Gå til innhold
Hundesonen.no

Westminster Dog Show 2014


Artemis
 Share

Recommended Posts

Og ALLE hundene blir hengt etter utstillingslenka. At det ikke går an å la være med den behandlinga, jeg "veit" det er for å få et bedre hode eller whatever, men ingen hunder ser ut sånn til vanlig. Jeg ser ikke poenget med det, og det gjør utvilsomt vondt. Prøv sjøl å dytte fingre inn mellom kjeven og nakken.

Klippet fra dommer Andrew Brace på FB;

An interesting extract from a recent FCI release. I wonder how many judges will abide by these directives ...

"PRESENTATION OF THE DOGIt is increasingly common that breeds, standing as well as moving, are presented in the ring on a upstraight and neck-tight leash. This does not promote the welfare of the dog, and moreover it inhibits correct movement and makes natural and breed specific movement impossible to be achieved.A dog should be shown on a loose leash in a natural way with a correct and breed specific movement. Pulling the dog up at the neck and/or tail is prohibited.It is forbidden to prepare a dog with any substance that will alter the structure, colour or form of the coat, skin or nose. Only trimming, clipping, combing and brushing are allowed.An exhibitor, who does not follow the usual rules for presenting a dog, should leave the ring. Although this does not affect the dog's health or behaviour directly, the judge has the possibility not to judge the dog or award it with a lower qualification."

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg elsker at datteren min på 3 år sitter her sammen meg og ser på og kommenterer. "Mamma, den løp ikke pent." "Mamma, den hadde ikke pene ører" "Mamma. Den hadde rart hode"

Tervueren som ble BIR var AKC GCH Mi-Sha-Ooks Lulu at Chateau Blanc, en vakker og velbygd tispe som har en europeisk stamtavle. Veldig positiv utvikling når man tenker på hvor annerledes amerikansk t

Klippet fra dommer Andrew Brace på FB; An interesting extract from a recent FCI release. I wonder how many judges will abide by these directives ... "PRESENTATION OF THE DOGIt is increasingly comm

Posted Images

Og ALLE hundene blir hengt etter utstillingslenka. At det ikke går an å la være med den behandlinga, jeg "veit" det er for å få et bedre hode eller whatever, men ingen hunder ser ut sånn til vanlig. Jeg ser ikke poenget med det, og det gjør utvilsomt vondt. Prøv sjøl å dytte fingre inn mellom kjeven og nakken.

Jeg er enig i at det kan se slik ut hvis en tar utgangspunkt i bildene her. Men av videoen jeg så fra rasebedømmelsen av "min" rase, altså portis, er det helt tydelig at vinnerhunden vinner mye fordi han er en hund som man slipper å rive og slite i. Han ER bare sånn. Så bildene er nok litt misvisende i den forstand. Men på et generelt grunnlag er jeg enig med deg i at det er en synd at mange hunder dras avgårde etter ei lenke. De portisene som jeg så at ble slept rundt fikk jeg ikke spesielt lyst til å heie på - ikke på grunn av hunden, men på grunn av utrolig kjip og dårlig handling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det kan se slik ut hvis en tar utgangspunkt i bildene her. Men av videoen jeg så fra rasebedømmelsen av "min" rase, altså portis, er det helt tydelig at vinnerhunden vinner mye fordi han er en hund som man slipper å rive og slite i. Han ER bare sånn. Så bildene er nok litt misvisende i den forstand. Men på et generelt grunnlag er jeg enig med deg i at det er en synd at mange hunder dras avgårde etter ei lenke. De portisene som jeg så at ble slept rundt fikk jeg ikke spesielt lyst til å heie på - ikke på grunn av hunden, men på grunn av utrolig kjip og dårlig handling!

