenge å dulle eller se til dem? De gir beskjed om de lider noen nød. Trenger man å stoppe for tissing så er det like enkelt å ta de ut bak som foran. Jo mer man ser til dem jo uroligere og mer oppmerksom på deg blir de. Bur = fred og ro, nå kan du sove og slappe av, mener nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundebur.som kunne lage bur tilpasset min hund, men jeg fikk ikke svar på om de burene er kollisjonstestet. Prisen var jo så lav at jeg nesten ble litt skeptisk. 1500,-

Hundeburene er ikke kollisjonstestet så vidt jeg vet, men de har fungert veldig fint i de kollisjonene jeg har hørt om. Har selv hundebur fra da, og kjenner mange andre som har. Veldig fornøyd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...