Gå til innhold
Hundesonen.no

Må man ha bil for å ha hund?


idastef
 Share

Recommended Posts

Seriøst?! Mener du at det er mitt ansvar som instruktør å tilrettelegge for at kursdeltakere uten bil som har hunder med issues skal få delta på kurs?

Enig...jeg hadde med meg noe for Chicka å ligge på da vi gikk kurs, forventet ikke at hundeskolen skulle tenke på at det kanskje kom kursdeltagere uten bil, blir litt for mye å forvente det syntes jeg :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Leste vi samme innlegg? Hun sier jo ikke at det instruktørens ansvar, men at hun setter pris på at det ble tilrettelagt. Og hvorfor ikke tilrettelegge litt? Å være hundeinstruktør er jo på en måte ett

Jeg har hatt hund i 5 år, og aldri hatt bil. Har alltid gått greit. Nå har jeg ikke gått på noe kurs med ham da, mulig jeg hadde gjort det om jeg hadde hatt bil. Det å ikke ha bil har jo gjort at jeg

Det er ikke noe problem å ha hund og ikke ha bil. Problemet oppstår når man vil være mer aktiv med hunden. Det hadde vært veldig mye lettere å være mer aktiv på treninger, stevner og kurs dersom jeg h

Hadde hund i 6 mnd før vi fikk lappen og bil, og busset frem og tilbake til valpekurset, gikk veldig greit det :) Det var på sommeren, så pauser og sånn gikk veldig fint. Vi måtte bytte buss begge veier til kurset, så det tok jo litt tid, men knøttet ble godt vant med folk og styr :P Men, jeg merker jo at slik jeg har det nå, med treninger, stevner etc uti huttiheita hadde blitt vanskelig uten bil, særlig etter at jeg flytta mer landlig til. Så kunne ikke slutta å ha bil nå merker, men jeg levde fint uten bil når vi ikke hadde tilgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?! Mener du at det er mitt ansvar som instruktør å tilrettelegge for at kursdeltakere uten bil som har hunder med issues skal få delta på kurs?

Nei mener ikke at det er ditt ansvar som instruktør å tilrettelegge, men dersom du har mulighet til å ta i mot problemhunder på kurs er det veldig bra. Det er jo ikke ditt problem at min hund sliter, men om du kan gjøre ting lettere for deltakerne dine, gjør du det ikke da? Med trykk på kan - alt etter hvor mye du gidder å legge i det. Transport vil jo uansett være mitt problem, kan ikke se at det har noe som helst med kursholderen å gjøre. Det handler jo mer om å være smidig innendørs. Igjen - hvis man kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei mener ikke at det er ditt ansvar som instruktør å tilrettelegge, men dersom du har mulighet til å ta i mot problemhunder på kurs er det veldig bra. Det er jo ikke ditt problem at min hund sliter, men om du kan gjøre ting lettere for deltakerne dine, gjør du det ikke da? Med trykk på kan - alt etter hvor mye du gidder å legge i det. Transport vil jo uansett være mitt problem, kan ikke se at det har noe som helst med kursholderen å gjøre. Det handler jo mer om å være smidig innendørs. Igjen - hvis man kan! 

Men det er jo ofte ikke slik at man kan. Og da må du enten sette den til noen for en kveld eller droppe den teori kvelden.

Kan man ha hund uten bil? Ja.

Kan man ha hund uten bil men med sep angst? Ja men gjør det enda mer komplisert.

For en ting er din situasjon du spør om.

Det blir dyrt/mer arbeid om de som holder kurs må passe på at teori kveld blir holdt et sted hunder kan være med, kontra om du sier ifra på forhånd og de heller finner en løsning for Det! Kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med flere andre her - det går helt fint å ha hund uten bil. Men det er vanskelig om man ønsker å være aktiv med kurs, treninger, konkurranser, turområder osv. Jeg kunne aldri vært aktiv med faste treninger og kurs med Ozu uten bil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?! Mener du at det er mitt ansvar som instruktør å tilrettelegge for at kursdeltakere uten bil som har hunder med issues skal få delta på kurs?