Vi snakket litt om dette, min oppdretter og jeg her om dagen, og var skjønt enige om at vi synes det var så hyggelig å se briardene i ringen på utstillingen, for alle så glade og lykkelige ut, handlerne brukte masse godis i ringen og de ble stort sett stilt fritt (ok - det er litt vanskelig å stille en hund som drar framover i slakk line, men så fritt det er mulig å stille en ivrig hund :D). DET er det faktisk ikke ofte vi ser på utstillinger nedover i Europa, der fokuset på at de skal ha lav hale ofte overskygger hensynet til hunden og det å vise en glad hund (det er nemlig superviktig at de har halen nede, visst nok... JEG vil heller ha en hund med litt høy hale som er glad og lykkelig, framfor en som åpenbart er tuktet til å holde den nede...).

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ALLE hundene blir hengt etter utstillingslenka. At det ikke går an å la være med den behandlinga, jeg "veit" det er for å få et bedre hode eller whatever, men ingen hunder ser ut sånn til vanlig. Jeg ser ikke poenget med det, og det gjør utvilsomt vondt. Prøv sjøl å dytte fingre inn mellom kjeven og nakken.

34i00ti.jpgSR68203801.jpg

Ikke labradorene! Samme med fjorårets crufts-labrador. For deprimert til å gidde å prøve å rulle vekk fra handler kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hele rasebedømmelsen av field spaniel - syns alle var helt nydelige!! Og overrasket over at jeg syntes de var finere enn de jeg har sett/sett bilder av her i Scandinavia. Syns disse amerikanske var så fine og høyreiste, for mange fielder her syns jeg er for tunge og kortbente/lange. Og så var jeg veldig overrasket over at ingen av fieldene på Westminster hadde hengetryner! Her ser jeg det er såå mange fielder med hengeøyne, noe jeg virkelig virkelig ikke liker.

Jeg begynner nesten å lure på om jeg vil ha field fra USA isteden nå jeg hehe :) Om jeg skulle basert på utseendet hvertfall! De så glade og søte ut da, logrende haler og ingen så usikre ut...

Åååh de var sååå fine :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakket litt om dette, min oppdretter og jeg her om dagen, og var skjønt enige om at vi synes det var så hyggelig å se briardene i ringen på utstillingen, for alle så glade og lykkelige ut, handlerne brukte masse godis i ringen og de ble stort sett stilt fritt (ok - det er litt vanskelig å stille en hund som drar framover i slakk line, men så fritt det er mulig å stille en ivrig hund :D). DET er det faktisk ikke ofte vi ser på utstillinger nedover i Europa, der fokuset på at de skal ha lav hale ofte overskygger hensynet til hunden og det å vise en glad hund (det er nemlig superviktig at de har halen nede, visst nok... JEG vil heller ha en hund med litt høy hale som er glad og lykkelig, framfor en som åpenbart er tuktet til å holde den nede...).

Jeg er egentlig helt enig. Men samtidig synes jeg ikke dette med nøkking osv. er et problem i "min" rasering her i Europa heller. Vi er så heldige at vår rase SKAL ha halen opp, hvilket den bare har når den er glad og fornøyd. Det kan liksom ikke tvinges frem. Så både i Europa og i USA synes jeg jevnt over portisfolk er flinke til å dra i gang hunden positivt. Og som du sier - på Westminster så man utstrakt bruk av godis og belønning. Dessuten flirte jeg opptil flere ganger da jeg så at portisene er seg selv lik - de hopper som kenguruer, tuller og tøyser i ringen. Og de fleste handlerne og tiskuerene synes det er morsomt :) Utstilling kan og bør være gøy. Det er så synd at ikke flere kan se det slik! Og som du nevner - at f.eks. halen skal henge ned overskygger mye annet - det er synd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortis:

DN10990802.jpg

Har ikke velig god greie på standarden ennå, men synes den var fin. Hvor kommer den tykke nakken i fra? *Kikker, bort på mynde kortisen *

Den har virkelig helt gruuusom farge, hengerygg, kort hale innunder ser, fremskutt foran, forferdelig salrygget overlinje og den forferdelig underlinje.

