Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken bil passer meg?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Nå har det seg slik at jeg faktisk kommer til å få meg lappen, er ferdig med alt obligatorisk (hvis jeg bare får somlet meg til teorien) i januar....

Og da kan jeg jo begynne å tenke på bil faktisk (litt uvirkelig nesten, for noen måneder siden klarte jeg jo ikke å starte bilen engang uten å kvele den 90 ganger, og i dag gikk det opp for meg at jeg klarer å skravle og kjøre bil samtidig, fantastisk :lol: )

Men jeg kan ingenting om bil.... ser på finn.no for moro skyld av og til, men er så mange merker, og enda flere modeller, og jeg aner ikke hvordan jeg skal snurpe inn søket.

Jeg har noen kriterier/ønsker da:

  • Plass til hund og hundebur i bagasjerommet (35kg dalmatiner, vil gjerne ha plass til to hunder)
  • Rimelig (helst dritbillig) i drift
  • Billig i innkjøp (rundt 10-15k)
  • Enkel å vedlikeholde (lett å få tak i deler, gjøre selv osv (gjøre selv = pappa)

Mange jeg kjenner som sier at Toyota er veldig bra, så jeg tenker kanskje det er et merke å se nærmere på? Hvilke modeller isåfall?

Hvilke merker og modeller bør jeg snevre inn søket mitt på, og hva bør jeg styre unna?

Jeg tror forresten ikke jeg ønsker grønne skilter, greit å kunne ha passasjerer, spesielt når vennene mine har kjørt rundt på meg i 10 år :P

Og sett at bilen bare står, hva er min. utgift jeg må regne med for å ha bil?

I det hele tatt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for noe japansk. Det er ikke uten grunn at de er kjent for sin driftsikkerhet... Jeg har hatt Toyota og skal nok ha det neste gang også. Eller et annet japansk merk

Ikkje gløym utgifter som parkering, bompenger og evt piggdekkavgifter. NAFmedlemskap er kjekt å ha (tusenlapp++ trur eg i året). Pluss nødvendigheter som

Her er noen sånn generelle tips når du skal handle bil, og da spesielt på budsjett: Sjekk servicehistorikk (enten spørr eier, eller sjekk selv i serviceheftet til bilen dersom du skal prøve den).

Veiavgift + forsikring for å få den på veien ;) Så kommer drivstoff, vedlikehold og eventuelle reperasjoner, samt bommer/parkering etc ;) Kos med bil! ;) Merker og slikt må nok andre hjelpe deg med, men om du ikke ønsker 2 seter så bør du kanskje begynne med div stasjonsvogner? Google beste bruktbilkjøp etc, feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale ford focus stasjonsvogn. Jeg betalte riktignok 19.000 for min (2002), men tror nok at man fint kan finne noen litt eldre modeller som kan gå et par år til i den prisklassen. Men til den prisklassen så burde du nok beregne en del verkstedutgifter. Jeg ville ha en større bil, men da jeg dro og så på den så var den mye større enn jeg hadde forventet. Jeg skulle egentlig ha mondeo.

Evt hadde pappa en ford mondeo 1995 som gikk, og gikk, og gikk, og gikk. Til slutt vraket han den fordi han ville ha en ny, og fordi mondeoen var så sliten og fortjente en verdig slutt. Pappa ville gjerne at jeg skulle skaffe meg ford fordi den visst er grei å vedlikeholde og bruker lite. Min bruker 0,69l på mila når jeg kjører i by. Jeg syntes også at focus er veldig pene biler.

Finnes vel sikkert like mange meninger om hva som er bra som det finnes biler, så jeg kan anbefale ford, mens andre kan anbefale noe helt annet.

I snitt har jeg vel brukt ca 2500 kr i mnd, men jeg kjører mye og den har vært på verksted og skiftet demper foran. Men ja, forsikring (jeg betaler 650 kr/mnd) veiavgift og evt. vedlikehold dersom den bare skal stå. Dekk må man jo også ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (familien) er kjempe fornøyd med Toyota, og har gjennom flere år lagt merke til at vi ofte betaler langt mindre i tilsvarende service enn en del andre modeller. Toyota kommer generelt sett alltid høyt oppe når det gjelder kundeservice. Om dere uansett skal fikse mest mulig selv, så har jo ikke dette så mye å si for dere.

