Gå til innhold
Hundesonen.no

Følger du med på kabinpersonalets sikkerhetsinnstrukser?


Gjest
 Share

  

86 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      34
    • Nei
      17
    • Innimellom
      35
  2. 2.

    • Ja, skrur alltid av telefonen, bruker aldri musikk på ørene når lyset med fest sikkerhetsbeltet er tent og kabinpersonalet trenger aldri minne meg på å gjøre ting
      81
    • Nei, jeg hører på musikk og må gjerne bli bedt 3 ganger om å legge fra meg telefonen
      1
    • Ikke alltid jeg gidder å sette mobiltelefonen på flymodus nei...
      4


Recommended Posts

SAS er et av de første selskapene i Europa som nå har implementert nyheten fra EUs Aviation Safety Agency's nye reglement: det er nå lov å ha mobilen i flymodus hele flyturen. Tidligere har det vært lovpålagt fra EASAs side at alle passasjerer ombord europeiske flyselskaper skulle skru av mobiltelefonene sine under taxing, takeoff og landing, flymodus har ikke vært nok.

http://www.easa.europa.eu/communications/press-releases/EASA-press-release.php?id=125

I den sammenheng pleier jeg å tenke på disse voksne mannfolka som ikke klarer å følge enkle instrukser om å legge bort mobiltelefonen sin etter at kabinpersonalet har sagt det er tid for å skru av elektroniske duppeditter. Barnehagebarn tar instrukser bedre, liksom :P

Hvor flinke er sonisene?

*Vet forøvrig også sonisene at årsaken til at lyset skrus av i kabinen under takeoff og landing når det er mørkt ute, er fordi takeoff/landing er de mest risikoutsatte situasjonene flyet er i, og at i tilfelle en nødssituasjon så skal øynene ha godt mørkesyn.

*Eller at årsaken til at man gjerne kan ha mobiltelefonen på flymodus, men IKKE høre på musikk eller spille bærbare spillmaskiner under takeoff/landing er fordi man skal være observant og klar i hodet, og kunne reagere raskt og ikke minst HØRE kabinpersonalets kommandoer i en nødssituasjon?
*Eller at årsaken til at baggasjen skal ligge godt under setet foran deg (også bikkja i kabinen..) samt at pc må legges helt bort under takeoff/landing og perioder med mye turbulens i cruise-høyde er fordi flyet brått kan havne i luftmasser med sterk nedadgående luftstrømmer som fører til midlertidig vektløshet slik at alle løse objekter går i taket?

Og hvor flinke er sonisene til å følge med på sikkerhetsdemonstrasjonen ombord? Ville du oppriktig og ærlig kjent til alle forholdene ombord ved en nødssituasjon? Personlig følger jeg bestandig med på sikkerhetsdemonstrasjonene, selv om jeg endte opp med 64 flyturer i år alene. Det er både av respekt for kabinpersonalet og av respekt til mine medpassasjerer. Ombord på flyet ser jeg alltid etter nærmeste nødutgang, og går gjennom flere nødscenarioer i hodet. Hvor jeg skal krype/gå/løpe, hvordan de som sitter ved siden av meg ser ut ifht evt evakuering (gammel dame? barn?) og jeg tar alltid på meg skoene før landing og etter takeoff.

Slik gjør jeg forøvrig også på hotell, på tog og buss også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, jeg følger med. Mest for å vise respekt for den jobben de gjør. Jeg leser alltid sikkerhetsbrosjyren også. Mobilen er alltid slått av under hele flyturen.

Jeg er oppvokst med en bestefar som var nordsjødykker - for han var sikkerhet alfa-omega i jobben hans, å dette har han formant oss barnebarn om i alle år.. Så for meg er det ubegripelig å IKKE følge

I starten når jeg ikke hadd flydd så ofte fulgte jeg nøye med når de demonstrete hvordan redningsvesten ble blåst opp, hvor nødutgangene er osv. Men etterhvert når man har flydd noen ganger så vet man jo dette, og det er kjapt å orientere seg om hvor nødutgangene er, så nå følger jeg ikke med noe særlig lengre. Men leser over den sikkerhetsbrosyren som ligger i flysetelomma da.

