Gå til innhold
Hundesonen.no

Følger du med på kabinpersonalets sikkerhetsinnstrukser?


Gjest
 Share

  

86 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      34
    • Nei
      17
    • Innimellom
      35
  2. 2.

    • Ja, skrur alltid av telefonen, bruker aldri musikk på ørene når lyset med fest sikkerhetsbeltet er tent og kabinpersonalet trenger aldri minne meg på å gjøre ting
      81
    • Nei, jeg hører på musikk og må gjerne bli bedt 3 ganger om å legge fra meg telefonen
      1
    • Ikke alltid jeg gidder å sette mobiltelefonen på flymodus nei...
      4


Recommended Posts

SAS er et av de første selskapene i Europa som nå har implementert nyheten fra EUs Aviation Safety Agency's nye reglement: det er nå lov å ha mobilen i flymodus hele flyturen. Tidligere har det vært lovpålagt fra EASAs side at alle passasjerer ombord europeiske flyselskaper skulle skru av mobiltelefonene sine under taxing, takeoff og landing, flymodus har ikke vært nok.

http://www.easa.europa.eu/communications/press-releases/EASA-press-release.php?id=125

I den sammenheng pleier jeg å tenke på disse voksne mannfolka som ikke klarer å følge enkle instrukser om å legge bort mobiltelefonen sin etter at kabinpersonalet har sagt det er tid for å skru av elektroniske duppeditter. Barnehagebarn tar instrukser bedre, liksom :P

Hvor flinke er sonisene?

*Vet forøvrig også sonisene at årsaken til at lyset skrus av i kabinen under takeoff og landing når det er mørkt ute, er fordi takeoff/landing er de mest risikoutsatte situasjonene flyet er i, og at i tilfelle en nødssituasjon så skal øynene ha godt mørkesyn.

*Eller at årsaken til at man gjerne kan ha mobiltelefonen på flymodus, men IKKE høre på musikk eller spille bærbare spillmaskiner under takeoff/landing er fordi man skal være observant og klar i hodet, og kunne reagere raskt og ikke minst HØRE kabinpersonalets kommandoer i en nødssituasjon?
*Eller at årsaken til at baggasjen skal ligge godt under setet foran deg (også bikkja i kabinen..) samt at pc må legges helt bort under takeoff/landing og perioder med mye turbulens i cruise-høyde er fordi flyet brått kan havne i luftmasser med sterk nedadgående luftstrømmer som fører til midlertidig vektløshet slik at alle løse objekter går i taket?

Og hvor flinke er sonisene til å følge med på sikkerhetsdemonstrasjonen ombord? Ville du oppriktig og ærlig kjent til alle forholdene ombord ved en nødssituasjon? Personlig følger jeg bestandig med på sikkerhetsdemonstrasjonene, selv om jeg endte opp med 64 flyturer i år alene. Det er både av respekt for kabinpersonalet og av respekt til mine medpassasjerer. Ombord på flyet ser jeg alltid etter nærmeste nødutgang, og går gjennom flere nødscenarioer i hodet. Hvor jeg skal krype/gå/løpe, hvordan de som sitter ved siden av meg ser ut ifht evt evakuering (gammel dame? barn?) og jeg tar alltid på meg skoene før landing og etter takeoff.

Slik gjør jeg forøvrig også på hotell, på tog og buss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, jeg følger med. Mest for å vise respekt for den jobben de gjør. Jeg leser alltid sikkerhetsbrosjyren også. Mobilen er alltid slått av under hele flyturen.

Jeg er oppvokst med en bestefar som var nordsjødykker - for han var sikkerhet alfa-omega i jobben hans, å dette har han formant oss barnebarn om i alle år.. Så for meg er det ubegripelig å IKKE følge

I starten når jeg ikke hadd flydd så ofte fulgte jeg nøye med når de demonstrete hvordan redningsvesten ble blåst opp, hvor nødutgangene er osv. Men etterhvert når man har flydd noen ganger så vet man jo dette, og det er kjapt å orientere seg om hvor nødutgangene er, så nå følger jeg ikke med noe særlig lengre. Men leser over den sikkerhetsbrosyren som ligger i flysetelomma da.

