Gå til innhold
Hundesonen.no

Vinkler


yurij
 Share

Recommended Posts

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Whippet f.eks er jo ofte veldig overvinklet synes jeg, i forhold til de som blir brukt i racing. Siden de som blir brukt til noe har mer moderate vinkler så kan jo iallefall ikke den ekstreme vinkling

Jeg har faktisk opplevd at en dommer på utstilling holdt igjen ck på bikkja mi fordi "hun var så knapt vinkla at hun fikk stramme bevegelser". Det er virkelig bare tull, er det noen som er funksjonell

Langt ifra alle man ønsker ekstreme vinkler på. Moderat er stikkordet på både shibaen og akitaen.

Posted Images

Guest Snusmumrikk

Godt vinka er bra og mennesket er en syk skapning som ikke klarer å la være å tenke at vinkler er bra, da må mye vinkler være enda bedre. Også har man utstilling som setter galskapen i system :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt vinka er bra og mennesket er en syk skapning som ikke klarer å la være å tenke at vinkler er bra, da må mye vinkler være enda bedre. Også har man utstilling som setter galskapen i system :hmm:

Ja,men for hva? Hvorfor ligger fokus der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja,men for hva? Hvorfor ligger fokus der?

Det er stilig ut? De får fancy bevegelser? Vet ikke jeg, men det er ingen raser (med bruksområde utover selskapshund) som opprinnelig hadde voldsomme vinkler, og såvidt jeg kan se har den ingen hensikt utover at folk syns det ser stilig ut (selv om de ofte argumenterer med at det gir bedre bevegeler, det gjør det ikke, men det kan gi mer showete bevegeler). Det er noe vi har fremelska i senere tid.

Vi kunne forøvrig like gjerne spurt om hvorfor noen raser omtrent ikke skal ha vinkler i det hele tatt. Det er en del som har akkurat samme greia bare motsatt vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,disse vinklene har vel større betydning der :

Ishka+hip+measurements.JPG

Vi vil også ha en loddrett linje fra "setebeinet" til hasen til bakken. Ulv og rev kanskje likeså? På hund skal den linja gå til tåa bak. Ble bare så nysgjerrig på hvor fokuset lå på hund,for en hest som jobber i trav,være seg dressur eller trav vil gå i stykker med slike vinkler :) Det er ikke der hverken fart,effektivitet eller løft kommer fra. Så jeg ble nysgjerrig bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet f.eks er jo ofte veldig overvinklet synes jeg, i forhold til de som blir brukt i racing. Siden de som blir brukt til noe har mer moderate vinkler så kan jo iallefall ikke den ekstreme vinklingen gjøre den raskere osv?

informracevsshow.jpg

det ser litt unaturlig ut rett og slett, bakbeina på den show whippeten... den står ikke godt på beina sine liksom, i motsetning til den andre som er mye mer balansert.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida,er bare meg som er litt nysgjerrig på hvor dette fokuset på vinkler stammer fra. :P

Skjønner. Ofte lurt litt på hvordan ville dyr overlever mtp de vinklene de har: elefant, dhole, hyene etc.

Men jeg tenker som så at de som er bygget fit for nature de overlever, de som ikke er det blir mat. Som "avlsherrer" føler jeg personlig at vi mennesker ikke bør interfere with what nature gave us - og holde oss til idealet (ulv) :) for med en gang vi tuller med det kan bikkjene bli syke og få fysiske plager/vondt i større grad enn hva idealfasongen tillater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det som går igjen både for ulv, og de fleste store rovdyr er at de er "godt vinkla" både foran og bak. Gepard som er bygget for fart har lange slanke lemmer, men er likevel godt vinkla den også, spesielt i baklemmene (en kroppstype som kanskje kan minne om en del av myndene).

Sammenligner i med ulven, så er det like mange raser som er "undervinka". Uavhengig av hvilken retning det går, så bør vi unngå det ekstreme. :)

fig3-12.jpg

Ulv.jpg

sl-0055-jpgtrones-no-651.jpg

ulv.jpg

hkXFixxHBBwkwl9-hzRs5A9szxRpmPWs3QWqziQn

gaupe-web.jpg

Majestic-Cheetah-Cat.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det som går igjen både for ulv, og de fleste store rovdyr er at de er "godt vinkla" både foran og bak. Gepard som er bygget for fart har lange slanke lemmer, men er likevel godt vinkla den også, spesielt i baklemmene (en kroppstype som kanskje kan minne om en del av myndene).

