Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva velger man når man er redd for å velge feil?


turbogutten
 Share

Recommended Posts

Jeg vet at whippet er så langt unna pelshund man kan komme, men har du vurdert det? Jeg må si etter å ha blitt litt kjent med rasen at den på meg virker som en fantastisk rase.

Lettstelt, happy, enkel, godt gemytt, stort sett frisk. Ja i det hele tatt en hund jeg nok vil få i hus når jeg blir eldre og må gå ned i størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men hunder har jo pels. Enten røyter de korte, ekle, stikkehår som dukker opp i smøret fem år etter at bikkja har vandret, eller de røyter lange hår, hele hybelkaniner, pels som gir pelskledd sengetøy

Hvorfor skal ikke det være like relevant som at det finnes hundeaggresjon, lukt, pelsstell, hvordan denspesifikke rasen røyter, problemer med helse/mentalitet osv? Det er en sak som for meg personlig

Hvis du aktivt skal trene/bruke hunden, så kan en aussie av gode linjer passe. -aktiv -relativt godt kjent helse stus -middels med pelslengde, middels pelsstell -skjelden kranglete med andre hunde

Vi du synes det er greit å gå fra ambull til gjeterhund? Du er tross alt vant med box/rottisen din fra før og har erfaring fra ambull. Dette er ganske tøffe hunder, muskler, fysiske, godmodige og avbalanserte. Gjeterhunder er mer på tå hev, de stresser, peser og gjeter.

Vet at jeg generaliserer nå. Men jeg vet at jeg som har har hatt boxer i 25 år aldri kunne tenkt meg å gå over på gjeter eller ren jakthund.

Har du sett i gruppe 2 om det er hunder du kunne tenkt deg?

Jeg gikk jo ca den retningen selv :-) Er oppvokst med ridgeback og schæfer, mest erfaring med rottweiler og dalmatiner og min venninnes boxere. Kjøpte min første gjeter nå, det var et stort steg for meg og mine sperrer :P Er positivt overasket, har en gjeter som hverken stresser, gjeter eller peser! Og synes dalmisen min er mer førermyk igrunn. hehe!

Men jakthund: springer, setter, fuglehunder skal jeg ikke ha. Takler ikke vimsingen og snusingen deres :-)

Her blir det nok både ny gjeter og ny dalmatiner!

Hvilke kriterier var det du hadde på rasevalget igjen? hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hunder har jo pels. Enten røyter de korte, ekle, stikkehår som dukker opp i smøret fem år etter at bikkja har vandret, eller de røyter lange hår, hele hybelkaniner, pels som gir pelskledd sengetøy en mening, eller du må klippe og nappe og hunden din drar med seg halve skauen inn fra tur. Noen har fluffy ører som lager knuter i silkepjusket, bare de ser kram snø eller en bestmorkosehånd, andre har snopper som pisser ned pelsen under buken. Noen har hele menyen i skjegget etter hver måltid. Sukk. :lol:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hunder har jo pels. Enten røyter de korte, ekle, stikkehår som dukker opp i smøret fem år etter at bikkja har vandret, eller de røyter lange hår, hele hybelkaniner, pels som gir pelskledd sengetøy en mening, eller du må klippe og nappe og hunden din drar med seg halve skauen inn fra tur. Noen har fluffy ører som lager knuter i sikepjusket, bare de ser kram snø eller en bestmorkosehånd, andre har snopper som pisser ned pelsen under buken. Noen har hele menyen i skjegget etter hver måltid. Sukk. :lol:

Og det er grunnen til at jeg ikke skjønner hvorfor ikke alle har basenji... :aww: Fordi: None of the above! :D Men det er OT :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, eller dvergpinscher eller whippet. Ikke lukter de hund heller. Elsk :wub:

:teehe:

Jeg synes alltid det er rart når folk med whippet sier at de ikke røyter.. Jeg bodde med to, til tider tre, i halvannet år og jeg fant lyse stikkehår overalt! Var jo umulig å bli kvitt de. Jeg har schäfer og flat, og synes whippetrøyting er mye mer irriterende :P Det spørs litt hva en er vant med tror jeg..

Beklager, det ble litt OT :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal se litt nærmere på den korthårede collien, jeg! :thumbsup:

Sier meg enig med MiO, syns vi har mange likhetstrekk i hva vi ønsker fra eventuell ny hund og collien er en sterk kandidat for meg. (I hovedsak langhår iom sambo skal få lov å ha noe og si han også, og han liker best når dyra er fløffy. Selvom jeg personlig er korthårshund fan. men er drittlei små stikkelhår som sitter fast overalt :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Lurer på om storpuddel er litt undervurdert som semibrukshund, jeg :) Liker de å bade? De er jo andehunder, sånn langt tilbake, er de ikke?

