Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen biter


Feline
 Share

Recommended Posts

Vet jo at en valp biter, har vært borti valpebiting før, så var forberedt på det... men ikke så MYE og VONDT!

Dalmatinervalpen vår er 10 uker, og vi har hatt henne i knapt en uke. Superskjønn og grei -stort sett, men litt for glad i å bite. Hun kan drive å bite forsiktig, da går det greit å overse bitingen og gi henne et bein eller en biteleke så hun blir opptatt med det. Men plutselig går bitingen over i nivå gal hund, der hun biter i alt hun kan komme over på menneskekroppen. Prøver jeg å fjerne armen, biter hun meg i magen, prøver jeg å gå fra henne biter hun seg fast i leggen... Og tennene er spisse som små nåler, det gjør skikkelig vondt. Prøver det samme med å gi henne biteleke (tauknute, bein, gummifigur, bamse, sokk osv), men hun er liksom alt for oppgira til å klare å rose seg ned med et bein alene. Løper i full fart rundt omkring og prøver å bite seg fast i oss.

Har et par ganger satt henne ut i gangen, men føler det blir litt feil også, siden det er der hun er når hun er hjemme alene, og da føler hun kanskje at å være hjemme alene blir en straff også... Går vi fra henne mens hun har en biteleike roer hun seg ikke ned, hun merker ikke at vi går ut og bare er helt rabiat med leken sin... Det roer seg altså ikke med å bare gi henne biteleke, å overse bitingen er umulig fordi det blir så vondt, og å flytte henne/forlate henne ble også feil... Har hylt når hun har bitt, men da ser hun kjapt på meg, så fortsetter hun. Går vi ut en tur rorer hun seg når vi er ute, men fortsetter når vi kommer inn igjen. Prøver å være rolige rundt henne inne, så vi ikke girer henne opp til noe, men plutselig bare er hun gal :gaah:

Noen som har noen gode råd? Evt. hvilken teknikk høres best ut å fortsette og være konsekvent med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja det er mange som er redd for at bikkja si skal erobre en selv og verden rundt. Det var dette med den beryktede rangstigen, dominans og slike ting.... Det betyr ikke at fysisk straff er greit på noe

Om man får valpen når den er 8 uker, og den ikke slutter å bite før den er 4-5 mndr, så har jo ikke nei og knips på snuten hjulpet noe, ergo straffer man forgjeves... De fleste valper slutter nemlig å

Nå tviler jeg på at det var at man sier "nei" som var problemet - Men det faktum at du gir et fysisk ubehag for en ltien valp med å knipse den i snuten når den biter hvor nei ikke funker, som du skrev

Finn noe som er utenfor rekkevidde av sofa eller andre plasser dere oppholder dere, men alikevell sammen med dere på stuen e.l. Feks et bordben, og bind fast et passe kort bånd der, når hun begynner og bite, ikke si noe bare geleid henne dit og klips på båndet og fortsett med det du holdt på med. Når hun er rolig (helt rolig/avslappet) slipper du henne løs, igjen uten og si noe, bare vær helt nøytral, og gå vekk. Gjenta med en gang hun begynner. Biting = kjedelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn noe som er utenfor rekkevidde av sofa eller andre plasser dere oppholder dere, men alikevell sammen med dere på stuen e.l. Feks et bordben, og bind fast et passe kort bånd der, når hun begynner og bite, ikke si noe bare geleid henne dit og klips på båndet og fortsett med det du holdt på med. Når hun er rolig (helt rolig/avslappet) slipper du henne løs, igjen uten og si noe, bare vær helt nøytral, og gå vekk. Gjenta med en gang hun begynner. Biting = kjedelig

Prøvde med båndet, hun klikka helt på det, prøvde bare å vri seg ut... Hun er liksom så sprellen når hun er i det bitehumøret.

Har bestemt meg for å prøve badet som time-out-sted. Det rommet trenger hun jo egentlig ikke å begynne å like, så gjør ingenting om det forbindes med time-out. Men, sikkert et dumt spørsmål: skal hun ha med seg beinet sitt inn på badet, så hun får bite fra seg? Eller skal hun inn dit bare for å kjede seg uten noe å gjøre? Hun blir fort stille når hun plasseres på badet, litt piping bare... Skal hun komme ut med det samme hun er stille, eller skal jeg vente i et visst antall minutter?

