Gå til innhold
Hundesonen.no

SKK tar avstand fra klossetrening?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Eh javel. Kom over denne på facebook så får dele det her...

Tror ikke jeg skjønner helt hva de tar sterk avstand fra jeg :-)

www.skk.se/nyheter/2013/4/centralstyrelsen-tar-starkt-avstand-fran-klosstraning/#.Ut6nC3BgvSw.facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh javel. Kom over denne på facebook så får dele det her...

Tror ikke jeg skjønner helt hva de tar sterk avstand fra jeg :-)

www.skk.se/nyheter/2013/4/centralstyrelsen-tar-starkt-avstand-fran-klosstraning/#.Ut6nC3BgvSw.facebook

Ah, jeg trodde det var snakk om kassetrening for utgangsstilling jeg.

De kunne jo godt skrevet litt mer om bakgrunnen og argumentasjonen for dette, men jeg tipper de mener det ikke er bra for unge hunder å lære inn statiske og potensielt anstrengende/belastende posisjoner på den måten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begrunnelsen er "Centralstyrelsen tar starkt avstånd från denna typ av träning av hund med motivering att det ger ett löjets skimmer över hela utställningsverksamheten" så kan jeg ikke annet enn å le litt og tenke at om de går så hardt ut pga. noe så lite, så trer de dårehatten frivillig ned over ørene :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke klossetrening i den forstand dere tenker på, men det dere ser her:

Show stackers

DSC03225-150x128.jpg

For en trist bransje ...

Joda! men skk burde spesifisert HVA de tar avstand fra?? De tar avstand fra missbruk av klossetrening og "alternativ" klossetrening. men den korrekte klossetreningen er det ikke noe galt med :-)

Mange klikkertrener inn klossetrening og bruker lavere klosser enn på bildet du har, mens noen bruker fitpaws ;-) Kan brukes til avstandskommandering og balansetrening også. Så skk er avstander av missbruk av klossemetoden/happy legs. men de burde da spesifisere dette!!

Siterer:

When used correctly, Happy Legs can be a positive training

game to teach a dog to stand. Unfortunately, many people have turned Happy Legs into a torture

device by putting the dog on a grooming noose with no slack and forcing the dog to stand for

extended periods of time (sometimes an hour at a time). This isnt training, its torture and not how

they were intended to be used. I contacted Susan Catlin, owner and creator of Happy Legs about the

correct way to use Happy Legs as well as the practice of forcing a dog to stand on Happy Legs for

long periods and she gave me this statement (along with permission to publish it):

That is NOT what Happy Legs are for. They are a fun game that should last no longer than 1

minute!! A dog does not need any longer than a minute to understand the game of hold your feet

still. Can you imagine standing in the grocery line and having to stand squarely on both feet without

shifting your weight for an extended time? Thats what they are asking the dog to do. People are

missing the opportunity to have fun with their dogs, to do something thats easy and encouraging for

the dog, something the dog can win at immediately and feel empowered by. Our dogs enjoy this

game so much that I will open the box on the floor and my dog will go and get in the fox and actually

put his front feet on the stilts at look at me for his reward. She continues, Humans have this natural

instinct to think if an inch is good then a foot if better. So, if one minute is ok, then an hour will get me

Best in Show. Add the human element and you get people that want shortcuts and quick fixes. And,

Why would anyone think you could put a dog on stilts, leave it on the table for an extended time and

have a happy dog?

kilde: www.positivetrainingforshowdogs.com/freestacktrainingtools.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skriver jo (med mindre min svensk er helt på bærtur, noe den selvfølgelig kan være) at begrunnelsen for at de går ut mot dette er at det får utstilling til å se tåpelig ut, og da syns jeg det hele blir litt absurd. Det burde være noe litt mer alvorlig enn om noe fremstår som tåpelig som utløste en sånn reaksjon, men jeg er enig i at om det var advarsel mot misbruk ville det straks vært noe annet. Og forøvrig også enig i at om det er det de prøver å si burde de muligens jobbe litt med kommunikasjonsevnene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn happy legs sak. Jeg tror jeg har brukt den kaanskje 4 ganger på 3 år, så det var utrolig unyttige penger. MEN jeg kan ikke skjønne hva som er så farlig med det, ingen av hundene mine har noen gang lidd på noe måte av å stå på dem :P Ikke er de vonde å stå på, ikke skader de på noe måte, ikke står de der i tre timer så de får noe som helst feilbelastning eller slitasje i kroppen. Ser sikkert teit ut, men det er det mye innenfor hundeverdenen som gjør.

Jeg fremmer den ikke, fordi det var som sagt absurd å bruke penger på men jeg ser ikke helt problemet for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://showstackers.com/s/

God jesus, what have we done to our dogs, tenker jeg. Personlig.

Mer fra Svenska kennel klub'en:

"Förelåg för UtstK, bildmaterial från ett par olika företag som lanserar en typ av ”klossträning” i avsikt att tvinga en hund/valp att stå på dessa i en fixerad ställning, för att lära hunden/valpen att visa upp sig exteriört i samband med utställning.

Förelåg vidare för UtstK, korrespondens mellan en medlem som uppmärksammat ovan nämnda och Jordbruksverket. Medlemmen har ställt frågan till Jordbruksverket om det kan vara förenligt med vår djurskyddslag att använda ”klossträning” för hundar/valpar”, på ovan nämnda sätt? Jordbruksverket har i sitt svar uttalat att ”Det finns inga regler mot att använda en sådan anordning, men det finns en bestämmelse i djurskyddslagen som säger att man ska behandla djur väl och inte utsätta djuret för onödigt lidande.”

