Ulldotten Skrevet 31. Desember 2013 Rapporter Skrevet 31. Desember 2013 Bare av nysgjerrighet, hvor slavisk følger de fleste oppdrettere dette med A-kull og B-kull osv? Synes det virker som et ork å skulle finne feks 10 navn som begynner på Z... A er jo litt lettere, da ;-) Siter
tm100021 Skrevet 31. Desember 2013 Rapporter Skrevet 31. Desember 2013 Du bestemmer helt selv. Jeg følger slavisk fordi miniOCD'n min kommer til å få fnatt og søvnløse netter om jeg ikke hadde hatt bokstavkull eller plutselig hoppet over en bokstav 2 Siter
Malamuten Skrevet 31. Desember 2013 Rapporter Skrevet 31. Desember 2013 Bare av nysgjerrighet, hvor slavisk følger de fleste oppdrettere dette med A-kull og B-kull osv? Synes det virker som et ork å skulle finne feks 10 navn som begynner på Z... A er jo litt lettere, da ;-) Det er jo som sagt helt valgfritt mange bruker jo heller ikke bokstaver, men feks kullnavn. Feks var kullet til første tispa mi Full Moon kullet, alle het Full Moon etter oppdretternavnet og alle hadde de et eget navn etter kullnavnet (på forskjellige bokstaver. Night trail full moon fantasies het mi, og en annen en het night trail full moon demon. 1 Siter
SandyEyeCandy Skrevet 31. Desember 2013 Rapporter Skrevet 31. Desember 2013 Oppdretterne til mine jenter følger ikke alfabetet, men har felles kullnavn og deretter et egennavn. Feks heter de Najanin's som kennelnavn, Deki som kullnavn og bl.a. Ninjin og Imouto som egennavn. I kullet til min eldste har de samme kennelnavn som nevnt, deretter egennavn, og -chan som kullnavn. Aiko-chan, Mio-chan osv. Jeg kommer til å ha tema-navn på mine kull, og er usikker på om jeg velger kullnavn-løsninga. Det blir i alle fall ikke noen alfabetisk løsning, da jeg skal ha japanske, korrekte navn. Mitt første kull får navn fra ninja-våpen. 2 Siter
Ane Skrevet 31. Desember 2013 Rapporter Skrevet 31. Desember 2013 Veldig mange stående fuglehund oppdrettere har bokstaver forran hundens navn. Feks vår Fjellfantens AHH Mia. Hvor A står for at det er første kullet vårt, H for tispens forbokstav i navnet og H for hannhundens forbokstav i navnet. Vår Ulvesvollens BSI Ani, b-kull, mor heter Sigma og far Irgas. Vår Rugdelias LME Henni, L-kull, mor Messalina, far Ed. Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Siter
Guest Jonna Skrevet 31. Desember 2013 Rapporter Skrevet 31. Desember 2013 Jeg gjør som jeg vil Så langt har jeg tema som man må være nerd for å forstå, også setter jeg romertall tilslutt for å holde orden på galskapet Kull I, ett Batman kull: DeepEyes Talia al Ghul I DE Poison Ivy I DE Joker Kull II, Lord Of The Rings kull: (LOTR kullet) DE Beyond Any Of You II DE Throught Shadow II osv Kull III, Song Of Ice and Fire kull: (SOIAF kullet) DE Song Of Ice And Fire III DE Game Of Thrones III DE Winds Of Winther III osv Kull IV, litt avvikende ettersom jeg ikke bestemte tema Ice Age kullet: DE Ice Age Raz IV DE Ice Age Scrat IV DE Ice Age Sid IV I teorien så kan man egentlig gjøre akkurat som man vil, bare det ikke bryter etisk eller med antall bokstaver som kan brukes til registrering. Siter
Ulldotten Skrevet 31. Desember 2013 Forfatter Rapporter Skrevet 31. Desember 2013 Takk for mange svar, nå får jeg også sove i natt Hvis jeg noensinne får kull på tispa mi kunne jeg tenke meg temanavn på kullet. Kommer nok aldri til å bli noen storprodusent av valper, så er ikke redd for å gå tom for idèer heller ;-) Siter
SFX Skrevet 1. Januar 2014 Rapporter Skrevet 1. Januar 2014 Det er også de som har et visst bokstavsystem, men ikke følger alfabetet. Det er jo en GOD DEL A-navn som er brukt, så noen ser jeg velger en bokstav for det kullet og en annen bokstav for det kullet, altså at alle i ett kull heter noe på J, mens neste kull kanskje heter noe på S. Det er jo en måte å holde styr på hvem som er søsken, i det minste. Jeg bruker alfabetet, fordi jeg synes det er oversiktlig og greit, men jeg hadde også et tema på forrige kullet. Jeg overtok kennelnavnet fra mine foreldre, så jeg fortsatte på den bokstaven de var på, så slapp jeg å tenke ut nye A- og B-navn, også videre Forrige kullet var et F-kull med overtro som