Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløv og kjettingtrekk - hva får hunden ut av det?


Tabris
 Share

Recommended Posts

Jeg har en hund som elsker å trekke, og han går aldri i flokk. Han bare LIKER å dra framover, han, og jeg aner ikke helt hva motivasjonen er. Han er glad i å bruke kroppen sin. Han løper helt fint i front enten det er sparktur eller snørekjøring liksom. Jeg har egentlig lurt på hva det er som er så stas, hva som driver ham...

Sånn er våre også

De skal alltid fremover .......

Elsker å snørekjøre og trekke.

Amigo har kløvet litt og han går fornøyd foran meg og logrer (og trekker selv med kløven)

Selv på jakta hvor han må kløve tungt inn til hytta så gir han full gass og like fornøyd. Veldig søt der han går foran meg og gjør jobben sin. Jeg fatter ikke at han gidder, men han drar meg innover selv med kløv på ryggen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjempe lurt å gjøre det så han har mye god og støttende muskulatur, hadde alle tenkt som deg

Kua elsker å trekke, lille jenta! Hun trakk som bare det på skitur også, desverre var hun for treg og klarte ikke komme opp i "trekkfart" da jeg hadde med granden. Men hun trekker en del på tur (hu

Cluet er å få bikkja til å løpe akkurat fort nok til at den holder et lett lett drag som gjør at du slipper å holde igjen, men samtidig får litt effekt av draget . Jeg aner ikke hvordan jeg har greid

Vell, noen hunder er jo avlet for og jobbe, de liker det, det gir dem noe og få brukt seg skikkelig. Sånn rent fysisk. Noen ser man lyser opp når de får på kløv eller kjetting, du ser de får en stoltere holdning, de føler kanskje selv at de gjør noe viktig (i mangel på bedre formulering), men altså, en oppgave de kan gjøre. Noen liker at det er tyngre, noen liker og ha en jobb/oppgave og fokusere på, noen hverken liker eller missliker (samma for dem liksom), og andre liker ikke.

Noe er rase/individbettinget, mye er nok opp til fører, hvor flinke vi er til og oppmuntre, få de til og føle at dette er noe stort og bra, og hvor flinke vi er til og ikke lesse på for mye eller gå for langt, før deres fysiske form er klar for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ser den at trekkhunder liker å trekke. Det blir litt annet, tenker jeg, når man trekker i flokk slik de som regel gjør. Slik jeg har forstått det, så trekker en hund som regel alene når den trekker kjetting, og da blir det litt annerledes?

Jeg har alltid tenkt at siden Ozu har HD så bør han ikke belastes med ting som kløv og kjetting. Og kjetting har jeg aldri vurdert siden han er såpass liten. Kløv hadde jeg egentlig tenkt å forsøke på ham, men forkastet det da HD-resultatet kom. Men kanskje jeg burde ta det opp igjen da?

Nei, det blir ikke noe annet. Om en hund har trekklyst i seg selv vil den ha like stor glede av å trekke alene som sammen med andre. Men det er mer krevende, mentalt sett, for en hund å trekke alene fremme enn sammen med flere, så det kan være hunder som liker å trekke sammen med andre som ikke får det til alene. Men det er ikke noen automatikk i at det er mer moro for en hund å trekke sammen med andre enn alene. Noen trives alene (og blir trykka av å løpe i store spann), noen trives forran mange andre og noen elsker å trekke bare noen går forran og viser veien.

Men ikke alle hunder som liker å trekke som i snørekjøring eller spann syns det er like moro med tungt trekk i skrittempo som kjettingtrekk gjerne blir. Og hunder som ikke takler tempoet i snørekjøring kan allikevel synes det er moro å trekke tungt og sakte.