Skal time-out gjelde på ALL biting, også bittesmå valpebit, eller kun når hun er ute av kontroll?

Evt holde henne fast så hun ikke får tak i dere?

Nei, hun er for sprellen, virker som det klikker enda mer for henne når hun blir holdt fast eller bitta fast med båndet. Tenker også på at hun kommer på å bli mye større og sterkere, og jeg vil helst ikke ha det som en metode for å roe henne ned da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å holde en dalmatinervalp på ti uker som spreller. Enkelte trenger å tvangsroes. Hold valpen inntil brystet, hodet til venstre, halen til høyre og bena nedover. Hold venstre arm rundt bryst og hals, høyre hånd rundt buken. Hold såpass hardt at hunden ikke klarer å gjøre noenting. Når den slapper av så slakker du på grepet. Starter den å sprelle igjen så holder du hardere. Det skal være ubehagelig å bli holdt hardt og behagelig å bli holdt løs om du skjønner.

Det tar ikke lang tid før en valp forstår at om jeg roer meg nå så slipper mor taket. Personlig syns jeg et slikt grep er nyttig å lære fordi de raskt lærer seg å være rolig ved kloklipp eller annen behandling.

Ofte vil valpen sovne og når den er blitt tvangsroet. Ikke alltid de ser selv når de er overtrøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å holde en dalmatinervalp på ti uker som spreller. Enkelte trenger å tvangsroes. Hold valpen inntil brystet, hodet til venstre, halen til høyre og bena nedover. Hold venstre arm rundt bryst og hals, høyre hånd rundt buken. Hold såpass hardt at hunden ikke klarer å gjøre noenting. Når den slapper av så slakker du på grepet. Starter den å sprelle igjen så holder du hardere. Det skal være ubehagelig å bli holdt hardt og behagelig å bli holdt løs om du skjønner.

Det tar ikke lang tid før en valp forstår at om jeg roer meg nå så slipper mor taket. Personlig syns jeg et slikt grep er nyttig å lære fordi de raskt lærer seg å være rolig ved kloklipp eller annen behandling.

Ofte vil valpen sovne og når den er blitt tvangsroet. Ikke alltid de ser selv når de er overtrøtte.

Ja jeg klarer såklart å holde henne, men det fører ikke til at hun roer seg ned, heller tvert imot... Men nå er jeg i gang med time-out-forsøket... foreløbig har hun vært inn og ut av badet 10 ganger den siste timen, har holdt henne der i ca 1-2 min, hun har roet seg med én gang hun har kommet inn. Jeg åpner døra, vi går rolig til stua, ogsåå hopper hun på leggen min igjen, henger seg fast og prøver å "riste" leggen min... Tar henne med én gang hun setter i tenna nå, og er konsekvent... Det har ihvertfall ikke utviklet seg videre til at hun har klikket helt, så det er jo positivt :hmm:

Edit: Og etter at jeg tok slapp henne ut fra badet nå den siste gangen gikk hun inn på stua og la seg på teppet!!! :shocked: Er hun på vei til å ta hintet? :D Det tok nesten en time, men det er i det minste bedre enn to timer med galskap :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med båndet, hun klikka helt på det, prøvde bare å vri seg ut... Hun er liksom så sprellen når hun er i det bitehumøret.

Har bestemt meg for å prøve badet som time-out-sted. Det rommet trenger hun jo egentlig ikke å begynne å like, så gjør ingenting om det forbindes med time-out. Men, sikkert et dumt spørsmål: skal hun ha med seg beinet sitt inn på badet, så hun får bite fra seg? Eller skal hun inn dit bare for å kjede seg uten noe å gjøre? Hun blir fort stille når hun plasseres på badet, litt piping bare... Skal hun komme ut med det samme hun er stille, eller skal jeg vente i et visst antall minutter?

Skal time-out gjelde på ALL biting, også bittesmå valpebit, eller kun når hun er ute av kontroll?

Nei, hun er for sprellen, virker som det klikker enda mer for henne når hun blir holdt fast eller bitta fast med båndet. Tenker også på at hun kommer på å bli mye større og sterkere, og jeg vil helst ikke ha det som en metode for å roe henne ned da.

