Gå til innhold
Hundesonen.no

How a century of breeding has turned once healthy dogs into deformed animals


MiO
 Share

Recommended Posts

Det er flott at du vet bedre enn jeg hva jeg har lest på sonen! Jada jeg er tidvis og leser andre fora når det gjelder min egen hund, om raseforbud og slikt. Det hender faktisk at folk jeg kjenner tipser meg om diskusjoner som de mener jeg kan ha interesse av å lese. Diskusjoner om basset er definitivt ikke blant dem.

Jeg skal ikke være bastant, og jeg har ikke tenkt å lete den diskusjonen fram. Men nå mener jeg å huske at du har svart i den tråden, og da er jeg såpass drøy, at jeg regner med du har lest diskusjonen også. (Og nei, den handlet ikke om basset btw)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg forsto at det var i henhold til rasestandard. Men det er jo der problemet ligger. Hvorfor er det greit å avle på ekstremiteter og usunnhet bare fordi det står skrevet ned i en standard at det er s

At folk ikke deler ditt synspunkt er ikke det samme som at man ikke "evner å gripe det". Tror de fleste har skjønt hva du mener, men allikevel ikke er enig i det du skriver

Rasestandarden ble da ikke overrakt moses på sinaifjellet. Den kan endres og har blitt endret før for å ende opp der den er i dag.

Posted Images

Nei, jeg tror heller ikke at h*n kommer med løgn, når vedkommende forteller at to til tre, av elleve valper, vil trenge operasjon.

Problemet, syns jeg, med den endeløse gnagingen over dette er at man mister mange gode oppdrettere på det.

Man blir ikke møtt med noen form for forståelse at det tar generasjoner med å bruke det moderate-motsettning mot det som gjerne fortsatt er ekstremt for at man ikke skal miste avlsbasen og få problemer på den måten istedet. Og det vil bli født ekstreme og moderate i mange generasjoner for det ligger jo "der" før det jevnt over blir en gjennomsnittlig endring på rasen.

Og når de oppdretterene som virkelig prøver stadig blir fortalt hvor dårlig jobb de gjør for folk på gjerde har løsningen på null komma svisj, så gir de seg.

Også sitter man igjen med de oppdretterene som ikke bryr seg i utgangspunktet...

Derfor?

Hvorfor skal man ikke klappe seg på skulderen når det faktisk er endringer til det bedre? Ting blir ikke magisk borte.

Du snakker om at folk skal være ærlige, men har hengt deg opp i ett ærlig svar som ikke "passer" deg rett og slett har jeg inntrykk av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge er det siden Pedigree Exposed ble laget? 3 år? 4 år? Og folk hyler alt om hvorfor det ikke har skjedd noe. Vel, hva eksakt skal ha skjedd på 2-3 generasjoner (om man parer de sinnsykt tidlig, så rekker man det)? Hva er alternativet? Å avlive disse rasene dere mener er dysfunksjonelle?

Utkryssing.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror heller ikke at h*n kommer med løgn, når vedkommende forteller at mulig to av elleve valper, vil trenge operasjon.

Det er mange raser som sliter med hengeøyne, uten at man er like kritisk til de. Den ene rasen du har selv f.eks, har vel også hud nok rundt øyne og lepper til en ekstra hund, og det er vel ikke helt ukjent at man opererer øynene hos de heller. Hvordan løser de det problemet hos dere?

Utkryssing.

Og du tror at da ville det aldri bli født kortnesa hunder med trange nesebor, fordi at de har en kortnesa og en langnesa forelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor?

Hvorfor skal man ikke klappe seg på skulderen når det faktisk er endringer til det bedre? Ting blir ikke magisk borte.

Du snakker om at folk skal være ærlige, men har hengt deg opp i ett ærlig svar som ikke "passer" deg rett og slett har jeg inntrykk av. :)

Feil inntrykk. Ok. Jadda, jeg er ikke så tett i nøtten at jeg ikke forstår det. Men nå var også mitt svar litt med tanke på tidligere innlegg i denne tråden, hvor man forsvarer kjip konstruksjon med at "det står i rasestandarden". Da virker det ikke helt som om man er på vei mot å ønske å gjøre noe som helst. Da har man tvert i mot funnet seg en snedig hvilepute. Men jeg kan ta feil. Og det får jeg inderlig håpe også. Og siden det var så mye snakk om "erfaring med rasen", så tenkte jeg som så at min erfaring også var relevant? Uansett, det jeg har erfart, er at bassetene fra min barndom og oppvekst, var langt strammenere i skinnet enn dagens hunder. Men som sagt, min erfaring er ikke nødvendigvis representativ, jeg bare synes ikke at ting peker mot en positiv utvikling. Så vanskelig er jeg faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du tror at da ville det aldri bli født kortnesa hunder med trange nesebor, fordi at de har en kortnesa og en langnesa forelder?

