Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor kaster man slakteavfall/hundemat som er blitt dårlig?


PsychoLynx
 Share

Recommended Posts

Altså.... Vi har hatt et uhell her med rørleggere som tok sikringene våre i kjelleren da de flyttet varmtvannsbereder osv, og tydeligvis glemte å slå dem på igjen, så to av fryserne våre med hundemat i ble stående uten strøm i litt over en uke.... (sikringen som fryserne går på, hadde de ingenting med å røre!!!).
Saken er altså nå at vi har rundt 500 l med hundemat som må kastes. Kombinert kalkunhals, vom og hundemat osv. Lukter død og fordervelse og alt det der.

Men hvor gjør man av sånn? Går det som restavfall på søppeltomta? I tilfelle snakker vi jo store summer for å bli kvitt dette... Går det som matavfall??? Er det noen som VET dette?

Tenker jo på at folk kanskje kunne trenge noe sånn på reveåte, men jeg er generelt i mot skyting av rev "for moro skyld", så vil ikke helt støtte disse heller.... :P

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo i utgangspunktet matavfall, men ganske mye da. Aner ikke hva som er greiest for å bli kvitt det.

Jeg ville forlangt at rørleggerene dekket det. Uansett om de måtte skru av sikringen for å gjøre arbeidet sitt så skal de sørge for at det er i orden igjen når de forlater stedet, og evt. gi dere beskjed. Men hvis dere har en god innboforsikring så dekker den det, uten egenandel da. Spørs om det er verdt det, om dere ikke må bytte fryser også. Men som sagt, ville tatt kontakt med daglig leder på rørleggerforretningen og forklart situasjonen og bedt om at de dekker det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner jo ikke om fryserne også må byttes, eller om vi får vasket vekk lukten. Jeg må være ærlig å si at jeg har lukket øyne (og nese) for dette i helgen. Jeg bare satte på sikringen igjen, og håper fryseren blir enklere (iallefall med tanke på lukt) å tømme da det er frosset, kontra tint. Men faren er vel at det er en diger frosset klump nedi der bare :-/

men ja, rørleggerne skal få passet sitt påskrevet så fort de åpner i morra!!! Og hadde de vært her da jeg oppdaget dette, så hadde jeg seriøst tatt den ene og dengt den andre med! For jeg har IKKE råd til å kjøpe mer hundemat pr dags dato! Og hadde trodd jeg sku ha mat til langt utpå nyåret.... De MÅ jo dekke dette?? Sant?? eller?? Huff :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med "søppeltomta" det der varierer mellom kommuner og fylke.

Det er ikke så dyrt som restavfall om det er eneste løsningen. Betaler kubikk, kanskje ett par hundre spenn.

På søppeltomta her lokalt har de tatt betalt pr søppelsekk..... 60 kr sekken, eller noe sånn. Og det blir jo noen sekker. På Gjøvik tar de det på vekt. Og der snakker vi jo litt.

Fytti som jeg gruer meg til å begynne på denne jobben med å tømme frysere, vaske osv osv. :gaah: :gaah: :gaah: De burde virkelig ta den jobben de totalt inkompetente idiotene som drev her! :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fryserne dine utette? For det burde ikke ha begynt å råtne på en uke i tett fryser, det tar jo flere dager før det i det hele tatt begynner å tine når det er dypfryst og lagret i kuldegrader. Jada, temp øker sakte men sikkert når det ikke er strøm, men full forråtnelse på en uke høres ut som utett fryser...

Og jeg hadde rett og slett krevd at rørleggerne tømte fryserne og kvittet seg med innholdet, samt erstattet det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fryserne dine utette? For det burde ikke ha begynt å råtne på en uke i tett fryser, det tar jo flere dager før det i det hele tatt begynner å tine når det er dypfryst og lagret i kuldegrader. Jada, temp øker sakte men sikkert når det ikke er strøm, men full forråtnelse på en uke høres ut som utett fryser...

Og jeg hadde rett og slett krevd at rørleggerne tømte fryserne og kvittet seg med innholdet, samt erstattet det!

Ikke full forråtnelse, men nok til at det absolutt ikke luktet godt nedi der. Og jeg vet ikke om jeg vil begynne å finne ut hva som lukter og ikke. Kan nok hende det som ligger nederst egentlig er ok enda, men jah.... Min nese har ingen planer om å finne ut det :P

Det ble en litt stor uke, innen vi oppdaget det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom hjem fra ferie en gang til hus som hadde hatt strømbrudd. Fikk alt igjen på forsikringa, og det var stappfull fryser. Til og med viltkjøttet som var "selvskutt" fikk vi igjen penger for. (Innboforsikring regner jeg med). Skirv "inventarliste" på alt dere hiver og lever til forsikringsselskapet (ta kopi sånn at dere har backup om noen skulle rote det bort i papirmølla). Og her burde rørleggerne ta regninga, spørs dog om du får det til. Kan være vanskelig å bevise at det er de som har vært borti sikringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg klart å skru av fryseren i et par uker, men da var det bare så vidt tint når jeg oppdaget det! Sikker på at det skjedde når elektrikerne var der?
I min hjemkommune er det gratis å levere avfall til miljøstasjonen, men jeg vet ikke hvordan det er med matavfall. Finnes det en møkkakjeller i nærheten der du kan slenge det oppi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...