Gå til innhold
Hundesonen.no

Reviderte utstillingsregler


maysofie
 Share

Recommended Posts

Standardene pleier å være ganske vide.... Hos oss kan to vidt forskjellige hunder vinne, men begge er innenfor standarden. Og som andre sier, dommere som er strenge blir brukt sjeldent fordi folk ikke melder på for dem. Ergo mindre penger i kassa til arrangørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener kun de beste av de beste burde bli CH, og det betyr at du står først minst 3 ganger. Sånn i teorien nå kan du bli CH uten å bli plassert i BTK/BHK, og da er du ikke best, enkelt å greit :)

Det stemmer vel ikke, du må jo være blandt de fire beste i BHK/BTK for å få certet

Hos oss deles certet kun til hunder som er jaktpremiert, og det er ikke nødvendigvis den hunden som blir BIR som er jaktpremiert. Jeg synes det er helt riktig at certet kun går til jaktpremierte hunder.

Jeg ser heller ikke problemet om mange blir Champion, da må man som oppdretter bare være enda mer nøye med å plukke avlsdyr, om "alle" er champion.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer vel ikke, du må jo være blandt de fire beste i BHK/BTK for å få certet

Hos oss deles certet kun til hunder som er jaktpremiert, og det er ikke nødvendigvis den hunden som blir BIR som er jaktpremiert. Jeg synes det er helt riktig at certet kun går til jaktpremierte hunder.

Jeg ser heller ikke problemet om mange blir Champion, da må man som oppdretter bare være enda mer nøye med å plukke avlsdyr, om "alle" er champion.

Nei, er det flere enn 4 med CK og det kun blir plassert CH i BTK/BHK skal dommer plassere en 5 for å dele ut Certet.

Nå prater jeg om raser som ikke har noen krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt at det er et problem at mange hunder får CK, cert og championater jeg? For hvem er det et problem, liksom?

Helt enig.

Men, her tenker jeg helt motsatt. Det vil si, så lenge det øses ut CK i øst og vest slik som enkelte dommere gjør i dag. (For ja det blir gjort.) Nå har jeg jo plutselig fått 2 champions i hus, så nå får jeg ikke forhindret at andre får CERT lenger, men jeg og mine venner kan finne på å reise til f.eks NKK Rogaland (8 timers kjøring hver vei +hotell) kun for å forsøke å forhindre att hunder vi ikke syntes er bra nok får NKK CERT.

Dette syns jeg helt ærlig er meget spesielt.

Ikke rart det blir dårlig stemning i hundeverden, når privatpersoner skal ta på seg ansvaret om å dømme hunder.

Jeg er enig i at det innimellom deles ut cert og ck til hunder som egentlig ikke er av den kvaliteten, men sånn vil det alltid være. Det eneste vi kan gjøre for å forbedre det er å velge gode dommere, utdanne gode dommere, og droppe å melde på til dommere vi selv mener ikke dømmer bra.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg helt ærlig er meget spesielt.

Ikke rart det blir dårlig stemning i hundeverden, når privatpersoner skal ta på seg ansvaret om å dømme hunder.

Jeg er enig i at det innimellom deles ut cert og ck til hunder som egentlig ikke er av den kvaliteten, men sånn vil det alltid være. Det eneste vi kan gjøre for å forbedre det er å velge gode dommere, utdanne gode dommere, og droppe å melde på til dommere vi selv mener ikke dømmer bra.

Kalles konkurranseinstinkt ;)

Og når det skal sies, så er et fortsatt dommeren som dømmer, og vi kan ikke påvirke resultatet. Syntes bare det er kjipt å sitte hjemme å se at hunder gå opp pga manglende konkurranse. :P

Vi er alltid hyggelige og blide med alle rundt ringen, og ønsker et godt miljø. Men ja vi driver med dette fordi vi syntes det er gøy å være best. Og vi er jo oftest selv våre sterkeste konkurrenter, da vi har hunder fra de samme linjene.

Den dagen jeg syntes det er helt greit å bli nummer 2 så har jeg mistet interessen. :huh:

Det siste der er jeg helt enig i! Problemet er som skrevet lenger opp, at det er ikke sånn det fungerer. Ingen melder på utstilling for å bli sist.Og man melder på for de dommerne som en tror det er størst sannsynlighet for gode resultater hos. Ergo vil det alltid være noen som melder på for ulike dommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som skal bestemme om en hund er CK? Standarden skal bestemme det! Dommerne skal dømme etter standard og hvis de gjør det vil også oppdrettere begynne å avle etter standard og ikke etter det som er trenden... Enkelt sagt og nesten umulig å få til, virker det som. Jeg tenker at det er helt feil av dommerne i de landene som har dårlige hunder å si at de er nødt til å gi de beste av de verste cert, da vil det jo aldri bli bedre, for da er det de hundene man avler videre på. Hvis man derimot dømmer etter standard, vil folk bli nødt til å avle etter standard. (Nå snakker jeg om seriøse oppdrettere, ikke de som uansett bare finner en hund i nabolaget og avler på hva som helst)

Uansett, her i Norge kunne NKK krevd at dommerne de hyrer dømmer etter standard, og selv om det en stund kanskje hadde blitt færre påmeldte (fordi utstillerne forstod at denne hunden ikke kan nå opp) så hadde iallefall kvaliteten med tiden gått opp. Eller er jeg helt på bærtur?