Ja, er det ikke sånn det fungerer da? Bare å krysse inn en border collie eller noe i berneren og vips, null HD, null kreft, og levealder+++

Det er ingen god diskusjonsteknikk å tillegge meg andre meninger enn jeg har ytret. For å hive meg på nok en motebølge, vil jeg faktisk kalle det en hersketeknikk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da blir det en million dobbelposter her, for jeg får ikke til qoutene annerledes. Så tilgi meg.

Det er mange raser som sliter med hengeøyne, uten at man er like kritisk til de. Den ene rasen du har selv f.eks, har vel også hud nok rundt øyne og lepper til en ekstra hund, og det er vel ikke helt ukjent at man opererer øynene hos de heller. Hvordan løser de det problemet hos dere?

Ja, er det ikke litt morsomt at det går an å ta meg på det der ;) Men som jeg SKREV litt over her; ja, entropion er et problem. Jeg regner med at jeg må ha et veldig godt svar til deg, på hvordan man løser hudproblemer hos sankt bernhardshund, for å kunne få lov til å sette spørsmålstegn med basseten. Eller? I hvert fall. Jeg vet ikke hvordan sanktoppdrettere løser dette problemet. Jeg er ikke oppdretter. Jeg har kjøpt hund etter hunder uten slike problemer. Så, så veldig mye mer enn det kan jeg ikke gjøre eller fortelle egentlig.

Edit: nå er jeg i grunnen ikke spesielt opptatt av basseten som rase, men det betyr ikke at jeg ikke har gjort meg noen tanker rundt rasen, særlig siden jeg har hatt litt med den å gjøre. Likevel så skal man være godt rustet for å tørre å rette kritikk, mot dem som måtte bagatellisere, det jeg ser på som alvorlige mengder løst skinn, for eksempel. Uansett hvor jeg vender meg så har jeg ingen integritet liksom. Uttaler jeg meg negativt om schæferen så får jeg en pekefinger rett i øyet om hvor negativ og destruktiv jeg er. Uttaler jeg meg om en annen rase, så er det; "hø! Sier du som har en bananrygg og et sikletryne!" Hadde det vært rettferdig om jeg skulle begynne å kritisere puddelavl, hvis du sa noe "teit" om labradoravl, 2ne? Eller "kneble" dem som ikke har erfaring med den rasen som diskuteres? Jeg synes ikke det er så greit, jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor jeg vender meg så har jeg ingen integritet liksom. Uttaler jeg meg negativt om schæferen så får jeg en pekefinger rett i øyet om hvor negativ og destruktiv jeg er. Uttaler jeg meg om en annen rase, så er det; "hø! Sier du som har en bananrygg og et sikletryne!" Hadde det vært rettferdig om jeg skulle begynne å kritisere puddelavl, hvis du sa noe "teit" om labradoravl, 2ne? Eller "kneble" dem som ikke har erfaring med den rasen som diskuteres? Jeg synes ikke det er så greit, jeg.

Jeg tror det handler like mye om hvordan man formulerer seg som innholdet i det som blir skrevet. For min egen del er det en håndfull her på sonen som jeg liker å diskutere med. Ikke nødvendigvis for at jeg alltid er enig, men fordi de gir meg saklige tilbakemeldinger som gjør at jeg må sjekke fakta, gå "inn i meg selv" og evt korrigere oppfatninger som jeg har hatt tidligere.

Så har man de som jeg oppfatter som Kongen På Haugen. "Jeg har alltid rett fordi jeg har bestemt at jeg har rett. Punktum finale". Bastante meninger hele veien uten noen form for nyanser. Mener man annerledes ser det ut som om det oppfattes som et personlig angrep og man får virkelig personlige svar tilbake. Hinsides alt som har å gjøre med tråden. Integritet forklares gjerne som "det enkelte menneskets rett til ikke å bli krenket og retten til å bli vist respekt fra andre". Synes du virkelig at integritet bare er noe man skal vente fra andre uten å vise andre den samme retten? Det blir vel det samme som med respekt, det?