Jeg har en auris, og mamma og dem har en auris stasjonsvogn hybrid.

Mamma og de har også en Toyota Hiace, som nå har gått nesten 400 000, med minimalt av reperasjoner. Kjørt meget uforsiktig, og 3 unger har lært å kjøre bil i den. Kanskje litt for stor i forhold til hva du ønsker deg, men har hørt flere si at disse "aldri stopper å gå".

Det er mange andre gode merker også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått for noe japansk. Det er ikke uten grunn at de er kjent for sin driftsikkerhet... :D Jeg har hatt Toyota og skal nok ha det neste gang også. Eller et annet japansk merke.

Jeg personlig liker ikke franske biler, Volvo og et par andre merker. Spesielt gamle franske biler er vel kjent for litt frynsete kvalitet. Og noe av det viktigste kriteriene for meg er driftsikkerhet, snill på bensinforbruket, billig å forsikre og med grei plass :)

Jeg har omtrent samme budsjett å bruke på bil som deg (maks 15-20 000,-) og kan ikke ta opp billån. Det er klart at man ikke får all verden for den prisen, men hvis du kan leve med litt småbulker, riper og litt rust, så er det fullt mulig å finne noe, hvis man bare leter litt og vet hva man vil ha.

Så må man ta med en beregningen utgifter også(bensin, forsikring, årsavgift og verkstedstedutgifter). Jeg er så heldig at jeg har en god venn som kan fikse på bil for meg, som gjør det mye billigere for meg på den utgiften i hvert fall. Så visst du kjenner noen sånne hobbymekanikere, så bruk dem gjerne :D

0042_zps318550c1.jpg

Min forrige bil, en Toyota Corolla. Den hadde gått en del, men sviktet meg aldri og startet alltid når den skulle... :D Kanskje noe sånn kunne vært noe for deg? Jeg var veldig fornøyd med min i hvert fall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit å si det, men for 10-15k så får du ikke mye bil. I alle fall ikke en som passer til alle kriteriene dine. En billig bil er en gammel bil som ofte er en bil med en del utgifter. Og i tillegg vil du ha en relativt stor bil.

Dersom du virkelig ikke trenger en bil, så vil jeg heller anbefale deg å vente litt til du får bedre økonomi. For å få en någenlunde driftsikker, litt større bil som ellers møter kriteriene dine så bør du i alle fall beregne minst 30 000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit å si det, men for 10-15k så får du ikke mye bil. I alle fall ikke en som passer til alle kriteriene dine. En billig bil er en gammel bil som ofte er en bil med en del utgifter. Og i tillegg vil du ha en relativt stor bil.

Dersom du virkelig ikke trenger en bil, så vil jeg heller anbefale deg å vente litt til du får bedre økonomi. For å få en någenlunde driftsikker, litt større bil som ellers møter kriteriene dine så bør du i alle fall beregne minst 30 000,-.

Men som jeg nevnte, så er det ikke alle som kan legge mye penger i bil. Jeg er blant dem. Skulle jeg kjøpt bil til 30-40 000,-, så måtte jeg spart i maaange år. Og det er ikke aktuelt for min del. Ikke kan jeg ta opp lån heller, så hva blir da alternativene hvis man vil ha seg bil? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg kupper tråden litt; men bruker man virkelig så mye som 2500,- i mnd. på å ha bil? :| Bye bye bildrømmen til jeg har fått meg heltidsjobb... :(

Brodern pendler tilsammen 2 timer hver dag, 4000 i mnd på diesel :lol: Nå har han bestilt seg Tesla - levering på våren/sommeren :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vurderer om jeg trenger bil i det hele tatt, men samtidig så ville det vært så utrolig deilig å endelig ha muligheten til å dra på flere fjellturer osv. Det er ikke så mye at jeg trenger bil i hverdagen egentlig, selv om det ville vært deilig, kommer nok til å bruke den til å kjøre til steder det er litt mer spennende å gå tur et par ganger i uken, men blir jo ikke så langt heller.

