Gå til innhold
Hundesonen.no

FOD-gården


mushi
 Share

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter et nytt familiemedlem om dagen og fant et par hunder som virket interessante der. Har noen her erfaringer med adopsjon fra FOD? Svarte hunden til opplysningene som ble gitt? Hvor mange besøk ble det før hunden kunne bli med hjem? Er det noen her som ikke har blitt godkjent som hjem? Det er snakk om hund som er til fjernadoptering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig interessert i om noen har erfaring med FOD det siste året. FOD har ikke alltid vært like bra, hun som i praksis har drevet det har vært av typen flinkere med dyr enn folk. De hadde jo også den Shira-saken, der det ble gjort grove feil fra flere kanter, inkludert FOD. Også er (var?) praksis der at FOD beholder eierskapet for hunden, omplasseringshjem er faktisk forverter, ikke fullverdig eiere, for at FOD skal kunne ha kontroll med hva som skjer videre med hunden.

Det var en del styr i fjor da Ellen ble skjøvet ut av styret og driften, så jeg er veldig spent på hva det nye styret har fått til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Chicka derfra for 11år siden da Ellen og Brit holdt på.

Vi kom opp og ble ønsket velkommen av Brit, vi ga opplysninger om oss og hva vi kunne tilby hunden.

Fikk valget mellom 3 forskjellige hunder som hun mente ville passe oss, valget var lett og falt på Chicka.

Vi gikk opp på kontoret og pratet med Ellen, der fikk vi endel mer informasjon om Chicka.

Det var ganske så inngående utspørring av oss, og siden vi valgte Chicka som egentlig ikke skulle omplasseres mer (hun var blitt omplassert 2 ganger før og hun skulle egentlig til hun som drev hønefoss avdelingen og bo hos hun), så måtte vi utdype erfaringer, om jobb, hva vi drev med på fritiden osv.

Jeg syntes det var veldig bra at de spurte såpass inngående, da var vi også sikre på at de viste mye om oss og at de kunne finne en hund som matchet oss.

Vi gikk en liten tur med Chicka, og da var det akkurat som om Chicka hadde vært hos oss hele tiden, hun var så god.

Da vi kom tilbake stod Brit der med tårer i øynene og sa "endelig fant du et hjem som kan elske deg, Chicka", det var rørende å høre.

Dette var en lørdag og siden vi skulle på jubileumsbursdagen til min bestefar senere på kvelden så ble vi enige om å hente Chicka dagen etter, så hun slapp å være alene hjemme den førsre kvelden i nytt hjem.

Vi hentet hun dagen etter og hadde tre uker prøve tid, da de tre ukene var gått møtte vi opp på gården igjen og fortalte vi hvordan det hadde gått og de kunne se på hvordan hunden var i forhold til oss.

Vi skrev under på kontrakten, betalte og dro derfra med lille gull :wub:

Nå har det kommet et helt nytt styre på FOD gården, så jeg har ingen erfaringer med dem, men jeg har kjempe bra erfaringer med de som har vært der fra begynnelsen av.

Noen kan nok syntes det er litt mye spørsmål og vurderinger fra dem for å få en hund, men jeg syntes som sagt at det er bare bra, da vet man at de kan plukke ut en hund til deg som passer deg.

De lar deg ikke gå langs burene og plukke ut en hund bare fordi man liker utseende på hunden, noe jeg også syntes er bra :)

Selvom Chicka ikke står på meg i andre registre enn hos fod så føler jeg ikke at fod har hatt noe med Chicka å gjøre i disse årene (@simira sa noe om at de ville ha kontroll på hva som skjedde med hundene og at det var som en fôravtale), har aldri følt det som en fôravtale i det hele tatt.

Eneste kontakten jeg har hatt med fod i ettertid er noen brev med bilder av Chicka og noen telefoner hvor jeg har prøvd å finne ut hvor søsknene til Chicka er (søsknene og Chicka havnet på fod for omplassering da de var små valper ca 12uker gamle).

Så jeg kan anbefale deg hund fra fod så lenge de driver på samme måte som de gjorde før, det vet jeg som sagt ikke :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Øhhh........ hva mener du med at det er snakk om en hund som er til fjernadoptering?

For meg er fjernadoptering det samme som å være Plan fadder for en unge i bortvekkistan - dvs. du betaler en viss sum penger pr. måned men har ingen nærkontakt med individet utover sporadisk info.

Skjønner liksom ikke greia med at FOD da skal være nøye på hvem som får fjernadoptere liksom - det må jo være samme pokker bare folk betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh.... hva mener du med at det er snakk om en hund som er til fjernadoptering?

For meg er fjernadoptering det samme som å være Plan fadder for en unge i bortvekkistan - dvs. du betaler en viss sum penger pr. måned men har ingen nærkontakt med individet utover sporadisk info.

Skjønner liksom ikke greia med at FOD da skal være nøye på hvem som får fjernadoptere liksom - det må jo være samme pokker bare folk betaler.