Leste vi samme innlegg? Hun sier jo ikke at det instruktørens ansvar, men at hun setter pris på at det ble tilrettelagt. Og hvorfor ikke tilrettelegge litt? Å være hundeinstruktør er jo på en måte ett serviceyrke, og ved god service så kommer jo kundene gjerne tilbake igjen eller anbefaler andre å velge nettopp det kurset. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde flere hunder og kollektivt. Det går det, men som Ingvild sier, krever litt planlegging. Ble litt taxi utgifter da Amiga var ny operert og sånt. Kunne jo ikke bære hun på toget :-P

Jeg bar Geo hjem fra veterinæren da han ble røntget jeg. 15 kg potetsekkhund under arma i to kilometer går det også, om man må. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ofte ikke slik at man kan. Og da må du enten sette den til noen for en kveld eller droppe den teori kvelden.

Kan man ha hund uten bil? Ja.

Kan man ha hund uten bil men med sep angst? Ja men gjør det enda mer komplisert.

For en ting er din situasjon du spør om.

Det blir dyrt/mer arbeid om de som holder kurs må passe på at teori kveld blir holdt et sted hunder kan være med, kontra om du sier ifra på forhånd og de heller finner en løsning for Det! Kurset.

Ja det er klart, ser det jo som en selvfølge at man gir beskjed på forhånd og ikke tar for gitt at andre skal ordne opp! Det kurset jeg ikke fikk være med på var et helgekurs med kombinert teori og praksis begge dager. Jeg sendte mail til tre forskjellige personer over en mnd i forveien, men tre dager før kursstart fikk jeg til svar "du må vente til hunden din klarer å være alene i bilen". Doh, thanks for å lese mailen skikkelig da.

Kursholdere er vel forresten også ute etter god reklame? Jeg vil heller anbefale den arrangøren som gjorde det mulig å ta med hunden på enn det jeg kun fikk en mail med ufullstendig svar på - uavhengig av kvaliteten på kurset (det vil jeg jo aldri få sammenlignet :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bar Geo hjem fra veterinæren da han ble røntget jeg. 15 kg potetsekkhund under arma i to kilometer går det også, om man må. :lol:

jah, når vi røntget bar T hun :lol: men når hun hadde sting overalt og var generelt ganske dårlig hadde jeg ikke samvittighet til det :P Taxi sjåføren da: BITER HUN?! jeg bare eh... hun er operert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del følte jeg at jeg måtte ha bil for å kunne drive aktivt med hund.

Det kommer nok helt an på hvor man bor og hvordan du og hunden er vandt med å ha det. Blondie stresset bare om hun var i bur ute på treningsplassen mellom øktene. Eventuelt om hun var i bilen til andre. Dermed brukte hun opp kreftene hun kunne brukt på treningen på å stresse. Vi har tatt buss til et par treninger og kurs. Vi har også sittet på med andre. Men jeg fant ut at det var best å ha bil selv, og det er hovedgrunnen til at jeg MÅ ha bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hund og ikke bil, men jeg skulle veldig gjerne hatt egen. Jeg har en veldig snill svigermor som lar oss låne bilen hennes når vi trenger og hun ikke skal bruke den selv, men den kan vi ikke ha bur i baksetet i = bikkja hyler konstant hvis han er i buret. Det går jo fint å ha han på fanget, slik gjør vi når jeg får skyss av venner også, men det blir bare mindre og mindre praktisk jo større han blir.

Jeg har dratt med meg hunden på det meste av kollektivtransport (båt og tog er det eneste han ikke har vært på, tror jeg), og han får "værsågod" å henge med til og fra kollektivtransport, ved bytter, stå bundet her og der når jeg ikke har bur i bil å putte han i osv. Det har gått helt fint og som det ble nevnt tidligere i tråden, mye gratis miljøtrening. Hunden min er blitt en miljøtrygg valp og jeg tror vi kan takke bilmangelen litt for dét.

Men den dag jeg har råd, skal jeg ha egen bil. Da er bikkja blitt litt større og jeg vil dra på kurs, treninger og utstillinger rundt omkring. Jeg vil også enkelt kunne dra på ferie, og da er det enklere å kjøre med hund og bagasje enn å ta kollektiv eller fly. For å komme oss til finere turområder her vi bor nå er det ikke nødvendig å ha bil, men det gjør det enklere å komme seg ut i skogen. Jeg er også litt nervøs for at vi ikke skal ha min svigermors bil eller mulighet for å få skyss av venner dersom han akutt må til vet. (men der er jo alltid også taxi et alternativ).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart, ser det jo som en selvfølge at man gir beskjed på forhånd og ikke tar for gitt at andre skal ordne opp! Det kurset jeg ikke fikk være med på var et helgekurs med kombinert teori og praksis begge dager. Jeg sendte mail til tre forskjellige personer over en mnd i forveien, men tre dager før kursstart fikk jeg til svar "du må vente til hunden din klarer å være alene i bilen". Doh, thanks for å lese mailen skikkelig da.

