Gå til innhold
Hundesonen.no

Enda en setterdame trenger veiledning i rasejungelen


Frida og fuglehundene
 Share

Recommended Posts

Men er det ikke mye dårlig mentalitet der også? De er flotte å se på da! Var på frisbee kurs med en som hadde en svart (er det en egen variant også, den var langhåret?) og en hvit, og de var flotte! De to virka som trygge og fine hunder, men jeg så de bare i den settingen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Friiiiiida....

Veldig gode på tungearbeid! Nei, jeg er som sagt ærlig med at jeg ikke liker lyd, og jeg er vant med å ha det helt knyst innendørs. Ingen varsling, ingen prating, ingen lyd (her svikter Imouto bittel

Aryavalp

Men er det ikke mye dårlig mentalitet der også? De er flotte å se på da! Var på frisbee kurs med en som hadde en svart (er det en egen variant også, den var langhåret?) og en hvit, og de var flotte! De to virka som trygge og fine hunder, men jeg så de bare i den settingen da :)

Det var kanskje en svart schæfer?

Hvit gjeter var opprinnelig hvit schæfer, noe som ikke var ønsket, og de ble tatt opp som en egen rase i Sveits kalt hvit gjeterhund. Tror du finner god mentalitet også der men isåfall kan jo schæfer være et sikrere valg, særlig når du vet du vil ha en brukshund som vil jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til størrelse tenker jeg med en gang litt på Springer Spaniel. Vi møtte en Welch Springer Spaniel og begge foreldrene mine ble helt frelst og begynte nesten å tenke på å få en som neste hund istedenfor Engelsk Setter. Det er jo også en fuglehund, men en støtende fuglehund, den holder seg mer i nærheten av deg, mindre radius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, springeren er flott, men er så mye pels! :P Og jeg får litt noia av ørene, ser for meg de ørene etter et måltid... Grøss :P Men fin str på de! Janka har jo to, så har vært med de, og jeg synes de har virket fine :)

Kunne en jaktspringer vært noe? Du får riktignok ingen utstillingsstjerne da, men det er jo betraktelig mindre pels og lettere ører på dem.

ria-1.jpgvinnie-1.jpg

Bildene har jeg stjålet fra google. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne en jaktspringer vært noe? Du får riktignok ingen utstillingsstjerne da, men det er jo betraktelig mindre pels og lettere ører på dem.

ria-1.jpgvinnie-1.jpg

Bildene har jeg stjålet fra google. :aww:

Jamen, da utgår utstilling, og i par tråder her inne virker de veeeeldig vare? Som i veldig myke og dempende om man gjør litt feil, det ønsker jeg ikke :)

Så alle jaktvarianter utgår med mindre jeg plutselig finner ut at jeg ikke vil stille ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare skaffe deg en kelpie å bli ferdig med det? :-D haha!

Hehe ;)

Mener du at en kelpie kan passe? Jeg har bare møtt Geo og han var skikkelig fin (og så lekte han så godt med Bris), og ei tispe som var helt oppi taket i forhold til stress, så jeg har ikke noe godt grunnlag å vurdere ut fra.

Men jeg liker kelpien mer og mer rent utseendemessig, og så er det fin str på de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ;)

Mener du at en kelpie kan passe? Jeg har bare møtt Geo og han var skikkelig fin (og så lekte han så godt med Bris), og ei tispe som var helt oppi taket i forhold til stress, så jeg har ikke noe godt grunnlag å vurdere ut fra.

Men jeg liker kelpien mer og mer rent utseendemessig, og så er det fin str på de :)

" Det jeg ønsker i min neste rase er

- vennlighet og en "positiv" og glad hund

- ingen samkjønnsaggresjon

- aktiv rase ute med god av-knapp inne

- høy arbeidsmoral, lett å motivere

- kort radius

- minimalt med jaktinstinkt

- ikke større enn en engelsk setter (ca 65 cm maks)

- ikke mye pelsstell (klipper mine ca en gang i mnd, men ikke mye pelsstell utenom det)

- minimalt med vokt

- lite lyd

- lavt stressnivå og god mentalitet

- førerorientert

- passe myk hund, jeg er lite naturlig autoritær av meg, så trenger en hund som ikke er for hard, men som heller ikke kryper sammen bare du ser på den

- ukomplisert

- en rase som kan gå løs "overalt"

- må kunne stilles ut"

