Gå til innhold
Hundesonen.no

Flyselskapet prøvde å drepe bikkja mi


Ozzy
 Share

Recommended Posts

http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/-flyselskapet-proevde-aa-drepe-bikkja-mi-4162735.html

" Så langt, så vel. Men da de landet i Boston, var hunden Sedona nær ved å dø, sier hun.

– Hele buret til Sedona var fullt av blod, avføring og urin. Hun hadde fullt heteslag, og alle teppene var fulle av blod. Hun tisset og bæsjet blod. Hun var i ferd med å dø foran øynene på meg, sier Sinclar til NBC Bay Area.

Hun ble også selv vitne til behandlingen av hunden utenfor flyet:

– En stuer sparket til buret og dyttet det under vingen på flyet, forteller hun. 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt foreferdelig behandling av bikkja. Sikkert av folk som ikke bryr seg særlig mye om dyr, eller folk som rett og slett ikke VET bedre...

Men altså.. Hadde bikkja flydd før? Virker jo litt som om den også hadde flyskrekk utifra driting, spying og diverse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper de mener oppkast og avføring kom av at hunden var syk, ikke redd. Men det å fly på tvers av USA midtsommers er jo ganske varmt også da.

United er kjent som et ganske bra selskap og jeg kjøper ikke historien sånn helt uten videre, selv om det ikke ser pent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diare og oppkast er symptomer på alvorlig heteslag:

"Ligger hunden bevistløs i bilen er det allerede veldig alvorlig. Andre symptomer kan være at hunden er ustø, peser, har tørre og røde slimhinner i øyne og munn. Den kan også sikle, kaste opp og ha diaré."

Edit: Simira hadde allerede svart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overoppheting av hund på fly? Næææh, det kan ikke stemme, denne hunden har jo normalt lang nese :o For det var jo derfor Jabba ble "kokt" mellom Oslo og Bodø, sant?

Gud for et - unnskyld uttrykket - flåsete utsagn.

Det er to helt forskjellige situasjoner det er snakk om. Og to helt forskjellige temperaturer (35-40 grader og 25-30 grader).

Men neida. Respirasjonsproblemer på engelsk bulldog er bare innbilning og denne videoen er vel bare ljug hele greia.

Og at Jabba har små, stramme nesebor kan vi også stadfeste raskt fra bildet i artikkelen 2ne linker til. Og at engelsk bulldog troner på lista over DØDSFALL blandt hunder som transporteres i fly i Amerika som vi også har offisielle tall på fra myndighetene i Amerika teller vel heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snip

Men sånn bortsett fra hva 2ne sier, er det ikke litt ekkelt å vite at et flyselskap ville betale eieren for å ikke si et pip til pressen? Da begynner jeg jo å lure hvor ofte ting skjer om det er slik de normalt sett handler casene.

Og hun betalte for fancy oppfølging av hunden og den ble satt i solsteka, good job liksom.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn bortsett fra hva 2ne sier, er det ikke litt ekkelt å vite at et flyselskap ville betale eieren for å ikke si et pip til pressen? Da begynner jeg jo å lure hvor ofte ting skjer om det er slik de normalt sett handler casene.

Og hun betalte for fancy oppfølging av hunden og den ble satt i solsteka, good job liksom.

Selvsagt, det ser ikke bra ut. De fleste av oss - både mennesker og dyr - hadde nok tatt skade av å bli stående i stillestående luft på nærmere 40 grader i et bur over lengre tid. Og hvis det er som denne damen presenterer så er det veldig dårlig arbeid utført av United Airlines. Jeg vet ikke om alt hun sier er sant, og vi kan vel anta at som i alle slike saker har nok ikke damen en utelukkende objektiv versjon av saken. Det er bare synd at United ikke har klart å løse saken med denne damen irrelevant av hva som er sant eller ikke. Kunden skal jo behandles bra når den er misfornøyd. Men vi vet jo ikke om hun er en eksepsjonelt vanskelig dame å ha med å gjøre heller da, kan hende United har strukket seg langt men det ikke har vært godt nok for henne. Det blir jo bare en medie-variant av saken, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud for et - unnskyld uttrykket - flåsete utsagn.