Jeg skrev tidligere om den siste rasen jeg hadde. Som ingen av de jeg har diskutert med her til lands har spesiell kunskap om eller erfaring med. Men Gud hjelpe så mye mange av dem "visste", det var ikke måte på alt de "visste"om rasen. Om jeg prøvde på å bringe egen erfaring til torgs så visste "de andre" alt "så meget bedre". Så jo, jeg mener at det er veldig greit å diskutere med folk som kan, folk som ikke som bare synser og tviholder på at de har rett. Det har ingen ting med å kneble noen som helst men å føre en diskusjon som alle parter kan dra nyttte av. Derfor er det så befriende godt å "taste" med noen som gir saklige svar tilbake, mens det med andre er relativt bortkastet å diskutere med. De gir meg "fagmessig" null lærdom tilbake og det er vel derfor man diskuterer her på sonen. Blir litt klokere på det man vet mindre om?

For å ta et konkret eksempel: Tidligere kjente jeg Amstaff bare gjennom medias bilder og skriverier om "kamphunder" og mente som sikkert mange andre at dette var hunder med eiere man skulle unngå om man kunne. Farlige hunder og halvkriminelle eiere hele bunten. Så ble jeg kjent med en som hadde Amstaff og senere med flere hunder og flere eiere og bildet jeg hadde fra meda ble snudd på hodet. Mari, Alexander og Ann Cecilie med flere viste meg en rase som jeg visste ingenting om annet enn skremselsbildet fra hundebitt.no og media. Det finns sikkert noen "utrivelige" individer også blant Amstaff og sikkert også mindre trivelige Amstaff-eiere, men bildet er vesentlig mer nyansert enn det som blir produsert av hundebitt.no og media.

Det samme tror jeg det er med hundene som diskuteres i denne tråden. Jeg tror at bildet er adskillig mer nyansert enn det som framkommer blant tilhengerne av "elsker å hate dysfunksjonelle raser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått inn mange forskjellige rapporter fra denne tråden, som går på mange forskjellige brukere.

Vi har til nå ikke gjort noe med disse, men hvis dere ikke kan snu om tonen i denne tråden, og styre den vekk fra sleivspark og dårlig tildekte personangrep, så stenger jeg tråden for dere.

Moderator SoppenCamilla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke er lov å diskutere basset hounden? Det som har vært påpekt her i tråden om hengende øyne,for korte bein/for liten avstand mellom buk og bakken og for mye hud er ting som står på Skk`s liste "särskilda rasspecifica domaranvisningar" og det betyr jo at det er problemer hos rasen,også i skandinavia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme tror jeg det er med hundene som diskuteres i denne tråden. Jeg tror at bildet er adskillig mer nyansert enn det som framkommer blant tilhengerne av "elsker å hate dysfunksjonelle raser".

Igjen, jeg forstår ikke hvordan åpenbare lidelser kan sees på som "nyansert". Er det sånn vi skal ha det her inne? Hvis noen har vondt, så må vi huske å se nyansert på det. Du må ikke komme her og klage på at du har influensa, for noen klarer faktisk ditten og datten med influensa. Og makan til negativ holdning mot influensa er bare en sånn tilhengergruppe som elsker å hate sykdom som har. Ja, og de som elsker å hate hodepine, de innmari populistiske folka. At de ikke klarer å se nyansert på hodepina. Sånn er det ikke. Vi vet det er kjipt, vi har medfølelse for hverandre og ønsker å utslette både influensa og hodepine. Slik bør det og være ang. 100% unødvendige egenskaper hos hund, som skaper ubehag for hundene. Det er ikke noe rom for å være positiv mot unødvendig lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en rase har store helseproblemer, så betyr ikke det at det ikke finnes individer som har det bra. Det finnes mops og bulldoger som puster greit, det finnes utstillingschäfere som lever et langt og friskt liv uten HD eller allergi. Jeg tror ingen er uenige i dette.

