Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nummer to


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Siden kooikeren ble foreslått og ihht dine kriterier/ønsker:

Hvis du ønsker deg en hund som er stødig i hodet, sosial og vil konkurrere LP med ambisjoner, ville jeg personlig ikke valgt kooiker.

Du kan lett kose deg med lpøvelser og trening, men du skal jobbe godt om du skal få en jevn og god konkurransehund.

Når det kommer til det sosiale, så kommer ikke kooikeren supersosial på et sølvfat. Du bør jobbe med det med en gang du får den, og det er ikke sånn at når den er voksen så er den ferdig sosiat trent. Det bør opprettholdes jevlig. De kan lett gli over til mer usosiale om de ikke utsettes for jevlig miljøtrening. Synes du det er greit, så er det ikke noe stress. Det blir uansett en vane med tiden.

Hvis et av kriteriene dine er stødig mentalt, så hadde jeg valgt noe annet.

Det finnes mange fine eksemplarer der ute, men det er ikke for ingen ting at mentalitet er nr 1 prio i raseklubbene på tvers av landene.

Du må ønske deg alle sidene av kooikeren for at du skal bli fornøyd og ikke få deg noen overaskelser. En trygg og glad kooiker er en supertrivelig hund. En usikker og usosial kooiker er ikke morsomt.

Jeg endte opp med rasen etter å ha sett på både de positive og negative sidene. Jeg ville ha en liten utfordring. Men for å være dønn ærlig, er det mye enklere med en mindre tungsinnet hund når alt kommer til alt. Kommer an på hva man vil ha og ser etter rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Å sammenligne sheltie med golden synes jeg er ganske urettferdig, for begge rasene.

@ingvildoline - fra naturens side er relativt førerorientert Jepp på begge hårvariantene! - er liten til medium i størrelse Nei på begge - ikke bjeffer/varsler mye Bare vær konsekvent, så er de

Men om du vil ha en hund som du muligens kan satse med innenfor LP, så er det vel ikke noe poeng å kjøpe enda rase som er lik whippet når det gjelder trening? Da kunne du like gjerne kjøpt enda en whi

Posted Images

Jeg tenkte sheltie da jeg leste listen din, med unntak av bjeffing da.

Tenkte egentlig også at DSG/DS ikke vil passe, men om du syns de passer så kan du kikke på DP også :)

Det er hovedsakelig pga LP jeg sier det. Selv om de kanskje er mer treningsvillige enn en whippet, så er det noe helt annet å drive den type repetativ trening med en rottehund kontra en gjeter/retriever. Meesha virker fra før ganske lettlært og treningsvillig (eller blander jeg med en annen whippet?), så velger du DSG/DS/DP tror jeg du kan risikere å bli skuffet. De er ikke ubrukelige altså, det er fine, ivrige hunder som er glad i å trene. Mange gjør det også bra i sporten, men som trener har man da gjerne litt flere utfordringer enn om man hadde trent en gjeter/retriever - dette må du være forberedt på. Altså om du vil ha enda en rase som kanskje ikke kommer til å hevde seg innenfor LP. Det er en grunn til at et bestemt utvalg raser hevder seg innenfor en sport. :)

EDIT: Herregud, nå ble jeg flau.. Ser at jeg allerede har skrevet det har skriver nå tidligere i tråden. Hadde helt glemt at jeg hadde deltatt i den :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hurra for å dra opp gamle tråder :P

Listen jeg har nå ser sånn ut:

Sheltie

Collie (korthåret)

Collie (langhåret)

Nå er det nesten et år siden jeg opprettet tråden og det er disse rasene jeg alltid kommer tilbake til. For å lære mer om rasene har jeg nå avtalt noen besøk hos oppdrettere og eiere av sheltie, men jeg har enda til gode å faktisk møte en langhåret collie. Korthåret collie har krøpet langt inn i hjertet mitt, men her har jeg bare møtt to stykker hvorav den ene var vanvittig reservert og hverken brydde seg om meg eller godbiter, og den andre bare elsket verden og jeg elsket den :wub:

Startinnlegget gjelder forøvrig fremdeles, ønskene er de samme. Det eneste er at jeg virkelig vil ha en hund som enkelt kan gå løs uten langline, uten at jeg trenger å bekymre meg for at den skal ta seg en runde på egen hånd (ikke stikke av... men bare sjekke ut verden liksom). Det har jeg skjønt nå etter halvannet år med whippet :icon_redface: Samt at jeg gjerne vil ha hund hvor jeg faktisk får noe gratis. Derfor utgår nå spisshunder og schnauzere. Papillon er kanskje fremdeles med i gamet, men for den potensielle papillonen sin del vil jeg ikke ta noen papillonvalp inn i et liv med Meesha.

