Gå til innhold
Hundesonen.no

Reviderte utstillingsregler


maysofie
 Share

Recommended Posts

Fra NKKs oppslag

NKKs hovedstyret har vedtatt revidering av NKKs utstillingsregler med virkning fra 1.1.2014.

De viktigste endringene omfatter:

  • Pkt. 3.8 Doping/faking er forbudt – endringene følger av at NKKs antidopingregelverk ble vedtatt i desember 2013. Bestemmelsen gir nå mer utfyllende tekst i fht inngrep. Merk at det på utstillingsplassen nå kun er tillatt på tilføre pelsen vann – ingen øvrige midler er tillatt.
  • Pkt. 11.7.2 – Working Class Certificate – endringen følger av endringer i «Regulations for FCI Dog Show» (gjeldende fra 1.1.2013, sirkulær 48/2012) hvor krav fra FCI vedrørende WCC er endret. Tilhørende skjemaer er endret slik at det skal fremgå hvilken prøvetype og premiegrad hunden har. NB! »Gamle» WCC godtas ikke etter 1. mars 2014.
  • Pkt. 11.13 – Beste Hannhundklasse – BHK/Beste Tispeklasse – BTK
  • Det er tatt inn henvisning til WCC i pkt. 11.7.2. Dette fordi WCC stadig er gjenstand for diskusjon mellom utstillere og arrangører.
  • Det er presisert at uplasserte hunder både kan tildeles cert og reserve-cert. Videre også presisering på at hunder må ha oppnådd nødvendig alder for å kunne anses som fullcertet.
  • Pkt. 12.8 – Certifikat/Reserve Certifikat/CK (Championkvalitet)
  • Det er foretatt endring slik at cert kan «flyttes videre» når fullcertet hund feilaktig har tatt imot certet på utstillinger.
  • Pkt. 16 Brukskrav for deltakelse i brukshundklasse – endringer foretatt på bakgrunn av vedtak gjort i raseklubbene.

Det nye regelverket finner du her

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper de er veldig strenge på det første punktet, selv om jeg antar at det er litt krise for min rase :P

På utstillingsplassen, ja. Kan jo bare proppe bikkja full av hårspray (hvis det var det som ble hintet til) før man setter dem i buret og går 100m til området :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Jeg er jo vandt med å ha med både balsamspray og potetemel til Blondie. Det kan bli spennende å se hvordan det blir rundt ringene fremover :)

Tror ikke det er så mye forskjell for å være helt ærlig. De færreste har stått og sprayet offentlig osv det har jo skjedd i det stille og skjulte, og om noen velger å bruke noe nå skjer det fortsatt i det skjulte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På utstillingsplassen, ja. Kan jo bare proppe bikkja full av hårspray (hvis det var det som ble hintet til) før man setter dem i buret og går 100m til området :lol:

Ja, men da må de i det minste gå 100 meter ut av området for å gjøre det, fremfor å stå - mer eller mindre diskret - utenfor ringen å gjøre det. Jeg syns det er en uting, og det er juks, så for min del så får de bare ta prøver og kontrollere rundt ringene - så får man heller revurdere om pudlene må ha så høy topp, evt avle hunder som har korrekt pelsstruktur i forhold til utstillingsklipp.

EDIT: Det foregår ikke "mer eller mindre i det skjulte"? Det foregår forbausende åpenlyst, jeg syns jeg ser sånt på så å si alle utstillinger jeg er på jeg - på langt flere raser enn min. At ingen har blitt tatt for dette enda er vel mer rein skjær flaks og mangel på midler til å bevise det, ikke at folk skjuler det..

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest på letohallen sto det folk med pudder og kritt på gruppe 1 raser. (og nei, det var IKKE Aussie om noen lurte)

Jeg er ikke helt uskyldig selv med skum som løfter pelsen, men klarer faktisk holde meg PÅ utstilling fra å gjøre det ene og det andre.