Flåsete? Frøken flyekspert var ikke engang litt åpen engang for at dette:

De fleste av oss - både mennesker og dyr - hadde nok tatt skade av å bli stående i stillestående luft på nærmere 40 grader i et bur over lengre tid.

kunne være årsaken i tråden om Jabba. Hvorfor det? Kan det ha noe med at Jabba er en bulldogg å gjøre? Vi var flere der som uttrykte vår bekymring for å sende hund i lasterommet, men du påsto at det ikke ville være et problem på hunder med normalt lang snute. Jeg siterer ett av dine innlegg fra den forrige tråden:

Ehhh.... Jeg har ikke sagt det alltid blir like varmt i et lasterom som inne i en bil - jeg brukte eksempelet for å illustrere prinsippet om at et rom vil bli oppvarmet når det står på et sted. Det er kun lasteromsdør på én side av flyet, avhengig av hvilken retning flyet står parkert vil det kunne ligge fullstendig i skyggen. Bare for å understreke hvor mange variabler det er snakk om her.

Jeg skjønner faktisk ikke hva du vil fram til 2ne, det var varmt denne dagen - og en hund med et underutviklet åndedrettssystem ble utmattet av en reise. Er det så rart? Selvfølgelig er det hundens rase som er årsaken, det kan tilogmed være individets feil. At akkurat denne flattrynebikkja er så dårlig mentalt sett at den stresser seg opp når den reiser. Og at det denne - ekstra varme dagen - var vekten på vektskåla som gjorde at den fikk total kollaps og oksygenmangel fordi mennesker har avla den til mindre oksygenopptak enn andre bikkjer. Det er ikke flyselskapets feil, og selv om stuerne kanskje ikke er prima top-of-the-line kvalifiserte til å gjøre en vurdering på om det er for varmt eller ikke, så har Snusken et solid poeng i at vi ikke har noen andre tilfeller av hunder med problemer fra denne dagen. Vi har en Engelsk Bulldog, derimot, med problemer.

Vi har også tallmateriale som viser at engelsk bulldogg er den som absolutt troner høyest på statistikken over dødsfall under flyreiser. Som bekreftes av fagpersonell å være grunnet avl på hunder med en mindre funksjonabelt system for opptak av oksygen og utskilling av karbondioksid. Vi har også videoopptak av en hund som - iallefall i en del av forumistene her innes øyne - har et par ekstra kilo på kroppen som ytterligere forverrer situasjonen. Er det rart at man faller på konklusjonen at det er rasen som er årsaken. All evidence points to this. Ser ikke helt hva som er irriterende med å konkludere ut i fra rimelig tyngtveiende bevismateriale?

Fortsatt ikke fordomsfull? Fortsatt trygt å sende langnesehunder med fly på varme dager? Fortsatt et raserelatert problem?

Flåsete, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Fortsatt ikke fordomsfull? Fortsatt trygt å sende langnesehunder med fly på varme dager? Fortsatt et raserelatert problem?

Flåsete, liksom.

Mulig jeg husker helt feil nå men i den tråden ble det vel en viss enighet om at det var raserelatert til en viss grad. Og i den grad at enkelte selskaper motsetter seg å ta med de raserelaterte, men de flyselskapene er vel flåsete de også? OG ikke minst så anbefalte veterinæren å være ekstra på pass med sånne ( kortsnute) hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg husker helt feil nå men i den tråden ble det vel en viss enighet om at det var raserelatert til en viss grad. Og i den grad at enkelte selskaper motsetter seg å ta med de raserelaterte, men de flyselskapene er vel flåsete de også? OG ikke minst så anbefalte veterinæren å være ekstra på pass med sånne ( kortsnute) hunder.

Enig? Nei, jeg vil ikke si det. Mitt siste innlegg i den tråden, det nest siste innlegget i den tråden, var dette:

Vi så den den andre gangen den linken ble lagt ut også. My point still stands. Ingen hund tåler å stå i solsteika over tid. Hvis man kan risikere at spesialbagasje som dyr er, blir stående i solsteika mens de losser inn eller ut av flyet, eller at flyet er oppvarmet fordi det står noen timer i sola (så ville den, som Kanger så riktig påpekte, bli oppvarmet akkurat som en bil blir), så kan hvilket som helst dyr bli overoppvarma.

Nå gidder jeg ikke å si det flere ganger. Det har vært over gjennomsnittlig varmt i juli. I følge sonens egen flyekspert, så kan det skje at dyr blir losset inn i et allerede varmt fly, eller at det blir stående i solsteika mens de losser inn eller ut av fly. At flyselskapet sier at det er 22 grader i lasterommet har altså ingenting å si i all den tid det kan bli for varmt for dyr før og etter flyreisa. Det er DET jeg reagerer på her. Hvis flyselskapet har null ansvar for at dyret mitt får det stellet den trenger fra jeg leverer den i spesialbagasje til jeg henter den igjen i (forhåpentligvis) spesialbagasje, så ville ikke jeg flydd med hund når det er 30-35 varmegrader ute. Fordi selv dyr med et normalt respirasjonsorgan kan bli overopphetet av å stå i solsteika eller i et oppvarmet bagasjerom.