Jeg syns faktisk småpudlene er mer undervurdert som semibrukshunder. Storpudlene syns jeg ofte er vanskelig å motivere og tunge og treige i trening. Det er mye hopping, men ikke mye retning eller arbeidsvilje på dem. Småttisene derimot er det ofte både fart og vilje til å trene i :) Mellom vet jeg ikke, for dem har jeg lite erfaring med. Som turhunder er storpudlene flotte da. Bortsett fra pelsen :P

Jeg synes alltid det er rart når folk med whippet sier at de ikke røyter.. Jeg bodde med to, til tider tre, i halvannet år og jeg fant lyse stikkehår overalt! Var jo umulig å bli kvitt de. Jeg har schäfer og flat, og synes whippetrøyting er mye mer irriterende :P Det spørs litt hva en er vant med tror jeg..

Beklager, det ble litt OT :P

Hehe folk har en tendens til å ikke se sånne ting med egne hunder :lol: Ingen hunder på sonen hverken røyter eller lukter hund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alltid det er rart når folk med whippet sier at de ikke røyter.. Jeg bodde med to, til tider tre, i halvannet år og jeg fant lyse stikkehår overalt! Var jo umulig å bli kvitt de. Jeg har schäfer og flat, og synes whippetrøyting er mye mer irriterende :P Det spørs litt hva en er vant med tror jeg..

Beklager, det ble litt OT :P

Sikkert litt forskjell på whippeter også? Min har myk pels, og røyter så og si ingenting. Pelsen hennes kan lett børstes av klær, og setter seg ikke fast noe sted. Ser aldri pels utenom akkurat der hun har ligget. Jeg syns langhårsrøyting (flat, bc, golden, osv) er suuuuper irriterende, og skal aldri ha langhåret hund igjen. :teehe:

Men ja, OT :P

Hehe folk har en tendens til å ikke se sånne ting med egne hunder :lol: Ingen hunder på sonen hverken røyter eller lukter hund :lol:

Eller at det er forskjell på hunder? Det er jo bare å ta en tur rundt på inneutstilling det, så merker man raskt hvilke raser som lukter hund. :)

BCen min røytet, men luktet relativt lite hund. Flaten røytet og luktet hund. Dvergpinscherne lukter ikke hund, og røyter lite. Samme gjelder whippeten vi har. Så er det jo preferanser, jeg foretrekker helt klart sistnevnte pelstype. Vi har faktisk fått mange kommentarer fra ikke-hundefolk på at hundene her ikke lukter hund, og noen har spurt hvordan vi kan ha flere hunder uten at det lukter hund i huset ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om storpuddel er litt undervurdert som semibrukshund, jeg :) Liker de å bade? De er jo andehunder, sånn langt tilbake, er de ikke?

Jeg syns faktisk småpudlene er mer undervurdert som semibrukshunder. Storpudlene syns jeg ofte er vanskelig å motivere og tunge og treige i trening. Det er mye hopping, men ikke mye retning eller arbeidsvilje på dem. Småttisene derimot er det ofte både fart og vilje til å trene i :) Mellom vet jeg ikke, for dem har jeg lite erfaring med. Som turhunder er storpudlene flotte da. Bortsett fra pelsen :P

Jeg er sånn ca enig med Snusmumrikk, pudler generelt er undervurderte og blir nok nedvurdert pga pelsen, og jeg syns ikke storpuddelen nødvendigvis er noe bedre valg enn små-variantene. Man kan finne forholdsvis brukbare pudler i alle størrelser, men mitt inntrykk av noen få år i puddelmiljøet, så ser det ut til at det er en litt større prosentandel av mellom (og dverg, kanskje) som blir jobbet noe med, i forhold til de andre størrelsene.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er med badinga annet enn på Leah, men hun bader. Hun lærte også å svømme mye raskere enn hva f.eks Nora gjorde, det var vel 1 badetur i fjor sommer (da var hun halvt år gammel) og en håndfull badeturer i år, og hun svømmer ganske bra til å ha så lite erfaring.

1010511_4778617758404_226701879_n.jpg

Må apportere selvsagt, hun er en vannapporterende hund ;)

Veldig OT, jeg beklager det, TS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke helt OT, for jeg tror nemlig at en puddel kan være en helt perfekt tur, familie, jogge, agility og trenings - kamerat :) Tollere er jo, tja eh, tollere og selv om de blir brukt i AG, så kan det bli en litt i overkant stressfremkallende gren for enkelte individer *host*

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triks og kunster er jo småpudlene kjent for å lære lett. Sirkushunder er vel ofte pudler? Hopper i ringer og balanserer på det ene og det andre. Må vel være perfekt egentlig, for en jente i tenårene, som har lyst å trene triks og agility? Frisyre og klipp er jo valgfritt. Det MÅ ikke være mye stell med en puddels pels om man holder den riktig klippet.

