Gå til innhold
Hundesonen.no

Dumme ting du lurer på!


ida
 Share

Recommended Posts

Forstår jo den enkle tingen at man bruker mer enn man har (det er jo ren matematikk). Men den jeg sovnet til, så tok eksempel de opp lån på bil til 500 000 i mor navn, lån på en annen bil i en kompis navn og lån på campingvogn i fars navn. Og det blir så utrolig fjernt fra min virkelighet å gjøre når man allerede er nektet lån selv og ikke klarer å betale på de. Man må vel være rimelig desperat for å gå til det punktet og blottlegge hele økonomien sin tenker jeg (og kanskje siste sjanse til å rette opp alt før man mister både hus og hjem...). Så det er jo som @Stine sier, synd på de.

Det er psykisk. Noe er kokkelimonke i topplokket. Egentlig et sunnhetstegn at du ikke forstår det kanskje? :P

Jeg hadde en i familien som fint kunne se på luksusfellen hver uke uten å kjenne seg igjen, himlet med øynene over deltakerne, men selv drev han så mye forfalskning, bedrag, ljug, og juks at han trodde på det sjøl. Det handlet om å holde fasaden av at han levde livet på sine premisser, også baller det på seg gang etter gang. Alle skulle vite at han hadde 110% kontroll over alt, han visste alt om alle temaer, gjorde aldri feil. For å skjule at han ikke har kontroll på økonomien/livet sitt. Og selv når han var desperat nok til å blottlegge "hele" økonomien for familien, så viste det seg at han gjemte mer.

Det er skikkelig down the rabbit hole å grave frem for oss, men for ham var det nok logisk der og da, å ta opp lån etter lån, og forfalske dokumenter. For å opprettholde skuespillet om at han hadde kontroll, både overfor seg selv mentalt, og for oss. Han niholdt på enda mere gjeld for det skulle han fikse, han hadde kontroll, det skulle bli så bra bare han fikk fiksa det, liksom. Og på et plan skjønte han kanskje hvor fucka det han drev med var, og ville skjule det for å stille seg selv i bedre lys - det var ikke ille, liksom, bare et par hundre tusen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 785
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er fordi du tenker for mange skitne tanker når du kjører bil, som manifisterer seg på frontruten på din side, som igjen fører til at vindusviskerne på den siden må jobbe ekstra hardt.

Søtpotetreklamen. Hvis en potet, som ikke er en potet likevel, kan brukes som en vanlig potet - hvorfor er det ikke en potet da?

Er vel en grunn til at Harry Potter har en ugle og ikke en brev due liksom! :-P

Når jenter tisser, kommer lyden av tissen, eller kommer lyden av at strålen treffer vannet/ doskålen? Den ssssssssssssssssj lyden.

:icon_redface:

Vel, tissen min lager iallfall sånn lyd når jeg tisser på gress også. Mulig jeg har en over gjennomsnittet høylydt tissekone da. Jeg vet ikke. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer uttrykket "bikkjekaldt" fra? Hvorfor ikke pingvinkaldt?Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Morsom historie, som med veldig mange andre av våre uttrykk. :)

Det er et gammelt uttrykk, og het opprinnelig "hundekaldt". "Hunde" derimot var ikke ment om dyret i det hele tatt, men forkortelse fra "hundre" som ble brukt for å forsterke ord.

Et annet eksempel: Hvorfor uttrykket "uglesett", og hvorfor skulle det være negativt å bli sett av ugler? Nei, uttrykket er opprinnelig danskt "ulvesett", noe vi har blandet om, i likhet med uttrykket "ugler i mosen", som opprinnelig og var danskt og het "ulver i mosen" (mose=myr på dansk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har jeg av og til problemer med å se folk i øynene når jeg snakker om meg selv? Enda jeg kjenner dem sånn ganske godt? Det er ikke alltid, noen ganger kan jeg se en person i øynene under hele samtalen, andre ganger ikke.

Jeg gjør det jo ikke bevisst, men plutselig kan jeg legge merke til at jeg ser en del bort når jeg snakker (og jeg tror det er når jeg snakker om meg selv). Ser alltid på personen jeg snakker med når den snakker.