Nå kjenner ikke jeg din rase, men i min rase er det i hvert fall rom for store variasjoner i rasestandarden, kombinert med at en rasebeskrivelse fremdeles bare er et papir med ord som en dommer av menneskearten skal tolke - selv den som bedriver opplæring av dommereleven er også i en tolkeposisjon, når alt kommer til alt.

Jeg kan i hvert fall ikke definere på millimeteren hva "kraftig, men ikke for mektig" skalle betyr på min rase. En ting er at det må sees i helhet med hunden for øvrig, men hodedetalje utover mengde kranium påvirker inntrykket - for eksempel skinn, øyefasong, lepper, pigment, stopp, pels, også videre. For ikke å snakke om kraniets form og hvelving.

Det er lett å si at standarden bestemmer. Det er ikke like lett i virkeligheten. Som oppdretter må en hele tiden gjøre avveininger og prioriteringer når en velger avlsdyr og setter sammen kombinasjoner, en må forsake noe til fordel for noe annet, fordi det er umulig å få alt. Slik er det for dommeren i eksteriørringen også. Dommeren har rasebeskrivelsen til grunn, og de hundene som til enhver tid er i ringen i relieff, og ingen av dem vil nå 100 prosent opp.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalles konkurranseinstinkt ;)

Og når det skal sies, så er et fortsatt dommeren som dømmer, og vi kan ikke påvirke resultatet. Syntes bare det er kjipt å sitte hjemme å se at hunder gå opp pga manglende konkurranse. :P

Vi er alltid hyggelige og blide med alle rundt ringen, og ønsker et godt miljø. Men ja vi driver med dette fordi vi syntes det er gøy å være best. Og vi er jo oftest selv våre sterkeste konkurrenter, da vi har hunder fra de samme linjene.

Den dagen jeg syntes det er helt greit å bli nummer 2 så har jeg mistet interessen. :huh:

Konkuranseinnstingt handler om at man ønsker å vinne uavhengig av hvem man konkurrerer mot, ikke at man stiller på utstilling kun for å hindre andre i å vinne. Det første er sunt, det andre er destruktiv.

Jeg har selv hatt hund som vant eller plasserte seg på de fleste utstillingene den var med på. Klart det var gøy, og jeg ønsket å vinne hver gang. Men jeg kunne aldri funnet på å reise på en utstilling kun for å prøve å hindre at en annen vant.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, her tenker jeg helt motsatt. Det vil si, så lenge det øses ut CK i øst og vest slik som enkelte dommere gjør i dag. (For ja det blir gjort.) Nå har jeg jo plutselig fått 2 champions i hus, så nå får jeg ikke forhindret at andre får CERT lenger, men jeg og mine venner kan finne på å reise til f.eks NKK Rogaland (8 timers kjøring hver vei +hotell) kun for å forsøke å forhindre att hunder vi ikke syntes er bra nok får NKK CERT.

Og godt er det, det er bra mange Champions som ikke fortjener sin tittel. Flott å gi andre hunder en sjanse synes jeg. Kanskje den som alltid ble nr 2 er friskere enn nr 1 som alltid dro certet? Kanskje den friske hunden ikke ble avlet på fordi den ikke var ''best'' eksteriørmessig, og at den ''beste'' ble avlet på og spredte søppel og crap rundt om seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist utstiling jeg var på så var det ei som sto rett ved ringen å lessa på potetmel på hunden sin, det var litt vind så jeg fikk på meg en hel haug på klærne rett før jeg skulle inn i ringen, ikke gøy. Var ikke akkurat i det skjulte nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist utstiling jeg var på så var det ei som sto rett ved ringen å lessa på potetmel på hunden sin, det var litt vind så jeg fikk på meg en hel haug på klærne rett før jeg skulle inn i ringen, ikke gøy. Var ikke akkurat i det skjulte nei.

Da prikker man ringsekretæren på ryggen og gjør h*n oppmerksom på det, de rekker ikke å få med seg alt som skjer utenfor ringen så er nødt til at folk sier ifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er den første hunden INT CH så går Cacibet videre til nr 2 når resultatet kommer til FCI.