De fleste bruker produktene i hverdagene for å lette stell eller andre årsaker. Selv bruker jeg antistatisk nå (det knittrer som bare det pga fyring) og solkrem på sommeren da jeg har hunder som bleiker, men det er ikke noe jeg vil ha i pelsen når de er på utstilling for de blir litt oljete av påføring eller "klissete" den første timen.

Det morsomme er hyle koret om Euorpa Vinner 2015. Sveits var VELDIG proaktiv med info før utstillingen med både munnkurver, hva som var tilatt av pelsprodukter (nada) på plassen og krav til munnkurv på noen raser utenfor ringen. Det så faktisk ut til å bli overholdt som jeg klarte se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne tenkt meg enda flere forandringer av reglene, jeg. Noe mer blir nok endret for å få orden på certproblematikken fra 1.1.15, men jeg vet ikke hva/hvordan, så jeg tenker litt rundt forskjellige ting.

Tenker meg at det fortsatt blir tre cert, men at hver rase får et visst antall å dele ut pr år. Tenker meg at antallet blir beregnet utifra registreringstall, slik at det kan variere fra år til år hvor mange cert en rase får. Hvordan raseklubbene skal fordele certene på utstillingene blir spennende å se... I Sverige er det vel Länsklubbene som får dele ut cert i tillegg til SKK (som heller ikke har storcert), så kanskje det blir fordelt på fylker? I Danmark er det DKK og Klubben for små selskapshunder som kan dele ut cert til bl.a min egen rase. Tilgi meg om det er feil, jeg har ikke dobbeltsjekket opplysningene.

Skulle ønske de forandret på regelen om hvor mange cert en hund kan motta jeg. Sånn at en hund som har nok cert før den fyller to år var å anse som fullcertet. Jeg er litt ambivalent til å stille ut mine hunder mye. Gjør det fordi jeg vil kjempe om plass på mestvinnerlistene, men synes det er feil at jeg da får cert jeg ikke trenger, og at de som står som nr 2 med ck ikke får certet de gjerne trenger (og fortjener iom at de har fått ck og dommeren mener hunden er champion kvalitet).

Evt at res cert ble gjort om til cert i etterkant hvis hunden som mottok certet var fullcertet? Jeg vet ikke, men synes reserve cert er helt bortkastet. trøstepremie som ikke kan brukes til noe som helst. (I noen land kan fire res. cert omgjøres til et cert. Vet ikke hvordan resten av reglene er, om man i realiteten kan bli Ch med 16 res cert, eller om noen cert på være tatt som cert og ikke omgjorte res cert?)

I noen land er BIR/BIM jr offisielt og kommer med på deres DogWeb (som ikke heter DogWeb..), juniorer kan ikke konkurrere om certet, men kan bli både BIR/BIM jr og BIR/BIM, slik som her (bare at begge deler er offisielt). Kunne godt tenke meg at valp også var med på DogWeb. Jeg liker i det hele tatt tanken på at alt blir lagt ut på DogWeb. Er ikke lenge siden jeg så en valpeannonse der både mor og far var BIR flere ganger, men ingenting på DogWeb. Jeg spurte hvor de hadde stilt ut hundene og da kom det fram at de var stilt kun et par ganger som valp og i tillegg på et uoff Open show som junior. "Men de gikk helt til topps"... (Det er som om jeg skulle brukt mine valpers resultater som 4 mnd gamle i fremtidige valpeannonser... Det sier jo ingentig om hvordan de er som voksne) Når jeg er inne på offisielle resultater, hadde jeg ikke hatt noe imot at kritikkene også lå ute på DogWeb. (men det er kanskje å be om for mye?)