Jeg skjønner ikke hvorfor den delen er så innmari vanskelig å forstå? For det må det jo være, i og med at motargumentet hele tiden er "ja, men bulldogger er skikkelig sjuke".

Det er altså en risiko for å ende opp med overoppheta hund om man velger å fly med den en varm sommerdag, for det er ingen garanti at den ikke blir stående i solsteika over tid, helt uavhengig av rase, selskap og land man reiser i/med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flåsete? Frøken flyekspert var ikke engang litt åpen engang for at dette:

kunne være årsaken i tråden om Jabba. Hvorfor det? Kan det ha noe med at Jabba er en bulldogg å gjøre? Vi var flere der som uttrykte vår bekymring for å sende hund i lasterommet, men du påsto at det ikke ville være et problem på hunder med normalt lang snute. Jeg siterer ett av dine innlegg fra den forrige tråden:

Fortsatt ikke fordomsfull? Fortsatt trygt å sende langnesehunder med fly på varme dager? Fortsatt et raserelatert problem?

Flåsete, liksom.

Jeg skjønner faktisk ikke hva du vil fram til. Jeg mener Jabba ble utmattet og syk fordi det var en generelt varm norsk sommerdag og den hunden åpenbart har et underutviklet respiratory system. At denne greyhounden ble syk anser jeg også som åpenbart, det er noe konkret annerledes å utsettes for 25 grader på østlandet vs type 40 grader i california…

Det er da helt intuitivt at hvis du har en temperaturskala som begynner på 0 og går opp til 40, så kan vi tegne toleransenivåene for stress og varme til rasene omtrent sånn her :

15-20 grader: Fransk Bulldog begynner å slite

18-25 grader: Resten av brachycepale hunder begynner å slite (engelsk bulldog, mops, boxer, engelsk mastiff osv)

25-30 grader: Hunderaser med mye egenmasse og/eller mye isolerende pels og lang snute begynner å slite

30-40 grader: Selv føkkings azkawah og den mest hardbarka ørkenlevende øgle begynner å slite.

Så ja, utvilsomt raserelatert for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner faktisk ikke hva du vil fram til. Jeg mener Jabba ble utmattet og syk fordi det var en generelt varm norsk sommerdag og den hunden åpenbart har et underutviklet respiratory system. At denne greyhounden ble syk anser jeg også som åpenbart, det er noe konkret annerledes å utsettes for 25 grader på østlandet vs type 40 grader i california…

Det er da helt intuitivt at hvis du har en temperaturskala som begynner på 0 og går opp til 40, så kan vi tegne toleransenivåene for stress og varme til rasene omtrent sånn her :

15-20 grader: Fransk Bulldog begynner å slite

18-25 grader: Resten av brachycepale hunder begynner å slite (engelsk bulldog, mops, boxer, engelsk mastiff osv)

25-30 grader: Hunderaser med mye egenmasse og/eller mye isolerende pels og lang snute begynner å slite

30-40 grader: Selv føkkings azkawah og den mest hardbarka ørkenlevende øgle begynner å slite.

Så ja, utvilsomt raserelatert for meg.

Fra artikkelen i VG:

Onsdag var det nesten 30 grader i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelen i VG:

Onsdag var det nesten 30 grader i Oslo.

Well bäjs og jävlar, NESTEN 30 grader. Og her tør jeg å faktisk skrive 25 grader… That destroys my whole argument gitt…! (not)

Ikke for å ødelegge VGs fantastiske journalistikk, men vi kan jo se på met.no's offisielle værmålinger for Juli 2013. De finner vi her: http://www.met.no/Klima/Klimastatistikk/Varet_i_Norge/2013/juli_2013/filestore/2013-077.pdf og vi ser at i Oslo den 24 Juli (dagen da flyvningen fant sted) var det rundt 22 grader.

Men for all del, VGs journalist er sikkert mer til å stole på.