Collie-folk: er det noen som kan fortelle mer om collien (både korthår og langhår)? Hvordan den faktisk svarer til kriteriene i startinnlegget? @Lill vet jeg har collie, @Tetris?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om oppdrettere i Bergen, men han jeg skal ha hund fra kommer på nkk bergen i april, så da kan du jo være med å hilse på :) Ellers er det lapphundoppdrett i Haugesund :) Ellers er @Aslan supergod på lapphund, kanskje hun vet om noen nærme? :D

venninnen min hentet nettopp lapphund fra en oppdretter i Bergen, det var første kullet hennes men hun samarbeidet med en større oppdretter et annet sted. Haha, det var informativt. Uansett, de fant henne på lista på lapphundklubbens side, så det går det jo an å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venninnen min hentet nettopp lapphund fra en oppdretter i Bergen, det var første kullet hennes men hun samarbeidet med en større oppdretter et annet sted. Haha, det var informativt. Uansett, de fant henne på lista på lapphundklubbens side, så det går det jo an å finne ut av.

Da hentet hun fra Henriette som samarbeider med Vintervidda, Enits sin oppdretter. Mora til valpen til venninna di er deleid med Vintervidda :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ingvildoline

- fra naturens side er relativt førerorientert

Jepp på begge hårvariantene!

- er liten til medium i størrelse

Nei på begge :P

- ikke bjeffer/varsler mye

Bare vær konsekvent, så er det ikke et problem.

- har en pels som krever lite pelsstell; intet til gjennombørsting et par-tre ganger i uka

Noen langhår krever mer, det spørs hvor mye DU vil legge i det, korthåren krever nada.

- er sosial, men ikke nødvendigvis "elsker alt med puls"

Vel. Du kan sikkert trene det bort, eller få en valp som ikke er såå sosial, men mine elsker alt med puls, og alt som kaaanskje kan ha en puls :P

- er stødig i hodet og ikke har nerver

Ja. MEN vær nøye ved utvelgelse. Ikke ta første du finner fordi det er nært Bergen, please :P

- har god av-knapp

Ja på begge.

- kan gå løs (om så med langline "just in case")

Ja på begge.

- ikke nødvendigvis trenger klær i kaldt vær, men det er uproblematisk om den må kles på

Jeg bruker aldri noe på langhåren, sjeldent på korthåren. Bruker bare dekken på Kortisene når de er valper som regel.

Jeg vil bruke hunden til:

- turer i skog og mark, men også gatelangs i byen

- LP

- utstilling

Jepp til alle.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk jo fra whippet til sheltie, og har ikke angret en dag. Jeg hadde mange av de samme kriteriene som deg, det viktigste var å ha en hund som kunne gå løs mest mulig, ikke jaktinstinkt som whippeten, mer pels og at jeg ville ha mer gratis på treningsfronten. Alt det har jeg fått, og jeg merker nå hvor mye bedre en sheltie passer meg.

Herlige hunder med mye futt og potensial og selv om de er små så henger de lett med på det jeg vil drive med hvertfall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hva skal jeg si, jeg er storfornøyd med Tetris. Han er en enkel sjel, med litt futt i :P

Jeg må jo signere innlegget til Lill over her i forhold til punktene dine.

Ellers trener jeg jo aktivt med NRH og det ser ut til å fungere veldig bra og vi storkoser oss :)

Kommer gjerne med mer om du har konkrete spørsmål eller noe annet du vil vite (litt sliten etter helgen så lite som kom av seg selv :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hentet hun fra Henriette som samarbeider med Vintervidda, Enits sin oppdretter. Mora til valpen til venninna di er deleid med Vintervidda :)

Ja, jeg visste jo hun het Henriette faktisk. Jeg har sneket på valpebilder på profilen hennes på facebook.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på de andre her jeg.

Jeg er veldig fornøyd med min korthåret collie. Enkel fyr, men mye mer guts i han enn jeg forventet. Det kan sikkert ha noe med at mange sa til meg at collie, de var ikke brukandes til noe, nervøse gulvredde som de er. Kjøp ny aussie i stede fikk jeg høre..

Det eneste jeg ikke er fornøyd med med min, er lyd. Han har mye han skulle ha sagt, og bjeffer lett om han blir gira, og på andre hunder. Det eneste som funker er å kjefte på ham (har prøvd mye rart) og å være dønn konsekvent. Han trenger grensa, og han trenger å blir fortalt hvor den går. Jeg tror mye av det er alder, han er 13 mnd og pubertal. Han var veldig stille og rolig før puberteten kom.