Og jeg følger alltid sikkerhetsistruksene og jeg sitter ofte med setebelte på under hele flyturen om jeg ikke skal på do eller hente noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg følger ikke med. Men det er egentlig fordi jeg har reist mye, tatt fly mye og jeg har hørt de sikkerhetsinstruktene maange ganger. Tatt ihvertfall 1-2 flyturer i året i 21 år, og da blir man litt lei etterhvert. En gang på vei til, en på vei tilbake, og mellomlander du er det enda flere ganger..

Men jeg ser alltid på den plakaten i lommen foran meg da.

Men jeg veit hvor nødutgangene er, hvordan jeg tar på meg oksygenmaske og hvor jeg finner fløyta på redningsvesten. Og jeg slår alltid av mobilen og sitter stort sett med beltet på konstant. Men jeg er ikke veldig glad i å fly. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg følger ikke med. Men det er egentlig fordi jeg har reist mye, tatt fly mye og jeg har hørt de sikkerhetsinstruktene maange ganger. Tatt ihvertfall 1-2 flyturer i året i 21 år, og da blir man litt lei etterhvert. En gang på vei til, en på vei tilbake, og mellomlander du er det enda flere ganger..

I 2010 fløy jeg 41 ganger på 9 dager, den ene dagen hørte jeg sikkerhetsdemonstrasjonen 11 ganger..... Men jeg fulgte med hver bidige gang, og den 10ende gangen holdt jeg sikkerhetsdemoen selv (lite Widerøe-fly :lol: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg følger ikke med, jeg husker dårlig muntlige beskjeder og peking med fingre sier meg lite om hvor nødutgangen FAKTISK er, meeen jeg leser brosjyren nøye og ser meg rundt for å orientere meg (hvor er nærmeste nødutgang osv.) Jeg skrur av telefon, og legger vekk løse objekter, og følgeer de beskjeder jeg blir gitt. Følte for å spesifisere litt, jeg pleier å late som jeg følger med, altså ser opp og frem mot de som har demonstrasjon. Men syntes å huske at det ofte bare er sånne filmklipp de viser istedenfor, det er mye lettere å følge med på, da ser man jo faktisk noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Vet forøvrig også sonisene at årsaken til at lyset skrus av i kabinen under takeoff og landing når det er mørkt ute, er fordi takeoff/landing er de mest risikoutsatte situasjonene flyet er i, og at i tilfelle en nødssituasjon så skal øynene ha godt mørkesyn.

*Eller at årsaken til at man gjerne kan ha mobiltelefonen på flymodus, men IKKE høre på musikk eller spille bærbare spillmaskiner under takeoff/landing er fordi man skal være observant og klar i hodet, og kunne reagere raskt og ikke minst HØRE kabinpersonalets kommandoer i en nødssituasjon?

*Eller at årsaken til at baggasjen skal ligge godt under setet foran deg (også bikkja i kabinen..) samt at pc må legges helt bort under takeoff/landing og perioder med mye turbulens i cruise-høyde er fordi flyet brått kan havne i luftmasser med sterk nedadgående luftstrømmer som fører til midlertidig vektløshet slik at alle løse objekter går i taket?

Nei, takk :) For det har jeg alltid lurt på

Følger jeg med? Nesten alltid, ja. Noen er så utrolig kjedelige og monotone at jeg soner helt ut (uten at jeg merker det før etterpå). Men jeg liker å følge med, av respekt og fordi jeg kan garantere at jeg ikke kan alt utenatt. Har jeg hørt det utallige ganger? Ja, skader det med en til? Nei.

Slår jeg av mobil/setter på flymodus og legger bort musikk og slikt? Japp! Regler er regler :) Og jeg dør ikke av å ikke ha mobilen på i løpet av takeoff og landing jeg.

Har aldri forstått meg på de som driter i å slå av, later som de sover med musikk på ørene osv jeg. Er det noe flypersonalet kan gjøre med slike folk? De som ikke bryr seg om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2010 fløy jeg 41 ganger på 9 dager, den ene dagen hørte jeg sikkerhetsdemonstrasjonen 11 ganger.... Men jeg fulgte med hver bidige gang, og den 10ende gangen holdt jeg sikkerhetsdemoen selv (lite Widerøe-fly :lol: ).

