Gå til innhold
Hundesonen.no

Halvtårskontroll


Recommended Posts

Hva sjekker man på halvtårskontroll med hund/valp?

jeg aner ikke, jeg ser ikke poenget :P en på jobben skulle på unghundkontroll, ingen vaksiner, ingenting, bare en sjekk av valpen, men det står ikke hva de skal da. og etter timen hadde bare veterinæren gått over og sagt at hunden var i fin form og han betalte..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Jeg trodde det var både vanlig og viktig, jeg :P Det skal dog nevnes at jeg er en nervøs førstegangs hundeeier, men hunden virker nå frisk og hel for meg :P Det viktigste ved det er kanskje at man får sett at det står rett til med tennene? Men det kan jeg kanskje like greit få en mer hundekyndig kjenning til å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom med en venninnes unghund på 7mnd for halvårs-/unghundskontroll da hun ikke kunne selv. De sjekket tenner og ledd spesielt, øyne, øre, muskler, hold, labber/poter, bevegelighet, testikler/kjønnsorgan samt at vi måtte gå, jogge og løpe litt i gangen, ergo bare en litt grundigere fysisk sjekk enn årssjekken :)

Det er sikkert ikke nødvendig, men vi kommer også til å gjennomføre en liten sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er vel kanskje det veterinærene satser på. At folk skal tro det er vanlig og viktig. Jeg har aldri dratt på det, men har fått innkalling. Jeg ser ingen grunn til å dra til veterinær med en helt frisk hund. Du skal jo uansett inn til veterinær for vaksine når den blir ett år, og var der bare tre mnd tidligere for vaksine.

Å sjekke baller og tenner kan man gjøre selv, og er det noe som ikke virker rett er det jo bare å bestille en veterinærtime da, alle trenger jo ikke å kalles inn forde. Når det er misstanke om noe galt. Nei, generell halvtårskontroll tror jeg bare er for at veterinærene skal tjene penger på noe helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først nå nylig jeg i det hele tatt har hørt om halvtårskontroll. Synes også det høres ut som et forsøk på å tjene raske penger fra veterinærenes side.

Vi ble kalt inn til det med Fanta også, husker jeg. Det var i 2010, så her har de holdt på med det en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom at dette er min første valp og første gang med rasen så kommer iallefall vi til å ta turen innom til kontroll straks, bare for å være på den sikre siden, koster ikke stort mtp at man kan oppdage evt problemer tidlig. Veldig greit om man er litt hønemor i tillegg :innocent:

Det er et sjekkskjema for unghundkontroll i helseboka iallefall. Vi har dog ikke fått innkalling :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også beskjed om at jeg kunne sette opp en halvtårs kontroll for å sjekke tenner osv, men jeg gidder ikke da jeg syntes det er bare for at vet. Skal få ekstra penger ;) Jeg klarer fint å se selv om tennene er plass og riktig. Pluss at jeg har vært så mye hos vet i det siste med min andre hund så de får nok penger av meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vært på og ikke fått innkalling, men hun som har kullbror til min fikk innkalling og dro på det også, var som en vanlig helsesjekk om jeg husker rett av det hun fortalte.

Tenker jo at det kan være greit om det er noe, f.eks. tenner eller testikler, men ellers var ikke det noe jeg hadde behov for :) Selv om jeg er førstegangseier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort det på de jeg har hatt. Bare tull syns jeg.

En valpekjøper fra samme oppdretter som meg var på det. Han fikk beskjed av vet at han burde forhåndsrøntge hunden for HD, burde ta ormekur, ville ha han til og øyelyse og litt annet rart jeg ikke husker. Dette var en frisk og fin malamute på 6 mnd.. Han, som fersk hundeeier, trodde alt veterinæren sa var greit, så han gjorde alt. Betalte neste 3000 kr :|:| for å finne ut at det ikke var noe galt med hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på med Nora, fordi det var med i en valpepakke med 12 ukers vaksine og chip :) Synes det var veldig greit jeg :) De sjekke over henne, spurte om alt gikk greit med hun osv. :) Tull synes jeg ikke det er. Man velger det jo selv :) Jeg synes som sagt det var greit! Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...