Kursholdere er vel forresten også ute etter god reklame? Jeg vil heller anbefale den arrangøren som gjorde det mulig å ta med hunden på enn det jeg kun fikk en mail med ufullstendig svar på - uavhengig av kvaliteten på kurset (det vil jeg jo aldri få sammenlignet :P ).

Det er utrolig mye bedre at instruktørene sier nei til å komme med hund på kurs uten bil/bur, enn at de sier ja og så får du bare sure miner for at du møter uten bil/bur når du tross alt i forkant av påmeldingen spurte spesifikt om dette. Dette opplevde nemlig jeg for ett par år siden, og det er den eneste gangen jeg har opplevd at en instruktør kicket på at en ikke hadde bil/bur også. Da føltes det merkelig at den samme instruktøren sa ja til at jeg skulle delta med den begrensningen, når det var voldsomt fokus og knallsur holdning over at jeg ikke hadde det når kurset var betalt og påbegynt. Jeg valgte å slutte på kurset, for kurs skal være lærerikt og kjekt - og ikke for føle seg som en liten dritt. En smule merkelig kundebehandling var så absolutt tilstede :shocked: Heldigvis er dette min eneste ubehagelige kursopplevelse både med eller uten bil dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren har verken bil eller lappen enda, og i hverdagen fungerer jo det utmerket for min del, ikke noe problem å ha hunden med på kollektiv.

Men det som gjør det så lett er jo det at jeg har familiemedlemmer i nærheten og med bil, som jeg vet at stiller opp om nødvendig. Hadde vært både vanskelig og gjort meg engstelig uten det, med tanken på at ting både har dukket opp og kan dukke opp som krever rask vet.behandling (gjelder jo forøvrig deg/dere selv og i akuttilfeller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske forferdelig å ikke ha bil når hunden min måtte opereres. Og i tillegg så måtte hun innom de to neste dagene for sjekk, og uka etter på. Da tok jeg ta taxi, og med ca 250 kr hver vei ble det ganske så dyrt.

Men utenom veterinær besøk har jeg ikke hatt noe særlig behov for bil. Jeg er ikke en person som drar på kurs og slikt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke, men er en stor fordel. Har ikke lappen selv enda, men holder på og har hatt hund i snart 3 år. Har gått fin det altså, men det er begrenset hva vi kan få til. Jeg bor på bygda hvor det går kun skolebusser to ganger i døgnet, ingen busser i skoleferier. 2,5 mil til nærmeste tettsted med butikker. Over 5 mil til nærmeste veterinær. Og det er spesielt med tanke på akutt situasjoner at jeg ser det å ha bil og lappen er en STOR fordel. Nå er jeg avhengi av skyss hvis noe skulle skje. Det er helt uaktuelt med taxi da regninga ville kommet på flere tusen kroner, og jeg vet at hvis det skulle være noe får jeg tak i skyss da jeg har familie som nærmeste naboer. Allikevel føler jeg det skal bli godt å kunne hive bikkja i bilen uten å ta ringe runder først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart, ser det jo som en selvfølge at man gir beskjed på forhånd og ikke tar for gitt at andre skal ordne opp! Det kurset jeg ikke fikk være med på var et helgekurs med kombinert teori og praksis begge dager. Jeg sendte mail til tre forskjellige personer over en mnd i forveien, men tre dager før kursstart fikk jeg til svar "du må vente til hunden din klarer å være alene i bilen". Doh, thanks for å lese mailen skikkelig da.

Kursholdere er vel forresten også ute etter god reklame? Jeg vil heller anbefale den arrangøren som gjorde det mulig å ta med hunden på enn det jeg kun fikk en mail med ufullstendig svar på - uavhengig av kvaliteten på kurset (det vil jeg jo aldri få sammenlignet :P ).

Hva var det du fikk ufullstendig svar på da? Dette kurset du snakker om ble holdt et sted der kursholdere leide lokaler, og det var ikke lov til å ta hunder med inn. Kurset var veldig mye mer teori enn praksis, og det ble mye tid i bil for hundene. Det var plass i flere biler til at hunden din kunne lånt plass, men om han ikke kan være alene i bil, og det av de som leier ut lokalene er gitt klar beskjed om at hunder ikke kan taes inn, så er det vel ikke så mye kursholderene kan gjøre for deg? Det var jo og mulig å være med uten hund da, du ville jo fremdeles fått med deg teorien :)

Sånn ellers, så ble ikke lokale for kurset bestemt før ganske kort tid før kurset, det er jo selvfølgelig veldig dumt om du ikke har fått tydelige svar når du har vært tidlig ute med spm, men kursholderene visste nok dessverre ikke så mye før rett før kursstart selv.