Sikkert mye her som ikke er praktisk eller lurt, men slik sitter jeg og leker med forskjellige tanker, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av dine funderinger, veldig spent på hvordan det kommer til å bli. :)

Skulle ønske de forandret på regelen om hvor mange cert en hund kan motta jeg. Sånn at en hund som har nok cert før den fyller to år var å anse som fullcertet. Jeg er litt ambivalent til å stille ut mine hunder mye. Gjør det fordi jeg vil kjempe om plass på mestvinnerlistene, men synes det er feil at jeg da får cert jeg ikke trenger, og at de som står som nr 2 med ck ikke får certet de gjerne trenger (og fortjener iom at de har fått ck og dommeren mener hunden er champion kvalitet).

Men, her tenker jeg helt motsatt. Det vil si, så lenge det øses ut CK i øst og vest slik som enkelte dommere gjør i dag. (For ja det blir gjort.) Nå har jeg jo plutselig fått 2 champions i hus, så nå får jeg ikke forhindret at andre får CERT lenger, men jeg og mine venner kan finne på å reise til f.eks NKK Rogaland (8 timers kjøring hver vei +hotell) kun for å forsøke å forhindre att hunder vi ikke syntes er bra nok får NKK CERT.

Blir det derimot gjennomført at de er strengere med å dele ut CK, så er jeg enig med deg om full CERTede hunder og CERT som går videre. Men da holder det ikke at det er kun de norske/nordiske dommerene som kniper på CK. :hmm:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av dine funderinger, veldig spent på hvordan det kommer til å bli. :)

Men, her tenker jeg helt motsatt. Det vil si, så lenge det øses ut CK i øst og vest slik som enkelte dommere gjør i dag. (For ja det blir gjort.) Nå har jeg jo plutselig fått 2 champions i hus, så nå får jeg ikke forhindret at andre får CERT lenger, men jeg og mine venner kan finne på å reise til f.eks NKK Rogaland (8 timers kjøring hver vei +hotell) kun for å forsøke å forhindre att hunder vi ikke syntes er bra nok får NKK CERT.

Blir det derimot gjennomført at de er strengere med å dele ut CK, så er jeg enig med deg om full CERTede hunder og CERT som går videre. Men da holder det ikke at det er kun de norske/nordiske dommerene som kniper på CK. :hmm:

Dommere bør få opplæring i og beskjed om å kun gi ck til de som er verdige et championat, ja. Slik det egentlig skal være. Ellers er jo ikke en ck verdt noe. Når det er sagt synes jeg ikke det er vår (utstillernes) jobb å forhindre at noen blir champion ved å stille oss "i veien". Selv om man har en hund som vinner mye, vil ikke det automatisk si at den som gang etter gang kommer som nr to ikke er verdt certet. Det trenger ikke å være store forskjeller i kvaliteten som skiller.

Men, JA, veldig enig i at det skal være strengt hvem dommeren gir ck til, og de aller fleste bør også bli flinkere til å bruke skalaen. Det er mange som nesten utelukkende gir ut EXC og kun ck/ikke ck skiller de beste fra de dårligste eksemplarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at kun nr 1 skal få Cert samme hva, det samme med Cacib egentlig. Den beste burde jo få det.

Cacib er jo allerede slik.

Misforstå meg rett, jeg mener IKKE det skal bli enkelt å bli champion. En hund skal være ganske tett opp til standard for at den skal bli champion! Men jeg tror ikke det er riktig vei å gå å begynne å gi certet til champions (tror ikke det kommer til å skje heller), Synes heller at det skal bli vanskeligere å få ck, slik at man IKKE risikerer å "måtte" gi certet til en som ikke fortjener det. Da tenker jeg det har noe med dommerens stolthet å gjøre også. Hvilke hunder han stolt kan stille seg opp på bildene med og si at DENNE hunden fortjener å bli champion i denne rasen. Hvis det er så enkelt som enkelte vil ha det til, at utenlandske dommere er så mye enklere å få ck av, bør NKK sette krav til hvilke dommere som kan få jobb som dommer i Norge. Hvilken utdannelse en dommer på norske utstillinger skal ha, f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cacib er jo allerede slik.