Om du bør kløve med en hund med HD kommer vel an på HD-grad, forkalkninger og om hunden er plaget av HDen. Men generelt sett vil jeg si det er enda viktigere for en hund med HD å være godt muskelsatt så musklene kan ta av for leddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Med noe annet så mente jeg at det er andre faktorer som spiller inn om man trekker alene eller om man trekker sammen med andre.

Hva mente du med det da? Det er ikke det samme for alle hunder om de trekker alene eller sammen med andre nei, men det betyr ikke at ikke veldig mange hunder liker å trekke alene og en del av disse liker også å trekke tungt og sakte alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpinscheren min elsker å trekke. Hun fikk prøve kjettingtrekk for første gang i dag, og gikk fra å tusle bak oss på tur, til å gå målrettet, i stramt bånd, først. :) Så dette kommer vi til å fortsette med.

Vet ikke om du får opp videoen:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10153677458840109&notif_t=like

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpinscheren min elsker å trekke. Hun fikk prøve kjettingtrekk for første gang i dag, og gikk fra å tusle bak oss på tur, til å gå målrettet, i stramt bånd, først. :) Så dette kommer vi til å fortsette med.

Vet ikke om du får opp videoen:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10153677458840109&notif_t=like

Jeg fikk den ikke opp, men vil gjerne se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mente du med det da? Det er ikke det samme for alle hunder om de trekker alene eller sammen med andre nei, men det betyr ikke at ikke veldig mange hunder liker å trekke alene og en del av disse liker også å trekke tungt og sakte alene.

Jeg mener at for en hund å f.eks trekke i et spann med mange andre hunder er en mer sosial hundegreie enn å trekke kjetting alene sammen med eier. Det blir to litt ulike settinger med ulike faktorer som slår inn for hundens del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg mener at for en hund å f.eks trekke i et spann med mange andre hunder er en mer sosial hundegreie enn å trekke kjetting alene sammen med eier. Det blir to litt ulike settinger med ulike faktorer som slår inn for hundens del.

Det betyr jo ikke at alle hunder trenger (eller liker) noen å trekke sammen med for å ha glede av det. Hva med snørekjøring da. Tror du ikke hunden liker det fordi den er alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr jo ikke at alle hunder trenger (eller liker) noen å trekke sammen med for å ha glede av det. Hva med snørekjøring da. Tror du ikke hunden liker det fordi den er alene?

Jo, selvsagt kan den like det. Den kan like begge deler, en av delene eller ingen av delene. Jeg sier bare at det er snakk om litt ulike situasjoner med ulike faktorer som slår inn for hundens del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Interessant. Hva ligger i sosial kamplyst? Spennende, vil gjerne vite mer om dette. :)

Sosial kamplyst er hundens arbeidsmoral. Det er hundens evne til å fortsette å yte, selv om den begynner å bli sliten. For en gjeterhund er det nødvendig å ha høy sosial kamplyst slik at den orker å gjete/sanke sauene fra heiene i times og dagesvis. For en trekkhund så er det den sosiale kamplysten som gjør at hunden klarer å fullføre femundsløpet. For en politihund så er det den sosiale kamplysten som gjør at hunden klarer å følge et krevende spor på vanskelig underlag. For hunden med lav sosial kamplyst så er det ofte den som avslutter arbeidsoppgaven tidligere eller ved mer motgang. Alle hunder har sosial kamplyst, men intensiteten/ graden varierer og terskelverdiene for å utløse handlingen kan variere. Det er enkelt å måle, de hunder med høy sosial kamplyst de utfordrer mennesker / figuranter til lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Sosial kamplyst er hundens arbeidsmoral. Det er hundens evne til å fortsette å yte, selv om den begynner å bli sliten. For en gjeterhund er det nødvendig å ha høy sosial kamplyst slik at den orker å gjete/sanke sauene fra heiene i times og dagesvis. For en trekkhund så er det den sosiale kamplysten som gjør at hunden klarer å fullføre femundsløpet. For en politihund så er det den sosiale kamplysten som gjør at hunden klarer å følge et krevende spor på vanskelig underlag. For hunden med lav sosial kamplyst så er det ofte den som avslutter arbeidsoppgaven tidligere eller ved mer motgang. Alle hunder har sosial kamplyst, men intensiteten/ graden varierer og terskelverdiene for å utløse handlingen kan variere. Det er enkelt å måle, de hunder med høy sosial kamplyst de utfordrer mennesker / figuranter til lek.

