Gå til innhold
Hundesonen.no

Når det blir 30-40 minusgrader...


Sofie & Aska
 Share

Recommended Posts

Jeg skal til Finnmark, og gradestokken ligger på rundt 30 minus der nå

Hvordan takler hunden slik kulde? Jeg har aldri vært ute for så kaldt vær. Det er en schæfer, så hun har underull, men hun er jo vant med å sove i sengen med meg om natten, ikke noe utehund.

Vi bor i Tromsø, og hun klarer seg fint på tur i 12 minus, men jeg kan ikke en gang forestille meg hvor kaldt 30-40 minus er.

Jeg har thermodekken og et billigere vanlig bobledekken til henne. Tenkte på potesokker også. Holder det med vanlige sokker, eller hadde kanskje fleecesokker vært lurt?

Om noen har tips å komme med så tas de i mot med takk!

Og om noen er flinke med bil... Jeg har dieselbil uten motorvarmer. Har forstått det slik at når det blir kaldere enn minus 36 så sliter bilen. Jeg har ikke råd å kjøpe motorvarmer nå så jeg blir nødt å la bilen stå og gå på tomgang en del. Men hvor mange timer kan den stå før den fryser? Og hvor mye diesel bruker man egentlig på å la den stå slik? Miljøvennlig er det jo desverre ikke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamutene mine bodde også inne, men de hadde fortsatt ingen problemer med og være ute (om så bo ute) i -30 om de måtte det. Nå har ikke du malamute, men poenget er uansett at så lenge pelsen er god så er den det, så ikke sikkert det blir noe stort sjokk for hunden. Nå vet ikke jeg hvordan du har tenkt og holde på ute? Bare tur eller skal dere stå stille og vente? Så lenge dere er i bevegelse burde ikke en sch ha store problemer med den temperaturen så lenge den har dekken og potesokker. Det eneste som kanskje kan bli et problem blir magen/patter (om den har lite hår akkurat der) og testikler på hannhunder. I slike temperaturer kan det bli forfrysninger på bare områder om man er ute en stund. Kan i såfall dekkes med katahdin dekken/ballevarmer etc og evt kuldekrem(uten vann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvordan hunder takler sånn kulde er ganske individuelt og avhenger både av pels (og hvor mye pels de setter kommer litt an på hva de er vant til), hva de er vant til, hva de gjør ute og mentalitet. Jeg er ikke enig i at om pelsen er god så er den alltid det. De setter bedre underull når de bor ute enn når de bor inne (så lenge de har gener som legger grunnlag for å utvikle underull selvfølgelig). Noen tror de skal dø bare de er litt kalde på tottelottene, andre bryr seg ikke før de virkelig er kalde. Hvordan din hund takler det er vanskelig å si, men en schäfer i pels bør klare seg greit på turer hvor den beveger seg og ihvertfall får på potesokker, gjerne et dekken også.

Men ang bil. Du har vel ikke tenkt å la den stå og gå på tomgang i timesvis? Det er ekstremt forurensende... og dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg tenker også at jeg får se på henne hvordan hun takler det og holde oss mest mulig i bevegelse så lenge vi er ute. Ang bil, jeg vil jo selvsagt helst ikke la den stå på tomgang i det hele tatt, men jeg har fotstått det slik at alternativet er at motoren fryser og vi må taues inn av falken. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg tenker også at jeg får se på henne hvordan hun takler det og holde oss mest mulig i bevegelse så lenge vi er ute. Ang bil, jeg vil jo selvsagt helst ikke la den stå på tomgang i det hele tatt, men jeg har fotstått det slik at alternativet er at motoren fryser og vi må taues inn av falken. :(

For og si det slik, har du råd til og la bilen stå på tomgang så har du råd til motorvarmer :P Da hadde jeg heller kjøpt motorvarmer og sluppet og la bilen stå på tomgang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg tenker også at jeg får se på henne hvordan hun takler det og holde oss mest mulig i bevegelse så lenge vi er ute. Ang bil, jeg vil jo selvsagt helst ikke la den stå på tomgang i det hele tatt, men jeg har fotstått det slik at alternativet er at motoren fryser og vi må taues inn av falken. :(

Da gjør du sånn: http://www.youtube.com/watch?v=DXSQlZ531rU

(eller blir hjemme??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Å få motorvarmer ettermontert kan være dyrt og unødvendig om det bare er for en periode.

