Gå til innhold
Hundesonen.no

Norges mest populære hunderase i 2013: border collie


Artemis
 Share

Recommended Posts

Må si meg enig med resten her, hadde ikke (nødvendigvis) ropt hurra om rasen "min" lå på topp lista. Har ikke hatt raser som ligger på topplista så hva som evt hadde skjedd om de havnet der er jo vanskelig og si, men jeg synes jo jeg ser en negativ trend hos ganske mange av de som er fast inventar i toppen der.

Det er jo ikke hvor stor populasjonen er som egentlig er problemet, problemet er jo åpningen for flere useriøse oppdrettere når markedet ikke er mettet. Folk vil ha en slik hund og de kjøper fra hvem som helst(ofte pga manglende kunnskap) og da dukker det alltids opp noen som ser muligheter for noen lettjente kr. Det kan jo føre med seg mye, dårlig reklame for rasen (om det dukker opp mye dårlige individer), oppblomstring av sykdommer o.l. om folk avler i blinde og ukritisk og i verste fall da om dette blir nok utbredt så sitter man jo igjen med store vanskeligheter for og komme utenom allergier, hd, dårlig gemytt osv, fordi "alle" har det. Og da begynner ting og bli vanskelig uansett om man har en tallrik rase. Med popularitet kommer også ofte nedavling av div raser slik at "alle" kan ha dem, og vips åpner man for enda en negativ utvikling (ihvertfall etter min mening) og da farer det raskt med andre ting også, for avler man familiehunder så trenger man jo ikke sjekke så mye, sant?

I teorien så trenger det jo ikke være slik, så lenge det avles seriøst, og at en stor populasjon helst kommer over tid, gradvis, ikke en eksplosjon i popularitet, og de som forvalter rasen er gode på og beholde det rasen er, ikke bare selge for og selge eller være opptatt av og få solgt flest mulig individer eller at nødvendigvis "alle" kan ha rasen, men ofte så er teori og praksis to veldig forskjellige ting.

Og hvorfor man ikke ser så mye til mange av de kan jo ha mange forskjellige årsaker, den første er jo at mange hundeeiere, uansett rase, ikke er like mye ute som den gjennomsnitlige sonen bruker. Det er nok utrolig mange hunder i dette landet som må klare seg med korte turer eller få turer og bare være med familien på godt og vondt. Så er jo også dette en statistikk over registrerte hunder, den tar vell ikke hensyn til feks avlivinger pga helse eller andre ting, det kan jo og være en faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ser ironien i at en rase-entusiast syns det er kjipt at andre også kjøper deres rase? :P

Mellompuddelen er ikke på topp-lista, og det syns jeg er rart :P Hvorfor vil folk heller ha storpuddel enn mellompuddel, liksom? Mellompuddelen er mindre, det gir mindre pelsjobb i tillegg til at de er en hendig størrelse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

En av årsakene til at BC har steget i antall registreringer i 2013 er ikke at det har blitt flere hunder enn tidligere, men at flere nå velger å registrere valpene, fremfor å selge de uregistrert. Siden det ikke lengre er noe krav til reg på bc. For meg er det ett fett om rasen ligger på topp, så lenge raseklubben ikke klarer å fremme et eneste avlsmål utover saubondens bruk av hunden, så er de så i utakt med resten av hunde-norge, at det blir bare trist. Så om det avles 1200 bc pr år eller 120 er resultatet fortsatt det samme, så lenge hunden gjeter spiller det ingen rolle om den har tre bein..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig positivt at schäferen faller, og jeg håper den kommer seg lengre og lengre ned på listen.... Men regner med at det er litt krisestemning i schäferleiren igjen nå som rasen ikke er den mest populære lengre. :rolleyes:

Jepp da, noen hoier veldig. Personlig så sliter jeg med å se at det kan være så galt :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ser ironien i at en rase-entusiast syns det er kjipt at andre også kjøper deres rase? :P

Nå synes ikke jeg det er trist at en rase er populær, akkurat det bryr jeg meg ikke så veldig om (neste rase blir nok også en som ligger på topp 10) det jeg synes er trist er at det går så til de grader åt skogen med "min" rase, fordi den har blitt så populær så altfor fort, så mange ser sitt snitt i å avle i vei uten å tenke på helse og gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes ikke jeg det er trist at en rase er populær, akkurat det bryr jeg meg ikke så veldig om (neste rase blir nok også en som ligger på topp 10) det jeg synes er trist er at det går så til de grader åt skogen med "min" rase, fordi den har blitt så populær så altfor fort, så mange ser sitt snitt i å avle i vei uten å tenke på helse og gemytt.