Selvfølgelig spreller hun, men hun vil slutte når hun finner ut at det ikke nytter. Men badet kan du godt bruke også, dog blir det litt vanskeligere for deg og vite når du skal slippe henne ut da, og det vil bli litt verre for henne iom at hun blir utestengt og ikke ser dere. Du bør ikke slippe henne ut før hun er rolig og avslappet dvs at det hjelper ikke at hun ligger eller er stille så lenge hun er spent, hun skal slappe av, da får hun gå.

Du må selv sette grensen for hva som er greit og ikke, men du må sette grensen likt hver gang og være konsekvent på at hver gang hun når den grensen så blir det timeout. Gjør du ikke det blir det veldig vanskelig og forstå og da vil du nok måtte holde på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med båndet, hun klikka helt på det, prøvde bare å vri seg ut... Hun er liksom så sprellen når hun er i det bitehumøret.

Har bestemt meg for å prøve badet som time-out-sted. Det rommet trenger hun jo egentlig ikke å begynne å like, så gjør ingenting om det forbindes med time-out. Men, sikkert et dumt spørsmål: skal hun ha med seg beinet sitt inn på badet, så hun får bite fra seg? Eller skal hun inn dit bare for å kjede seg uten noe å gjøre? Hun blir fort stille når hun plasseres på badet, litt piping bare... Skal hun komme ut med det samme hun er stille, eller skal jeg vente i et visst antall minutter?

Skal time-out gjelde på ALL biting, også bittesmå valpebit, eller kun når hun er ute av kontroll?

Nei, hun er for sprellen, virker som det klikker enda mer for henne når hun blir holdt fast eller bitta fast med båndet. Tenker også på at hun kommer på å bli mye større og sterkere, og jeg vil helst ikke ha det som en metode for å roe henne ned da.

Greia er jo at hun må roe seg helt før du slipper henne igjen. Uansett hva hun gjør. Det har i hvert fall funket på alle mine hunder, til og med på rottweileren som nå veier ca 40 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt en del mentaltrening på hun .. (pølsebiter i plastflaske med hull, godbiter under kopper osv..),
også ville jeg satt klare grenser og lært henne hva hun kan bite på - gi henne bein / tyggeleke hver gang hun biter i noe dere ikke vil hun skal bite i, og så senere lær henne ordet nei.

Mine 2 valper på 5 måneder prøver seg på klær og kattebæsj innimellom, men de lyder nei veldig bra, så har inget problem med det lengre =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende vi bare hadde litt "startproblem", ihvertfall har disse biteraptusene bedret seg veldig! Eller så er vi blitt flinkere til å se når hun er på vei til å bygge seg opp til raptus, og klarer å roe det ned før det går for langt. Både igår og idag har det bare vært én timeout, og da har hun vært helt rolig etterpå :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende vi bare hadde litt "startproblem", ihvertfall har disse biteraptusene bedret seg veldig! Eller så er vi blitt flinkere til å se når hun er på vei til å bygge seg opp til raptus, og klarer å roe det ned før det går for langt. Både igår og idag har det bare vært én timeout, og da har hun vært helt rolig etterpå :)

Så bra! Jeg trodde jeg skulle bli gal da minsin holdt på som verst da han var mindre. På et tidspunkt satt jeg faktisk gråtende med oppdretter på telefon og ikke ante min arme råd. Plutselig gikk det over og det blir jaggu hunder av disse små haiene våre også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så bra! Jeg trodde jeg skulle bli gal da minsin holdt på som verst da han var mindre. På et tidspunkt satt jeg faktisk gråtende med oppdretter på telefon og ikke ante min arme råd. Plutselig gikk det over og det blir jaggu hunder av disse små haiene våre også :)

Hahaha... Aw, søte Ingvild! Jeg løy ikke da, de bipolare tendensene til småhaiene går utrolig nok over :lol:

Godt det går bedre nå TS!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det har ikke akkurat gått over, men jeg holder det i sjakk med å avbryte raptusene med en timeout... De første dagene brukte vi jo ikke timeout og da kunne hun ha to-tre timers raptus uten like. Uten timeout hadde jeg blitt gal allerede :P Nå er hun ihvertfall rolig når hun kommer ut igjen fra timeout, og hun får det sjeldnere...

