Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny venn til sommeren!


Planken
 Share

Recommended Posts

Ååh som vi gleder oss! Det er altså bestemt; til sommeren satser vi på å få en liten firbent venn hjem til oss! Vi hr bestemt oss for at Bichon Havanais er rasen "vår", de virker jo så fantastiske.

Men vi har noen praktiske spørsmål, siden vi ikke har hatt hund før som par. Jeg håper derfor at noen kloke hundefolk kan ta seg tid til å svare oss :)

Vi snakker litt om å ordne en løpestreng og et lite hundehus i hagen, som kan tas i bruk når vi er utendørs med ulike sysler. Vi er en del ute i hagen, både sommer som vinter. Er dette nødvendig? Om ikke, hvordan løser dere det når dere er ute i hagen og hunden skal være med?

Har dere både hundebur og en lite hundeseng innendørs? Tenker da på at buret kan fungere som den trygge sonen, både dag og natt, mens sengen kan tas i bruk på dagtid i stuen for å slappe av i? Vi tenker at buret skal stå på kjøkken/gang, altså ikke det naturlige oppholdsrommet her hos oss.

Hvordan etablere gode matvaner? Når gir dere hunden mat, og hvor mye hver gang? Dette er vel helst et spørmål til de som har hunder på samme størrelse/matinntak :)

Når hunden er hjemme alene, gir dere hunden hele huset til disposisjon, har den i bur, eller begrenser bestemte områder? Her tenker vi i starten i alle fall på å begrense et område som ikke er "farlig". Altså ingen farlige ledninger, og heller ikke ting vi er redde for. Etterhvert har vi lyst at hunden skal kunne ha hele huset til disposisjon.

Og sist med ikke minst; hvilke ting kjøpte du til hunden som virkelig kom til god nytte, og hva ble aaldri brukt?

Håper noen tar seg tid til å svare på i allefall noen av spørsmålene våre! Gjerne flere, så man kanskje får noen kreative løsninger som passer oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur ville jeg hatt i bilen

. Med en såpass liten hund så ville jeg trent mye inkalling og sjekket ut om den kunne lære seg å overholde grensene på tomta. Ville ikke satt den i løpestreng da ville jeg helelr hatt en hundegård. Det fordi hunden er liten og mer kan skje med den enn med en stor hund.

Inne når hunden skal være i ro hadde jeg prøvd meg på kompostgrinder. Fordelen med dem er at dem kan du sette opp med størrelse etter behov. Nb noen hunder kan klatre over uavhengig av størrelse. Men fordelen er jo at du kan vege størrelse på området valpen skal være i og at du kan fjerne hele greiene. Også er det da billigere enn å kjøpe et innebur

Mat når valpen kommer er litt etter hvor mye den spiser og når dere kan være hjemme og ordne altså en tre fire ganger- Jeg gir gjerne i starten såpass mye at det ligger igjen en liten dert å skåla når valpen går fra. Her lærer vi da gjerne inn sitt og ja/versegod. Maten hos meg blir ikke stående hele dagen dem får toppen 5 min på å spise fra dem er valper.

Noen hunder som er hjemme alene kan være i hele huset andre må ha et rom og kanskje ikke det rommet du gjerne vil at dem skal være på. San som for meg som gjerne skulle hatt matvrakene mine på stua men katten til naboen legger seg i vinduskarmen og dem stresser værre så da har jeg kjøkkenet igjen. Ikke altid like lurt når en har kreative matvrak.

Snar på noe av det du lurer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige dere er, det er gøy med valp :)

Vi fikk valp før sommeren og hun er også mye med i hagen. Da bruker vi ofte langline som ligger løst på bakken og som vi bare kan tråkke på hvis hun prøver å forlate tomten, den bruker vi også på tur i skogen.

Vi har både bur og hundekurv inne. Kurven blir ofte brukt, men hun liker egentlig best å ligge å strekke seg på teppet, så vil ikke si at den er veldig nødvendig. Buret brukes om natten (men hun sover på rommet mitt i helgen) og som time out. Buret var veldig kjekt i begynnelsen da hun ikke klarte å sovne med en gang og vandret rundt og beit på ting. Hun roer seg veldig fort der inne så det er greit om morgningen for å få henne til å sove lenger.