EDIT: Og i tilfelle du enda ikke er overbevist, her er yr.no's offisielle tall fra 24 Juli 2013 tilgjengelig, fra Oslo Lufthavn Gardermoen yours truly:

http://www.yr.no/sted/Norge/Akershus/Ullensaker/Oslo_lufthavn,_Gardermoen~86450/detaljert_statistikk.html

"24. juli 2013 26,2° (maks) 13,3° (min) 19,5° (middel) 15,2° (normal) 0,0 mm (nedbør) --- --- --- 2,0 m/s (vind)"

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well bäjs og jävlar, NESTEN 30 grader. Og her tør jeg å faktisk skrive 25 grader… That destroys my whole argument gitt…! (not)

Ikke for å ødelegge VGs fantastiske journalistikk, men vi kan jo se på met.no's offisielle værmålinger for Juli 2013. De finner vi her: http://www.met.no/Klima/Klimastatistikk/Varet_i_Norge/2013/juli_2013/filestore/2013-077.pdf og vi ser at i Oslo den 24 Juli (dagen da flyvningen fant sted) var det rundt 22 grader.

Men for all del, VGs journalist er sikkert mer til å stole på.

EDIT: Og i tilfelle du enda ikke er overbevist, her er yr.no's offisielle tall fra 24 Juli 2013 tilgjengelig, fra Oslo Lufthavn Gardermoen yours truly:

http://www.yr.no/sted/Norge/Akershus/Ullensaker/Oslo_lufthavn,_Gardermoen~86450/detaljert_statistikk.html

"24. juli 2013 26,2° (maks) 13,3° (min) 19,5° (middel) 15,2° (normal) 0,0 mm (nedbør) --- --- --- 2,0 m/s (vind)"

Oh noes, du satt meg fast der gitt :o

Så du står fortsatt for at langnesehunder ikke vil ha problemer med å bli stående i bur i solsteika på en dag der maxtempen var 26 grader, uten tilgang til vann, uten å få heteslag? Ville du gjort det mot din hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh noes, du satt meg fast der gitt :o

Så du står fortsatt for at langnesehunder ikke vil ha problemer med å bli stående i bur i solsteika på en dag der maxtempen var 26 grader, uten tilgang til vann, uten å få heteslag? Ville du gjort det mot din hund?

Jeg mener at en hund med et velutviklet respiratory system ikke vil få problemer like fort som en kortnesehund i en situasjon med stress og varme. Det er meg like åpenbart som at man blir raskere kald om man er våt og at jorda er rundt og sånne selvfølgeligheter. Du kan jo selv se videoen jeg linket til ovenfor (kudos @ ) :

Hvor en simpel Fransk Bulldog ikke takler å gå tur i varmen og eierne lufter den utenom "peak hours of heat". Kan du ikke kjøle deg ned like raskt som en normalt bygget hund så sliter du fortere. It's anatomy a-b-c?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en hund med et velutviklet respiratory system ikke vil få problemer like fort som en kortnesehund i en situasjon med stress og varme. Det er meg like åpenbart som at man blir raskere kald om man er våt og at jorda er rundt og sånne selvfølgeligheter. Du kan jo selv se videoen jeg linket til ovenfor (kudos @ ) :

Hvor en simpel Fransk Bulldog ikke takler å gå tur i varmen og eierne lufter den utenom "peak hours of heat". Kan du ikke kjøle deg ned like raskt som en normalt bygget hund så sliter du fortere. It's anatomy a-b-c?!

Det er vel et års tid siden jeg så den videoen første gangen, så du trenger ikke å linke til den om igjen og om igjen. Har jeg flatnesehund? Nei. Avler jeg flatenesehunder? Nei. Da spør jeg deg ATTER en gang. Ville DU ha gått fra hunden din i et bur i solsteika uten at den fikk tilgang til vann på en dag det var 26 grader ute? Det er et ****** enkelt spørsmål, du trenger bare å svare ja eller nei på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et års tid siden jeg så den videoen første gangen, så du trenger ikke å linke til den om igjen og om igjen. Har jeg flatnesehund? Nei. Avler jeg flatenesehunder? Nei. Da spør jeg deg ATTER en gang. Ville DU ha gått fra hunden din i et bur i solsteika uten at den fikk tilgang til vann på en dag det var 26 grader ute? Det er et ****** enkelt spørsmål, du trenger bare å svare ja eller nei på det.

Hvorfor stiller du deg kritisk til at brachycepale hunder sliter mer i varmen da?

Til ditt spm: avhenger av hvor lenge den skal være der, hvor stresset den er, hva anledningen er og andre fohold jeg garantert ikke har tenkt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stiller du deg kritisk til at brachycepale hunder sliter mer i varmen da?

Til ditt spm: avhenger av hvor lenge den skal være der, hvor stresset den er, hva anledningen er og andre fohold jeg garantert ikke har tenkt over.

Hvorfor krangler vi om dette? Feilen er jo gjort av menneskene som lot hundene stå ute i solsteka.....

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...