Merker hun er verre de dagene jeg ikke har vært hjemme på dagtid, da har hun spart opp ekstra energi med å sove på dagen. Prøver å bruke mest mulig energi med å gi henne oppgaver, gå ut osv, men hun blir litt piraja innimellom likevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi har brukt mye griseører og rå oksehalebiter til Mira, det bruker hun en god stund på og tygge opp, og da er de jo iallfall rolige ;-) har lest at det og ha noe og tygge på beroliger hunden, og det virker sånn. Oksehalebitene gir vi frosne. Det er godis det! Men er jo ikke sikkert din valp tåler det eller liker det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange gode triks man kan prøve for å få slutt på bitingen.

Vi hadde et stort problem med det vi også, men nå er bitingen kun når jeg og valpen lekesloss. Når leken er over, er det ikke lov å bite lenger, og det har den forstått.

Vi prøvde følgende:

1. Presse tannkjøttet litt inn slik at når den biter, biter den seg selv. Det er jo ikke så gøy hvis valpen får vondt selv.

2. Skrike "au" høyt når den biter, slik som Ane foreslår.

3. Du kan forsøke å sette den i "skammekroken" ved å binde den fast med et kort bånd. Prøv å finn en plass som ikke er nær dere, men fortsatt slik at valpen kan se dere. (Vi kunne ikke bruke denne metoden da den lille schäferen vår ble veldig sterk etter hvert. Så møblene begynte å flytte på seg)

4. Prøv å få oppmerksomheten bort fra bitingen. Gjerne ved å gi en leke. Dersom oppmerksomheten ikke går over på leken, kan du prøve å SNAKKE VELDIG ENGASJERT OG MED HØY OG LYS TONE SLIK AT DEN TROR AT LEKEN ER VEEEERDENS KULESTE LEKE. Det fungerer alltid for oss :-)

Egentlig vet jeg ikke hva som gjorde at han sluttet å bite, men vi prøvde kombinasjonene ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dropp konseptet straff - altså, behold roen.

NÅR du ser hun er i ferd med å gå over i "gal hund" modus, så løfter du henne opp og bærer henne ut i gangen og lar henne være der til hun har roet seg.

Du skal IKKE si nei, IKKE kjefte, IKKE si noe som helst, bare lungt og rolig fjerne henne fra situasjonen.

Etter noen minutter (par tre minutter bruker å holde), kan du slippe henne inn til dere igjen, gi rolig klapp og være som vanlig.

Gjør du dette konsekvent så vil hun snart forstå at hun tråkker over en grense når hun begynner å bite på dere. Du slipper kampen og du slipper at gangen blir negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke si NEi når hun biter? Det gjorde vi med Mira, og knipset henne litt på snuta også hvis ikke det hjalp. Dette sa også instruktør på valpekurset at vi måtte gjøre. Vi har små barn, så bitinga måtte hun bare slutte med. Og når hun var ca 4-5 måneder var det omtrent helt slutt på bitinga. Må også sies at vi passet på at hun stadig hadde bein ol og tygge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvorfor ikke si NEi når hun biter? Det gjorde vi med Mira, og knipset henne litt på snuta også hvis ikke det hjalp. Dette sa også instruktør på valpekurset at vi måtte gjøre. Vi har små barn, så bitinga måtte hun bare slutte med. Og når hun var ca 4-5 måneder var det omtrent helt slutt på bitinga. Må også sies at vi passet på at hun stadig hadde bein ol og tygge på.

Fordi valper biter, det er helt naturlig og i min verden er det direkte dumt å begynne med straff fra valpen er bitteliten når ting kan løses uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, får man til det uten og bruke ordet nei så.... Klart det er naturlig for en valp og bite, men man kan si nei når den biter i mennesker og istedet gi den en leke eller et bein, så skjønner den fort hva som er tegninga. Mener jeg da, mange oppskrifter på valpeoppdragelse vet jeg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, får man til det uten og bruke ordet nei så... Klart det er naturlig for en valp og bite, men man kan si nei når den biter i mennesker og istedet gi den en leke eller et bein, så skjønner den fort hva som er tegninga. Mener jeg da, mange oppskrifter på valpeoppdragelse vet jeg ;-)

Nå tviler jeg på at det var at man sier "nei" som var problemet - Men det faktum at du gir et fysisk ubehag for en ltien valp med å knipse den i snuten når den biter hvor nei ikke funker, som du skrev selv. Egentlig er det dere som skulle fått en over trynet, men det finnes mange andre løsninger som kanskje funker enda bedre og som ikke innebærer fysisk staff eller ubehag.