I begynnelsen fikk hun mat fire ganger om dagen. Dette mest fordi det er veldig kjekt å bruke maten som belønning ved trening. Nå får hun den bare to ganger og aldri på samme tid. Vi vil ikke ha en hund som forventer mat klokken fem hver dag og maser hvis hun ikke får det. Hvor mye hun får vet jeg ikke, fordi det er det mamma som ordner med :)

Når hun er alene er hun på kjøkkenet fordi det er der hun har kurven og vannskålen sin og det er færrest ting hun kan ødelegge der. Det fungerer veldig bra.

Håper det hjelper litt, og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker litt om å ordne en løpestreng og et lite hundehus i hagen, som kan tas i bruk når vi er utendørs med ulike sysler. Vi er en del ute i hagen, både sommer som vinter. Er dette nødvendig? Om ikke, hvordan løser dere det når dere er ute i hagen og hunden skal være med? Nå har ikke vi hage, men på hytta får han løpe løs. Eller så har vi en sånn jordskrue, og fester en langline i. Alternativt kan man jo sette opp noen gjerder, men jeg syns langline er supert!

Har dere både hundebur og en lite hundeseng innendørs? Tenker da på at buret kan fungere som den trygge sonen, både dag og natt, mens sengen kan tas i bruk på dagtid i stuen for å slappe av i? Vi tenker at buret skal stå på kjøkken/gang, altså ikke det naturlige oppholdsrommet her hos oss. Vi har både bur og seng. Buret står på mitt soverom, og der er han når han er hjemme alene, og de gangene han nekter å sove om kveldene. Og i stuen har vi en seng som han kan gå å legge seg i hvis han vil slappe av. Men ja, jeg ville brukt bur som et trygt sted, hvor hunden får lov til å være i fred uten å bli plaget.

Hvordan etablere gode matvaner? Når gir dere hunden mat, og hvor mye hver gang? Dette er vel helst et spørmål til de som har hunder på samme størrelse/matinntak Vi har en jrt - blanding, så jeg vet ikke helt om størrelseforskjellen. Men det tok ganske lang tid før jeg kom inn i en god matrutine. :P Nå får han mat om morningen før skolen/når jeg står opp, etter skolen (14-15), og ved middagstider, som er rundt 18-19. Da får han 25-30 g hver gang (Han får rundt 75 hver dag). Det er litt mindre enn hva som står på fôr sekken (god veiledning hvis du er usikker), men han får alltid litt godbiter under trening, og litt annet, så han får i seg nok mat hver dag.

Når hunden er hjemme alene, gir dere hunden hele huset til disposisjon, har den i bur, eller begrenser bestemte områder? Her tenker vi i starten i alle fall på å begrense et område som ikke er "farlig". Altså ingen farlige ledninger, og heller ikke ting vi er redde for. Etterhvert har vi lyst at hunden skal kunne ha hele huset til disposisjon. Jeg ville prøvd å ha hunden løs i hele huset/gangen/et rom, det er nok det som er best og kosleigst for hunden. For oss går det ikke, men jeg ville i hvert fall gitt det en sjanse. På starten hadde vi Simba løs i gangen, og da kunne han være hjemme alene lenge, fordi han gikk på en tissepad hvis han måtte på do.

Og sist med ikke minst; hvilke ting kjøpte du til hunden som virkelig kom til god nytte, og hva ble aaldri brukt? Sånne standard ting jeg ikke gidder å ramse opp har kommet til nytte, og jeg tror faktisk ikke jeg har noe som aldri har blitt brukt (og det til tross for hundeshoppingsgalskap). Han har nok fler leker enn han trenger (han som ikke skulle få leker i det hele tatt :lol:), men.. Men bra trimmeutstyr er hvert fall veldig greit å ha fra start. Og en Kong, sånn rød leke du kan stoppe leverpostei og annen mat i. Den er gull verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri brukt bur på valpen vår inne og det har fungert kjempefint! På rommet har han teppet sitt og det har han logget på siden vi fikk han. De første nettene vandret han litt før han fant roen, men etter det har han omtrent sovet der hele natten. :) Om en gir det tid så er det virkelig verdt det :thumbsup:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker litt om å ordne en løpestreng og et lite hundehus i hagen, som kan tas i bruk når vi er utendørs med ulike sysler. Vi er en del ute i hagen, både sommer som vinter. Er dette nødvendig? Om ikke, hvordan løser dere det når dere er ute i hagen og hunden skal være med?