Sammenligner i med ulven, så er det like mange raser som er "undervinka". Uavhengig av hvilken retning det går, så bør vi unngå det ekstreme. :)

fig3-12.jpg

Ulv.jpg

sl-0055-jpgtrones-no-651.jpg

ulv.jpg

hkXFixxHBBwkwl9-hzRs5A9szxRpmPWs3QWqziQn

gaupe-web.jpg

Majestic-Cheetah-Cat.jpg

Men alle disse er langt unna mange utstillingshunder? (Har ikke lyst til å legge noe sammenliknende bilde.) Helt enig i at de er godt vinklet. Har vinklene bak betydning for geparden eller kommer de som et resultat av lange bakbein feks? Sammenlikningen med hest gjorde jeg fordi hos begge er et unaturlig trav ønsket,og skjelettet er satt sammen ganske likt. Derfor lurte jeg på dette fokuset på vinkler hos hund,hva det skulle fremme i bevegelsene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vinkler er det jo poeng i, mutte tispa mi var litt dårlig vinklet bak, og for all del, hun fungerte, kom seg frem og var frisk, altså ingen problemer med det hverken på den ene eller andre måten, men det var veldig tydelig hva forskjellen var når man sammenlignet henne med hannen jeg hadde som var bra vinklet. Han beveget seg lettere, spesielt i trav, holdt det lengre, mens hun måtte galoppere for og holde følge. Men så kommer det jo an på bruksområde, hva de skal gjøre og hvordan de skal gjøre det. Det kommer også an på helhet, om de har kroppen som passer til vinklene de har. Men så er det jo slik som med alt annet, bare fordi det er bra og være godt vinklet så betyr det ikke at jo mer vinkler de har jo bedre. Det betyr at opp til en viss grad er det bra og over det så er det ikke nødvendigvis så bra. Og oppbygning og fysikk forøvrig må passe med vinkler for og få best mulig fysikk. Noen er gode i trav, andre i galopp, andre er eksplosive og kjappe, andre er seige og litt treigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet f.eks er jo ofte veldig overvinklet synes jeg, i forhold til de som blir brukt i racing. Siden de som blir brukt til noe har mer moderate vinkler så kan jo iallefall ikke den ekstreme vinklingen gjøre den raskere osv?

det ser litt unaturlig ut rett og slett, bakbeina på den show whippeten... den står ikke godt på beina sine liksom, i motsetning til den andre som er mye mer balansert.

Nå vet jeg ikke hvor representativt det bildet er for hele gruppen, det er veldig lett å sette opp to bilder mot hverandre og få frem akkurat det man ønsker. Jeg syns f.eks den racing whippeten var ganske fin i forhold til mange jeg har sett, mens utstillingswhippeten ikke var helt min type.

Mitt intrykk er at det er andre ting enn bakbeinsvinklene som er den største forskjellen mellom racing og "utstilling / LC". For ikke å snakke om at de som brukes til racing holdes sylslanke, mens de som stilles ut nesten kan være litt lubne, det bidrar også til at de ser enda mer forskjellige ut.

(Jeg syns også en del whippeter er overvinkla bak altså, bare sånn at det er sakt.)

Men alle disse er langt unna mange utstillingshunder? Har ikke lyst til å legge noe sammenliknende bilde. Helt enig i at de er godt vinklet.

Ja, mange hunder er langt unna dette, da begge vier. Det finnes raser som omtrent har helt rette bakbein, til raser der bakbeina "står i 90 grader". Mennesket higer etter det ekstreme...

Men mitt inntrykk er likevel at de fleste raser i det store og det hele ligger innenfor nogen lunne normal vinkling? Sånn om man sammenligner med bilder av rovdyr som ikke er tukla med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor representativt det bildet er for hele gruppen, det er veldig lett å sette opp to bilder mot hverandre og få frem akkurat det man ønsker. Jeg syns f.eks den racing whippeten var ganske fin i forhold til mange jeg har sett, mens utstillingswhippeten ikke var helt min type.

Mitt intrykk er at det er andre ting enn bakbeinsvinklene som er den største forskjellen mellom racing og "utstilling / LC". For ikke å snakke om at de som brukes til racing holdes sylslanke, mens de som stilles ut nesten kan være litt lubne, det bidrar også til at de ser enda mer forskjellige ut.

(Jeg syns også en del whippeter er overvinkla bak altså, bare sånn at det er sakt.)

Ja klart, dette bildet illustrerer jo akkurat det jeg vil få frem, uten at noen av dem trenger å være representative for variantene sine. Men poenget var uansett dette med at utstillingsvarianten har veldig mye vinkler nå til dags, selv om det ikke trenger være like mye som på bildet her. Men synes jeg ser en trend liksom? Uten at jeg er sååå inne i whippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...