Nja, jeg tror faktisk ikke det er spesielt mange av hundene som gjør det bra i trekkhundkonkurranser som vil utfordre mennesker/figuranter til lek. Selv ikke som unge voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt å måle, de hunder med høy sosial kamplyst de utfordrer mennesker / figuranter til lek.

Sikker på det? For Gubbelille ga seg aldri, jeg er sikker på at han kunne løpt til han stupte og allikevel prøvd å reise seg å løpe videre, men han lekte ikke, ikke i det hele tatt med folk, og ikke noe særlig med andre hunder. Men gikk det noen på veien foran oss, samme om det var mennesker eller hunder (eller hester, for den saks skyld), så la han inn et ekstra gir og skulle forbi.

Disse hundekjørerne kaller det vel stamina, men det er kanskje bare et annet ord for samme bruk-ish :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på det? For Gubbelille ga seg aldri, jeg er sikker på at han kunne løpt til han stupte og allikevel prøvd å reise seg å løpe videre, men han lekte ikke, ikke i det hele tatt med folk, og ikke noe særlig med andre hunder. Men gikk det noen på veien foran oss, samme om det var mennesker eller hunder (eller hester, for den saks skyld), så la han inn et ekstra gir og skulle forbi. 

 

Disse hundekjørerne kaller det vel stamina, men det er kanskje bare et annet ord for samme bruk-ish :) 

Sånn er min Isak også, har alltid sagt at han har høy arbeidsmoral. Han kan slite seg helt ut og så er det ingen negativ opplevelse for han, det virker som han synes det er ekstra gøy :)

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nja, jeg tror faktisk ikke det er spesielt mange av hundene som gjør det bra i trekkhundkonkurranser som vil utfordre mennesker/figuranter til lek. Selv ikke som unge voksne.

Så om du går på en vei med din trekkhund i bånd og den ser et menneske foran seg på veien, så vil ikke den øke farten for å komme forbi mennesket? Dette er å utfordre en person i sosial kamplyst. Ofte ligger jo kampen også i båndet som fysikkens lover, jo mer man holder igjen, jo hardere trekker hunden.

Sikker på det? For Gubbelille ga seg aldri, jeg er sikker på at han kunne løpt til han stupte og allikevel prøvd å reise seg å løpe videre, men han lekte ikke, ikke i det hele tatt med folk, og ikke noe særlig med andre hunder. Men gikk det noen på veien foran oss, samme om det var mennesker eller hunder (eller hester, for den saks skyld), så la han inn et ekstra gir og skulle forbi.

Disse hundekjørerne kaller det vel stamina, men det er kanskje bare et annet ord for samme bruk-ish :)

Dette er utfordringen hunden gjør om det er en trekkhund, den vil passere, den vil være raskere, den vil forbi.

Stamina er utholdenhet og det er absolutt en del av den sosiale kamplysten. Som jeg skrev over - sosial kamplyst er hundens arbeidsmoral. Det var sikkert litt klønete av meg å skrive " i lek", men det var ikke for å poengtere at hunden nødvendigvis leker, men at utfordringen ikke er av aggressiv eller nødvendigvis utagerende art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om du går på en vei med din trekkhund i bånd og den ser et menneske foran seg på veien, så vil ikke den øke farten for å komme forbi mennesket? Dette er å utfordre en person i sosial kamplyst. Ofte ligger jo kampen også i båndet som fysikkens lover, jo mer man holder igjen, jo hardere trekker hunden.