Korthåret Collie er en veldig allsidig rase, vennlig og enkel å ha med å gjøre. Jeg synes rasen virker veldig undervurdert på alle måter! Dette er en virkelig allsidig hunderase!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene! @SiriEveline Jeg vet ikke om jeg har noen veldig konkrete spørsmål, egentlig? Det mest konkrete står vel i startinnlegget :teehe:

Etter å ha hatt whippet en stund nå merker jeg flere ting som ikke helt "passer meg". For eksempel at når Meesha bestemmer seg for at han vil eller ikke vil noe, så blir det sånn med mindre jeg snakker med såpass store bokstaver at det ikke er noe gøy. Og det er MYE jakt i han, litt for mye selvstendighet og "tøffhet". Samtidig er han herlig "happy-go-lucky", kosete og elsker kroppskontakt, og hver eneste nye situasjon er "a go" – dersom noe er skummelt sjekker han det heller ut enn å bli redd, og han går på. Jeg har hørt mye ymse om nerver på collie, og litt på sheltie, men dere som har rasene mener at det er safe så lenge man velger de riktige linjene? Er det en ting jeg ikke gidder, så er det nerver og redsler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tetris er ihvertfall ingen pingle, veldig nysgjerrig og rett på sak.

Selvfølgelig lurt å være obs på linjer for det finnes dessverre nerver der ute. Jeg har stor tro på at Lill (@Affinity ) kan hjelpe å guide på både kort- og langhåret.

Det er futt i ham men jeg har merket tydelig nå som han begynner å vokse opp (15mnd) at han begynner å få mer ro over seg. Men det er bare å dra fram kampleka så er han igang.

På T har jeg måttet være kreativ i treninga for å finne måter å lære han det jeg ønsker. Altså han er ingen BC, men han tar ting kjapt og fint når jeg bruker rette knappene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg en hund som:

- fra naturens side er relativt førerorientert - Jepp

- er liten til medium i størrelse - Jepp

- ikke bjeffer/varsler mye - Njaa.. sheltien har vel rykte på seg for å ha relativt lav terskel for å bjeffe, men mye avhenger av trening. Min var aldri slitsom på det området.

- har en pels som krever lite pelsstell; intet til gjennombørsting et par-tre ganger i uka - Kanskje :P Kommer annpå pelskvaliteten.

- er sosial, men ikke nødvendigvis "elsker alt med puls" - Jepp, det er sånn de skal være hvertfall. Desverre endel som ikke er sosiale, men det kan ikke sies om de jeg har møtt fra amerikanske linjer hvertfall, eller generelt hundene til "min" oppdretter :ahappy:

- er stødig i hodet og ikke har nerver - Samme som ovenfor

- har god av-knapp - Ja! Full fart ute, kosegris inne.

- kan gå løs (om så med langline "just in case") - Ja.

- ikke nødvendigvis trenger klær i kaldt vær, men det er uproblematisk om den må kles på - Trenger som regel ikke noe, men dersom det er veldig kaldt kan det nok være greit å kle på en liten valp som enda har tynn pels f.eks.

Jeg vil bruke hunden til:

- turer i skog og mark, men også gatelangs i byen

- LP

- utstilling

Alt her passer sheltien til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoshi er heller ingen pingle. Han lærer veldig fort, og er rå enkel å trene. De tinga Jatzy brukte eviglang tid på å lære, lærer Yoshi på to økter. Klikkertrening er det som funker best på ham, ifht innlæring. 

Glad du kom på banen med det, for Yoshi virker mye enklere å klikkertrene enn T, selvom han selvfølgelig er en enkel hund i forhold til å lære hverdagslydighet men savner ofte litt mer enkelhet :P

Men det er jo bare positive variasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad du kom på banen med det, for Yoshi virker mye enklere å klikkertrene enn T, selvom han selvfølgelig er en enkel hund i forhold til å lære hverdagslydighet men savner ofte litt mer enkelhet :P

Men det er jo bare positive variasjoner

Ja det er jo individuelle forskjeller på alle :) Jeg kan jo bare sammenlikne med Jatzy, og hun er ikke samme rase engang. Hun er på en måte mer seig, mer 'whats in it for me' type.. Yoshi er mer 'med' , han bare 'er med' han, fordi han synes det er morro. Om dere skjønner ;). Jeg er utrolig ovrrasket over hvor fort han har tatt ting! Men til gjengjeld har han ikke så mye ro når han trener, i den forstand at øvelser som bli osv, sliter han veldig med. Men så er han 13 mnd da, en kan jo ikke forvente alt, det kommer seg nok ;) Men alt annet, det tar han super kjapt! Det gjør han til en utrolig morsom hund å klikkertrene. Jeg har virkelig trua på at han kan bli bra på konkurranse banen!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke rørt sheltie om golden retriever var et alternativ. Sheltie er veike, krevende bikkjer sammenliknet med en gjennomsnittlig golden. (Med mye mer støy).