Jeg har hunden i langline når vi er ute i hagen (ikke inngjerdet). Hadde det vært praktisk mulig hadde jeg heller hatt løpestreng, men hundehus vet jeg ikke om er nødvendig om hunden bare skal være i hagen når dere er ute med den? Heller ta på et dekken e.l om det er kaldt, tenker jeg da.

Har dere både hundebur og en lite hundeseng innendørs?

Har ingen av delene. Ingen av mine to har hatt noen intr av å ligge i hundeseng, og bur ser jeg ikke poenget med/har ikke hatt behov for inne i huset.

Hvordan etablere gode matvaner? Når gir dere hunden mat, og hvor mye hver gang?

Fjotten får mat 1-3 ganger for dagen når det passer. Vanligvis får han mat to gr dagen; når vi står opp og en gang ila ettermiddagen/kvelden.

Når hunden er hjemme alene, gir dere hunden hele huset til disposisjon, har den i bur, eller begrenser bestemte områder? Her tenker vi i starten i alle fall på å begrense et område som ikke er "farlig".

Fjotten får hele leiligheten, han har aldri ødelagt noe og tygget veldig lite på ting som valp, så har aldri hatt noe behov for å begrense plassen hans, men valpesikret selvfølgelig leil da han var liten. Gamlehunden fikk stue og kjøkken da han var liten pga lang bratt trapp vi ikke ville han skulle løpe i mens han var alene.

Og sist med ikke minst; hvilke ting kjøpte du til hunden som virkelig kom til god nytte, og hva ble aaldri brukt?

Kjøpte en hundeseng som fjotten virkelig ikke var interessert i å bruke, heldigvis var det en billig en.. En god langline er gull verdt når man har unghund, i hvert fall var den godt brukt her i huset :)

Edit: ble tull med sitering, så svarer inni jeg : P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svar i fet skrift :)

Ååh som vi gleder oss! Det er altså bestemt; til sommeren satser vi på å få en liten firbent venn hjem til oss! Vi hr bestemt oss for at Bichon Havanais er rasen "vår", de virker jo så fantastiske.
Men vi har noen praktiske spørsmål, siden vi ikke har hatt hund før som par. Jeg håper derfor at noen kloke hundefolk kan ta seg tid til å svare oss :)

Vi snakker litt om å ordne en løpestreng og et lite hundehus i hagen, som kan tas i bruk når vi er utendørs med ulike sysler. Vi er en del ute i hagen, både sommer som vinter. Er dette nødvendig? Om ikke, hvordan løser dere det når dere er ute i hagen og hunden skal være med?
/da har dere ikke gjerde, regner jeg med? Er det tilfellet ville jeg heller investert i et gjerde, mye enklere, så slipper hunden å være i bånd :)

Har dere både hundebur og en lite hundeseng innendørs? Tenker da på at buret kan fungere som den trygge sonen, både dag og natt, mens sengen kan tas i bruk på dagtid i stuen for å slappe av i? Vi tenker at buret skal stå på kjøkken/gang, altså ikke det naturlige oppholdsrommet her hos oss.
Skjønner ikke hvorfor valpekjøp er blitt synonymt med burkjøp... den "trygge sonen" kan vel like godt være i hundesengen? Det å stenge en hund inn i et bur dag og natt er rett og slett forkastelig, og jeg synes det er litt skremmende at det har gått så langt at man automatisk tror at man må ha bur til hunden sin. Det er ikke burdyr. Sorry hvis jeg virket krass her, det var egentlig ikke meningen, men jeg synes det er litt viktig å få frem at bur faktisk ikke er et nødvendig tilbehør til en hund. Åpent bur blir selvsagt noe annet, men da er det jo ikke noe annet enn en stygg hundeseng.