Ut fra din liste så kan en Australsk Kelpie absolutt passe :-D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er forskjellen på hannhundene og tispene? Er de like å ha i hus, sånn bortsett fra løpetid og den delen? Eller er det ene kjønnet mer krevende/utfordrende enn det andre? Jeg har to hannhunder nå som er ganske hormonelle, så jeg tror ikke jeg orker å ha en tispe selv om løpetidsperiodene ikke varer så lenge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne sikkert likt en gjeterhundrase, en som ikke har lett for å gjete alt som ikke er sau :P Korthåret collie står høyt på lista ut fra det lille jeg vet om de, det samme med drenten (men det er en stående fuglehund). Drenten har ikke helt de samme driftene som en setter, etter det jeg har snakket med Irene så virker det som en litt mildere type i forhold til jakt, og den har kortere radius og er en trygg og behagelig hund :)

Nora har kortere radius enn både springeren og kooikeren min. Begge de sistnevnte kan finne på og ta seg en runde for å følge et spor, men Nora er alltid i nærheten. Hun ble helt klart tent på fugl da hun fikk en fasan eller ei rapphøne foran seg på jakttrening i høst, men i den settingen der tror jeg ikke man hadde trengt å være fuglehund for å bli litt vel ivrig, hehe :P Jeg stemmer for drent jeg altså - tror det vil passe deg perfekt :D Rolige, stabile og godmodige hunder med svært lite pelsstell (stusse på poter og evt. ører innimellom bare).

Bris er forøvrig enig i at en drent hadde vært fint ;)

248174_498119156910332_1241967092_n.jpg

Ja, springeren er flott, men er så mye pels! :P Og jeg får litt noia av ørene, ser for meg de ørene etter et måltid... Grøss :P Men fin str på de! Janka har jo to, så har vært med de, og jeg synes de har virket fine :)

Mye pellstell på springeren ja, men er man flink og klipper jevnlig er pelsen lettstelt. Mat/drikkeproblemetakken er løst med litt høye, smale skåler, men er værre med leppene som har en tendens til å slenge litt rundt etter vanndrikking. Man må også være litt obs på hudsykdommer og leppefoldspyodermi (fuktighet som samler seg i leppefoldene slik at det blir kronisk infeksjon). Men jeg elsker også gemyttet deres, og tror nok det hadde vært et veldig bra valg for deg det også! :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nora har kortere radius enn både springeren og kooikeren min. Begge de sistnevnte kan finne på og ta seg en runde for å følge et spor, men Nora er alltid i nærheten. Hun ble helt klart tent på fugl da hun fikk en fasan eller et rapphøne foran seg på jakttrening i høst, men i den settingen der tror jeg ikke man hadde trengt å være fuglehund for å bli litt vel ivrig, hehe :P Jeg stemmer for drent jeg altså - tror det vil passe deg perfekt :D Rolige, stabile og godmodige hunder med svært lite pelsstell (stusse på poter og evt. ører innimellom bare).

Bris er forøvrig enig i at en drent hadde vært fint ;)

248174_498119156910332_1241967092_n.jpg

Mye pellstell på springeren ja, men er man flink og klipper jevnlig er pelsen lettstelt. Mat/drikkeproblemetakken er løst med litt høye, smale skåler, men er værre med leppene som har en tendens til å slenge litt rundt etter vanndrikking. Man må også være litt obs på hudsykdommer og leppefoldspyodermi (fuktighet som samler seg i leppefoldene slik at det blir kronisk infeksjon). Men jeg elsker også gemyttet deres, og tror nok det hadde vært et veldig bra valg for deg det også! :)

Ja, det skal ikke være så lett altså! Bris elsker drenter :P

Eneste med drenten er at jeg kanskje kunne tenkt meg en bittelitt heftigere hund, en med hakket større arbeidslyst/arbeidskapasitet når jeg først skal velge en annen rase. Men den står øverst foreløpig sammen med kortisen :D Det er alt for mange raser å velge mellom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at en kelpie kan passe? Jeg har bare møtt Geo og han var skikkelig fin (og så lekte han så godt med Bris), og ei tispe som var helt oppi taket i forhold til stress, så jeg har ikke noe godt grunnlag å vurdere ut fra.