Nøyaktig det samme gjelder valper og hunder, og hvor man ikke trenger å røre en finger på dem.

Og ja, det er mange oppskrifter på valpeoppdragelse, men å bevisst gjøre hunden sin vondt gjør meg rimelig drittforbanna. Uansett hvor "lite" eller "svakt" det måtte være, er det fortsatt et ubehag som påføres og som ligger til grunn for at man gjør det i utgangspunktet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det er lov og ha forskjellig syn på oppdragelse av hunder her, uten at det blir store diskusjoner ut av det. Jeg er også for at man ikke må bruke fysisk straff i utgangspunktet, men når valpen blir helt krakilsk og ingenting hjelper ser jeg ikke problemet, når man er flink til og rose masse ellers. Hva hvis man har en valp som vil være sjef og prøver seg hele tida, skal man bare stryke den pent under haka og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi...blei litt feiltrykk her. .. hadde ikke tenkt og poste så fort.... Men jeg skal ikke diskutere det mer, bare vil gjenta at jeg håper det er lov med forskjellige innspill her uten at folk blir rasende av den grunn. Valpen vår får har ikke fått straff siden, og er en glad og lykkelig hund :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
    • Hei og hopp, alle sammen! Nå trenger jeg hjelp av det såkalte "sonen-orakelet".  Noen som har erfaring med hund med artrose her? Hvordan utartet det seg hos din hund(er)? Hvilke tilskudd anbefales? Hva bør ett godt fortilskudd inneholde? Tenker da spesifikt tilskudd til ledd. Han får laksolje i maten hver dag, og får nå Fish4dogs laks  Jeg mistenker at Alvin har begynnende artrose i høyre framlabb. Mer spesifikt i de to mellomste tærne på høyre frambein. Jeg har sett at han har vært små-halt, av og på over en 7 - 10 dagers periode nå. Spesielt når vi går på vei med grus. Etter en helt ordinær, rolig morgentur i morges gikk han på tre bein, etter at han hadde slappet av på sofaen ett par timer. Jeg har klemt og strukket, massert og sjekka beinet/skuldra på nevnte bein, og det er først når jeg legger press på de midterste tærne, spesielt underfra og innimellom de to midterste tærne, han hyler i smerte..  Han fikk en tissetur i stad, og da gikk han så og si normalt. Når jeg prøvde å spre tærne på labben hylte han, og begynte med haltinga igjen.. Han brukte alle fire beina men halta tydelig.  For cirka tre uker siden begynte jeg å gå mye turer i skogen, noe som muligens ble en brå overgang fra årets vinter"dvale"? (han har vært i aktivitet gjennom hele vinteren, bare ikke turer i ulendt terreng). Kan disse turene utløst en eller annen infeksjon eller "starta" artrosen? Søndag for to uker sida gikk vi 15km tur i ganske heftig terreng og jeg så null tegn til at han hadde vondt.. På søndag gikk vi over 1km spor i ulendt terreng, merka ingenting. Han vil være med ut på tur. Spiser som normalt. Slikker seg ikke (annet enn rengjøring). Tygger ikke på beina. Roer seg fort på natta. Er ikke hoven i leddene.. Hva tenker dere dette kan være?  Alvin er en amerikansk bulldog, han blir ni år til høsten. Fri for AD/HD. Forholdsvis nylig operert i munn, trukket ut seks tenner. Sist operert 11.04.24. Ellers frisk og rask. Skal selvfølgelig kontakte dyrlege 
    • jeɡ tror beɡɡe deler kan bli et problem. Det er mye avel på nevnt rase, så kommer sikkert et alternativ, men tidsmessig hadde dette vært optimalt
    • Det er jo ikke en veldig vanlig rase, og meg bekjent ingen på forumet som har hatt det noen gang. Jeg møtte én i mitt gamle nabolag. Jeg ville prøvd raseklubb (enten om det finnes i Norge, eller fra hjemlandet) eller rasegrupper på facebook.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...