Gå til innhold
Hundesonen.no

How a century of breeding has turned once healthy dogs into deformed animals


MiO
 Share

Recommended Posts

Jeg forsto at det var i henhold til rasestandard. Men det er jo der problemet ligger. Hvorfor er det greit å avle på ekstremiteter og usunnhet bare fordi det står skrevet ned i en standard at det er sånn det skal være?

Jeg er så enig med deg! Jeg tror vi har sett oss blinde på altfor mange raser med altfor mange lidelser, fordi vi er vant med at det er slik de "skal" se ut. Ekstreme størrelser, flat snute, overdådig pels, overflødig hud, over (eller under)vinklede beinstillinger... Vi er så vant med å se det at vi ikke legger merke til hvor ille det faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg forsto at det var i henhold til rasestandard. Men det er jo der problemet ligger. Hvorfor er det greit å avle på ekstremiteter og usunnhet bare fordi det står skrevet ned i en standard at det er s

At folk ikke deler ditt synspunkt er ikke det samme som at man ikke "evner å gripe det". Tror de fleste har skjønt hva du mener, men allikevel ikke er enig i det du skriver

Rasestandarden ble da ikke overrakt moses på sinaifjellet. Den kan endres og har blitt endret før for å ende opp der den er i dag.

Posted Images

Jeg forsto at det var i henhold til rasestandard. Men det er jo der problemet ligger. Hvorfor er det greit å avle på ekstremiteter og usunnhet bare fordi det står skrevet ned i en standard at det er sånn det skal være?

Og MIN erfaring er at avlen i Norge og Norden på disse ikk er så ekstrem som det mange tror. Hundene er ganske friske. Men selvfølgelig kan man mene noe annet - selv om virkeligheten ikke er som man mener. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig med deg! Jeg tror vi har sett oss blinde på altfor mange raser med altfor mange lidelser, fordi vi er vant med at det er slik de "skal" se ut. Ekstreme størrelser, flat snute, overdådig pels, overflødig hud, over (eller under)vinklede beinstillinger... Vi er så vant med å se det at vi ikke legger merke til hvor ille det faktisk er.

Også unnskylder vi det ofte med at det står i standarden... som om den er Loven og Bibelen og ikke kan forandres :).

For min rase, som jo kan være et "offer" for overdreven pelsmende og lengde, har det faktisk kommet inn i rasestandarden etter siste revisjon at de IKKE skal ha overdrevent mye pels i hodet. Ikke at det har hatt veldig stor betydning sånn sett, men det er iallefall et tegn på at man faktisk ikke skal overdrive dette med pelsen (strengt tatt burde det vel også stått noe om det for pelsen andre steder på hunden også, men det er da en start). Nå er jo pels noe man kan modifisere vha klipping og tynning, heldigvis, men jeg synes det er greit at det også bemerkes i standarden.

Og MIN erfaring er at avlen i Norge og Norden på disse ikk er så ekstrem som det mange tror. Hundene er ganske friske. Men selvfølgelig kan man mene noe annet - selv om virkeligheten ikke er som man mener. :ahappy:

Det er vel det at man alltid skal skjule seg bak hva som står i standarden som er problemet her - og jeg lurer jo på HVORFOR hundene skal ha så mye skinn? Det har vel neppe noen praktisk funksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basset har sine helseproblemer, de som så mange andre raser. Men å dra frem ekstrem-variantene sier ikke så mye om hvordan de fleste er.

I Norden er basseten en ganske frisk rase. De har noe problem med fold under øyet som drar nedre øyelokk ned. I siste kullet på 11 valper (som venninne hadde), er der en, mulig to av hundene som må opereres i løpet av 2 − 3 år (ifølge vetrinær). Og alle er akkurat så spreke og sunne som eieren gjør dem. Min venninne har p.t 4 basseter hjemme, og de er alle med på lange turer i skog og mark, opptil 3 timer per dag. Hun både trener dem hardt fysisk, og hun driver sportrening med dem, der de bla testes med drev-prøver. Alle har "god markhøyde". De norske oppdretterne ønsker IKKE hunder der hannhundene drar kjønnsorganene i bakken.

Til det første, at 2 ut av 11 valper må opereres i løpet av 2-3 år er vel faktisk en indikasjon på at rasen har ganske store helsemessige problemer, også i Norge? Og til det siste, det skulle da virkelig bare mangle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

På Bassett'n klarer jeg nå ikke helt å lese at den skal ha en viss mengde eller jeg da..