Nå går det ikke åt skogen med lapphund, men det er jo slike ting jeg frykter. Jeg er veldig glad hvis folk som ønsker seg lapphund får seg lapphund, men jeg skulle ønske i en ideell verden at det ikke fantes marked for useriøse som blant annet eksemplene jeg nevnte over her. Syns de fleste oppdrettere er fornuftige, og sett utenfra håndterer de nordiske raseklubbene rasen godt, men jeg syns det er trist med useriøs avl. Og eksplosiv popularitet åpner jo for det dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes ikke jeg det er trist at en rase er populær, akkurat det bryr jeg meg ikke så veldig om (neste rase blir nok også en som ligger på topp 10) det jeg synes er trist er at det går så til de grader åt skogen med "min" rase, fordi den har blitt så populær så altfor fort, så mange ser sitt snitt i å avle i vei uten å tenke på helse og gemytt.

Jeg veit farene ved at en rase blir populær :) Men når folk irriterer seg over at mange andre også vil ha samme rase som dem, så syns jeg det er litt rart. Du har jo staff, ikke sant? Hvorfor er din grunn til å ha staff bedre enn alle de andre som har kjøpt seg staff sin grunn? Jeg veit jo hvorfor jeg liker belger, jeg veit hvorfor jeg liker puddel, jeg skjønner at andre kan like belger og puddel av samme grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Elghund, grå er nr. tre på listen, men jeg ser nesten ingen elghunder noengang, jeg. Ser mye mer av nesten alle andre rasene på hele listen enn elghunden.
De fleste gråhundene jeg kjenner står bak låven i en bikkjegård og gneldrer de 10 mnd i året det ikke er jakt, så det er kanskje ikke så rart... Føler alle har elghund der jeg kommer fra, men ytterst få viser den frem...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit farene ved at en rase blir populær :) Men når folk irriterer seg over at mange andre også vil ha samme rase som dem, så syns jeg det er litt rart. Du har jo staff, ikke sant? Hvorfor er din grunn til å ha staff bedre enn alle de andre som har kjøpt seg staff sin grunn? Jeg veit jo hvorfor jeg liker belger, jeg veit hvorfor jeg liker puddel, jeg skjønner at andre kan like belger og puddel av samme grunn :)

Jeg blir ikke irritert over at andre kjøper seg Staff, jeg skjønner dem utmerket godt jeg :) Det er jo ikke det som er poenget, den kunne vært så populær den bare ville hvis folk hadde tatt avlingen på alvor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg hadde møtt en eneste jrt før jeg fikk Jonas for 15 år siden og Toller var vanskelig å oppdrive før jeg fikk Pan for 10-11 år siden. Rart å se begge så høyt på lista må for tiden.

Ohh....... Jack russel krydde det av når jeg drev veldig aktivt med hest på 80 og 90 tallet - bare på stallen så var det fast en syv åtte stykker, hadde også flere i klubben med Jack russel som trente agility - flere venninner som hadde Jack på slutten av åttitallet begynnelsen av nittitallet. Jack Russel var poppis selv da, og det var stadig kull også - for stallbikkjene formerte seg jo nesten fritt - at man nå ser den på poppislisten er jo at rasen er anerkjent og blir registrert, men jeg har ikke inntrykk av at det er noen flere av dem nå enn det var når jeg fikk min første hund i 1990.