Hæ. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har jeg av og til problemer med å se folk i øynene når jeg snakker om meg selv? Enda jeg kjenner dem sånn ganske godt? Det er ikke alltid, noen ganger kan jeg se en person i øynene under hele samtalen, andre ganger ikke.

Jeg gjør det jo ikke bevisst, men plutselig kan jeg legge merke til at jeg ser en del bort når jeg snakker (og jeg tror det er når jeg snakker om meg selv). Ser alltid på personen jeg snakker med når den snakker.

Hæ. :P

Jeg er også sånn, jeg klarer ikke alltid å se folk i øya hele tiden. Det er ikke fordi jeg ikke vil, det er bare en sperre jeg har. Husker at min gamle sjef sa det til meg. Når jeg begynte å jobbe sammen med han, så var jeg sjenert og hadde ikke øyekontakt. Verken med han eller andre. Men etter hvert som jeg følte meg trygg der, så klarte jeg å se han i øynene også. Og det kommenterte han faktisk senere, han synes det var hyggelig å kunne se meg i øya igjen :D

Men jeg har alltid hatt problemer med å se folk i øynene, selv om det er blitt bedre med årene. Vet ikke hvorfor det er sånn, men mye kommer nok an hvem jeg snakker med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sånn, jeg klarer ikke alltid å se folk i øya hele tiden. Det er ikke fordi jeg ikke vil, det er bare en sperre jeg har. Husker at min gamle sjef sa det til meg. Når jeg begynte å jobbe sammen med han, så var jeg sjenert og hadde ikke øyekontakt. Verken med han eller andre. Men etter hvert som jeg følte meg trygg der, så klarte jeg å se han i øynene også. Og det kommenterte han faktisk senere, han synes det var hyggelig å kunne se meg i øya igjen :D

Men jeg har alltid hatt problemer med å se folk i øynene, selv om det er blitt bedre med årene. Vet ikke hvorfor det er sånn, men mye kommer nok an hvem jeg snakker med :)

Hmm, jeg vedder det har en sammenheng med barneskole/ungdomsskoleårene. Men var så rart når jeg tok meg i å gjøre det når jeg svarte på spm fra kona til søskebarnet til pappa som jeg har kjent hele livet og møter flere ganger i året :P Jeg prøvde skikkelig hardt å se mer på henne, men så vandra blikket bort igjen med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er psykisk. Noe er kokkelimonke i topplokket. Egentlig et sunnhetstegn at du ikke forstår det kanskje? :P

Jeg hadde en i familien som fint kunne se på luksusfellen hver uke uten å kjenne seg igjen, himlet med øynene over deltakerne, men selv drev han så mye forfalskning, bedrag, ljug, og juks at han trodde på det sjøl. Det handlet om å holde fasaden av at han levde livet på sine premisser, også baller det på seg gang etter gang. Alle skulle vite at han hadde 110% kontroll over alt, han visste alt om alle temaer, gjorde aldri feil. For å skjule at han ikke har kontroll på økonomien/livet sitt. Og selv når han var desperat nok til å blottlegge "hele" økonomien for familien, så viste det seg at han gjemte mer.

Det er skikkelig down the rabbit hole å grave frem for oss, men for ham var det nok logisk der og da, å ta opp lån etter lån, og forfalske dokumenter. For å opprettholde skuespillet om at han hadde kontroll, både overfor seg selv mentalt, og for oss. Han niholdt på enda mere gjeld for det skulle han fikse, han hadde kontroll, det skulle bli så bra bare han fikk fiksa det, liksom. Og på et plan skjønte han kanskje hvor fucka det han drev med var, og ville skjule det for å stille seg selv i bedre lys - det var ikke ille, liksom, bare et par hundre tusen.

Noen ting er nok greit å egentlig ikke klare å forstå helt ja.

Nærmeste jeg har vært borti slike saker i virkeligheten, er en kompis som stjal alle pengene på felles konto til samboeren sin pga spillegjeld og spilleavhengiget. Men den er på en måte mer "forståelig" (de løste det ved at all lønna kom inn på hennes konto, han fikk ikke tilgang til noen kort til kontoen og fikk kun lommepenger fra henne. Det var enten det, eller så hadde hun tatt sønnen og flytta fra han).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har jeg av og til problemer med å se folk i øynene når jeg snakker om meg selv? Enda jeg kjenner dem sånn ganske godt? Det er ikke alltid, noen ganger kan jeg se en person i øynene under hele samtalen, andre ganger ikke.