Det står riktignok på Forlemmer helhetsinntrykk:

Noen hudfolder på nedre
del av bena, men absolutt ikke overdrevet.
Bak:
Noen hudfolder kan forekomme mellom haseledd og pote og på
bakre del av haseleddet kan det forekomme en liten hudpose , men
absolutt ikke overdrevet.

Og det står uthevet som vist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og MIN erfaring er at avlen i Norge og Norden på disse ikk er så ekstrem som det mange tror. Hundene er ganske friske. Men selvfølgelig kan man mene noe annet - selv om virkeligheten ikke er som man mener. :ahappy:

Hva mener du her? Er det din erfaring som ikke stemmer overens med virkeligheten, eller mener du at dem som sier basseten er overdrevet ekstrem, er vrangforestilte?
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og MIN erfaring er at avlen i Norge og Norden på disse ikk er så ekstrem som det mange tror. Hundene er ganske friske. Men selvfølgelig kan man mene noe annet - selv om virkeligheten ikke er som man mener. :ahappy:

Du skriver lenger oppe:

"De har noe problem med fold under øyet som drar nedre øyelokk ned. I siste kullet på 11 valper (som venninne hadde), er der en, mulig to av hundene som må opereres i løpet av 2 − 3 år (ifølge vetrinær)."

Og likevel klarer du ikke å se at det er noe riv ruskende galt med avlen? At rasen er usunn og preget av ekstreme trekk?

At avlen i Norden ikke er så ekstrem som mange tror, sier ikke så mye annet enn at forholdene kanskje er litt bedre her enn en del andre steder. Avlen er fremdeles ekstrem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt interessant at folk som har raser med uttalte "issues" uten at det blir gjort spesielt mye i f t avl er så sterkt kritiske til andre raser som også har sine negative sider. Å kaste kampestein når en bor i hus av glass er kanskje ikke det lureste her i verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt interessant at folk som har raser med uttalte "issues" uten at det blir gjort spesielt mye i f t avl er så sterkt kritiske til andre raser som også har sine negative sider. Å kaste kampestein når en bor i hus av glass er kanskje ikke det lureste her i verden?

Jeg tror de fleste her inne evner å ha flere tanker i hodet på en gang.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg ærlig talt ikke hva du vil frem til.

Er det sånn at jeg, som har dvergpinscher, ikke kan diskutere andre raser der dårlig gemytt og problemadferd forekommer? Kaster jeg "kampestein i glasshus" dersom jeg blir med i en slik diskusjon?

Tja? En bør kanskje sette seg inn hvordan rasen fungerer sånn rent praktisk og kjenne litt til hva som foregår m h t avl og oppdrett før man går bombastisk ut og har sterke meninger om andre raser? Jeg har ingen grunn til å tror at du ikke er kjent med basset, bassetavl og -oppdrett, men det forundrer meg at folk som har uttalt at de ikke er interessert i andre raser enn sin egen har så mange meninger om andre raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ennå en gang prøve å forklare hva jeg mener, siden kun noen få evner å gripe det.

Basset hound har sine helseproblemer. Ja. Men: de er ikke så uttalt blandt de her i Norden, som mange mener seg å tro, basert på de fordommer man har laget seg utfra utseendet med hudfolder osv. De har omtrent samme forekomst av en del generelle sykdommer som alle raser og blandinger kan rammes av, som hjertesvikt, diabetes, epilepsi osv. Allergi har jeg ennå ikke hørt at noen har (og jeg leser en del basset-forum).

Genetiske sykdommer har de fleste raser sin andel av, også basset. Her er en oversikt over mange raser.

Det jeg prøver å nyansere her, er ideene man lager seg om raser man ikke kjenner, basert på ekstreme individer. Og gjerne bilder av disse, uten at der foreligger mye opplysninger ellers. Fete basseter blir syke som andre fete hunder. Og ser man på antall valper som en pekepinn på generell helse, så får de altså ganske store kull, de føder normalt og de lever ikke et liv i generell lidelse. Og alle de jeg har truffet har hatt god helse (med unntak av en eldre basset som hadde hjertesvikt), ikke vært plaget med verken sår hud eller infeksjoner, mange brukes i drivende jakt, og de har ingen problemer med å henge med på lange turer i terrenget.

Drar man feks til syd-europa der veldig overvektige og lite mosjonerte basseter og ofte med ekstrem mengde folder, er de som belønnes i utstillingsringen, så ser man dessverre de usunne og syke eksemplene på rasen.

Og jeg tror de fleste raser har sitt å jobbe med ift avl. Norske basset-oppdrettere vet hva DE har å jobbe med. Og det diskuteres stadig på ulike fora vegen å gå også der ift avl osv. Som hos mange andre raser med utfordringer (og her kan feks nevnes collie og underkjeve, AH og AHE, osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ennå en gang prøve å forklare hva jeg mener, siden kun noen få evner å gripe det.

