Gå til innhold
Hundesonen.no

Navn på kull


Ulldotten
 Share

Recommended Posts

Bare av nysgjerrighet, hvor slavisk følger de fleste oppdrettere dette med A-kull og B-kull osv? Synes det virker som et ork å skulle finne feks 10 navn som begynner på Z...

A er jo litt lettere, da ;-)

Det er jo som sagt helt valgfritt :) mange bruker jo heller ikke bokstaver, men feks kullnavn. Feks var kullet til første tispa mi Full Moon kullet, alle het Full Moon etter oppdretternavnet og alle hadde de et eget navn etter kullnavnet (på forskjellige bokstaver. Night trail full moon fantasies het mi, og en annen en het night trail full moon demon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretterne til mine jenter følger ikke alfabetet, men har felles kullnavn og deretter et egennavn. Feks heter de Najanin's som kennelnavn, Deki som kullnavn og bl.a. Ninjin og Imouto som egennavn. I kullet til min eldste har de samme kennelnavn som nevnt, deretter egennavn, og -chan som kullnavn. Aiko-chan, Mio-chan osv.

Jeg kommer til å ha tema-navn på mine kull, og er usikker på om jeg velger kullnavn-løsninga. Det blir i alle fall ikke noen alfabetisk løsning, da jeg skal ha japanske, korrekte navn. Mitt første kull får navn fra ninja-våpen. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange stående fuglehund oppdrettere har bokstaver forran hundens navn. Feks vår Fjellfantens AHH Mia. Hvor A står for at det er første kullet vårt, H for tispens forbokstav i navnet og H for hannhundens forbokstav i navnet.

Vår Ulvesvollens BSI Ani, b-kull, mor heter Sigma og far Irgas.

Vår Rugdelias LME Henni, L-kull, mor Messalina, far Ed.

:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som jeg vil :lol:

Så langt har jeg tema som man må være nerd for å forstå, også setter jeg romertall tilslutt for å holde orden på galskapet :)

Kull I, ett Batman kull:

DeepEyes Talia al Ghul I

DE Poison Ivy I

DE Joker

Kull II, Lord Of The Rings kull: (LOTR kullet)

DE Beyond Any Of You II

DE Throught Shadow II

osv

Kull III, Song Of Ice and Fire kull: (SOIAF kullet)

DE Song Of Ice And Fire III

DE Game Of Thrones III

DE Winds Of Winther III

osv

Kull IV, litt avvikende ettersom jeg ikke bestemte tema :P Ice Age kullet:

DE Ice Age Raz IV

DE Ice Age Scrat IV

DE Ice Age Sid IV

I teorien så kan man egentlig gjøre akkurat som man vil, bare det ikke bryter etisk eller med antall bokstaver som kan brukes til registrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også de som har et visst bokstavsystem, men ikke følger alfabetet. Det er jo en GOD DEL A-navn som er brukt, så noen ser jeg velger en bokstav for det kullet og en annen bokstav for det kullet, altså at alle i ett kull heter noe på J, mens neste kull kanskje heter noe på S. Det er jo en måte å holde styr på hvem som er søsken, i det minste.

Jeg bruker alfabetet, fordi jeg synes det er oversiktlig og greit, men jeg hadde også et tema på forrige kullet. Jeg overtok kennelnavnet fra mine foreldre, så jeg fortsatte på den bokstaven de var på, så slapp jeg å tenke ut nye A- og B-navn, også videre :whistle: Forrige kullet var et F-kull med overtro som tema, og neste kullet blir G. Jeg har flere overtro-navn klare, men kullstørrelsen avgjør om jeg klarer å kjøre tema eller ei. Jeg har gode navn liggende som ikke er til temaet også, men jeg liker å ha navn som betyr noe for meg, og som ikke 14 andre hunder har hatt.

Mitt forrige kull var Latrudas Four Leaf Clover, Latrudas Fingers Crossed og Latrudas Foenix From the Ashes - sistnevnte fikk navnet både fordi fugl føniks er en mytologisk skikkelse som symboliserer lykke og nye sjanser, fordi det var 13 år siden kennel Latruda sist hadde valpekull (og 13 år da, det er jo griseekkelt for ei som er overtroisk) og vi endelig var i gang igjen med vår oppdrettergjerning, og fordi valpen var erklært dødfødt men vi klarte å gni liv i henne og bringe henne tilbake til livet.

I Nederland har de faktisk et system fra kennelklubben som tilsier at alle valper født et gitt år må få navn på en gitt bokstav. For eksempel måtte alle valper født i 2012 få et navn på L, i 2013 på M, og i år blir det da et N-år. Det er jo UMULIG å vite hvem som er søsken, og jeg syntes nederlandske oppdrettere hadde skikkelig store kullstørrelser før jeg innså at de ikke delte foreldre og fødselsdato :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet at det er kjempeslitsomt å finne fram i DW når man følger temaer og slikt? Eller det er jo ikke det, man søker jo bare på avkom etter mor el. .... Men det er jo så uoversiktlig :P