Og jeg følger alltid sikkerhetsistruksene og jeg sitter ofte med setebelte på under hele flyturen om jeg ikke skal på do eller hente noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg følger ikke med. Men det er egentlig fordi jeg har reist mye, tatt fly mye og jeg har hørt de sikkerhetsinstruktene maange ganger. Tatt ihvertfall 1-2 flyturer i året i 21 år, og da blir man litt lei etterhvert. En gang på vei til, en på vei tilbake, og mellomlander du er det enda flere ganger..

Men jeg ser alltid på den plakaten i lommen foran meg da.

Men jeg veit hvor nødutgangene er, hvordan jeg tar på meg oksygenmaske og hvor jeg finner fløyta på redningsvesten. Og jeg slår alltid av mobilen og sitter stort sett med beltet på konstant. Men jeg er ikke veldig glad i å fly. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg følger ikke med. Men det er egentlig fordi jeg har reist mye, tatt fly mye og jeg har hørt de sikkerhetsinstruktene maange ganger. Tatt ihvertfall 1-2 flyturer i året i 21 år, og da blir man litt lei etterhvert. En gang på vei til, en på vei tilbake, og mellomlander du er det enda flere ganger..

I 2010 fløy jeg 41 ganger på 9 dager, den ene dagen hørte jeg sikkerhetsdemonstrasjonen 11 ganger..... Men jeg fulgte med hver bidige gang, og den 10ende gangen holdt jeg sikkerhetsdemoen selv (lite Widerøe-fly :lol: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg følger ikke med, jeg husker dårlig muntlige beskjeder og peking med fingre sier meg lite om hvor nødutgangen FAKTISK er, meeen jeg leser brosjyren nøye og ser meg rundt for å orientere meg (hvor er nærmeste nødutgang osv.) Jeg skrur av telefon, og legger vekk løse objekter, og følgeer de beskjeder jeg blir gitt. Følte for å spesifisere litt, jeg pleier å late som jeg følger med, altså ser opp og frem mot de som har demonstrasjon. Men syntes å huske at det ofte bare er sånne filmklipp de viser istedenfor, det er mye lettere å følge med på, da ser man jo faktisk noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Vet forøvrig også sonisene at årsaken til at lyset skrus av i kabinen under takeoff og landing når det er mørkt ute, er fordi takeoff/landing er de mest risikoutsatte situasjonene flyet er i, og at i tilfelle en nødssituasjon så skal øynene ha godt mørkesyn.

*Eller at årsaken til at man gjerne kan ha mobiltelefonen på flymodus, men IKKE høre på musikk eller spille bærbare spillmaskiner under takeoff/landing er fordi man skal være observant og klar i hodet, og kunne reagere raskt og ikke minst HØRE kabinpersonalets kommandoer i en nødssituasjon?

*Eller at årsaken til at baggasjen skal ligge godt under setet foran deg (også bikkja i kabinen..) samt at pc må legges helt bort under takeoff/landing og perioder med mye turbulens i cruise-høyde er fordi flyet brått kan havne i luftmasser med sterk nedadgående luftstrømmer som fører til midlertidig vektløshet slik at alle løse objekter går i taket?

Nei, takk :) For det har jeg alltid lurt på

Følger jeg med? Nesten alltid, ja. Noen er så utrolig kjedelige og monotone at jeg soner helt ut (uten at jeg merker det før etterpå). Men jeg liker å følge med, av respekt og fordi jeg kan garantere at jeg ikke kan alt utenatt. Har jeg hørt det utallige ganger? Ja, skader det med en til? Nei.

Slår jeg av mobil/setter på flymodus og legger bort musikk og slikt? Japp! Regler er regler :) Og jeg dør ikke av å ikke ha mobilen på i løpet av takeoff og landing jeg.

Har aldri forstått meg på de som driter i å slå av, later som de sover med musikk på ørene osv jeg. Er det noe flypersonalet kan gjøre med slike folk? De som ikke bryr seg om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2010 fløy jeg 41 ganger på 9 dager, den ene dagen hørte jeg sikkerhetsdemonstrasjonen 11 ganger.... Men jeg fulgte med hver bidige gang, og den 10ende gangen holdt jeg sikkerhetsdemoen selv (lite Widerøe-fly :lol: ).