tema, og neste kullet blir G. Jeg har flere overtro-navn klare, men kullstørrelsen avgjør om jeg klarer å kjøre tema eller ei. Jeg har gode navn liggende som ikke er til temaet også, men jeg liker å ha navn som betyr noe for meg, og som ikke 14 andre hunder har hatt. Mitt forrige kull var Latrudas Four Leaf Clover, Latrudas Fingers Crossed og Latrudas Foenix From the Ashes - sistnevnte fikk navnet både fordi fugl føniks er en mytologisk skikkelse som symboliserer lykke og nye sjanser, fordi det var 13 år siden kennel Latruda sist hadde valpekull (og 13 år da, det er jo griseekkelt for ei som er overtroisk) og vi endelig var i gang igjen med vår oppdrettergjerning, og fordi valpen var erklært dødfødt men vi klarte å gni liv i henne og bringe henne tilbake til livet. I Nederland har de faktisk et system fra kennelklubben som tilsier at alle valper født et gitt år må få navn på en gitt bokstav. For eksempel måtte alle valper født i 2012 få et navn på L, i 2013 på M, og i år blir det da et N-år. Det er jo UMULIG å vite hvem som er søsken, og jeg syntes nederlandske oppdrettere hadde skikkelig store kullstørrelser før jeg innså at de ikke delte foreldre og fødselsdato 1 Siter
patricia Skrevet 2. Januar 2014 Rapporter Skrevet 2. Januar 2014 Har brukt alfabetet noen få ganger, men bruker helst temanavn. Innenfor hvert tema prøver jeg å finne navn som passer til hver enkelt valps personlighet. Jeg synes det er like morsomt for hvert kull, både å finne et tema, og navn. Siter
Snøfrost Skrevet 9. Januar 2014 Rapporter Skrevet 9. Januar 2014 Jeg følger heller ikke noe alfabet, men hvert kull får sitt tema. Siter
Debbie Skrevet 9. Januar 2014 Rapporter Skrevet 9. Januar 2014 For oss nerder som leter i stamtavler er bokstav kull veldig greit. Heldigvis har de fleste hatt det bakover, litt verre når en bikker over i 1890 taller... Siter
Pringlen Skrevet 10. Januar 2014 Rapporter Skrevet 10. Januar 2014 Dere vet at det er kjempeslitsomt å finne fram i DW når man følger temaer og slikt? Eller det er jo ikke det, man søker jo bare på avkom etter mor el. .... Men det er jo så uoversiktlig Selv har jeg fulgt alfabetet fra 94, rundet i 08, og da bestemte jeg meg for tema i tillegg. Det holdt i fire kull, før tema var lite forenelig med bokstav....... Så nå ble det dobbel bokstav og tema Jeg synes jo de "løse" bokstavene er litt i veien, men det gir jo mye større frihet i tema......... Siter
SFX Skrevet 10. Januar 2014 Rapporter Skrevet 10. Januar 2014 Dere vet at det er kjempeslitsomt å finne fram i DW når man følger temaer og slikt? Eller det er jo ikke det, man søker jo bare på avkom etter mor el. ... Men det er jo så uoversiktlig Det er ikke umulig - om du søker opp kennelnavnet i avansert søk, kan du velge om listen skal sorteres på navn, tittel, registreringsnummer, kullnummer, også videre. Søsken har registreringsnummer etter hverandre, og kullnummer deles også av kullsøsken. Så det går, men du får ikke kronologisk rekkefølge på det viset. Siter
Pringlen Skrevet 10. Januar 2014 Rapporter Skrevet 10. Januar 2014 Det er ikke umulig - om du søker opp kennelnavnet i avansert søk, kan du velge om listen skal sorteres på navn, tittel, registreringsnummer, kullnummer, også videre. Søsken har registreringsnummer etter hverandre, og kullnummer deles også av kullsøsken. Så det går, men du får ikke kronologisk rekkefølge på det viset. Nei, nemlig; uoversiktlig ;-) Siter
lucy Skrevet 10. Januar 2014 Rapporter Skrevet 10. Januar 2014 Hvis jeg noen gang får oppdrett blir det tema med låttitler fra band Sikkert ikke så originalt, men f.eks Beatles har jo drøssevis med fine hundenavn i låttitlene sine. Siter
SFX Skrevet 10. Januar 2014 Rapporter Skrevet 10. Januar 2014 Nei, nemlig; uoversiktlig ;-) Perfekt kronologi får du aldri - for de oppdretterne som har rundet alfabetet en gang eller flere kommer jo alle A'er opp først, om en sorterer valpene alfabetisk. Siter
Pringlen Skrevet 10. Januar 2014 Rapporter Skrevet 10. Januar 2014 Perfekt kronologi får du aldri - for de oppdretterne som har rundet alfabetet en gang eller flere kommer jo alle A'er opp først, om en sorterer valpene alfabetisk. Ja ja, er jo grenser for hvor mange alfabet man skal runde, da Uansett skilles jo det greit på årstall/reg.nr Siter
