Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags raser kan passe for meg?


Chako
 Share

Recommended Posts

Jeg har allerede gjort meg opp noen tanker selv, men hadde vært moro å se hva andre kan anbefale meg.

Hva jeg kan tilby og ønsker i en hund:

- Daglige turer i skog og mark. Jeg går omtrent aldri langs vei da jeg synes det er kjedelig.
- Alt fra 2-3 km til 10 km på en daglig tur.
- Hunden må kunne være løs på tur, (ser på det som en treningssak,og mener selv at de fleste raser kan gå løs med en god innkalling) men vi har en del elg i område og ønsker derfor ikke hunder som har alt for stort jaktinstinkt
- Jeg trener med kickbike i barmarkssesongen og ski i vintersesongen så dette må hunden kunne være med på
- Lite pelsstell og mindre røyting enn husky :P
- Allsidighet, ønsker å prøve ulike grener som rallylydighet, spor og agility
- Renraset
- Lite arvlige sykdommer hos rasen
- Hund fra medium størrelse og oppover, men de aller største rasene er uaktuelle da de blir for store for meg



Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det jo også litt an på hvilken type hund du liker, feks synes jeg retrieverne er både fine og anvendelige, men av en eller annen grunn så frister det ikke og ha en selv, de tiltaler meg liksom bare ikke helt(sånn utover bruksegenskaper).

Jeg tenker en retriever hadde passet perfekt, de fleste av de, litt avhengig av linjer og typer. De henger jo med, kan brukes til mye forskjellig, moderat jaktinnstinkt og omgjengelige. Hva med toller eller flat feks?

Gruppe en har jo også flere og velge i, collie, sch, belger m.f.?

Også har du jo dalmatiner, pincher, rottis mf. Litt annen type hund, men også alsidige og ikke verstinger på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har du jo dalmatiner, pincher, rottis mf. Litt annen type hund, men også alsidige og ikke verstinger på jakt.

Usikker på om dalmatineren røyter mindre enn a.husky men :P Bortsett fra det hadde det nok ikke vært et dumt valg nei, veldig allsidige hunder. Blir kanskje ikke best i noe, men perfekt om man har lyst til å drive på med litt forskjellig for moro skyld, skikkelig potethund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, korthårscollien røyter litt da, men sikkert ikke like mye som en husky. En ulempe med kortis er vel at de ofte har tynn pels på labbene.. kan bli fort såre i snøen eller i ulendt terreng.

Hva med lagotto? De er jo allroundere. Hvis du er såpass aktiv som det høres ut så er ikke BC og kelpie uaktuelle heller...de er iallfall greie mhp å ha de løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagotto = MYE pelsstell. Bare sånn til opplysning ;) Hva med lapsk vallhund eller finsk lapphund? De røyter, men kanskje ikke så ille som en husky. Førstnevnte har gitt meg inntrykk av å være veldig gode allaroundere med masse motor, men samtidig en del fellestrekk med polarhunder når det kommer til egenskaper som er kjekt å ha i en hund hvis man liker lange turer hele året. :) Litt lyd kan det nok være, men de jeg har vært borte i bjeffer kun hvis de er veldig ivrige i lek etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste hunder røyter jo og de som ikke røyter krever pelsstell. En husky røyter jo ikke mye, men den slipper mye pels når den slipper, så alternativer da er jo en hund som har samme røytemønster(2 ganger pr år) men mindre pels, eller hund som røyter litt hele tiden.

Men spisshunder og elg? Er ikke det generelt en dårlig kombo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagotto var ment som et alternativ til røyting :P men skjønner jo at man helst skal like pelsstell for å ha en ;-)

Og ang røyting så er det vel sånn at de fleste har perioder hvor de røyter, mens det er lite resten av tiden. Akkurat det røytekriteriet forstår jeg ikke ... med mindre man er villig til klipp og pelsstell istedet. Alle hunder røyter, og de med lang pels drar i tillegg med seg bøss og kvister inn.

Spisshunder som lapsk vallhund og finsk lapphund har jeg vurdert som aktuelle raser for meg (vel, vallhunden iallfall), nettopp fordi det er gjeterhunder. Ja, selvsagt kan de ha interesse for vilt, men de er også trenbare på en annen måte enn elghund, feks. Lapsk vallhund er en sånn hund jeg synes er perfekt fysisk; god pels uten å være upraktisk, ståører, passe stor, kropp og bein er velproposjonert, ja, i det hele tatt en sunn rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt ønsker du evt å komme i rally/LP/AG? Om du bare vil prøve det og drive litt med det på hobbybasis, kan jo de fleste raser brukes, men har du lyst til å konkurrere og klatre litt i klassene blir utvalget litt mer begrenset. Om det ikke er så viktig å komme langt i noen av grenene kan jo noen av fuglehundene passe bra, setter eller vorsther?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...