Misforstå meg rett, jeg mener IKKE det skal bli enkelt å bli champion. En hund skal være ganske tett opp til standard for at den skal bli champion! Men jeg tror ikke det er riktig vei å gå å begynne å gi certet til champions (tror ikke det kommer til å skje heller), Synes heller at det skal bli vanskeligere å få ck, slik at man IKKE risikerer å "måtte" gi certet til en som ikke fortjener det. Da tenker jeg det har noe med dommerens stolthet å gjøre også. Hvilke hunder han stolt kan stille seg opp på bildene med og si at DENNE hunden fortjener å bli champion i denne rasen. Hvis det er så enkelt som enkelte vil ha det til, at utenlandske dommere er så mye enklere å få ck av, bør NKK sette krav til hvilke dommere som kan få jobb som dommer i Norge. Hvilken utdannelse en dommer på norske utstillinger skal ha, f.eks..

Nei, er den første hunden INT CH så går Cacibet videre til nr 2 når resultatet kommer til FCI.

Sånn skal det jo være idag og, at kun hunder som fortjener det får CK. Men det fungerer jo ikke, hvorfor skal det begynne å fungere seinere?

Jeg synes det er helt på trynet at hunder kan bli CH ved å bli plassert i BTK/BHK så lenge det allerede er CH'er foran dem. Da er de jo ikke best den dagen, og ergo "fortjener" de ikke det Certet. Eller å bli INT CH ved kun å bli nr 2 hver gang, da er det ikke "fortjent". Men det er nå bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik det fungerer? Jeg trodde CACIB gikk til den beste uansett... Så lærte jeg noe nytt i dag. <3

Jeg skjønner hva du mener. Jeg mener bare at det ikke nødvendigvis kun er en hund som er verdt championatet. Var det slik, kunne man vel bare droppet hele ck'en?

( Jeg bare liker å tenke og fundere og samtale/diskutere (ikke høylytt diskusjon/ krangel), bare sånn at dere ikke misforstår meg her. Jeg har selvfølgelig ikke fasiten på dette!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om begge de to første hundene er CIB, da "forsvinner" CACIBet. Det går ikke videre nedover i rekka..

Problemet med en del utenlandske dommere er at de lever av å drive oppdrett og dømme. Det betyr at om de gir ut mye blått/lite CK er det ikke like populært å melde på for dem, altså vil de ikke bli innleid av klubbene som dommere fordi de ikke drar inn nok påmeldinger.. Og sånn er storyen. Jo mer CK man strør rundt, jo høyere påmeldingstall og mer penger i klubbkassene..

Og derfor er jeg veldig spent på hvordan NKK skal løse problemet med eventuelt hvem som skal få lov til å dele ut CERT..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å fundere selv jeg altså, så ingen misforståelse her :) Den første hunden får alltid CACIB'et på utstillingen (såfremt det ikke er en junior eller veteran som står først da) men det blir omgjort senere hos FCI hvis den hunden er INT CH :)

Jeg mener kun de beste av de beste burde bli CH, og det betyr at du står først minst 3 ganger. Sånn i teorien nå kan du bli CH uten å bli plassert i BTK/BHK, og da er du ikke best, enkelt å greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om begge de to første hundene er CIB, da "forsvinner" CACIBet. Det går ikke videre nedover i rekka..

Det er sant, derfor skrev jeg også at man kan bli INT CH ved å stå som nr 2 alle gangene. Du er jo ikke best da uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem skal bestemme hvilken hund som fortjener en CK? Det kan jo faktisk tenke at dommer er helt stødig i sin sak og mener at alle hundene som får CK er championer i dennes øyne, selv om DU er uenig.

Hvis dommer er vant til dårligere kvalitet på rasen i sitt land, vil jo standarden i Norge virke enda bedre, og en vil få flere CK enn om en norsk dommer som er vant til å se flere meget gode hunder dømmer.