Imponerende :P Syntes jeg har hørt det nok ganger jeg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg føler med. Flyr lite og tenker.. vel.. kjekt å ha om flyet skulle ramle ned. Jeg ser ingen problemer med å klare meg uten mobil og musikk en stund og forstår meg ikke på de som ikke kan følge så enkle instrukser. Jeg blåser egentlig i om det er overdrevet, man får faktisk beskjed om å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å ser på men hvor mye jeg faktisk lytter er en annen sak :-P Men jeg bruker å se på arket da, lese instruksjonen liksom.

Jeg skrur alltid av mobilen!! Og har igrunn beltet på nesten hele tiden.

Og når vi tar av/lander så sitter jeg igrunn som et lys og hører ikke på musikk. Spesielt etter å nesten ga svimt av under landing en gang... Dog fikk ikke personalet med seg dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg følger med. Mest for å vise respekt for den jobben de gjør. Jeg leser alltid sikkerhetsbrosjyren også. Mobilen er alltid slått av under hele flyturen.

Jeg er litt som deg, følger med fordi jeg synes det er uhøflig å styre med alt annet når de har sikkerhetsdemonstrasjon. Ikke øreplugger/musikk ved takeoff/landing/mye turbulens i tilfelle det kommer beskjeder.

Jeg slår alltid av telefonen når jeg kommer ombord i flyet, og slår den ikke på igjen før vi er ute av flyet.

Gjør som personalet sier og er en ganske grei passasjer, om jeg får si det selv :queen:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser alltid på, synes det er uhøflig å lese avisen e.l. når de demonstrerer. Tankene flyr, så hvor mye jeg faktisk får med meg, vet jeg ikke. :lol:

Kanskje noen her som vet, men er det sant at "rullegardinet" skal opp under take-off/landing fordi om en krasjer, så skal det gå an å lyse inn i vinduene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten hele livet tatt fly tur/retur ca. hver tredje helg så jeg vet hva de sier og gidder derfor ikke å følge med, men av respekt for flypersonalet ser jeg opp og frem og er stille. Ren høflighet med andre ord.

Jeg hater at folk snakker til meg så er derfor veldig flink til å følge instrukser, men er jo noen ganger man sitter i sin egen verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger mer på hvordan personalet utfører presentasjonen sin, om de egentlig har latterkrampe, om de følger med på hverandre, hvordan uniformen er, hvorfor har de hansker, fine øredobber, kjekk fyr egentlig, osv osv osv, enn hva de faktisk sier. Har flydd såpass at jeg kan rutinene. Og jeg regner med at noen minner meg på dem i en situasjon.

Men jeg freaker litt ut av medpassasjerer som gjemmer telefonen når personalet går forbi, og med vilje ikke skrur av. Tenk om du fucker signalene til flyene sånn at alle dør da??!?! Tenk på det. Det aller beste med den nye lovåbrukemobil-regelen er at det beviser at det ikke er så farlig som jeg har vært redd for. Puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser alltid på, synes det er uhøflig å lese avisen e.l. når de demonstrerer. Tankene flyr, så hvor mye jeg faktisk får med meg, vet jeg ikke. :lol:

Kanskje noen her som vet, men er det sant at "rullegardinet" skal opp under take-off/landing fordi om en krasjer, så skal det gå an å lyse inn i vinduene?

De skal kunne se inn vinduene for å se hva som skjer, og få oversikt så raskt som mulig :)

Jeg pleier å følge med, om ikke som et tent lys, så ser jeg i det minste på dem mesteparten av tiden. Og jeg sjekker hvor mange rader foran og bak meg nødutgangene er. Regelen om å skru telefonen helt av bryter jeg, men flight modus aktiveres alltid. Det har jeg ikke spesielt dårlig samvittighet for, for å være helt ærlig.

Må si det er litt greiere å sitte i cockpit — "her er oksygenmasken din. Her er vesten. Hvis det blir røykutvikling bør du muligens klappe opp setet og gå bak i tilfelle vi må raskt ut". Og ene gangen "hvis vi må evakuere via vinduene, venter du til vi har gått ut, så tråkker du over her" :P

edit: kan altså ikke svare på pollen. Jeg har ikke på hodetelefoner, bruker alltid beltet, og setter håndbagasje osv trygt på plass. Men telefonen er på, i flymodus.

