Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Monti er en skikkelg mammadalt. Så lenge han får ligge ved bena mine er alt ok. Går jeg min vei vil han være med. På do, på kjøkkenet, på soverommet, you name it..

JEG bryr meg veldig lite, men veldig mange forteller meg at jeg ikke må finne på å la han gjøre det. Han blir stressa av å passe på hvor jeg er, etc. Altså, jeg kan fint be han bli liggende igjen, men jeg ser jo at han tydelig vil være med og uansett ikke slapper av før jeg er tilbake.

Hva gjør dere med diltere? Får de dilte?

Skrevet

Men stresser han da?

Jeg har også en dilter, men hun er mer en skygge. Det er ikke noe "kaste seg etter og gå i veien" jasse seg opp osv.

Det er litt mer "you move-I move" greie.

Om jeg gjør noe med det? Neee, ikke så lenge hun ikke går i veien, stresser og styrer. :)

Dette er samme hunden som kan gå løs på utstillinger både inne og ute og fortsatt holde følge med meg. Man må på mange måter også se på rasehistorikk og hva de er avlet for også. Noen skal holde seg nær eller holde kontakt med fører tilstross for at de jobber på avstand eller de er gjennomavlet generasjoner på å holde seg til fører inntil kommando blir gitt.

Har hatt en sånn som spratt opp og spant rundt hjørnet når jeg reiste meg, den fikk streng beskjed om at det IKKE var lov og forbli der den var. Den fikk også forbud mot å entre enkelte rom pga det ekstreme kontrollbehovet at den egentlig aldri helt slappet av for den skulle kontrollere ALT.

Skrevet

Men stresser han da?

Jeg har også en dilter, men hun er mer en skygge. Det er ikke noe "kaste seg etter og gå i veien" jasse seg opp osv.

Det er litt mer "you move-I move" greie.

Om jeg gjør noe med det? Neee, ikke så lenge hun ikke går i veien, stresser og styrer. :)

Dette er samme hunden som kan gå løs på utstillinger både inne og ute og fortsatt holde følge med meg. Man må på mange måter også se på rasehistorikk og hva de er avlet for også. Noen skal holde seg nær eller holde kontakt med fører tilstross for at de jobber på avstand eller de er gjennomavlet generasjoner på å holde seg til fører inntil kommando blir gitt.

Har hatt en sånn som spratt opp og spant rundt hjørnet når jeg reiste meg, den fikk streng beskjed om at det IKKE var lov og forbli der den var. Den fikk også forbud mot å entre enkelte rom pga det ekstreme kontrollbehovet at den egentlig aldri helt slappet av for den skulle kontrollere ALT.

Jeg er veldig, veldig enig i det du skriver. For nei, han stresser ikke. Det bare ser helt naturlig ut for han at han følger meg. Litt som en skygge, ja. Om jeg er for kjapp med å lukke døra på badet så stresser han ikke, men han ser jo ut som verdens mest sørgmodige hund :lol: "Skal ikke jeg få være med, da? :icon_confused: "

Tipsy derimot stressa seg opp når noen reiste seg og giret seg tydelig opp og hun fikk beskjed, som du sier, om å legge seg igjen. For DET ser jeg at ikke kan være noe ålreit i lengden, hun måtte bare lære seg å stresse ned selv om folk rørte på seg.

• Like 1
Skrevet

Jeg er veldig, veldig enig i det du skriver. For nei, han stresser ikke. Det bare ser helt naturlig ut for han at han følger meg. Litt som en skygge, ja. Om jeg er for kjapp med å lukke døra på badet så stresser han ikke, men han ser jo ut som verdens mest sørgmodige hund :lol: "Skal ikke jeg få være med, da? :icon_confused: "

Tipsy derimot stressa seg opp når noen reiste seg og giret seg tydelig opp og hun fikk beskjed, som du sier, om å legge seg igjen. For DET ser jeg at ikke kan være noe ålreit i lengden, hun måtte bare lære seg å stresse ned selv om folk rørte på seg.

