Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om slalom ( newbie)


Mud
 Share

Recommended Posts

Edit: bildebevis... :P

IMG_20140126_151342.jpg

Jeg lover å heie på Ask i OL i 2034! :D

Vil ellers bare kommentere at det sikkert ikke er dumt for deg å ta deg et kurs på slalom selv. Det kommer vel flere anledninger etter denne påsken og da er det kanskje kjekt å kunne følge med i svingene? :)

Er aldri for sent å begynne! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du først ha noe på bena og ikke har erfaring med det fra før, ikke velg snow board. Det er vanskeligere enn slalom. De første turene ville jeg gått på føttene, også trenger dere jo ikke ta heisen til tops, dere kan jo starte med og bare gå noen 10 meter opp i løypa og kjøre ned, også se an hvordan ting ligger an, teste skia og følelsen litt :) Om du ikke er helt trygg selv så ville jeg ihvertfall startet uten ski de første rundene slik at du ser hvordan A klarer seg og at du kan gripe inn kontrollert om nødvendig. Slalom er mye enklere enn langrenn, så den sammenligningen trenger du ikke tenke for mye på. Etter ganske mange år med slalom og brettkjøring og null langrenn var de første to årene på bortover ski noe av det skumleste jeg har vært med på, og først nå etter 6 år med en del gåing begynner det og bli greit :P Helt kontrollert er det ikke enda heller :lol: og jeg har gått mye på langrenn før. Slalomski er bredere, formet på en annen måte og de henger fast i hele foten, dermed blir de stødigere og mye lettere og svinge/bremse med, feks.

Hvordan det er med heistyper, pris på heiskort, utleie av utstyr osv vil variere en del, du finner kanskje info om denne plassen har hjemmeside? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snowboard er mye vanskeligere å lære seg enn slalåm.

Jeg ville aldri satt ungen i sele foran en som ikke er helt stødig i bakken (og egentlig ikke i det hele tatt). Står dere i en egnet barnebakke er det uansett ikke noe vits, for da slaker bakken såpass ut på bunn at barnet ikke vil krasje i noe nede om det ikke klarer å stoppe (ikke alle barnebakker er sånn, derfor jeg skriver egnet. Barnebakker som ender med et hus i bunn er ikke bra barnebakker). Ved sele har man også risikoen med at idioter ikke ser båndet, og kjører mellom deg og barnet, kan bli fatalt for barnet.

Så lenge barnet lærer seg plog, og en god plogsving, så vil det klare å stå i alle bakker aleine. For et barn vil plogsvingen også ofte av seg selv gå over til parallell sving etterhvert som barnet blir eldre og tryggere. Om barnet er slik at det ikke har hemninger, så må man sette opp regler, eller kjøre steder som er egnet (der barnet uansett ikke vil få uforsvarlig fart).

Det samme gjelder forøvrig deg, så lenge du lærer deg plog og plogsving, så kan du stå i alle bakker :)
Ved å lære å ploge, så lærer du å kontrollere farten og det vil med en gang føles tryggere. Ved å lære plogsving lærer du trykkoverføring/tyngeoverføring, å stå på riktig ski, og legger grunnlag for videre læring.

Har du ikke noen til å lære deg det, så kan det kanskje være greit å melde seg på et helgekurs? Automatisk vil man gjerne lene seg innover mot bakken, og da stå med hovedtrykket på innerskien, da går man på trynet. Det er også vanlig at nybegynnere lener seg bakpå, da mister man kontroll over skiene. Med plogsving så lærer du trykkoverføring, og da går svingene helt av seg selv. :)

(Du har kanskje sett skiskoler der barn står å ploger, med hendene på knærene, det er for å lære at trykket skal være forover (ikke lene seg bakover), og for å lære og ha trykket på riktig ski i svingene. EDIT: Barn står jo ofte riktig av seg selv, med trykket forover, akkurat som Ask gjør på bildet :D )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...