Men jeg liker kelpien mer og mer rent utseendemessig, og så er det fin str på de :)

Om en kelpie passer kommer helt an på hvor mye tid du tenker å bruke på aktivksering, hovedsakelig hjernetrim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er forskjellen på hannhundene og tispene? Er de like å ha i hus, sånn bortsett fra løpetid og den delen? Eller er det ene kjønnet mer krevende/utfordrende enn det andre? Jeg har to hannhunder nå som er ganske hormonelle, så jeg tror ikke jeg orker å ha en tispe selv om løpetidsperiodene ikke varer så lenge :P

Kan jeg ikke svare på :-) Jeg har hannhund og vil ikke si har er særlig utfordrende enda. hehe!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en kelpie passer kommer helt an på hvor mye tid du tenker å bruke på aktivksering, hovedsakelig hjernetrim :)

Synes det er litt vanskelig å svare på i antall minutter/timer per dag, men en kan si at jeg er over gjennomsnittet interessert i trening av hund og ønsker en hund å trene LP og bruks med, og som kan motivere meg til å tørre å konkurrere :P Men ukentlige treninger med klubben og litt mentaltrening hver dag får jeg til i tillegg til 1-2 timers turer hver dag og lengre turer når det er mulighet for det. Feks denne uka har mine fått tre turer på ca 3,5 timer :)

Jeg elsker feks å trene inn triks, Isak er triksehunden min og kan en del triks. Og jeg liker å utfordre oss, som feks da jeg lærte han å halte på kommando.

Jeg elsker å trene slik at øvelsen blir bra, ikke halvveis, så jeg liker å legge ned mye jobb i en øvelse/et moment for at det skal bli bra. Vi går for 10'ere ;) Jeg mener ikke at jeg er misfornøyd om ting ikke er perfekt en dag, men jeg legger lista høyt i treningen (og tilpasset nivået på meg og hund selvfølgelig) og liker å se resultater. Det sier kanskje ikke så mye om hvor mye trening en hund vil få :P

Og så liker jeg å reise på kurs, begge hundene mine har vært med på flere LP-kurs, agilitykurs og det siste var nå rundering :) Så da ble jeg litt bitt av basillen, for det var veldig gøy å rundere :D

Jeg liker hunder som gir mye av seg selv og som elsker å jobbe, men som samtidig kan ha en dag på sofaen uten å gå på veggen :)

Jeg liker å bruke hundene mine, det er egentlig det som er mest tilfredsstillende med lange turer som vi feks hadde i går. De fikk løpe løs i snøen i tre timer og storkoste seg og lå rett ut resten av dagen. Da får jeg god samvittighet :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk trening er veldig variabelt, jrg har to ytterpunkter selv. Etter en tur på 3 timer så hadde Lykke vært fornøyd for resten av dagen mens Harly hadde ladet ferdig på en liten time :P Vi er ikke alltid enig om når nok er nok, han har duracellbatterier :lol:

Men mentaltreningen du skisserer hadde en ak vært fornøyd med :)

Dog kan det værr greit å vite at en ak kan være veldig aktiv frem til 1-2 års alder, selvsagt litt variasjoner på linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit med aktiv hund, så lenge den kan slappe av inne etter en normal dag :) Isak var et lite ******* som valp og unghund, så jeg føler jeg har fått en doktorgrad i rotrening, hehe :) Skjønner at jeg ikke er utlært, men vi har trent mye ro, det har ikke Bris trengt å trene på samme måte.

Da Isak var liten så mente han at når han var våken skulle jeg være aktiv (for da la han seg ned og slappet av til underholdningen, var nok at jeg feks gjorde husarbeid). Om jeg satt i sofaen og han var våken satt han foran meg og bjeffa. Kjempekult når jeg var dødssliten og han hadde ligget på lading hjemme. Er sikker på at han lå med halen i stikkontakta :P Eneste som funka var å overse han og finne på noe/reise meg når han slappet av og sov. I dag sover han sikkert 20 timer i døgnet, men det har vært en lang vei :P Ønsker ikke en sånn hund igjen (han var ille, dette var bare ett av mange eksempler), men noen utfordringer er greit, ingen hunder er perfekte :)

Jeg liker hunder som er slitne/rolige resten av dagen etter en langtur, tror jeg setter ekstra pris på det etter ungdomstiden til Isak :P Men det går vel an å se litt på linjer og hva slags egenskaper som er fremtredende på linjene, uansett rase :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi har en helt fantastisk flott toller, en av mine favoritthunder av alle jeg kjenner, men tror en drent eller korthåret collie står høyere på lista da :) Men veldig fin str på de! :)

AnetteH: Ja, kanskje det, har ikke bil, men skal se hva jeg får til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har vel du et ganske "strengt regime" om jeg ikke har misforstått? Og isåfall er vrl det en ganske vesentlig ting å nevne :)

Nja, nei egentlig ikke :-P Jeg setter grenser og er nøye på hverdagslydigheten. Men de har det egentlig ganske fritt. men nå vet ikke jeg hva du mener med streng regime?? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...