Dette er utfordringen hunden gjør om det er en trekkhund, den vil passere, den vil være raskere, den vil forbi.

Stamina er utholdenhet og det er absolutt en del av den sosiale kamplysten. Som jeg skrev over - sosial kamplyst er hundens arbeidsmoral. Det var sikkert litt klønete av meg å skrive " i lek", men det var ikke for å poengtere at hunden nødvendigvis leker, men at utfordringen ikke er av aggressiv eller nødvendigvis utagerende art.

Så lenge man definerer sosial kamplyst som hundens arbeidsmoral, er det helt feil å si at det nødvendigvis er lett å måle (som i en MH?) Jakthunder har (skal ha) høy arbeidsmoral. Ikke bare i forhold til jakt, men også i forhold til trekk/utholdenhet. Du finner alikevel ikke mange jakthunder som leker særlig bra, og i hvert fall ikke med fremmede. Hilse og være hyggelig - ja - men sjelden noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kua elsker å trekke, lille jenta! Hun trakk som bare det på skitur også, desverre var hun for treg og klarte ikke komme opp i "trekkfart" da jeg hadde med granden.

Men hun trekker en del på tur :) (hun ser sur ut på bildet, men det er gladører og logrehale altså :P)

1601272_10153714509220311_42362907_n.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Så lenge man definerer sosial kamplyst som hundens arbeidsmoral, er det helt feil å si at det nødvendigvis er lett å måle (som i en MH?) Jakthunder har (skal ha) høy arbeidsmoral. Ikke bare i forhold til jakt, men også i forhold til trekk/utholdenhet. Du finner alikevel ikke mange jakthunder som leker særlig bra, og i hvert fall ikke med fremmede. Hilse og være hyggelig - ja - men sjelden noe annet.

Jeg er ikke sikker på at vi snakker om samme begrep i lek her. Jeg har enda til gode å se en hund av jakt hund rasene som står stille og ser på at eier beveger seg, uten å engasjere seg. Dette er lek.

Hvis man ikke skal definere sosial kamplyst som arbeidsmoral, hva vil du definere den som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er den endret til public tror jeg. :)

Åh, der ja.

Så flinke de er, DP er forkortelse på Dverg Pincher er det ikke? Morsomt at så små hunder også kan få bruke seg litt, ser jo så mye av de som behandler små hunder som barn at det er jo ikke morsomt en gang, de er jo hunder de også selv om de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strider elsker å bære kløv, jeg tolker det ihvertfall dithen. Da blir han dypt alvorlig, og går litt bak på siden av oss, har ikke tid å snuse eller leke eller noe da. Han går med halen høyt når han bærer kløv. Haleføringen og holdningen minner om haleføringen hunder har når de bærer noe i munnen, den der "se hva jeg har, se så glad jeg er"-greia, dvs har et bytte. Nå vet jeg ikke hvordan han eventuelt kan tolke kløven som han bærer på som bytte, men han liker ihvertfall veldig godt å bære kløv. Han skal få trekke kjetting også har jeg tenkt, han liker sikkert det også han (han er en av de som elsker å få på seg sele for det betyr noe gøy, enten det er spor eller trekke på pulk).

Strider får gjøre sånt fordi han synes det er moro egentlig, at det blir muskler av det også er bare et bonus. Shy skal ikke få bære eller trekke noe. Hennes skjeve ryggvirvel er slik at jeg tror ikke det er lurt med en symmetrisk belastning, men jeg aner ikke hvordan hun skal belastes i så tilfelle. Så hun får klare seg med tungt skogsterreng, mye mosjon og satse på å holde henne slank.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, der ja.

Så flinke de er, DP er forkortelse på Dverg Pincher er det ikke? Morsomt at så små hunder også kan få bruke seg litt, ser jo så mye av de som behandler små hunder som barn at det er jo ikke morsomt en gang, de er jo hunder de også selv om de er små.