Jeg gjør det jo ikke bevisst, men plutselig kan jeg legge merke til at jeg ser en del bort når jeg snakker (og jeg tror det er når jeg snakker om meg selv). Ser alltid på personen jeg snakker med når den snakker.

Hæ. :P

Den som snakker holder statistisk sett mindre øyenkontakt enn den som lytter. Når man bytter roller i samtalen endrer begge parter også mengden øyekontakt uten å tenke over det. Det er helt normalt. Prøver du å holde øyenkontakt konstant mens du snakker så føles det ukomfortabelt for de aller fleste. Neimen om jeg kan forklare hvorfor, det husker jeg ikke, om jeg noen gang visste det. Men kroppsspråket er sånn. Selvfølgelig med noe variasjon — i enkelte kulturer er det jo feil for yngre å holde øyenkontakt med eldre pga respekt, for eksempel. Men du er ikke alene :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ofte sagt om små hunderaser at "Den er en stor hund i liten innpakning."

Finnes det små hunder i liten innpakning? :P

Papillon beskrives slik, men jeg syns Khela er en liten hund i liten forpakning jeg, herregud så enkel hun er :P

Men allikevel ikke, for jeg merker mer av henne i huset enn huskyen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nirm @bernertryne noen blir jo bare lurt også da. En kompis av meg er verdens snilleste. Han hadde ei dame som samboer for et par år siden. Da de møtte hverandre var hun under NAV-utredning og etterutdanning, og de skulle ha det så flott sammen. Det begynte i det små, han måtte betale husleia selv om hun flyttet inn. Hun hadde ikke så mye penger. Greit nok, så langt ingen ting unormalt. Så ble hun gravid. Han ble eneforsørger. Hun ble helt sykemeldt. De fikk barnet. De måtte ha ny bil for å få plass til barnesete. Billån ble tatt opp i hui og hast, barneseter, barnevogn, barneutstyr - alt betalte han. Hun fikk ingen ting utover det mest basic som finnes av stønader fra staten, mens han stod for alt materielt, husleie, strøm, bil, utstyr. Hun skulle helst ha fine klær, barnet skulle ha fine klær, han følte han måtte. Han var jo forsørger. Så han begynte på ett kredittkort. Så begynte regningene å tårne seg litt opp. Han rakk ikke alt. Bilen måtte betales, husleia måtte betales. Et annet kredittkort tok over for det forrige. Kredittkort ble tatt opp for å betale husleia, den onde sirkelen bare eskalerte, helt til dama tok ungen og dro. Hun hadde ikke skjønt det og han mente det jo bare godt. Hun satt igjen med apple-pc'er, en flatskjerm tv, mobiltelefoner, kaffemaskiner, barnet hadde nok plastikkleker til en hel barnehage og så videre. Han satt igjen med en gammel tv, en soffa og leiligheten sin som det var trusler om å bli kastet ut av. Han måtte selge den nye stasjonsvogna deres og kjøpe en billig-billig-bil for å kunne kjøre barnet i barnehagen et par gang i uka og ha samvær.

Så nei, det er ikke sånn at det bare er idioter som havner der. Jeg skulle ønske han ville være med på luksusfellen for da kunne han kanskje fått orden på ting. Jeg veit han sitter der med inkassokrav over ørene og lever ikke for noe annet enn å jobbe, betale på rentene og se ungen i ny og ne. Underskudd måned etter måned. Var han en idiot som bare ville forsørge? Jeg synes det er et felles ansvar, han har tydelig litt manglende selvkontroll når forsørgerrollen ble gitt til han, kjerringa må ha store skylapper eller bare være veldig ignorant som ikke skjønte at enmannsinntekt ikke gjorde at hjulet gikk rundt med det forbruket hun la opp til - og sammen må man jo tenke på at man har et barn som skal ha en trygg framtid…