At folk ikke deler ditt synspunkt er ikke det samme som at man ikke "evner å gripe det". Tror de fleste har skjønt hva du mener, men allikevel ikke er enig i det du skriver :)
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt interessant at folk som har raser med uttalte "issues" uten at det blir gjort spesielt mye i f t avl er så sterkt kritiske til andre raser som også har sine negative sider. Å kaste kampestein når en bor i hus av glass er kanskje ikke det lureste her i verden?

Hvem er det du tenker på, for jeg ser ikke noen som har raser med issues som ikke er klar over det, som ikke ønsker å gjøre noe med det eller liknende - som har uttalt seg kritisk mot andre raser med issues.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det du tenker på, for jeg ser ikke noen som har raser med issues som ikke er klar over det, som ikke ønsker å gjøre noe med det eller liknende - som har uttalt seg kritisk mot andre raser med issues.

Var sikkert meg det da :) Siden det handlet om "folk som har uttalt at de ikke er interessert i andre raser enn sin egen har så mange meninger om andre raser?" Jeg har sikkert skrevet et sted om man leter at andre enn gr 10 ikke fenger meg noe særlig,men ikke mener jeg så mye om andre raser heller selv om jeg naturlivis liker lengre bein og stramm hud :CandyCane: :CandyCane: :Reindear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sikkert meg det da :) Siden det handlet om "folk som har uttalt at de ikke er interessert i andre raser enn sin egen har så mange meninger om andre raser?" Jeg har sikkert skrevet et sted om man leter at andre enn gr 10 ikke fenger meg noe særlig,men ikke mener jeg så mye om andre raser heller selv om jeg naturlivis liker lengre bein og stramm hud :CandyCane: :CandyCane: :Reindear:

Ler. Neida, du var ikke i tankene mine :)

Jeg minns med en viss skadefryd diskusjonene som gikk og fortsatt går på ulike fora om den rasen som jeg hadde sist. Det var liksom ikke måte hvilke fakta de skråsikre "ekspertene" satte fram. Noen ganger deltok jeg i slike diskusjoner uten å gi tilkjenne at jeg selv hadde en slik hund og en relativ bra kunnskap om rasen. Vanligvis fikk jeg greie tilbakemeldinger om å holde munn fordi de andre visste så meget bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler. Neida, du var ikke i tankene mine :)

Jeg minns med en viss skadefryd diskusjonene som gikk og fortsatt går på ulike fora om den rasen som jeg hadde sist. Det var liksom ikke måte hvilke fakta de skråsikre "ekspertene" satte fram. Noen ganger deltok jeg i slike diskusjoner uten å gi tilkjenne at jeg selv hadde en slik hund og en relativ bra kunnskap om rasen. Vanligvis fikk greie tilbakemeldinger om å holde munn fordi de andre visste så meget bedre :)

Vettu, jeg har sagt akkurat det samme til en venninne med engelsk bulldog. At dette minner meg om raseforbud-rundene, denne nye "elsk å hat dysfunksjonsrasene" bølgen som farter for tiden. Det er så mange likheter! Det virker som det går i bølger slike runder. Innholdet er forskjellig, men selve diskusjonene er ganske like. Det er litt interessant synes jeg.

Jeg sier ikke at det ikke er poenger som er mer enn verdifulle på begge sider, det var det også da, men det kan være vanskelig å hente noe nyttig ut av selve diskusjonene når folk bare regelrett har bestemt seg for hvordan ting er og hvordan de skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er in å reagere negativt på dysfunksjonelle raser. Hvilket er positivt, mange raser er for ekstreme, og mange raser har raserelaterte plager ut fra hvordan de ser ut. Men når det er så in å være negativ til disse rasene at eiere av rasene ikke kan fortelle om sine hunder på en positiv måte uten at noen, som gjerne ikke har noen større erfaring med rasen engang - må fortelle de at de tar feil, eller at deres ene hund er unntaket, ikke regelen osv, da er det hverken konstruktivt eller positivt lenger.

En ting er å være kritisk, men når man ikke engang er åpen for at hunder av disse rasene kan være funksjonelle og friske i sine hverdager, da er det meningsløst å diskutere.

Bare av nysgjerrighet, hvor mange her har erfaring med basset? (Jeg veit, nå kommer "kan man ikke uttale seg om man ikke har personlig erfaring med blablabla"-argumentet, og joda, man kan det, men tro det eller ei, erfaring teller mer enn synsing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...