Guest 2ne Skrevet 10. Januar 2014 Rapporter Skrevet 10. Januar 2014 Ja ja, er jo grenser for hvor mange alfabet man skal runde, da Uansett skilles jo det greit på årstall/reg.nr Jeg veit om minst en aktiv oppdretter som er på runde 3 nå, og en som var på sin runde 3 med sin ene rase og runde 1 med sin andre rase før det ble slutt. Jeg antar at når man har holdt på med oppdrett i 30 år, så har man rukket å ha noen kull, og da er det uansett uoversiktlig hvis man ikke veit hva man leiter etter En annen oppdretter jeg veit om, kjører alfabet og tema om hverandre, så er det en som har en bokstav for hver rase, og vedkommende har i hvert fall 3 raser. Jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre selv. Jeg har gått inn i et kennelnavn der det til nå har vært et prefix for tispa, men alfabetisk på de individuelle navnene (Dina sine valper het f.eks Dancer alle sammen, kullene hennes er D og E-kull, og da er det adobe fonter vi går i), men jeg har hatt en greie med at jeg vil ha Linkin Park-sanger der den jeg beholder skal hete enten Breaking the Habit eller One Step Closer Vi har også kommet til bokstaven G, og det er ikke så mange fine Adobe-fonter på G - selv om den som blir beholdt selvsagt må hete Grotesque Prefix for Leah har jeg heller ikke funnet, hun heter Hit and Run selv, så ett eller annet med Hit eller Run burde det jo ha vært, men så er jeg ikke helt sikker på om jeg syns det er greia med henne heller Siter
Guest Belgerpia Skrevet 10. Januar 2014 Rapporter Skrevet 10. Januar 2014 Roadkill 2ne - fint prefix for krølle *ler* Grotesque roadkill ....... ha ha ha ha ha ha Siter
Guest 2ne Skrevet 10. Januar 2014 Rapporter Skrevet 10. Januar 2014 Roadkill 2ne - fint prefix for krølle *ler* Grotesque roadkill ... ha ha ha ha ha ha Nei Og ikke noe med krøller heller Roadkill.. Tsk.. Leah er fornærma her, selv om hun ikke veit det selv Siter
Tabris Skrevet 10. Januar 2014 Rapporter Skrevet 10. Januar 2014 Det blir i alle fall ikke noen alfabetisk løsning, da jeg skal ha japanske, korrekte navn. Mitt første kull får navn fra ninja-våpen. Hvis jeg hadde hatt oppdrett på japaner, så ville jeg hentet navn fra Final Fantasy-serien (Spillserie fra Japan). Er så mange spill at jeg tror jeg skulle klart å fylle ut store deler av alfabetet. Det er også de som bare setter bokstaven foran. Hvis f.eks valpeeier ønsker at hunden skal hete Fido og hunden er fra et C-kull, så blir han registrert som C-Fido. Siter
SFX Skrevet 10. Januar 2014 Rapporter Skrevet 10. Januar 2014 Jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre selv. Jeg har gått inn i et kennelnavn der det til nå har vært et prefix for tispa, men alfabetisk på de individuelle navnene (Dina sine valper het f.eks Dancer alle sammen, kullene hennes er D og E-kull, og da er det adobe fonter vi går i), men jeg har hatt en greie med at jeg vil ha Linkin Park-sanger der den jeg beholder skal hete enten Breaking the Habit eller One Step Closer Vi har også kommet til bokstaven G, og det er ikke så mange fine Adobe-fonter på G - selv om den som blir beholdt selvsagt må hete Grotesque Prefix for Leah har jeg heller ikke funnet, hun heter Hit and Run selv, så ett eller annet med Hit eller Run burde det jo ha vært, men så er jeg ikke helt sikker på om jeg syns det er greia med henne heller Misdemeanor/-ing? En liten forbrytelse, som en hit and run er, med mindre dyret/personen dør. Misdeameaning Miss Behaving Misdeameaning Miss Understood Jeg kan også uten å tenke komme på en berneroppdretter som er på tredje runde på alfabetet, tre som er på andre runde, og en som ville snart vært på tredje runde om de brukte alfabetet. Men de har holdt på siden slutten av 1980-tallet, og er fremdeles aktive. Så har vi en som aldri har hatt kennelnavn, og ikke bokstaver eller tema, så jeg er ikke i stand til å spore opp hvor mange valper og kull de har hatt, men jeg vil tro det representerer minst en runde rundt alfabetet også. Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.