Imponerende :P Syntes jeg har hørt det nok ganger jeg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg føler med. Flyr lite og tenker.. vel.. kjekt å ha om flyet skulle ramle ned. Jeg ser ingen problemer med å klare meg uten mobil og musikk en stund og forstår meg ikke på de som ikke kan følge så enkle instrukser. Jeg blåser egentlig i om det er overdrevet, man får faktisk beskjed om å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å ser på men hvor mye jeg faktisk lytter er en annen sak :-P Men jeg bruker å se på arket da, lese instruksjonen liksom.

Jeg skrur alltid av mobilen!! Og har igrunn beltet på nesten hele tiden.

Og når vi tar av/lander så sitter jeg igrunn som et lys og hører ikke på musikk. Spesielt etter å nesten ga svimt av under landing en gang... Dog fikk ikke personalet med seg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg følger med. Mest for å vise respekt for den jobben de gjør. Jeg leser alltid sikkerhetsbrosjyren også. Mobilen er alltid slått av under hele flyturen.

Jeg er litt som deg, følger med fordi jeg synes det er uhøflig å styre med alt annet når de har sikkerhetsdemonstrasjon. Ikke øreplugger/musikk ved takeoff/landing/mye turbulens i tilfelle det kommer beskjeder.

Jeg slår alltid av telefonen når jeg kommer ombord i flyet, og slår den ikke på igjen før vi er ute av flyet.

Gjør som personalet sier og er en ganske grei passasjer, om jeg får si det selv :queen:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser alltid på, synes det er uhøflig å lese avisen e.l. når de demonstrerer. Tankene flyr, så hvor mye jeg faktisk får med meg, vet jeg ikke. :lol:

Kanskje noen her som vet, men er det sant at "rullegardinet" skal opp under take-off/landing fordi om en krasjer, så skal det gå an å lyse inn i vinduene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten hele livet tatt fly tur/retur ca. hver tredje helg så jeg vet hva de sier og gidder derfor ikke å følge med, men av respekt for flypersonalet ser jeg opp og frem og er stille. Ren høflighet med andre ord.

Jeg hater at folk snakker til meg så er derfor veldig flink til å følge instrukser, men er jo noen ganger man sitter i sin egen verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger mer på hvordan personalet utfører presentasjonen sin, om de egentlig har latterkrampe, om de følger med på hverandre, hvordan uniformen er, hvorfor har de hansker, fine øredobber, kjekk fyr egentlig, osv osv osv, enn hva de faktisk sier. Har flydd såpass at jeg kan rutinene. Og jeg regner med at noen minner meg på dem i en situasjon.

Men jeg freaker litt ut av medpassasjerer som gjemmer telefonen når personalet går forbi, og med vilje ikke skrur av. Tenk om du fucker signalene til flyene sånn at alle dør da??!?! Tenk på det. Det aller beste med den nye lovåbrukemobil-regelen er at det beviser at det ikke er så farlig som jeg har vært redd for. Puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser alltid på, synes det er uhøflig å lese avisen e.l. når de demonstrerer. Tankene flyr, så hvor mye jeg faktisk får med meg, vet jeg ikke. :lol:

Kanskje noen her som vet, men er det sant at "rullegardinet" skal opp under take-off/landing fordi om en krasjer, så skal det gå an å lyse inn i vinduene?

De skal kunne se inn vinduene for å se hva som skjer, og få oversikt så raskt som mulig :)

Jeg pleier å følge med, om ikke som et tent lys, så ser jeg i det minste på dem mesteparten av tiden. Og jeg sjekker hvor mange rader foran og bak meg nødutgangene er. Regelen om å skru telefonen helt av bryter jeg, men flight modus aktiveres alltid. Det har jeg ikke spesielt dårlig samvittighet for, for å være helt ærlig.

Må si det er litt greiere å sitte i cockpit — "her er oksygenmasken din. Her er vesten. Hvis det blir røykutvikling bør du muligens klappe opp setet og gå bak i tilfelle vi må raskt ut". Og ene gangen "hvis vi må evakuere via vinduene, venter du til vi har gått ut, så tråkker du over her" :P

edit: kan altså ikke svare på pollen. Jeg har ikke på hodetelefoner, bruker alltid beltet, og setter håndbagasje osv trygt på plass. Men telefonen er på, i flymodus.