Ja, er forkortelse på dvergpinscher :) Alle 4 vi har hatt har vært veldig ivrige trekkere, så det er nok noe som går igjen i rasen. Overraskende mye krefter i dem også, min far sine to drar han på flat mark på ski, og han veier over 100 kg. Et veldig morsomt syn :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er forkortelse på dvergpinscher :) Alle 4 vi har hatt har vært veldig ivrige trekkere, så det er nok noe som går igjen i rasen. Overraskende mye krefter i dem også, min far sine to drar han på flat mark på ski, og han veier over 100 kg. Et veldig morsomt syn :teehe:

Skikkelige tøffinger da :P

Gleder meg veldig til Keiron er gammel nok til å få prøve seg :) Men jeg må vel vente til han er 2 år tenker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på at vi snakker om samme begrep i lek her. Jeg har enda til gode å se en hund av jakt hund rasene som står stille og ser på at eier beveger seg, uten å engasjere seg. Dette er lek.

Hvis man ikke skal definere sosial kamplyst som arbeidsmoral, hva vil du definere den som?

OK, mulig jeg tolker denne setningen helt feil; "Det er enkelt å måle, de hunder med høy sosial kamplyst de utfordrer mennesker / figuranter til lek."

Men det høres ut som hunder med høy sosial kamplyst er lett å engasjere i lek, også av fremmede (som i test) det stemmer dårlig med de fleste jakthunder, som definitivt har høy arbeidsmoral...Om de engasjerer seg når eier beveger seg - trolig om de forventer at noe konstruktivt skal skje. Bare for å fjase rundt - ikke så sannsylig...

Sosial kamplyst er sikkert arbeidsmoral, men er arbeidsmoralen avhengig av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er utfordringen hunden gjør om det er en trekkhund, den vil passere, den vil være raskere, den vil forbi.

Ja, men jeg tenkte det kanskje bare var noe så vagt som konkurranseinstinkt eller lignende :)

Stamina er utholdenhet og det er absolutt en del av den sosiale kamplysten. Som jeg skrev over - sosial kamplyst er hundens arbeidsmoral. Det var sikkert litt klønete av meg å skrive " i lek", men det var ikke for å poengtere at hunden nødvendigvis leker, men at utfordringen ikke er av aggressiv eller nødvendigvis utagerende art.

Nei, jeg skjønner hva du mener med at det ikke nødvendigvis er aggressivt eller utagerende, men jeg syns at hunder ofte scorer lavt på sosial kamp, selv om de har masse lekelyst. Ta høyde for at det er lenge mellom hver gang jeg er testleder på FA, men jeg har inntrykk av at hunder oftest havner på 1, 2 eller 3, hunder som gjerne har høy lekelyst får 1 eller 2 liksom, så jeg skjønner ikke helt hva det egentlig er som gjør at de havner på f.eks en 5'er :)

Arbeidsmoral, der syns jeg f.eks at Nora har høy arbeidsmoral, for hun prøver å jobbe selv når ting er vanskelig for henne, selv når hun er sliten, selv om hun egentlig ikke skjønner hva jeg ber henne om. Jeg sendte henne ut på et 800 meter langt spor en tidlig vår, selv om hun aldri hadde gått noe særlig lenger enn 3-400 meter, ikke sant, og hun jobba og jobba selv om sporet både var dobbelt så langt som hun var vant med, selv om det hadde ligget dobbelt så lenge som hun var vant med, selv om det var årets 2 spor. Men jeg kan ikke se for meg at hun har særlig høy sosial kamp, fordi jeg anser henne som myk og litt veik. På den andre siden så har vi slitt litt med å avlevere ting, og yndlingsleken hennes er at jeg "jager" henne når hun har ting (vi gjør ikke sånt på apportbukker, for å si det sånn :P ). Men om jeg virkelig utfordrer henne, så vil hun slippe og underkaste seg.. Det går kanskje på sosial dominans det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...