Jeg har en pappa som er ganske flink med bil, og som kan fikse greier for meg. Bulker og riper driter jeg i, det blir jo min første bil, så dumt å legge alt for mye penger i den og.

Ford Focus og Toyota Corolla notert, er vel noe slikt jeg ser etter ja. :) Det er og det jeg har hørt om toyota, at de bare går og går, så basert på det må jeg jo si at jeg heller litt den veien.

Koster virkelig forsikring 600kr i måneden? Det var innmari mye? Bare det gjør det jo litt uaktuelt å skaffe bil egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vurderer om jeg trenger bil i det hele tatt, men samtidig så ville det vært så utrolig deilig å endelig ha muligheten til å dra på flere fjellturer osv. Det er ikke så mye at jeg trenger bil i hverdagen egentlig.

Jeg har en pappa som er ganske flink med bil, og som kan fikse greier for meg. Bulker og riper driter jeg i, det blir jo min første bil, så dumt å legge alt for mye penger i den og.

Ford Focus og Toyota Corolla notert, er vel noe slikt jeg ser etter ja. :) Det er og det jeg har hørt om toyota, at de bare går og går, så basert på det må jeg jo si at jeg heller litt den veien.

Koster virkelig forsikring 600kr i måneden? Det var innmari mye? Bare det gjør det jo litt uaktuelt å skaffe bil egentlig...

Jeg betalte rundt 400,- for min Toyota med kun ansvarsforsikring. Men mye kommer nok ann på hvilken bil du kjøper, tror det er en del prisforskjeller fra bank til bank :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring: 500,-

Drivstoff: 1000,- (Dersom du kjører lite)

Reprasjoner, deler og generelt vedlikehold: 500,-

2000,- kroner månden.

Nå er dette relatvit konservativt, men hvis du kun skal bruke bilen i moderate mengder så er det ikke urealistisk. Men det er heller ingen garantier. Kræsjer du, blåser motoren eller andre kostbare afferer så mister du bilen i det store og hele. Og dess eldre bilen er, dess større sjangsen er det at noe sånt skal inntreffe. Man får generelt hva man betaler for, men det er ingen garantier. En gammel rustholk av en bil kan holde i mange år, mens en tilsynelatende "bra" bil kan dø fort som fy den også.

Jeg står fast ved det jeg sa tidligere; jeg ville ha prøvd å være flink å spart en seks månder - år, og heller kjøpt en litt nyere og mer forutsigbar bil (i teorien). Og med regnestykket mitt, så bør du kunne sette av 2000,- i månden forbeholdt bil. Men som sakt, det er ingen garantier når man kjøper bruktbil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Bård: du har utelatt årsavgift fra regnestykket ditt.

Med 1000kr pr mnd i drivstoff til dagens dieselpris som ligger i snitt på 13.5kr/l så betyr det at du kan kjøre i snitt 30 km pr dag på en bil som bruker 0.8 l/mil i gjennomsnitt. Så om du går for en bensinbil vil du ha færre km pr dag. Gamle dieselbiler kan være et ok alternativ om du vil ha bakseter, plass til hunder og grei fremkommelighet. Du vil nok ikke få allverden med komfort, men en Mercedes kan være et ok alternativ for 10.000kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke 30km per dag nei, men kanskje 20 km 4 ganger i uken, pluss/minus. Hvis jeg dropper busskort til skolen. Usikker på hva som lønner seg der egentlig, koster 290 for 30 dager med buss (eller var det 390...), og er på skolen ca 4 dager i uken. Det blir vel litt dyrere med bil sikkert, men usikker på hvor mye? Kan jo la bilen stå selvsagt, men det er jo en fare for at den kommer til å bli brukt fremfor buss av og til.

Komforten regner jeg med at ikke kommer til å være å veldig tilstedeværende når det kommer til min prisklasse, og det er helt greit. En dag får jeg men en bedre bil. Det er mer de dagelige/månedlige utgiftene jeg vil ha så lave som mulig... og 2000 i måneden på bil er jo mye da.... (selv om jeg håper jeg slipper 500kr i reparasjoner hver måned...!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slike nødvendigheter glemte jeg å ta med! Egentlig kjøper jeg meg bare bil så jeg kan ha et klistermerke bak med "my other car is a Tardis", men den nummerplaterammen var jo enda bedre! :D

Parkeringsutgifter osv. blir hva jeg gjør det til tenker jeg, bor jo veldig sentralt så blir ikke aktuelt å kjøre til byen f.eks.