Tog UtstK del av materialet som innehåller bilder och länkar till kortare filmer som visar hundar där ”klossträning” används.

Beslöt UtstK då man inom UtstK, samt med hänvisning till Jordbruksverkets uttalanden om djurskyddet ovan nämnt, anser att så kallad ”klossträning” inte är förenligt med SKKs intentioner om att hundens välfärd har högsta prioritet, att företeelsen bör lyftas i SKKs Centralstyrelse för ett uttalande." (2012: http://www.skk.se/Global/Dokument/Protokoll/Utstallningskommitten/UtstK-5-2012.pdf )

Fra centralstyret:

§ 98 UtstK – policyfrågor – bestämmelser

a) ”Klossträning” – förenligt med djurskyddslagen?
UtstK har till CS lämnat bildmaterial från olika företag som lanserar en typ av ”klossträning”, som tvingar en hund/valp att stå på klossarna i en fixerad ställning för att lära hunden/valpen att visa upp sig i samband med utställning.
CS diskuterade ingående denna form av ”träning” och uttalade att det skadar utställningarnas renommé och lägger ett löjets skimmer över vår verksamhet. CS tar starkt avstånd från det sätt klossarna används på.

http://www.skk.se/Global/Dokument/Protokoll/Centralstyrelsen/CS-5-2012.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt overbærende med denne teite forklaringen... Når man skal ta bilder av valper på et trimmebord funker det veldig bra å løfte opp "rumpa" og la dem "falle ned" med bakbena for å kjenne at det ikke er noe bordplate der å stå på.

Altså stille de med frambena litt inpå bordet - og "falle" utenfor med bakbena (men man holder de såklart så de verken faller eller slår knærne i bordkanten). Dette gjør at de fort står veeeldig støtt med bakbena når man så løfter og stiller opp valpen mer inn på bordet.

Tenk også på at man jo holder hodet deres stille, så de kan ikke snu seg og se hvor bordkanten er - ergo er det tryggest å stå stille når de vel har fast grunn under føttene.

Jeg vil tro at disse klossene fungerer på samme måte - man benytter seg av valpens usikkerhet på å falle ned/trå utenfor - for å lære den at det å i det hele tatt flytte på føttene er skikkelig "fy-fy" og faktisk ganske "skummelt".

Sånn strengt tatt så ser jeg ikke helt poenget med å lære inn det å stå stille på en måte hvor man må benytte seg av valpens uvilje til å "ramle" for å få det til. Det er jo FULLT mulig å lære å stå stille med alle bena på en langt mer hyggelig måte - ved å bruke positive måter.

Når man da også hører om folk som bruker dette til å la valper stå på OG samtidig fester de i en galge - for så å la de stå der lengre tid av gangen, tja...

Men blir ikke dette litt som med elektrisk halsbånd? Det finnes jo de som synes dette er utmerket for å f.eks. lære hunder å ikke bjeffe eller løpe vekk fra tomten. En DYKTIG hundetrener vil såklart greie å lære en hund dette veldig kjapt og effektivt ved hjelp av strøm. Men det er likevel (for de fleste av oss) helt greit at dette ikke er en lovlig treningsmetode nettopp fordi "folk flest" slett ikke greier å bruke slikt på en fornuftig måte.

Nå er det jo såklart ikke mulig å forby folk å trene hunder på den måten de selv vil, men likevel synes jeg det er helt greit at hundeorganisasjoner viser at de tar avstand fra visse trenings"dingser" som benytter seg av at hundens/valpens ubehag ved å gjøre feil. På samme måte som SKK og svenske myndigheter også har tatt sterk avstand mot utstrakt burbruk. Dette er også en "treningsmetode" hvor man bruker hundens naturlige instinkter mot å gjøre ifra seg der de skal sove - for å tvinge valper til å lære seg å ikke gjøre ifra seg før de slipper ut.

Det er heller ikke særlig "farlig" - men en en treningsmetode med tvang som mange mener er unødvendig å utsette (særlig) en valp for.

Pigghalsbånd? Det gjør heller ikke vondt på noen måte for hunden, så lenge den ikke trekker i båndet.. Er sikker på at det vil funke utmerket hvis man "napper" skikkelig til et par ganger når valpen er riktig ung.

Dette "Cesar Milan"båndet - som holder strupebåndet helt oppunder haken til hunden - også en ypperlig måte å ha full kontroll på hunden ved å fiksere strupebåndet på det stedet hvor det gjør mest vondt for hunden å ha det. Funker? Helt sikkert. Men er det forenlig med positiv trening? Neppe.

Så jeg skjønner godt at SKK faktisk snakker opp om dette - og at det også latterliggjør hele utstillingsbiten av hundelivet har jeg heller ingen problemer med å se. Folk greier å lære hunder de mest utrolige ting i verden (lydighet, agility, freestyle, redningshunder, osv), mens utst.folket må bruke noe SLIKT for å lære en hund til å stå stille, liksom..

Ganske trist, faktisk.

Meeeen - det er jo fullt mulig jeg har misforstått hele greia med disse klossene, da. Men vet at jeg syntes det så skikkelig fælt ut fra første gang jeg så dem. Da tenkte jeg også at årsaken til at de var "løse" (flyttbare) var for å kunne bena lenger og lenger bakover sånn etterhvert som valpen ble vant til å stå på dem. Men dette gjøres kanskje ikke etter hva jeg kan finne på div. sider.

Susanne

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...