Jeg tenkte på at de kunne fortelle at de kun adopterte hunder til folk i nærområdet :-) at han jeg kjenner bodde for langt unna, desverre. Hvis ikke hadde han hatt en hund fra dem nå ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tenkte på at de kunne fortelle at de kun adopterte hunder til folk i nærområdet :-) at han jeg kjenner bodde for langt unna, desverre. Hvis ikke hadde han hatt en hund fra dem nå ;-)

Jeg gikk inn på FOD og sjekket, det handler om hunder som fortsatt oppholder seg hos eier, men som omplasseres gjennom FOD - tror ikke hvor du bor har noe å si, jeg veit folk i Stavanger som har adoptert hund fra FOD, ikke noe problem. Men man skal svare rett på spørsmålene.

Jeg ble for øvrig IKKE GODKJENT som adekvat hjem for hund når jeg skulle ha min første hund for hundre år siden. Jeg fikk blankt nei fra FOD - der fikk jeg ikke hund. *ler*

Ganske morsomt egentlig, men argumentet var at jeg bodde alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Fjernadopsjon betyr at eier har hunden frem til evt. omplassering (og at den ikke bor på FOD-gården).

2) Vet ikke hvordan FOD stiller seg til at folk kommer langveis fra for å få seg hund, men det er iallfall ikke uvanlig at hundene til fjernadopsjon bor såpass langt unna at det ikke er helt aktuelt å dra til FOD-gården for å la hunden treffe evt. nye eiere, så da må nødvendigvis treffet foregår på annet vis.
3) Ring FOD heller enn å stole på det vi, som egentlig ikke vet hva som er rett, sier :-)

Og ang Charlottes så har jeg inntrykk av at hun er veldig flink med omplasseringer, men litt ustadig på tilgjengelighet. En venninne som ønsket å overta en gammel og vanskelig omplasserbar hund fikk ikke kontakt med henne uansett hvor mye hun prøvde. Det er noe å ha i bakhodet når man vil ta over eller omplassere en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kontaktet FOD ang omplassering da jeg var på besøk hos en venninne i fredrikstad. Fikk klar beskjed om at de ikke omplasserte hunder til folk som bodde så langt unna!(trondheim).. rakk ikke engang å fortelle noe om meg selv! Ble avslørt på dialekten..

Begrunnelsen var at da kunne de ikke følge opp hunden. Selv om hun jeg var på besøk hos pent kunne fortelle at hun har fått NULL oppfølging på hunden hun fikk derfra tre år tidligere:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kontaktet FOD ang omplassering da jeg var på besøk hos en venninne i fredrikstad. Fikk klar beskjed om at de ikke omplasserte hunder til folk som bodde så langt unna!(trondheim).. rakk ikke engang å fortelle noe om meg selv! Ble avslørt på dialekten..

Begrunnelsen var at da kunne de ikke følge opp hunden. Selv om hun jeg var på besøk hos pent kunne fortelle at hun har fått NULL oppfølging på hunden hun fikk derfra tre år tidligere:p

Samme som min slektning fikk beskjed om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at før så hadde de et kriterie om at de ikke omplasserte hunder langt unna.

Tror det var av praktiske årsaker, dersom den nye familien trengte hjelp med noe så var det ikke langt å dra eller om hunden av en eller annen grunn må tilbake, da er det kjekt at den ikke bor langt i fra.

Det sier seg selv at de ikke kan ringe til alle eiere og høre om de har problemer, da kan ny eier ringe selv.

Jeg fikk beskjed om at jeg måtte bare ringe dersom det var noen problemer, også kunne de prøve å hjelpe til.

Nå har jeg ikke hatt noen problemer, men det har vært ok å ha i bakhodet at jeg kunne ringe dem dersom det var noe.

Ser at mange oppdrettere helst vil ha fôrhjem i rimelig avstand så det blir lett å hente for utstillinger, pelsstell, parringer osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk inn på FOD og sjekket, det handler om hunder som fortsatt oppholder seg hos eier, men som omplasseres gjennom FOD - tror ikke hvor du bor har noe å si, jeg veit folk i Stavanger som har adoptert hund fra FOD, ikke noe problem. Men man skal svare rett på spørsmålene.

Jeg ble for øvrig IKKE GODKJENT som adekvat hjem for hund når jeg skulle ha min første hund for hundre år siden. Jeg fikk blankt nei fra FOD - der fikk jeg ikke hund. *ler*

Ganske morsomt egentlig, men argumentet var at jeg bodde alene.

Akkurat sånn ble det når jeg ville ha hund derfra også :) ..... Jeg fikk IKKE hund fordi jeg var i full jobb og ikke hadde inngjerdet hage :huh: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, jeg kunne få hund selv med Oslo-adresse, liten leilighet og stor stillingsbrøk. Kommer nok an på hvem man snakker med, som overalt ellers i livet.

De holder jo til ikke så langt fra Oslo da.

Men jeg tror nok mye har skjedd det siste året med nytt styre, så erfaringer som er noen år gamle er ikke nødvendigvis mye verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...