Jeg har tiltro til at de fleste dommere står for bedømmelsen de gjør, jeg, så får en heller bare anerkjenne at en av og til prioriterer forskjellig eller foretrekker ulike typer. Det er dommere jeg ikke stiller for fordi de ikke liker den typen jeg eier og oppdretter, men når de gang etter gang setter opp den samme typen og trekker for de samme feilene, har de jo en fast og stødig oppfatning av rasen - og det er også en god dommer, en som dømmer forutsigbart og har en rød tråd. Selv om jeg personlig kanskje ikke er enig.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem skal bestemme hvilken hund som fortjener en CK? Det kan jo faktisk tenke at dommer er helt stødig i sin sak og mener at alle hundene som får CK er championer i dennes øyne, selv om DU er uenig.

Hvis dommer er vant til dårligere kvalitet på rasen i sitt land, vil jo standarden i Norge virke enda bedre, og en vil få flere CK enn om en norsk dommer som er vant til å se flere meget gode hunder dømmer.

Jeg har tiltro til at de fleste dommere står for bedømmelsen de gjør, jeg, så får en heller bare anerkjenne at en av og til prioriterer forskjellig eller foretrekker ulike typer. Det er dommere jeg ikke stiller for fordi de ikke liker den typen jeg eier og oppdretter, men når de gang etter gang setter opp den samme typen og trekker for de samme feilene, har de jo en fast og stødig oppfatning av rasen - og det er også en god dommer, en som dømmer forutsigbart og har en rød tråd. Selv om jeg personlig kanskje ikke er enig.

Og dette er nok mye av problemet..

Min ene hund har nå stilt 5 ganger på 3 helger. I jakten på sitt siste CERT.

Svensk dommer: 0 på høyde. - rasen har tildels høy standard, i alle fall nord for sjøene.

Italiensk dommer: Exc - rasen er så som så..

Norsk dommer:VG - god standard i Norge

Rumensk dommer: CERT, BIR - rasen er ikke bra

Belgisk dommer: BIR - rasen er trist og lei ;)(men på vei oppover)

Selv mener jeg at han er en Exc hund, men ikke så mye mer enn det.

Men jeg "trøster" meg med at han har NKK CERT fra en Svensk dommer som jeg syntes gjør mye fornuftig på min rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakka med en dommer om det engang, som hadde vært utenlands og bedømt bla GD. Som han sa, han måtte velge den beste av de verste til BIR/Cert, for ellers ville jo folk gitt opp rasen der borte, om de skulle bedømmes etter "norsk" standard. Det snedige var at jeg plukka samme hund som dommer til BIR (importert tispe av god type, og veldig flott til veteran på 10 år å være) men var helt uenig i BIMhunden, da den rettogslett var radmager og uten muskler, selv om den hadde grei silhuett/type. Det ble å belønne sultefôring, ev å stille ut hund som var syk i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som skal bestemme om en hund er CK? Standarden skal bestemme det! Dommerne skal dømme etter standard og hvis de gjør det vil også oppdrettere begynne å avle etter standard og ikke etter det som er trenden... Enkelt sagt og nesten umulig å få til, virker det som. Jeg tenker at det er helt feil av dommerne i de landene som har dårlige hunder å si at de er nødt til å gi de beste av de verste cert, da vil det jo aldri bli bedre, for da er det de hundene man avler videre på. Hvis man derimot dømmer etter standard, vil folk bli nødt til å avle etter standard. (Nå snakker jeg om seriøse oppdrettere, ikke de som uansett bare finner en hund i nabolaget og avler på hva som helst)

Uansett, her i Norge kunne NKK krevd at dommerne de hyrer dømmer etter standard, og selv om det en stund kanskje hadde blitt færre påmeldte (fordi utstillerne forstod at denne hunden ikke kan nå opp) så hadde iallefall kvaliteten med tiden gått opp. Eller er jeg helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...