Jeg hadde bil da jeg fikk fjotten og første halvannet året jeg hadde han, men de siste tre årene har jeg ikke hatt bil. Jeg har heldigvis mulighet til å stort sett få låne bil ifm helgekurs, og til å komme meg til veterinær om jeg må, men før neste hund kommer i hus vil jeg ha bil. Med neste hund kunne jeg tenke meg å konkurrere, og jeg gidder ikke styre med å låne bil til fellestreninger, prøver/konkurranser osv. Og med da fire dyr i hus, føles det som en ekstra trygghet å ha bil tilgjengelig umiddelbart om noe skulle skje. Friheten til å komme seg til flere turområder uten å styre med kollektivt er også digg og noe fjotten nyter godt av i de perioedene jeg låner bil.

Ang kurs og sånn klarte jeg å få motorstopp på vei til kurs (helgekurs) med fjotten tidligere i år, bilen havnet på verksted og jeg på kurs uten bil, og jeg synes det var ganske stress å ikke kunne putte fjotten i bil i pauser. Det var tydelig på han også at han ikke fikk hvilt skikkelig mellom slagene når han ikke fikk ordentlige pauser vekke fra alt som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg må ha bil for å ha hund, men jeg må ha bil for å komme meg noen steder i det hele tatt.

Det er jo kjekt å ha bil, å kunne ha hunden i bilen av og til, når hunden ikke kan være med inn på steder, som f.eks butikken, kurs etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det du fikk ufullstendig svar på da? Dette kurset du snakker om ble holdt et sted der kursholdere leide lokaler, og det var ikke lov til å ta hunder med inn. Kurset var veldig mye mer teori enn praksis, og det ble mye tid i bil for hundene. Det var plass i flere biler til at hunden din kunne lånt plass, men om han ikke kan være alene i bil, og det av de som leier ut lokalene er gitt klar beskjed om at hunder ikke kan taes inn, så er det vel ikke så mye kursholderene kan gjøre for deg? Det var jo og mulig å være med uten hund da, du ville jo fremdeles fått med deg teorien :)

Sånn ellers, så ble ikke lokale for kurset bestemt før ganske kort tid før kurset, det er jo selvfølgelig veldig dumt om du ikke har fått tydelige svar når du har vært tidlig ute med spm, men kursholderene visste nok dessverre ikke så mye før rett før kursstart selv.

Jeg hadde bil da jeg fikk fjotten og første halvannet året jeg hadde han, men de siste tre årene har jeg ikke hatt bil. Jeg har heldigvis mulighet til å stort sett få låne bil ifm helgekurs, og til å komme meg til veterinær om jeg må, men før neste hund kommer i hus vil jeg ha bil. Med neste hund kunne jeg tenke meg å konkurrere, og jeg gidder ikke styre med å låne bil til fellestreninger, prøver/konkurranser osv. Og med da fire dyr i hus, føles det som en ekstra trygghet å ha bil tilgjengelig umiddelbart om noe skulle skje. Friheten til å komme seg til flere turområder uten å styre med kollektivt er også digg og noe fjotten nyter godt av i de perioedene jeg låner bil.

Ang kurs og sånn klarte jeg å få motorstopp på vei til kurs (helgekurs) med fjotten tidligere i år, bilen havnet på verksted og jeg på kurs uten bil, og jeg synes det var ganske stress å ikke kunne putte fjotten i bil i pauser. Det var tydelig på han også at han ikke fikk hvilt skikkelig mellom slagene når han ikke fikk ordentlige pauser vekke fra alt som skjedde.

:offtopic::) :) :)

For det første vet jeg ikke hvordan du vet hvilket kurs jeg snakker om, jeg har aldri nevnt dem med ord her. Men greit nok, begrenser seg vel med hvor mange helgekurs som finnes i Bergens-området på en høst :)

For det andre fikk jeg ikke noe annet svar enn nettopp det jeg har nevnt - jeg måtte vente til hunden klarer å være alene i bilen. Ingen verdens ting om hvorfor eller hvorfor ikke, mulige løsninger på problemet, eller beklager at det tok tid. Dessuten spurte jeg om litt annet rundt kurset som jeg ikke fikk svar på. Så her har du tydeligvis mer info enn meg! Eneste jeg synes arrangøren kunne gjort for meg var å gi meg et skikkelig svar og gjerne litt tidligere. Er ingen menneskerettighet å gå på hundekurs, men det er høflig å svare på henvendelser.