Problemet er at selv om man har en mops med flat nese som puster bra, eller en utstillingsschäfer som er frisk og rask hele livet, så er ikke det likevel en grunn god nok til å fortsette å avle på disse rasene slik det gjøres i dag. (Rasene er eksempler, det gjelder selvsagt mange flere raser enn bare disse to).

Det jeg frykter, er at oppdrettere som har denne type raser som ER friske vil bruke det som rasjonalisering for å fortsette avlen slik den er. "Det kan jo ikke være så ille, min hund er jo frisk". Jeg påstår ikke at oppdrettere gjør dette, jeg frykter at noen kan gjøre det.

Så jeg kan være enig i at man kan nyansere debatten i den forstand at det finnes faktisk friske individer innenfor raser med store helseproblemer. Selvsagt gjør det det. Men det endrer liksom ikke saken eller situasjonen for meg uansett. Flat nese er en årsak til store pusteproblemer på generelt grunnlag - at det da finnes individer som puster problemfritt gjør ikke flate neser noe bedre likevel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en rase har store helseproblemer, så betyr ikke det at det ikke finnes individer som har det bra. Det finnes mops og bulldoger som puster greit, det finnes utstillingschäfere som lever et langt og friskt liv uten HD eller allergi. Jeg tror ingen er uenige i dette.

Problemet er at selv om man har en mops med flat nese som puster bra, eller en utstillingsschäfer som er frisk og rask hele livet, så er ikke det likevel en grunn god nok til å fortsette å avle på disse rasene slik det gjøres i dag. (Rasene er eksempler, det gjelder selvsagt mange flere raser enn bare disse to).

Det jeg frykter, er at oppdrettere som har denne type raser som ER friske vil bruke det som rasjonalisering for å fortsette avlen slik den er. "Det kan jo ikke være så ille, min hund er jo frisk". Jeg påstår ikke at oppdrettere gjør dette, jeg frykter at noen kan gjøre det.

Så jeg kan være enig i at man kan nyansere debatten i den forstand at det finnes faktisk friske individer innenfor raser med store helseproblemer. Selvsagt gjør det det. Men det endrer liksom ikke saken eller situasjonen for meg uansett. Flat nese er en årsak til store pusteproblemer på generelt grunnlag - at det da finnes individer som puster problemfritt gjør ikke flate neser noe bedre likevel.

Det er jo nettopp disse som bør fortsette å avle. Disse som har friske individer. Høyst sannsynlig er disse hundene den beste halvparten av rasen og bør videre i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp disse som bør fortsette å avle. Disse som har friske individer. Høyst sannsynlig er disse hundene den beste halvparten av rasen og bør videre i avl.

Tror du misforsto meg. Poenget mitt var at det faktum at selv om individer med bananrygg eller flat snute er friske hele livet, så er det ikke grunn god nok til å fortsette å avle på bananrygg og flat nese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det ikke sånn det fungerer da? Bare å krysse inn en border collie eller noe i berneren og vips, null HD, null kreft, og levealder+++

Det er ingen god diskusjonsteknikk å tillegge meg andre meninger enn jeg har ytret. For å hive meg på nok en motebølge, vil jeg faktisk kalle det en hersketeknikk.

Ok, da blir det en million dobbelposter her, for jeg får ikke til qoutene annerledes. Så tilgi meg.

Ja, er det ikke litt morsomt at det går an å ta meg på det der ;) Men som jeg SKREV litt over her; ja, entropion er et problem. Jeg regner med at jeg må ha et veldig godt svar til deg, på hvordan man løser hudproblemer hos sankt bernhardshund, for å kunne få lov til å sette spørsmålstegn med basseten. Eller? I hvert fall. Jeg vet ikke hvordan sanktoppdrettere løser dette problemet. Jeg er ikke oppdretter. Jeg har kjøpt hund etter hunder uten slike problemer. Så, så veldig mye mer enn det kan jeg ikke gjøre eller fortelle egentlig.