Endret av H P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger sånn halveis med på instruksjonene, følger med på hvor utganger og sånt er - og har ikke oppmerksomheten rettet mot noe annet. Går på høfflighet og få med seg den dagen de sier noe "utenom det vanlige". Mobil slås av, beskjeder følges når de gis til allmenheten slik at ikke personalet trenger å bruke tid på å gi meg ekstra beskjeder. Tror jeg og er en ganske enkel og grei passasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er litt greiere å sitte i cockpit — "her er oksygenmasken din.

Men den (og forsåvidt redningsvest baki kabinen) har jeg alltid vært litt skeptisk til ifht om jeg vet hvordan jeg skal bruke det om det skjer noe. Jeg vet jeg skal dra ut oksygenmaska med å ta i det røde feltet, men ... hvordan jeg fester den? Har aldri sett den i sin helhet, skulle ønske man fikk prøve :lol: Samme med redningsvesten under setet, man skulle fått prøve en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den (og forsåvidt redningsvest baki kabinen) har jeg alltid vært litt skeptisk til ifht om jeg vet hvordan jeg skal bruke det om det skjer noe. Jeg vet jeg skal dra ut oksygenmaska med å ta i det røde feltet, men ... hvordan jeg fester den? Har aldri sett den i sin helhet, skulle ønske man fikk prøve :lol: Samme med redningsvesten under setet, man skulle fått prøve en gang :P

Trekke over hodet vel :P (i hvert fall mener jeg de sa det en gang :innocent: )

Samme med nødutgang over vingen egentlig, men jeg har forstått det sånn at det ikke er gratis å fikse dem på plass igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekke over hodet vel :P (i hvert fall mener jeg de sa det en gang :innocent: )

Samme med nødutgang over vingen egentlig, men jeg har forstått det sånn at det ikke er gratis å fikse dem på plass igjen...

Men tenk om man har helt angst og ikke får til! Derfor jeg alltid går igjennom scenarier i hodet, så jeg nå har "øvd litt" :P Får spørre om jeg får prøve en gang. Nødutgangen er litt iffy på 737 classic, hele døra løsnes og må løftes bort - men 737NG er bare ei svingdør. Null problemer å få teste det om du besøker tech et eller annet sted :) Det mest teknisk vanskelige er å lukke nødutgangen til pilotene på Widerøes fly (de har ei luke i taket på cockpit) - den har vært så vanskelig å lukke at fly har måttet tas ut av drift i mange dager...aich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk om man har helt angst og ikke får til! Derfor jeg alltid går igjennom scenarier i hodet, så jeg nå har "øvd litt" :P Får spørre om jeg får prøve en gang. Nødutgangen er litt iffy på 737 classic, hele døra løsnes og må løftes bort - men 737NG er bare ei svingdør. Null problemer å få teste det om du besøker tech et eller annet sted :) Det mest teknisk vanskelige er å lukke nødutgangen til pilotene på Widerøes fly (de har ei luke i taket på cockpit) - den har vært så vanskelig å lukke at fly har måttet tas ut av drift i mange dager...aich.

Hmmmmm... type noe som finnes på Gardermoen? Det måtte jo være fornuftig bruk av lesedag der jeg likevel ikke får jobbe i posisjon :w00t:

Nå er det utrolig lenge siden sist jeg fløy med en Dash 8, men Angsttuben fra Ørland til Gardermoen i fjor husker jeg godt. "Vi ber om at dere lar passasjerene som sitter bakerst gå ut først, ellers risikerer vi at flyet tipper bakover". Sikkert fine romslige nødutganger der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm... type noe som finnes på Gardermoen? Det måtte jo være fornuftig bruk av lesedag der jeg likevel ikke får jobbe i posisjon :w00t:

Nå er det utrolig lenge siden sist jeg fløy med en Dash 8, men Angsttuben fra Ørland til Gardermoen i fjor husker jeg godt. "Vi ber om at dere lar passasjerene som sitter bakerst gå ut først, ellers risikerer vi at flyet tipper bakover". Sikkert fine romslige nødutganger der også.

LOL angsttuben :lol: Det er metrolinern til Air Norway, ikke sant? Har dritlyst å prøve den, ikke gjort det enda.

Er på GM ja, kan PM'e deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...