Det er heller ikke sånn at dieselmotorer fryser, du er nok ikke den første med bil i Finnmark. :)

Det du MÅ gjøre er å få sjekket frysetemperaturen på frostvæska at denne er optimal. Det er den som fryser først.

Oljeskift / sjekk for rett viskositet kan og være lurt.

Batteri med nok strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få motorvarmer ettermontert kan være dyrt og unødvendig om det bare er for en periode.

Det er heller ikke sånn at dieselmotorer fryser, du er nok ikke den første med bil i Finnmark. :)

Det du MÅ gjøre er å få sjekket frysetemperaturen på frostvæska at denne er optimal. Det er den som fryser først.

Oljeskift / sjekk for rett viskositet kan og være lurt.

Batteri med nok strøm.

de gjør det, forsvaret der oppe har ofte bilene i gang hele døgnet(når de er ute i bruk) for at de ikke skal fryse. Og det er ikke bare radiatoren det er snakk om, men alt. Men nå er det jo ikke hver dag det er oppmot 40 minus da, det er jo en annen sak. Man kan fint få ettermontert motorvarmer for en 3-3500 kr (uten kupevarmer og masse fancy tilleggsutstyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør du sånn: http://www.youtube.com/watch?v=DXSQlZ531rU

(eller blir hjemme??)

Det var lurt! Men jeg hadde nok vært alt for redd for at hele bilen skulle ta fyr og eksplodere.

Jeg kan selvsagt bli hjemme, men det ville jo vært synd :(

Jeg skal bare være der en uke.. Motorvarmer koster litt... Den må vel ikke stå på tomgang HELE døgnet for å ikke fryse? Kanskje det holder å bare starte den innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodene vi var på fjellet i Sverige hadde vi temperaturer mellom -25 og -45C, hønemor syntes det var litt skummelt med puddelmix og kelpiepels, ingen er jo særlig isolerende og ikke er de utehunder. De hadde hver sin ulldress som gikk litt nedover labbene med tett bryst som bestemor hadde strikket, i tillegg kledde vi på termodekkenet med bryst utenpå. Felix måtte alltid ha potesokker på, uansett om det var en liten tissetur i hagen eller skitur, han sprakk, rett og slett. På scootertur, skitur eller bare uteaktiviteter så fikk de et lag ullsokker og et par vanntette eller fleecesokker utenpå. Bonnie klarte seg fint med vinterpelslengde og ulldressen uten sokker ved de høyeste temperaturene så lenge hun var i aktivitet. Hvis de løpte etter scooteren så trengte hun bare potesokker, kelpien måtte ha varmetøy dobbelt lag potesokker uansett. Nå vet jeg ikke hvilke aktiviteter dere skal holde på med, men slik valgte vi å gjøre det etter å ha kjent hundene litt i kulda :)

Ang. bil så har jeg ikke peiling, vi hadde scootere om vi skulle noe :P

Men får du ikke termoteppe til motorrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joachim har gitt deg noen MUST tips, det er uhyre viktig!

Bilen trenger ellers ikke å stå på tomgang i evigheter, men det lønnes å starte den opp og kjøre den gjennomvarm to ganger dagen (morgen og kveld feks) om du ikke får parkert den innomhus. Ha to gode ullpledd som du bytter på å legge over panseret etter kjøretur (ta inn og tørk/varm opp det etter hver kjøretur) for det isolerer motorrommet og holder varmen litt lengre. Ha papplate el i grillen på bilen, slik at det blir noe lavere luftinntak, da varmes motoren fortere opp og holder varmen lengre.

Ang bikkja, så hjelper det masse med potesokker, selv min grande greide seg flott ute i mange og 30 blå, så lenge hun hadde gode sokker (skinnsokker med fleecefôr) og dekkenet sitt. Hun frøys ikke på øra engang, noe de fleste grander gjør når det blir mange blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende (siden alle andre skriver angående) bil, så er det et godt gammel triks å alltid ha så full tank som mulig når det er tosifret minusgrader ute, og man har en dieselbil. Dette er for å unngå kondens i tanken som naturlig nok er mer hyppig når temperaturforskjellene blir store fra bil til utetemperatur. Jeg ville også fylt på med litt kondsensfjerner på tanken for å være på den sikre siden.