Edit: nå er jeg i grunnen ikke spesielt opptatt av basseten som rase, men det betyr ikke at jeg ikke har gjort meg noen tanker rundt rasen, særlig siden jeg har hatt litt med den å gjøre. Likevel så skal man være godt rustet for å tørre å rette kritikk, mot dem som måtte bagatellisere, det jeg ser på som alvorlige mengder løst skinn, for eksempel. Uansett hvor jeg vender meg så har jeg ingen integritet liksom. Uttaler jeg meg negativt om schæferen så får jeg en pekefinger rett i øyet om hvor negativ og destruktiv jeg er. Uttaler jeg meg om en annen rase, så er det; "hø! Sier du som har en bananrygg og et sikletryne!" Hadde det vært rettferdig om jeg skulle begynne å kritisere puddelavl, hvis du sa noe "teit" om labradoravl, 2ne? Eller "kneble" dem som ikke har erfaring med den rasen som diskuteres? Jeg synes ikke det er så greit, jeg.

Interessant, jeg fikk frem et poeng jeg ikke prøvde å få frem engang. Det var ikke noe forsøk på hersketeknikk, Bernertrynet, det var et oppriktig spørsmål - det er 3-4 år siden Pedigree Exposed kom ut, og jeg lurer oppriktig på hva folk tror man rekker å gjøre på noe som kan være 2-3 generasjoner (om man bedriver rovavl og avler fra hundene er svært unge). At jeg nevner st.bernarden var ikke et forsøk på å "ta" deg, Emilie, det var et spørsmål om hvordan man gjør det på din rase, som har noe av det samme problemet med mye løs hud rundt øynene. Men begge gikk i forsvar fremfor å svare konstruktivt - hvilket får frem det både JeanetteH og jeg prøvde å poengtere, det blir ingen konstruktiv debatt om man er så kritisk til hva folk skriver at de ikke gidder å debattere. Det har ikke noe med hersketeknikk å gjøre (som også begynner å bli en greie som gjør at jeg personlig er lite lysten på å diskutere noe. Argumenter i mot, fremfor å tillegge folk motiver), det har noe med at folk går i forsvar å gjøre.

Tror du misforsto meg. Poenget mitt var at det faktum at selv om individer med bananrygg eller flat snute er friske hele livet, så er det ikke grunn god nok til å fortsette å avle på bananrygg og flat nese.

Men hvordan skal man avle seg ut av et problem uten å avle seg inn i et nytt et om man skal slutte å avle på alt som har bananrygg hos schäferen og alle flatnesa hunder på flatnese-raser? Hva eksakt er alternativet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforsto meg. Poenget mitt var at det faktum at selv om individer med bananrygg eller flat snute er friske hele livet, så er det ikke grunn god nok til å fortsette å avle på bananrygg og flat nese.

Da må man avle på de med de beste av de dårlige ryggene. De som puster bra osv. Er heller ikke kun lengden på snuten som er problemet med kortsnuter. Størrelsen på neseborene, ganen og flere andre ting spiller inn.

Om man avler på de beste vil problemene bli mindre. Det er ren statistikk det. Hvis man da ikke har bestemt seg seg for at ingen er god nok da. Da er det jo ikke annet valg enn å slutte all avl på disse.

Jeg syns ikke det er noen løsning. Det meste kan rettes opp i avl med fornuftig og langsiktig tenking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal man avle seg ut av et problem uten å avle seg inn i et nytt et om man skal slutte å avle på alt som har bananrygg hos schäferen og alle flatnesa hunder på flatnese-raser? Hva eksakt er alternativet?

Avle på de som har bedre rygg og litt lengre snute. Samt også kryssavl med andre raser.

Igjen var ikke poenget mitt at man ikke skal avle på dem overhodet - mitt poeng var at man ikke skal bruke friske individer som en unnskyldning for å opprettholde det som lager helseproblemer i rasen.

(Og hvis du er lei av å bli anklaget for hersketeknikker og spydigheter i mange diskusjoner, så må du nesten slutte å bruke dem. ;) ).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man avle på de med de beste av de dårlige ryggene. De som puster bra osv. Er heller ikke kun lengden på snuten som er problemet med kortsnuter. Størrelsen på neseborene, ganen og flere andre ting spiller inn.

Om man avler på de beste vil problemene bli mindre. Det er ren statistikk det. Hvis man da ikke har bestemt seg seg for at ingen er god nok da. Da er det jo ikke annet valg enn å slutte all avl på disse.

Jeg syns ikke det er noen løsning. Det meste kan rettes opp i avl med fornuftig og langsiktig tenking.