Moren til myndekortisen sin har en ganske kraftig god hals, den her er nok blåst opp kraftig også er greit å tenke på. Pelskvaliteten har også en god del å si.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig helt enig. Men samtidig synes jeg ikke dette med nøkking osv. er et problem i "min" rasering her i Europa heller. Vi er så heldige at vår rase SKAL ha halen opp, hvilket den bare har når den er glad og fornøyd. Det kan liksom ikke tvinges frem. Så både i Europa og i USA synes jeg jevnt over portisfolk er flinke til å dra i gang hunden positivt. Og som du sier - på Westminster så man utstrakt bruk av godis og belønning. Dessuten flirte jeg opptil flere ganger da jeg så at portisene er seg selv lik - de hopper som kenguruer, tuller og tøyser i ringen. Og de fleste handlerne og tiskuerene synes det er morsomt :) Utstilling kan og bør være gøy. Det er så synd at ikke flere kan se det slik! Og som du nevner - at f.eks. halen skal henge ned overskygger mye annet - det er synd!

Ja, dere er jo heldige som har hunder som skal ha halen opp :). DET er det jo vanskelig å trene på på en negativ måte liksom *ler*. Og det er noe med at en hund som er trent negativt - eller i alle fall ikke har fått noen oppmuntring - vil jo ikke vise seg særlig til sin fordel, egentlig. Jeg synes også det er trivelig å se at hunder - selv drevne - kan hoppe og være litt barnslige av og til (men det er skikkelig kjipt om de begynner med det i litt avgjørende øyeblikk *ler*). Jeg ble veldig imponert over en hannhund i briardringen som blir stilt flere ganger hver uke - og har blitt det i mange, mange år - han holder koken og er glad og lykkelig alltid, selv etter så mange utstillinger :). Noe sier meg at han har et riktig humør og at handlerne er flinke til å vedlikeholde det :).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere er jo heldige som har hunder som skal ha halen opp :). DET er det jo vanskelig å trene på på en negativ måte liksom *ler*. Og det er noe med at en hund som er trent negativt - eller i alle fall ikke har fått noen oppmuntring - vil jo ikke vise seg særlig til sin fordel, egentlig. Jeg synes også det er trivelig å se at hunder - selv drevne - kan hoppe og være litt barnslige av og til (men det er skikkelig kjipt om de begynner med det i litt avgjørende øyeblikk *ler*). Jeg ble veldig imponert over en hannhund i briardringen som blir stilt flere ganger hver uke - og har blitt det i mange, mange år - han holder koken og er glad og lykkelig alltid, selv etter så mange utstillinger :). Noe sier meg at han har et riktig humør og at handlerne er flinke til å vedlikeholde det :).

Velkommen til vår firbente familie :lol:

1903429_518183088301927_1522339095_n.jpg

1624730_518185554968347_158704744_n.jpg?

1798225_518184674968435_1731073251_o.jpg

(Om det var tvil "La meg bære den rosetten da!" ikke uten grunn vi deltar i gr 8 apporterende hunder)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har virkelig helt gruuusom farge, hengerygg, kort hale innunder ser, fremskutt foran, forferdelig salrygget overlinje og den forferdelig underlinje.

Moren til myndekortisen sin har en ganske kraftig god hals, den her er nok blåst opp kraftig også er greit å tenke på. Pelskvaliteten har også en god del å si.

Ja når du sier det så ser jeg det jo :) Hvorfor har den halen mellom bena? Og hæ, blåser man pelsen på en korthåra hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når du sier det så ser jeg det jo :) Hvorfor har den halen mellom bena? Og hæ, blåser man pelsen på en korthåra hund?

Det er usa, de gjør hva som helst og alt der :P De amerikanske har ofte en grovere pelsstruktur også, med mer underull som også gjør den mer formbar.