Endret av H P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger sånn halveis med på instruksjonene, følger med på hvor utganger og sånt er - og har ikke oppmerksomheten rettet mot noe annet. Går på høfflighet og få med seg den dagen de sier noe "utenom det vanlige". Mobil slås av, beskjeder følges når de gis til allmenheten slik at ikke personalet trenger å bruke tid på å gi meg ekstra beskjeder. Tror jeg og er en ganske enkel og grei passasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det er litt greiere å sitte i cockpit — "her er oksygenmasken din.

Men den (og forsåvidt redningsvest baki kabinen) har jeg alltid vært litt skeptisk til ifht om jeg vet hvordan jeg skal bruke det om det skjer noe. Jeg vet jeg skal dra ut oksygenmaska med å ta i det røde feltet, men ... hvordan jeg fester den? Har aldri sett den i sin helhet, skulle ønske man fikk prøve :lol: Samme med redningsvesten under setet, man skulle fått prøve en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den (og forsåvidt redningsvest baki kabinen) har jeg alltid vært litt skeptisk til ifht om jeg vet hvordan jeg skal bruke det om det skjer noe. Jeg vet jeg skal dra ut oksygenmaska med å ta i det røde feltet, men ... hvordan jeg fester den? Har aldri sett den i sin helhet, skulle ønske man fikk prøve :lol: Samme med redningsvesten under setet, man skulle fått prøve en gang :P

Trekke over hodet vel :P (i hvert fall mener jeg de sa det en gang :innocent: )

Samme med nødutgang over vingen egentlig, men jeg har forstått det sånn at det ikke er gratis å fikse dem på plass igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekke over hodet vel :P (i hvert fall mener jeg de sa det en gang :innocent: )

Samme med nødutgang over vingen egentlig, men jeg har forstått det sånn at det ikke er gratis å fikse dem på plass igjen...

Men tenk om man har helt angst og ikke får til! Derfor jeg alltid går igjennom scenarier i hodet, så jeg nå har "øvd litt" :P Får spørre om jeg får prøve en gang. Nødutgangen er litt iffy på 737 classic, hele døra løsnes og må løftes bort - men 737NG er bare ei svingdør. Null problemer å få teste det om du besøker tech et eller annet sted :) Det mest teknisk vanskelige er å lukke nødutgangen til pilotene på Widerøes fly (de har ei luke i taket på cockpit) - den har vært så vanskelig å lukke at fly har måttet tas ut av drift i mange dager...aich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk om man har helt angst og ikke får til! Derfor jeg alltid går igjennom scenarier i hodet, så jeg nå har "øvd litt" :P Får spørre om jeg får prøve en gang. Nødutgangen er litt iffy på 737 classic, hele døra løsnes og må løftes bort - men 737NG er bare ei svingdør. Null problemer å få teste det om du besøker tech et eller annet sted :) Det mest teknisk vanskelige er å lukke nødutgangen til pilotene på Widerøes fly (de har ei luke i taket på cockpit) - den har vært så vanskelig å lukke at fly har måttet tas ut av drift i mange dager...aich.

Hmmmmm... type noe som finnes på Gardermoen? Det måtte jo være fornuftig bruk av lesedag der jeg likevel ikke får jobbe i posisjon :w00t:

Nå er det utrolig lenge siden sist jeg fløy med en Dash 8, men Angsttuben fra Ørland til Gardermoen i fjor husker jeg godt. "Vi ber om at dere lar passasjerene som sitter bakerst gå ut først, ellers risikerer vi at flyet tipper bakover". Sikkert fine romslige nødutganger der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm... type noe som finnes på Gardermoen? Det måtte jo være fornuftig bruk av lesedag der jeg likevel ikke får jobbe i posisjon :w00t:

Nå er det utrolig lenge siden sist jeg fløy med en Dash 8, men Angsttuben fra Ørland til Gardermoen i fjor husker jeg godt. "Vi ber om at dere lar passasjerene som sitter bakerst gå ut først, ellers risikerer vi at flyet tipper bakover". Sikkert fine romslige nødutganger der også.

LOL angsttuben :lol: Det er metrolinern til Air Norway, ikke sant? Har dritlyst å prøve den, ikke gjort det enda.

Er på GM ja, kan PM'e deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...