Jepp, er det jeg forsøker å få frem. :) Vi må snu trenden. Selvsagt vil det ta tid, selvsagt vil man fortsatt få individer med helseproblemer samt man må bruke individer i avl som fortsatt ikke er ultimate for å komme i den retning man vil. Så lenge man faktisk aktivt jobber den veien, så er det jo kjempeflott og ingenting kan være bedre.

Det jeg som sagt frykter er de som bruker de friske individene som unnskyldning til å fortsette avlen slik den har vært.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er jo nettopp disse som bør fortsette å avle. Disse som har friske individer. Høyst sannsynlig er disse hundene den beste halvparten av rasen og bør videre i avl.

Så enkelt er det virkelig ikke. På schæferen har jeg sett flere skrekkeksempler i lille Norge hvor den eneste friske ( på papiret ) i kullet blir avlet stort på mens resten av kullet er så dårlig at folk aldri ville hatt valper derfra hadde de visst bedre. Så nei, det må nok litt mer systematisk avlen til enn å bare satse på noen tilfeldig friske individer som ser bra ut på papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Og hvis du er lei av å bli anklaget for hersketeknikker og spydigheter i mange diskusjoner, så må du nesten slutte å bruke dem. ;) ).

Ja. Eller bare droppe å diskutere noe som helst, det er ikke så ****** artig å bli tillagt både personlighetstrekk og motiver man ikke har hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt er det virkelig ikke. På schæferen har jeg sett flere skrekkeksempler i lille Norge hvor den eneste friske ( på papiret ) i kullet blir avlet stort på mens resten av kullet er så dårlig at folk aldri ville hatt valper derfra hadde de visst bedre. Så nei, det må nok litt mer systematisk avlen til enn å bare satse på noen tilfeldig friske individer som ser bra ut på papiret.

Nå forutsetter jeg at den ene gode blant bare dårlige i en familie ikke blir avlet på jeg da. Litt lengre enn det bør en god oppdretter tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå forutsetter jeg at den ene gode blant bare dårlige i en familie ikke blir avlet på jeg da. Litt lengre enn det bør en god oppdretter tenke.

Ja det bør de men gjør de det? Hjelper jo lite om 1 av 10 gjør det når resten bare utnytter ethvert potensiale til å høste heder og ære for venstrevendinger og få solgt valper. Nei, Norge er ikke noe bedre. Og siden det ikke er lov å uttale seg om raser andre enn sine egne så får jeg holde meg til tyskeren da. Hver eneste gang jeg setter meg ned å gjør litt research i forbindelse med ett kull eller en oppdretter så er det helt graverende hva en finner ut. Og det begynner i hovedsak med de største "anerkjente" med innflytelse langt inn i raseklubben.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, jeg forstår ikke hvordan åpenbare lidelser kan sees på som "nyansert".

Jeg har vel ikke skrevet det? Jeg skriver at bildet av rasen som helhet (sansynligvis) er mer nyansert enn bare elendighet. Som jeg har skrevet tidligere aner jeg ikke det minste om basset - men jeg har en svak formening om at det finns endel kenneler som avler på bra eksemplarer. Hvor bra de er vet jeg ingenting om, der er jeg på linje med dere andre som vet like mye eller like lite om den avlen som foregår innen rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg nevner st.bernarden var ikke et forsøk på å "ta" deg, Emilie, det var et spørsmål om hvordan man gjør det på din rase, som har noe av det samme problemet med mye løs hud rundt øynene. Men begge gikk i forsvar fremfor å svare konstruktivt - hvilket får frem det både JeanetteH og jeg prøvde å poengtere, det blir ingen konstruktiv debatt om man er så kritisk til hva folk skriver at de ikke gidder å debattere.

Nei, for det har aldri noe med dine egne, "konstruktive" formuleringer å gjøre, 2ne. Du er bare saklig hele tiden du, og en uskyldig brikke oppi det hele. Og btw så svarte jeg deg. Men ja, hipp hurra for deg, som kunne bruke den tomskalla motdebatantene dine som marionetter med din utsøkte debatteknikk og ironi - nok en gang. Du inviterer virkelig til god, saklig diskusjon.

Jeg er ikke kritisk til alt som blir skrevet, men jeg er kritisk til at man lener seg på "det står i rasestandarden" og jeg er kritisk til at man ikke "får lov" til å uttale seg om man ikke har erfaring med den aktuelle rasen. Jeg synes faktisk det er ordentlige urettferdige argumenter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...