OT, men har Tipsy fått seg nytt hjem?? :)
Skrevet

Har to skygger jeg til stadighet snubler i og jeg orker ikke å bry meg. Det er en del av det å være schæfer, så får ikke gjor så mye med det. Fordømt irriterende når du skal rydde tøy inn på forskjellige rommene, for man er dømt til å snuble i en av dem.

Skrevet

OT, men har Tipsy fått seg nytt hjem?? :)

Hun har flyttet til et veterinær-par i Oslo og er der på prøve, så da håper jeg hun får bli der :)

Har to skygger jeg til stadighet snubler i og jeg orker ikke å bry meg. Det er en del av det å være schæfer, så får ikke gjor så mye med det. Fordømt irriterende når du skal rydde tøy inn på forskjellige rommene, for man er dømt til å snuble i en av dem.

Fint det er flere som har det sånn. :lol:

• Like 1
Skrevet

Her diltes det også. Det er helt greit :) Har aldri tenkt på det som et problem, jeg. Noen ganger diltes det mer enn andre ganger. Særlig kjøkkendilting er utbredt :D

• Like 1
Skrevet

Jeg har også en skygge, Milla. Hun følger meg overalt men stresser ikke med det (med mindre hun er redd, men da er det en annen grunn). Skulle ønske hun var litt større, for jeg snubler så ofte i henne :P

Skrevet

Ozu er også en dilter. Han heller ikke spesielt stor radius når han er løs ute - han vil avbryte jakt på både katt og rådyr helt av seg selv etter noen få meter og komme tilbake til meg. Jeg har alltid tenkt det er fordi han er en selskapshund, og dermed har stor tilknytning til sin familie og liten jaktlyst.

Men diltingen ser jeg varierer etter hvor alert eller sliten han er. Hvis vi ikke har vært på turen vår enda, så er han etter meg for hver meter jeg går, og vil gjerne bli med på toalettet, på kjøkkenet - overalt. Men har vi gått en lang tur, han er sliten og fornøyd og kvelden nærmer seg, da er det ikke så farlig. Da kan han gå og legge seg i yttergangen og sove og bryr seg døyten om hvor jeg beveger meg (så lenge det ikke er ut, selvsagt).

Skrevet

Min lille herlighet (snart 4 mnd) elsker og ligge med beina mine når jeg lager mat. Har som regel med seg noen som han enten tygger på eller leker med. Men han kan fint bli liggende i sofaen eller på gulvet også om han ikke gidder og flytte på seg. På bade og soverommet vet han at han ikke skal gå, så han går skjeldent etter oss når vi går mot disse rommene. Han stresser ikke i det hele tatt, bare trives i nærheten av oss. :) Jeg ser ikke problemet med det. Han får gå der han vil. Så lenge han ikke blir stresset eller "skader" seg selv med og gå i veien, får han gjøre som han vil :P Noe som han som regel gjør også!

Skrevet

Jeg har 3-4 skygger, og aldri brydd meg om det. Jeg synes det er koselig jeg.. Blir så ensomt uten skyggene mine :aww: Jeg bryr meg ikke om hva andre finner irriterende/mener om det, tenker jo at så lenge det fungerer en så skal man ha det som man vil :)

• Like 4
Skrevet

Amira dilter og jeg HATER det! Hun er en skygge jeg skumper borti stadig vekk. Hvis jeg ser på henne lyser hun opp og logrer (maser, som jeg kaller det, sur som jeg er når hun dilter). Det er spesielt ille hvis det har vært litt lite aktivtet. Løsningen er å kommendere henne til å bli (i senge el.l.) eller trene henne mer.