Belger har ligget stabilt i flere år, man hadde en oppsving på nittitallet og så gikk det ned igjen, antallet registrerte er omtrent det samme fra år til år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker på mange måter ikke å se N.E.G. så høyt på listen, for egentlig kan vell ingen av oss forstå hvorfor den er blant topp 3 mest populære hunderaser. Utviklingen hos "den moderne" N.E.G. synes jeg begynner å bli nær trist, ærlig sagt. Det er vell og merke positivt at interessen for rasen har blitt så stor, det skal sant sies, men utviklingen på selve rasen kan bli negativ ved denne populariteten den har fått nå i senere tid. Jeg henger meg på at vi ser ikke mange elghunder når vi er ute på tur, for mange står dessverre i hundegården sin store deler av året frem mot jaktsesongen. Når det er sagt, så legger jeg merke til mange som drar på utstillinger (bra? dårlig?) og benytter de mer og mer som familiehunder (bra, etter min mening!). Men vi har mange flinke oppdrettere av rasen, det mener jeg. Allikevel kan det være noe dårlig for rasen at den er såppas populær som den er.
Ikke ta fra oss den flotte nasjonale hunderasen vår slik vi kjenner den fra "Bamse Gram" ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh.... Jack russel krydde det av når jeg drev veldig aktivt med hest på 80 og 90 tallet - bare på stallen så var det fast en syv åtte stykker, hadde også flere i klubben med Jack russel som trente agility - flere venninner som hadde Jack på slutten av åttitallet begynnelsen av nittitallet. Jack Russel var poppis selv da, og det var stadig kull også - for stallbikkjene formerte seg jo nesten fritt - at man nå ser den på poppislisten er jo at rasen er anerkjent og blir registrert, men jeg har ikke inntrykk av at det er noen flere av dem nå enn det var når jeg fikk min første hund i 1990.

Belger har ligget stabilt i flere år, man hadde en oppsving på nittitallet og så gikk det ned igjen, antallet registrerte er omtrent det samme fra år til år.

Vi sto på venteliste i jack russel klubben i nesten 8 mnd fordi det var så få kull. Men vi forholdt oss til raseklubben da. Det var ingen jrt på stallene jeg holdt på, den ene jeg møtte bodde i Oslo og Jonas var visst første som gikk kurs på OSH. Men det er jo gjerne lokale variasjoner på populariteten på en rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Jämthund syns jeg ikke utviklingen ser så skummel ut..foreløpig. Det har vært diskutert i miljøet ang økende popularitet de siste årene, mange av oss tror det bunner hovedsaklig i at flere storviltjegere har fått øynene opp for jaktegenskapene til jämten. Nå er det ikke noen stor økning i år fra i fjor akkurat da.

Jeg ser ofte jämter, og de aller fleste pleier å være i god kondisjon og lever som aktiv familiehund utenom jaktsesong. Det finnes jo de som har samme liv som mange gråhunder også, men mitt inntrykk er at jämten er mye mer med i familielivet (og det er synd for gråhundens del, at så mange blir stuet bort er bare trist :( ) og får mer trening utenom. Nå kjenner jeg ikke mange med gråhund lenger, flesteparten av jegerne jeg kjenner som har hund har gått over til jämt faktisk.

Det som jeg syns kan være bekymringsfullt er om det fordi jämten har et veldig godt lynne og gode egenskaper og i tillegg kan se litt ulveaktige ut, er at det kommer til å avles mindre på jaktegenskaper og mer familiehundegenskaper. Jeg vil ikke at det skal bli noen show og jaktvariant av denne rasen, den er opprinnelig en jakthund og skal hovedsaklig forbli det syns jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Den statistikken som ligger ute, er den fullstendig og korrekt? :icon_confused: I 2013 står det at det på kelpie bare er røntget en for HD og ingen for AD. Men bl.a. ble hele Geo sitt kull (fem stk i Norge) røntget fri både foran og bak i 2013...

Kelpien hadde forøvrig sitt toppår i 1985, med 22 registrerte individer. Ingen umiddelbar fare for at rasen skal havne på topp 10-lista med det første... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... Den statistikken som ligger ute, er den fullstendig og korrekt? :icon_confused: I 2013 står det at det på kelpie bare er røntget en for HD og ingen for AD. Men bl.a. ble hele Geo sitt kull (fem stk i Norge) røntget fri både foran og bak i 2013...

Kelpien hadde forøvrig sitt toppår i 1985, med 22 registrerte individer. Ingen umiddelbar fare for at rasen skal havne på topp 10-lista med det første... :P

Jeg trodde det var slik at røntgenresultat står under året hunden som ble røntget er registrert? Så hvis Geo er registrert i 2012 så vil resultatet hans stå der. Som forklaring så står det "Røntget for HD av de registrerte dette året".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var slik at røntgenresultat står under året hunden som ble røntget er registrert? Så hvis Geo er registrert i 2012 så vil resultatet hans stå der. Som forklaring så står det "Røntget for HD av de registrerte dette året".

Ååh, selvfølgelig. Så langt tenkte ikke jeg. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...