Tenker mer på de utgiftene det er umulig å komme utenom, som f.eks forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler dette sånn ca i mnd:

500-1000 i drivstoff

700 i bompenger

300 årsavgift

450 forsikring

Av vedlikehold har det vel blitt i noe mellom 500-2000 i året.

Ser at jeg kanskje burde bytte bompengeselskap. Jeg har fremdeles registrert i bergen, og får regning på 2000 annenhver mnd. Syns det er helt sinnsykt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bompenger blir heldigvis ikke særlig relevant her :) Men usj... bil er dyrere enn jeg så for meg. Liker ikke når utgiftene blir satt opp månedsvis, da virker det ekstra mye. Liker å betale alt på en gang og bli ferdig med det.

Månedlige utgifter her er 400ish i forsikring. :P I tillegg kjem bensin, fyller ein til to gonger, 700 per tank. 3-4(?) gonger i året får me rekning på bompenger, 2-300 kr gongen. På våren årsavgift, 2500ish(?), på sommaren Nafmedlemskap 1000+. 20-30 kr i parkering dersom me er lenge i byn. Piggdekkavgift bergen 1300 per vinter. Har hatt bilen to og eit halvt år, to gonger på service ca kr 3-5k. Ein gong rep av defekt lys i dashbord, ca 250 kr. Eukontroll er på nokre hundringsar. Skal på verkstad til veka, sum ukjent. Nye sommardekk til våren, 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster virkelig forsikring 600kr i måneden? Det var innmari mye? Bare det gjør det jo litt uaktuelt å skaffe bil egentlig....
Hoho. Tror ikke du vil ha mitt regnestykke.. Betaler 17000 i året i forsikring med 9000 i rabatt :-P Diesel for 2-3000 i mnd. Pluss 30-60 kr i bompenger hver jobb dag og hver gang jeg skal noe nordover :-P Også nye dekk hver gang noen ødelegger de 1240 :-P Men om du kjøper billig bil, uten lån osv, trenger du bare ansvar forsikring også kjører du til den dør. Voila. Men bil er dyrt, bil er dyrt, bil er dyrt :-P For meg så velger vi å bruke penger på bil fordi det er min frihet, det er min måte å komme meg ut på. Hadde jeg kunne tatt kollektivt uten å bli dårlig hadde nok bilen gått betraktelig mindre :-P Bil er dyrt :aww:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, forsikring er dyrt. Min bil ble kjøpt ny, og likevel kostet forsikringen ca 8300 i året før rabatt. Jeg får ca 3000 i rabatt. Kasko.

For meg er bil veldig verdt det da. Jeg tar ikke kollektivtransport (bortsett fra særtilfeller), så uten bil hadde jeg vært temmelig isolert fra omverden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke 30km per dag nei, men kanskje 20 km 4 ganger i uken, pluss/minus. Hvis jeg dropper busskort til skolen. Usikker på hva som lønner seg der egentlig, koster 290 for 30 dager med buss (eller var det 390...), og er på skolen ca 4 dager i uken. Det blir vel litt dyrere med bil sikkert, men usikker på hvor mye? Kan jo la bilen stå selvsagt, men det er jo en fare for at den kommer til å bli brukt fremfor buss av og til.

Komforten regner jeg med at ikke kommer til å være å veldig tilstedeværende når det kommer til min prisklasse, og det er helt greit. En dag får jeg men en bedre bil. Det er mer de dagelige/månedlige utgiftene jeg vil ha så lave som mulig... og 2000 i måneden på bil er jo mye da.... (selv om jeg håper jeg slipper 500kr i reparasjoner hver måned...!)

Du bruker neppe 500 i mnd, men du får kanskje èn rep ila et år som koster 5000,- f.eks. På min siste bil (kjøpt for 1,5mnd siden, 2007 mod) røk jo clutchen etter 2 uker, det var raskt tjue lapper det...

ps: Verdt å nevne - Toyota har registerkjede, ikke reim! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...