In the end synes jeg VIRKELIG ikke det er arrangørenes ansvar at JEG finner et kurs som passer mine behov, men jeg setter desto større pris på dem som har mulighet til å være fleksibel.

Tilbake til tema:

Jeg tror ikke jeg vil ha noen større hund enn 8-10 kgs uten bil, for jeg vil ha den med inn på flyet og slippe å betale på toget. Det er også lettere å bære 10 kg hund i armene på bussen enn en 40 kg :) Har hentet Isac i drømmeland hos dyrlegen to ganger, men det har også gått greit på bussen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Selvfølgelig skal man få klart beskjed på forhånd om det er mulig eller ikke, men kursene jeg er med å arrangere er det nesten aldri mulig å ha med hund på teoridelen til kurset. I hovedsak fordi lokaler ikke akkurat blir kasta etter hundeklubbene (klubber/hundeskoler med egne lokaler stiller nok heldigere her), så nesten alle teoridager før kurs vi arrangerer foregår på enten instruktøren eller noen i kommiteen som arrangerer kurset sin arbeidsplass. Om vi har det på min arbeidsplass er det fullstendig uaktuelt å la noen ha med hund inn på teorien. I tillegg mister en teorikveld nytten sin om alle skal sitte der å holde kontroll på hver sin hund.

I praktisk trening ute/i hall trenger man ikke bil, men man må kunne sette bort hunden innimellom. Enten i bil, et bur eller bundet et sted. Det er litt for at hunden skal få pause og litt for at ikke alle trener hele tida. Man bytter på å trene, hjelpe til, se på og få instruksjon. Alt etter type kurs. Og da bør man kunne sette bort hunden. Men i den praktiske treninga kan det nok løses på en eller annen måte på mange type kurs.

Så nei, man trenger ikke bil for å ha hund, men man trenger mulighet for å ikke alltid ha hunden sin hos seg for å kunne gå på kurs. Å forvente at kurs holdes et sted det er god bussforbindelse viser veldig liten forståelse for arrangering av kurs. Vi får ikke akkurat lov til å være hvor vi vil og det er langt fra alltid det er egnede steder sentrumsnært :hmm: Men får man det til vil man selvfølgelig tilrettelegge så langt det går uten at det går ut over de andre deltagerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:offtopic::) :) :)

For det første vet jeg ikke hvordan du vet hvilket kurs jeg snakker om, jeg har aldri nevnt dem med ord her. Men greit nok, begrenser seg vel med hvor mange helgekurs som finnes i Bergens-området på en høst :)

For det andre fikk jeg ikke noe annet svar enn nettopp det jeg har nevnt - jeg måtte vente til hunden klarer å være alene i bilen. Ingen verdens ting om hvorfor eller hvorfor ikke, mulige løsninger på problemet, eller beklager at det tok tid. Dessuten spurte jeg om litt annet rundt kurset som jeg ikke fikk svar på. Så her har du tydeligvis mer info enn meg! Eneste jeg synes arrangøren kunne gjort for meg var å gi meg et skikkelig svar og gjerne litt tidligere.

Det er ikke såå stort trenings-/kursmiljø i Bergen, nei :)

Som Snusmumrikken sier, er det ikke barebare å arrangere kurs, og etter å ha vært på en god del forskjellige kurs, med en god del forskjellige arrangører, har jeg kun ett sted (i Bergensområdet) opplevd at vi har vært et sted der hunder kan taes med inn , og det er i hallen til Fjellanger. Det er også helt vanlig at kursarrangørene dessverre ikke har alt helt på plass før ikke så lenge før kurset arrangeres, med mindre man går et sted som arrangerer kontinuerlige kurs og har tilgang på helt egne lokaler. Som sagt veldig synd du ikke opplevde å få ordentlige svar, men akkurat dette kurset kunne du nok uansett ikke vært med på, med mindre du da kom uten hund bare for teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lappen, og hatt hunder hele livet nesten. Går også mye på kurs, og aldri vært noen problemer med det. Har en samboer med bil da som kjører oss steder når han har tid innimellom, men somregel må vi komme oss dit vi skal selv. Jeg syns iblant det er litt slitsomt, så blir nok lappen snart. Men nå har jeg to sankt bernharder jeg trener og går på kurs med, og de krever litt plass og sånn hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...