Personlig er jeg veldig svak for de rustbrune eller aprikosfargede pudlene :wub: Hadde ikke gubben sagt plent nei, så hadde jeg sannsynligvis hatt en sånn rakker :- ) De er såååå fine i aprikos! Gløgge, raske og lettlærte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg leser første innlegget så kan jo labrador passe! Vi har vår 2. labrador nå, første var tispe og dette er en hanhund på tre år som vi nylig har overtatt. Jeg mener det er en utmerket potethund, dog kan den være en anelse "tung" både i hode og kropp - avhengig av linjer såklart. Begge mine har hvertfall vært aktive hunder (dog lite krevende), utrolig tilpasningsdyktige, sterke i kropp og hode, helt uten aggresjon mot noe levende vesen. Man må jo like den litt blonde "retriver-pakka", men herlighet så sjarmerende det kan være :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart, det er jo en veldig stor rase. Men slik du forklarer forskjellene, vil det si at rasen er såpass lite homogen at det vil være vanskelig å finne den typen man ønsker? Dersom man ønsker en med litt lengre ben men med kort pels, er dette linjer det er lett å sile ut? uten å gå over til jaktlinjer?

Og vil man risikere å sitte der med ett monster av en hund (størrelsesmessig) selv om han var på lik linje med de andre valpene ved levering?

Neida, det er ikke vanskelig å finne typen. Man skal bare ha tunga rett i kjeften og ikke kjøpe fra møkkaoppdrettere - for de er det mye av på labrador. Lettsolgt rase som er superenkel å avle på, med store kull = mye peng. Ikke uten grunn at en av norges større valpefabrikker produserer labrador…. :(

Labradorer med bein og ok pels kan man finne hos mange gode oppdrettere, du må bare si i fra om du lurer på noen oppdrettere :)

Her er et eksempel på en hund som er N VCH og utstillingschampions :) Norsk oppdretter i Trondheim.

d3a51b1665c01f2ab0faea19ed3f18d2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men utifra en tråd om labrador som driver eiern til vanvidd med å spise ALT - så bør vel kanskje det nevnes at enkelte labradorer kan være vanskelige å ha løse fordi de konstant er på jakt etter "mat"?

Nevnte flat, jeg kjenner ikke allverdens til, de jeg har vært borti har vært trivelige hunder - typisk litt lett vimsete glade saker som ikke er interessert i bråk. @TonjeM har vel hatt noen, og @Bananen har en.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men utifra en tråd om labrador som driver eiern til vanvidd med å spise ALT - så bør vel kanskje det nevnes at enkelte labradorer kan være vanskelige å ha løse fordi de konstant er på jakt etter "mat"?

Enkelte - det blir tungvindt om vi skal ta absolutt alle rare quirks alle raser kan forekomme å ha :P finnes huskyer uten jakt og border collier uten gjeterinnstinkt også. det finnes raringer i alle raser, hvorfor vi evt skal fremme de i en tråd hvor vi snakker om raser generelt er litt rart for meg, men for all del.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte - det blir tungvindt om vi skal ta absolutt alle rare quirks alle raser kan forekomme å ha :P finnes huskyer uten jakt og border collier uten gjeterinnstinkt også. det finnes raringer i alle raser, hvorfor vi evt skal fremme de i en tråd hvor vi snakker om raser generelt er litt rart for meg, men for all del.... :)

Det blir jo gjort i stort sett de fleste rasetråder, så hvorfor labrador skal beskyttes er rart for meg :) Du skreiv jo også i nevnte tråd at den adferden var noe man måtte regne med med labrador ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Wednesday : Lukter de ikke, heller? Hunder som lukter hund, er virkelig lite attraktivt :aww:

Stemmer, Basenjien lukter omtrent ikke. Selv ikke en dyvåt en. Bare godlukt, ingen sikkel, omtrent ingen røyting, og ingen bjeffing (men lyd er det jo).

---

Hva med Portugisisk Vannhund?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo gjort i stort sett de fleste rasetråder, så hvorfor labrador skal beskyttes er rart for meg :) Du skreiv jo også i nevnte tråd at den adferden var noe man måtte regne med med labrador ;)

I *rasetråder* ja? Men i en tråd hvor man skal få anbefalt diverse hunderaser, så begynner man da ikke med flisespikkeriet med type "10% av rasens individer KAN være slik, 5% er kanskje slik og 0,0001% er slik"? :P Da snakker man da om rasene i generelle trekk, ut i fra rasestandard og ut i fra hva man generelt sett kan forvente seg?

At du drar ting jeg har skrevet ut av sin sammenheng får falle på dine skuldre, ikke mine. At jeg skrev det er en ting som man får leve med med en labrador, er sant, fordi labradoren er en matglad hund. Man kan forvente seg en hund som er lett motivert av mat i en labrador, men hvis vi går på individsnivået finnes det mange kategorier av intensitet i matfokuset. Det betyr ikke at alle labradorer er slik. Det er selvsagt et unntak, og ikke regelen. Men det blir jo en labrador-rasespesifikk-diskusjon, og ikke en diskusjon om hvilken rase som passer til noen som ønsker et trygt valg ifht en hund som er fysisk frisk og som mentalt er nesten umulig å vippe av stabilitetsplanet :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...