Selv har jeg fulgt alfabetet fra 94, rundet i 08, og da bestemte jeg meg for tema i tillegg. Det holdt i fire kull, før tema var lite forenelig med bokstav....... Så nå ble det dobbel bokstav og tema :) Jeg synes jo de "løse" bokstavene er litt i veien, men det gir jo mye større frihet i tema.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vet at det er kjempeslitsomt å finne fram i DW når man følger temaer og slikt? Eller det er jo ikke det, man søker jo bare på avkom etter mor el. ... Men det er jo så uoversiktlig :P

Det er ikke umulig - om du søker opp kennelnavnet i avansert søk, kan du velge om listen skal sorteres på navn, tittel, registreringsnummer, kullnummer, også videre. Søsken har registreringsnummer etter hverandre, og kullnummer deles også av kullsøsken. Så det går, men du får ikke kronologisk rekkefølge på det viset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig - om du søker opp kennelnavnet i avansert søk, kan du velge om listen skal sorteres på navn, tittel, registreringsnummer, kullnummer, også videre. Søsken har registreringsnummer etter hverandre, og kullnummer deles også av kullsøsken. Så det går, men du får ikke kronologisk rekkefølge på det viset.

Nei, nemlig; uoversiktlig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt kronologi får du aldri - for de oppdretterne som har rundet alfabetet en gang eller flere kommer jo alle A'er opp først, om en sorterer valpene alfabetisk.

Ja ja, er jo grenser for hvor mange alfabet man skal runde, da :) Uansett skilles jo det greit på årstall/reg.nr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, er jo grenser for hvor mange alfabet man skal runde, da :) Uansett skilles jo det greit på årstall/reg.nr :P

Jeg veit om minst en aktiv oppdretter som er på runde 3 nå, og en som var på sin runde 3 med sin ene rase og runde 1 med sin andre rase før det ble slutt. Jeg antar at når man har holdt på med oppdrett i 30 år, så har man rukket å ha noen kull, og da er det uansett uoversiktlig hvis man ikke veit hva man leiter etter :)

En annen oppdretter jeg veit om, kjører alfabet og tema om hverandre, så er det en som har en bokstav for hver rase, og vedkommende har i hvert fall 3 raser.

Jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre selv. Jeg har gått inn i et kennelnavn der det til nå har vært et prefix for tispa, men alfabetisk på de individuelle navnene (Dina sine valper het f.eks Dancer alle sammen, kullene hennes er D og E-kull, og da er det adobe fonter vi går i), men jeg har hatt en greie med at jeg vil ha Linkin Park-sanger der den jeg beholder skal hete enten Breaking the Habit eller One Step Closer :P Vi har også kommet til bokstaven G, og det er ikke så mange fine Adobe-fonter på G - selv om den som blir beholdt selvsagt må hete Grotesque :P Prefix for Leah har jeg heller ikke funnet, hun heter Hit and Run selv, så ett eller annet med Hit eller Run burde det jo ha vært, men så er jeg ikke helt sikker på om jeg syns det er greia med henne heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadkill 2ne - fint prefix for krølle *ler*

Grotesque roadkill ... ha ha ha ha ha ha

Nei :aww: Og ikke noe med krøller heller :P

Roadkill.. Tsk.. Leah er fornærma her, selv om hun ikke veit det selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir i alle fall ikke noen alfabetisk løsning, da jeg skal ha japanske, korrekte navn. Mitt første kull får navn fra ninja-våpen. :)

Hvis jeg hadde hatt oppdrett på japaner, så ville jeg hentet navn fra Final Fantasy-serien (Spillserie fra Japan). Er så mange spill at jeg tror jeg skulle klart å fylle ut store deler av alfabetet. :P

Det er også de som bare setter bokstaven foran. Hvis f.eks valpeeier ønsker at hunden skal hete Fido og hunden er fra et C-kull, så blir han registrert som C-Fido.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke helt hva jeg skal gjøre selv. Jeg har gått inn i et kennelnavn der det til nå har vært et prefix for tispa, men alfabetisk på de individuelle navnene (Dina sine valper het f.eks Dancer alle sammen, kullene hennes er D og E-kull, og da er det adobe fonter vi går i), men jeg har hatt en greie med at jeg vil ha Linkin Park-sanger der den jeg beholder skal hete enten Breaking the Habit eller One Step Closer :P Vi har også kommet til bokstaven G, og det er ikke så mange fine Adobe-fonter på G - selv om den som blir beholdt selvsagt må hete Grotesque :P Prefix for Leah har jeg heller ikke funnet, hun heter Hit and Run selv, så ett eller annet med Hit eller Run burde det jo ha vært, men så er jeg ikke helt sikker på om jeg syns det er greia med henne heller :P

Misdemeanor/-ing? En liten forbrytelse, som en hit and run er, med mindre dyret/personen dør.

Misdeameaning Miss Behaving

Misdeameaning Miss Understood

Jeg kan også uten å tenke komme på en berneroppdretter som er på tredje runde på alfabetet, tre som er på andre runde, og en som ville snart vært på tredje runde om de brukte alfabetet. Men de har holdt på siden slutten av 1980-tallet, og er fremdeles aktive.

Så har vi en som aldri har hatt kennelnavn, og ikke bokstaver eller tema, så jeg er ikke i stand til å spore opp hvor mange valper og kull de har hatt, men jeg vil tro det representerer minst en runde rundt alfabetet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...