Det forutsetter at nr 2 fikk reserveCACIB og at res-vinner fyller kravene for å motta CACIB.

Dommer må ikke gi ut hverken CACIB eller res-CACIB, de kan velge om de syntes en eller begge eller ingen fortjener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forutsetter at nr 2 fikk reserveCACIB og at res-vinner fyller kravene for å motta CACIB.

Dommer må ikke gi ut hverken CACIB eller res-CACIB, de kan velge om de syntes en eller begge eller ingen fortjener det.

Selvfølgelig. Hele poenget mitt er at man pdd ikke trenger å være best for å bli hverken vanlig CH eller INT CH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Hele poenget mitt er at man pdd ikke trenger å være best for å bli hverken vanlig CH eller INT CH.

Ok, skjønner hva du mener :)

Men må kverre litt *fnis* Den som får cert er jo best av de som konkurrerer om dette. For champions konkurrerer jo ikke om cert fra det landet de allerede er champion i. Og CACIB er det bare to plasserte som kan få og da er de jo best av alle ;) Hva hvis fx en junior eller veteran ble best da, burde det ikke deles ut CACIB da siden nr 2 egentlig ikke er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skjønner hva du mener :)

Men må kverre litt *fnis* Den som får cert er jo best av de som konkurrerer om dette. For champions konkurrerer jo ikke om cert fra det landet de allerede er champion i. Og CACIB er det bare to plasserte som kan få og da er de jo best av alle ;) Hva hvis fx en junior eller veteran ble best da, burde det ikke deles ut CACIB da siden nr 2 egentlig ikke er best?

Min mening er at nr 1 alltid skal ha Certet og Cacibet. uansett om de er CH eller ei (som i UK) Fordi jeg mener at kun de beste burde få tildelt dette. Jeg synes veteraner og juniorer burde konkurrere om Cacib og jeg da ;) Men det her er bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at nr 1 alltid skal ha Certet og Cacibet. uansett om de er CH eller ei (som i UK) Fordi jeg mener at kun de beste burde få tildelt dette. Jeg synes veteraner og juniorer burde konkurrere om Cacib og jeg da ;) Men det her er bare min mening.

Noen sa til meg at veteraner kan få caib om de stiller i åpen klasse? Er det helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sa til meg at veteraner kan få caib om de stiller i åpen klasse? Er det helt feil?

Ja dersom veteranen stiller i en klasse hvor man konkurrerer om CACIB. Min veteran stilte f.eks i championklassen i Finland i sommer og fikk CACIB.

På Helsinkivinner i desember stilte han derimot i veteranklassen. Han ble beste hannhund og fikk CERT da veteranene ikke kan få CACIB.

2 beste hanne fikk derimot CACIB-et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av dine funderinger, veldig spent på hvordan det kommer til å bli. :)

Men, her tenker jeg helt motsatt. Det vil si, så lenge det øses ut CK i øst og vest slik som enkelte dommere gjør i dag. (For ja det blir gjort.) Nå har jeg jo plutselig fått 2 champions i hus, så nå får jeg ikke forhindret at andre får CERT lenger, men jeg og mine venner kan finne på å reise til f.eks NKK Rogaland (8 timers kjøring hver vei +hotell) kun for å forsøke å forhindre att hunder vi ikke syntes er bra nok får NKK CERT.

Blir det derimot gjennomført at de er strengere med å dele ut CK, så er jeg enig med deg om full CERTede hunder og CERT som går videre. Men da holder det ikke at det er kun de norske/nordiske dommerene som kniper på CK. :hmm:

Jeg kunne aldri i verden ha reist så langt kun for å prøve å forhindre dette, selv om jeg har et stort konkurranseinstinkt :wink:

Jeg reiser Norge ( og Europa forøvrig ) rundt for å prøve å premiere hunden min, ikke for å prøve å ødelegge for andre ;)

Men jeg enig i at det tidvis gis ut alt for mye CK av dommerene..

Alle søknader for utstillinger i 2015 er jo sendt ut og godkjent alt, så jeg er veldig spent på hva de kommer til å gjøre med reglene..

En ting som er bra, er at raseklubbene kan søke om egne championatregler hos NKK. Så hver klubb kan søke om at man fortsatt må ha et CERT tatt på enten rasespesial eller en internasjonal utstilling, og da blir reglene de samme som i dag.. Men det kommer jo helt ann på hva NKK gjør da, om man ønsker å søke om dette :ahappy:

Også synes jeg det er festlig at en våtserviett som jeg bruker på hunden min før vi går i ringen, blir sett på som "doping" med de nye reglene.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...