Krevende? På hvilken måte da tenker du? De sheltiene jeg kjenner er i alle fall mye mindre krevende enn de golden'ene jeg kjenner, hvis man tenker på aktivitetsbehov, unghundtid osv.

Altså, du står jo mellom veldig fine raser da @ingvildoline :D Jeg har sheltie og digger rasen, men jeg er også supermegaglad i korthåret collie. Langhåret collie har jeg vært minimalt i kontakt med, så der skal jeg ikke uttale meg. Mitt inntrykk av sheltie og kortis (har to kortiser i nær familie, passet de og bodd med de, så uttaler meg på bakgrunn av de to - ikke hele rasen.

Sheltien min, og de andre sheltiene jeg kjenner, er veldig lettlærte. De er myke, førerorienterte og elsker å jobbe (min åtteåring biter meg fremdeles i fingrene i iver over å få dralekebelønning). De er sosiale, men ikke sånn at de overfaller folk - jeg kan ha min løs over alt, hun vil aldri stikke bort til mennesker, men hilser gjerne når hun blir oppsøkt. Zima er litt forsiktig overfor folk hun ikke kjenner. Det kan være veikhet eller usikkerhet - men hun liker ikke å bli overfalt, hun liker å få hilse "pent og forsiktig" i sitt tempo - men da elsker hun deg for alltid. Når det gjelder folk hun kjenner finnes hun ikke nervøs eller feig, hun er mer nervesterk på veldig mange ting enn noen andre hunder jeg har hatt. Jeg har tatt tog i tolv timer med henne, da kunne jeg fint bare gi henne beskjed om å ligge (løs) på plassen sin, og hun lå der når jeg kom tilbake - for eksempel. Hun er ikke redd for skudd, torden eller andre ting, og det har heller ikke de andre sheltiene jeg kjenner godt vært.

Zima elsker både lydighet og agility - alt som kan gjøres for godbit eller leke. Hadde jeg giddet å trene mer med henne hadde hun nok blitt god, særlig i agility. I lydighet er hun nøyaktig og ivrig, men faller igjennom på intensitet ift. f.eks. BC'ene. Hun går gjerne ti timer i fjellet, men klatrer ikke på veggene av en uke med bare lufting i hagen heller. Sheltie er generelt en frisk rase, men skal du ha ville jeg sett etter oppdrettere som røntger for HD, og jeg ville vært NØYE med å hilse på foreldre - de skal være sosiale, trygge dyr, selv om de ikke er retrievere i oppførsel nødvendigvis. Det er endel lyd i rasen. Min varsler når noen kommer på døren, men det er lett kontrollerbart. Hun bjeffer også når hun blir veldig ivrig, men er ikke sånn at hun går og gneldrer på alt mulig hele tiden, og det er veldig trenbart. De sheltiene jeg kjenner er noen ordentlige sjarmører, de liker oppmerksomhet. Zima lærte seg raskt at å vri seg rundt på gulvet mens man logrer og søker øyekontakt gir mye oppmerksomhet, så det kan hun fint finne på å gjøre inne på dyrlegekontoret f.eks. Jeg børster henne ca fire ganger i året :P

Kortisene jeg kjenner er litt av samme ulla, men med mindre lyd og kanskje litt flere "særegenheter". De har skikkelig personlighet rett og slett. Morsomme, aktive, lettrente og førerorienterte er/var begge to (den ene er død, kreft). Virkelig potethunder som er enkle å leve med, med morsomme personlighetstrekk (de jeg kjenner prater mye f.eks.). Sheltien min er kanskje hakket mer lettrent enn de, men marginalt - og det kan like gjerne ha noe med at jeg har trent mer med henne å gjøre.

Blir det en av de rasene ville jeg vært nøye på foreldredyr og oppdretter (ha god magefølelse), og med valpen ville jeg trent mye på å ikke bjeffe (sheltie) og på å bygge opp en god lek. Jeg måtte trene opp det med sheltien, mens hos BC'ene har det kommet helt av seg selv på en fjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...