Ellers så er dieselbiler uten noe form for ekstra varming noe skikkelig dritt i vinterhalvåret! De blir aldri skikkelig varme, og det tar evigheter (sammenlignet med en bensinbil) å få en liten lunk i bilen. Visst er det dyrere med bensin, visst er dieselbiler mer gjerrige, men fytti katta så irriterende det er å fryse i en bil selv om man har kjørt aldri så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips!!

Jeg er virkelig HELT kunnskapsløs når det kommer til bil, må kanskje bare ta den på service og få litt hjelp?

Typ hvordan sjekker man frysetemperaturen på frostvæska?

Konsensfjerner på tanken?? Jeg savner pappa. :icon_confused:

Men den tar faktisk ikke så lang tid på å bli varm selv om det er diesel altså. Og den starter ALLTID foreløpig iallefall, takk og pris.

Takk for tipset om tepper på bilen! Hadde jeg ikke kommet på selv.

Er det best å kjøpe fleecesokker til hunden kanskje? Jeg har bare sånne tynne vanlige. Barmarksokker tror jeg.

Skal til karasjok og kautokeino!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Takk for mange gode tips!

Jeg er virkelig HELT kunnskapsløs når det kommer til bil, må kanskje bare ta den på service og få litt hjelp?

Typ hvordan sjekker man frysetemperaturen på frostvæska?

Konsensfjerner på tanken?? Jeg savner pappa. :icon_confused:

Kondensfjerner er oppskrytt. Lager og mye trøbbel, sørg for å ha fullt tank,

Du kan teste frysetemp med frostvæsketester hvor nøyaktig en sånn er vet jeg ikke. Det er små marginer i ditt tilfelle som ønsker lavest mulig frysepunkt. 50% blanding.

Om du vet hva olje det er på bilen din kan vi nok lettere svare deg.

Batteri er jeg litt usikker på hvordan testes, får det seg en god langtur opp dit er jo det bra. Men hvordan det tåler sterk kulde vet du kanskje ikke fpr du står der. Ville nok sørget for å ha startkabler i bilen, ikke kjøp de billigste, legg i litt kroner på noen litt grove.

Hva bil har du?

Diselen ved Femunden frøys i hvertfall ved 32 minus selv om det var full tank. Diselen blir grøtete og en får ikke start av den grunn

Ja jeg så det der faktisk, det skjer noe så risikoen for det øker ved 32 grader og kaldere. Da er det nok ikke mye som hjelper. Dieselen tilpasses sommer vs vinter men også lokalt, kan hende de tryller i finnmark. Fyll tanken der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten morsom historie:

Jeg bor på vestlandet langs kysten, så vi er ikke vant til ekstreme temperaturer. Min forrige hund var korthåret (sånn korthåret collie-type pels, kanskje bittelitt tykkere). Hun brydde seg ikke om ruskevær, men var jo ikke vant til heftige temperaturer. Så reiste vi en gang nordover midtvinters, og kjørte gjennom Sverige da det var 25-.

Vi stoppet i veikanten etter et par timer slik at hun kunne gå ut og tisse. Åpnet buret bak, hunden hoppet ut - og snudde øyeblikkelig og hoppet desperat på alle dørene hun fant rundt bilen. Jeg åpnet bakdøren igjen, hun hoppet inn i buret sitt og satt helt innerst og skalv. Så det var bare å starte bilen, få på varmen igjen og kjøre videre. Dotur i 25- var totalt utelukket for hennes del. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte ny bil for to år siden lette jeg land og strand rundt etter en Caddy maxi bensinbil. Diesel var uaktuelt ;-) Skal en bo i Finnmark, spesielt på innlandet, må en nesten ha motorvarmer, eller oppvarmet garasje. På mandag som var kjørte jeg til jobb i -44,5grader. Bilen blir litt treg da (føles nesten som en traktor i starten), og motorvarmer er kjekt å ha for å minske slitasje på bilen.
Som flere her sier er det lurt å starte bilen 1-2 ganger for dagen og kjøre den skikkelig varm, ikke bare la den bakke, men la den få bruke seg litt også.