Aner ikke hvorfor den har halen mellom beina der, er endel kortiser som gjør det når de spenner seg eller konsentrerer seg. Den var veldig utadvendt inni i ringen, og stod som regel fristilt og logret, men ser ikke bra ut på bilde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når du sier det så ser jeg det jo :) Hvorfor har den halen mellom bena? Og hæ, blåser man pelsen på en korthåra hund?

Jeg hadde hatt halen mellom beina hadde jeg blidd halvkvalt av ei tynn line oppunder haka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er usa, de gjør hva som helst og alt der :P De amerikanske har ofte en grovere pelsstruktur også, med mer underull som også gjør den mer formbar.

Aner ikke hvorfor den har halen mellom beina der, er endel kortiser som gjør det når de spenner seg eller konsentrerer seg. Den var veldig utadvendt inni i ringen, og stod som regel fristilt og logret, men ser ikke bra ut på bilde :P

Akkuratt, ikke noe sjokk det, disse amerikanerene har jo sine trender. Bare å ta en kikk rundt aussie ringen det :P

Jeg hadde hatt halen mellom beina hadde jeg blidd halvkvalt av ei tynn line oppunder haka...

Vanskelig å se om de strammer lina, eller de bare holder den der med en fast grep, og at det ser stramt ut. Men jeg er ikke noe for å henge bikkja i båndet sitt, uansett om den er på jakt eller utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at om du kan holde halsbåndet ytterst på en finger, så henger ikke hunden :) Det er forskjell på å stramme halsbåndet og henge hunden, på en måte :)

Jeg kan helt fint holde et tynt bånd så stramt at det gjør vondt (at hunden min viser tegn på ubehag) med en finger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at om du kan holde halsbåndet ytterst på en finger, så henger ikke hunden :) Det er forskjell på å stramme halsbåndet og henge hunden, på en måte :)

Ja det var no slikt jeg tenkte.

Jeg kan helt fint holde et tynt bånd så stramt at det gjør vondt (at hunden min viser tegn på ubehag) med en finger.

Aussien min liker ikke at jeg holder båndet slik, da står hun som en krakk. Kortis bryr seg ikke. Det er nok litt individuelt hva hunden tåler og hva den er vandt til.

Det er forskjell på å holde halsbåndet med en finger under haka på bikkja, og å holde hele båndet stramt og henge hunden. Man må se på hunden og hva den synes er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser på spenninga i hånda (eller mangelen på den) at hunden ikke holdes spesielt hardt. Halsbåndet ligger bare over fingeren, og fingeren holder bare opp halsbåndet.

ok ja det erhelt naturlig for hunder å holde hodet så høyt og alle korthårede collies har en nautrlig innsving under haka hvor pelsen går inn i halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34i00ti.jpgSR68203801.jpg

Ikke labradorene! Samme med fjorårets crufts-labrador. For deprimert til å gidde å prøve å rulle vekk fra handler kanskje.

Lurer sånn på hvor lang den kjettingen til den svarte labradoren er, jeg! Sorry altså, kommer bare ikke over de nakkene der.

(Labradorene - og flere andre raser - fristilles forøvrig ca. alltid.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok ja det erhelt naturlig for hunder å holde hodet så høyt og alle korthårede collies har en nautrlig innsving under haka hvor pelsen går inn i halsen.

Random bilder av fristilte hunder:

Robin_2010.jpg

standardpoodlewhitejapan.jpg

CH%20DAWIN%20SPITFIRE.jpg

stock-photo-belgian-tervuren-dog-3046396

Ser du noen likheter i eksteriøret?

DN10990802.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ser enda at den siste hunden har noen som drar et tau oppunder haka på den. Ellers har jeg ikke videre behov for å faktisk KRANGLE om det, hvis du ikke vil se at utstillingslenker halvkveler 80-90% av bikkjene på bildene så QED for min del :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...