Uheldige sjeler som ikke mener å havne i det, retten og sletten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som påstår at det kun er idioter som havner på luksusfellen. Men sorry Kanger, kompisen din kan "skylde" seg selv fordi han ikke klarte å si nei og brukte penger over evne. Selvfølgelig har han vært uheldig og selvfølgelig er det synd på han (som det er for mange som havner i økonomisk uføre) men han kunne satt ned foten mye før og ikke levd over evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som påstår at det kun er idioter som havner på luksusfellen. Men sorry Kanger, kompisen din kan "skylde" seg selv fordi han ikke klarte å si nei og brukte penger over evne. Selvfølgelig har han vært uheldig og selvfølgelig er det synd på han (som det er for mange som havner i økonomisk uføre) men han kunne satt ned foten mye før og ikke levd over evne.

Jeg tenker alltid slik som deg når jeg ser luksusfellen, men så kommer jeg på hans økonomiske uføre og tenker at det ikke alltid er så enkelt som at "man skulle satt foten ned" eller "man skulle sagt nei"…. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor det ikke finnes en knapp på dataen som bytter capslocktrollene til små bokstaver igjen når du har skrevet et langt innlegg og brukt caps lock på halve uten å merke det.

Hvis ikke jeg tar helt feil går det!

Husker ikke akkurat nå hvilken taster du må trykke på, men det kan jeg finne ut! Må bare på en pc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor det ikke finnes en knapp på dataen som bytter capslocktrollene til små bokstaver igjen når du har skrevet et langt innlegg og brukt caps lock på halve uten å merke det.

Hvis det er et langt innlegg, som du ikke gidder å skrive på nytt, kan du kopiere det over i word for å endre det. (Markere teksten og trykke shift+F3)

Finnes nok noen addons til nettleseren man kan laste ned som gjør det mulig, om det er et veldig vanlig problem. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et langt innlegg, som du ikke gidder å skrive på nytt, kan du kopiere det over i word for å endre det. (Markere teksten og trykke shift+F3)

Finnes nok noen addons til nettleseren man kan laste ned som gjør det mulig, om det er et veldig vanlig problem. :P

Æsj, funker ikke i pages på mac :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, funker ikke i pages på mac :P

Finnes sikkert en måte å gjøre det på, de fleste tekstprogram har en funksjon for å endre det. (Gjør det mye lettere å jobbe med overskrifter o.l.) Har aldri hatt mac, så vet ikke hvordan. :P

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tissen min lager iallfall sånn lyd når jeg tisser på gress også. Mulig jeg har en over gjennomsnittet høylydt tissekone da. Jeg vet ikke. :)

Hvis du noen gang er i en situasjon hvor mannen din (hvis du har en) er litt i overkant gira på horisontal hoftestrekk, mens du helst vil sove eller lese en bok (eller hva i all verden dere kvinner heller vil finne på), så bruk den setningen. Sånne ting er rene kryptonitten for ereksjonen :(

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du noen gang er i en situasjon hvor mannen din (hvis du har en) er litt i overkant gira på horisontal hoftestrekk, mens du helst vil sove eller lese en bok (eller hva i all verden dere kvinner heller vil finne på), så bruk den setningen. Sånne ting er rene kryptonitten for ereksjonen :(

Okei.... skal vi dra denne videre eller? Hva menn kan finne på å gjøre som heller ikke virker überpirrende? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.... skal vi dra denne videre eller? Hva menn kan finne på å gjøre som heller ikke virker überpirrende? :P

Nå er det (i min erfaring) slik at menn sjeldent har problemet med å avvise en litt for gira dame. I mitt liv har det vel aldri vært en problemstilling i det hele tatt, om jeg skal være ærlig. Andre veien derimot! De fleste menn er vel ikke sånn at de tar nei for et nei uten å prøve seg en halvtimes tid først. Da er det jo alltids greit å ha noe som virker i enhver situasjon ;)

Jeg vet utmerket godt hva menn kan finne på. Vi er ganske ekle, og jeg skjønner egentlig ikke hva dere tenker på som gidder å ha noe med oss å gjøre. Veldig glad for det da, det skal sies!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...