For bikkja sin del så varierer det veldig fra hund til hund. På skiturer i -30/-35 har jeg bare vanlige hundekjørersokker på mine hunder (bruker nesten aldri fleecesokker). Aussien som bor permanent inne bruker ikke dekken da heller. Hun klarer seg helt fint faktisk. De to huskyene er delvise utehunder, han ene har fryktelig dårlig pels i år, nesten ikke underull. Han bruker t-skjorte når det er rundt -20, så bruker han dekken når det er -25 og kaldere. Den andre huskyen har mye bedre pels, han bruker t-skjorte når det er rundt -25/-30 og dekken når vi begynner å bikke -35. Når gradestokken kryper ned på -25 og kaldere blir snøen skarp og dermed kan den faktisk lage sår under labbene. Det er hovedgrunnen til at mine får sokker på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensfjerner er oppskrytt. Lager og mye trøbbel, sørg for å ha fullt tank,

Du kan teste frysetemp med frostvæsketester hvor nøyaktig en sånn er vet jeg ikke. Det er små marginer i ditt tilfelle som ønsker lavest mulig frysepunkt. 50% blanding.

Om du vet hva olje det er på bilen din kan vi nok lettere svare deg.

Batteri er jeg litt usikker på hvordan testes, får det seg en god langtur opp dit er jo det bra. Men hvordan det tåler sterk kulde vet du kanskje ikke fpr du står der. Ville nok sørget for å ha startkabler i bilen, ikke kjøp de billigste, legg i litt kroner på noen litt grove.

Hva bil har du?

Ja jeg så det der faktisk, det skjer noe så risikoen for det øker ved 32 grader og kaldere. Da er det nok ikke mye som hjelper. Dieselen tilpasses sommer vs vinter men også lokalt, kan hende de tryller i finnmark. Fyll tanken der.

Da slutter jeg å tenke på konsensfjerner. Jeg vet ikke hva olje det er på bilen, fikk hjelp av mannen til søskenbarnet til mamma :innocent: Da han skiftet lys for meg så ordna han forskjellige greier.

Men positiv nyhet er at nå ser værvarslingen ganske ok ut! Det kaldeste som er meldt på langtidsvarselet for Karasjok nå er 30 minus. Så hvis jeg da kjører en liten tur 2 ganger for dagen, legger ulltepper over panseret om natten, starter bilen innimellom, så burde det vel gå bra!

post-11181-0-15658600-1390482401_thumb.p

Så lovende ser det ut!

Det er en mitsubishi colt.

det finnes noe de kaller polardisel, leste jeg her om dagen, som utkrystalliserer seg ved lavere temperaturer enn vanlig diesel. Dette selger de på bensinstasjonene i finmark. ellers kan jeg lite om bil altså.. :)

Og ja, fyller tanken full når vi kommer til Finnmark da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er dieselbiler uten noe form for ekstra varming noe skikkelig dritt i vinterhalvåret! De blir aldri skikkelig varme, og det tar evigheter (sammenlignet med en bensinbil) å få en liten lunk i bilen. Visst er det dyrere med bensin, visst er dieselbiler mer gjerrige, men fytti katta så irriterende det er å fryse i en bil selv om man har kjørt aldri så lenge.

Min dieselbil uten motorvarmer blir raskt varm i alle fall ned til -15. Mye raskere enn min gamle bensinbil. Har ikke kjørt med den kaldere. Den bruker litt ekstra tid på å starte om det blir kaldere enn -10, men har aldri vært noe problem å få start på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Min dieselbil uten motorvarmer blir raskt varm i alle fall ned til -15. Mye raskere enn min gamle bensinbil. Har ikke kjørt med den kaldere. Den bruker litt ekstra tid på å starte om det blir kaldere enn -10, men har aldri vært noe problem å få start på den.

Men det er et ganske stort steg fra minus 10-15 til minus 30-40 :hmm: Disel er vanskeligere å få start på i skikkelig kulde enn bensin om det ikke er noe annet galt med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...