Skrevet

Hun har flyttet til et veterinær-par i Oslo og er der på prøve, så da håper jeg hun får bli der :)

Fint det er flere som har det sånn. :lol:

Åh så flott, håper det blir et permanent hjem for hun denne gangen :wub:
Skrevet

Så lenge han ikke stresser, og du ikke plages av det og blir sur på han, så ser jeg ikke problemet. Det er ens egent hundehold man skal trives med tross alt, og hva andre trives med er opp til de selv.

Her har jeg to skygger, men det anser jeg som normalt så lenge jeg har schäferhund. Men jeg trives med det, og de får mye oppmerksomhet når de gjør det i form av kos og at jeg prater med de. :)

Skrevet

Har hatt diltere som bare var nysgjerrig påhva jeg drev på med og gjerne var frst i skapet(kunne jo hende det var noe etendes som hadde hoppet inn siden sist) Denne ble med på alt jeg gjorde

Også har jeg hatt diltere som har vært av passe på typen også gjerne først inn i skapet med en anne hensikt. Denne fikk beskjed om å gå og legge seg

Skrevet

Ikke et kjent problem. :D Heldigvis, for det hadde drevet meg fra vettet.

Samme her! :lol: De ser på meg hvis jeg går til kjøkkenet, men spretter ikke opp før mannen går dit. Han er den eneste som gidder gi de mat ved kjøkkenbenken :aww:

Derimot begynte de å mase litt når ungene kom. De vil nemlig passe på når de blir badet og når de spiser... Men det er litt OT kanskje :lol:

• Like 1
Skrevet

Ja Nitro følger etter meg overalt. Hvis jeg går ut/inn uten at han får bli med, så piper han helt til jeg er tilbake. Noen ganger bryr jeg meg ikke om han, men noen ganger blir jeg lei og da sier jeg GÅ Å LEGG DEG! og er litt streng. Da går han på plassen sin. Men han liker nok best å følge med.

Skrevet

Jeg har en dilter. Jeg pleier å irritere meg over det, så jeg bare ber han om å gå å legge seg. Han ligger og ser etter meg, men stress?

Det er ikke noe stress her iallefall. :)

Skrevet

Jeg er så vant til skygging at jeg tror han er syk hvis han ligger igjen :icon_redface: . Det plager meg slett ikke,så da blir det sånn fortsatt :D .

• Like 3
Skrevet

Ludvig har vært skygge siden dag 1.. Han kan godt leke med andre, gå litt unna meg på tur og ligge i andre rommet et par minutter, men så er det mammatid igjen. En periode var det så ille at om han ikke fikk bli med inn på badet eller toalettet, så stod han utenfor og ulte. Ufattelig slitsomt i lengden.

Nå følger han etter overalt, setter seg på beina mine om jeg stopper opp, skal alltid være i nærheten på tur (vi snakker maks 2 meter omkrets), men jeg er blitt vane med det. På en måte er det jo min feil da han er veldig bortskjemt, men så lenge han takler å være hjemme alene stresser jeg ikke med det.

Skrevet

Jeg er så vant til skygging at jeg tror han er syk hvis han ligger igjen :icon_redface: . Det plager meg slett ikke,så da blir det sånn fortsatt :D .

Du er ikke alene om å tenke slik. Hele familien lurer på hva som er galt når en av de blir liggende når jeg reiser meg

• Like 1
Skrevet

Du er ikke alene om å tenke slik. Hele familien lurer på hva som er galt når en av de blir liggende når jeg reiser meg

Skrevet

Jeg har en ekstrem dilter og en som kan dilte litt innimellom.

Plager meg ingen ting siden jeg kan be begge om å gå å legge seg hvis jeg synes det blir for mye.

De har jo heller ikke tilgang til andre etasje, så da stopper det liksom der om jeg går opp :lol:

Koselig å ha to skygger da, man blir jo aldri alene :)

Red: Ekstrem dilteren kan gå løs på tur overalt. Er aldri redd for hvor han er, han er jo rett bak meg!