Hvordan etablere gode matvaner? Når gir dere hunden mat, og hvor mye hver gang? Dette er vel helst et spørmål til de som har hunder på samme størrelse/matinntak :)
Valper pleier å få 3-4 ganger om dagen noen måneder, og etterhvert gir man 2 måltider, morgen og ettermiddag/kveld (noen gir bare ett, personlig foretrekker jeg to måltider, har en matglad rase). Men dette vil du få informasjon om av oppdretter :)

Når hunden er hjemme alene, gir dere hunden hele huset til disposisjon, har den i bur, eller begrenser bestemte områder? Her tenker vi i starten i alle fall på å begrense et område som ikke er "farlig". Altså ingen farlige ledninger, og heller ikke ting vi er redde for. Etterhvert har vi lyst at hunden skal kunne ha hele huset til disposisjon.
I begynnelsen (det første året) hadde min bare tilgang til ett rom, som jeg ryddet fri for "farlige" ting (jeg er ganske rotete). Nå har han fri tilgang. Har man en valp som ødelegger mye går det ann å valpesikre et rom med kompostgitter f.eks. For de fleste hunder er det ikke noe problem å være løs i hele huset som voksen.

Og sist med ikke minst; hvilke ting kjøpte du til hunden som virkelig kom til god nytte, og hva ble aaldri brukt?
Har kjøpt mye som har kommet til nytte, men må jo si at jeg er stor fan av lekene fra KONG, de holder veldig lenge. Jo, også er jeg veldig glad i Kickbiken min, veldig moro med hund foran. Men nok ikke så veldig aktuelt med en liten bichon :D Kommer ikke på noe i farten som jeg aldri har brukt... sånn bortsett fra dekken og sånn i feil størrelse.

Håper noen tar seg tid til å svare på i allefall noen av spørsmålene våre! Gjerne flere, så man kanskje får noen kreative løsninger som passer oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh som vi gleder oss! Det er altså bestemt; til sommeren satser vi på å få en liten firbent venn hjem til oss! Vi hr bestemt oss for at Bichon Havanais er rasen "vår", de virker jo så fantastiske.

Men vi har noen praktiske spørsmål, siden vi ikke har hatt hund før som par. Jeg håper derfor at noen kloke hundefolk kan ta seg tid til å svare oss :)

Vi snakker litt om å ordne en løpestreng og et lite hundehus i hagen, som kan tas i bruk når vi er utendørs med ulike sysler. Vi er en del ute i hagen, både sommer som vinter. Er dette nødvendig? Om ikke, hvordan løser dere det når dere er ute i hagen og hunden skal være med?

Har dere både hundebur og en lite hundeseng innendørs? Tenker da på at buret kan fungere som den trygge sonen, både dag og natt, mens sengen kan tas i bruk på dagtid i stuen for å slappe av i? Vi tenker at buret skal stå på kjøkken/gang, altså ikke det naturlige oppholdsrommet her hos oss.

Hvordan etablere gode matvaner? Når gir dere hunden mat, og hvor mye hver gang? Dette er vel helst et spørmål til de som har hunder på samme størrelse/matinntak :)

Når hunden er hjemme alene, gir dere hunden hele huset til disposisjon, har den i bur, eller begrenser bestemte områder? Her tenker vi i starten i alle fall på å begrense et område som ikke er "farlig". Altså ingen farlige ledninger, og heller ikke ting vi er redde for. Etterhvert har vi lyst at hunden skal kunne ha hele huset til disposisjon.

Og sist med ikke minst; hvilke ting kjøpte du til hunden som virkelig kom til god nytte, og hva ble aaldri brukt?

Håper noen tar seg tid til å svare på i allefall noen av spørsmålene våre! Gjerne flere, så man kanskje får noen kreative løsninger som passer oss :)

Jeg har hatt løpestreng til en hund i hagen, mens to har gått løs da de er mer førerorienterte typer som holdt seg i nærheten. Den ene gikk løs med langline på slep som valp.

Bur er en smakssak, noen mener det er "praktisk" mens jeg synes det er mer praktisk at hunden min kan slappe av og gå å legge seg uten at vi må ha bur tilgjengelig.

Vi har et kollisjonssikkert bur i bilen og ellers et tøybur som vi kan a med på reiser o.l. Feks om vi overnatter på hotell der hunden ikke skal opp i møblene.

De to siste valpene mine har ikke brukt bur annet enn i bilen og på reiser. På natten og når de er alene har vi begrenset plassen slik at de ikke har fått mulighet til å drive med for mye "hærverk".

Lykke på ti mnd (fortsatt noe kreativ) er i gangen når vi ikke er hjemme. Der har hun en hundeseng, vannskål, en solid leke og et tyggebein. Døren inn til stuen er sperret av med grind. Ellers er gangen totalt minimalistisk slik at hun ikke kan ødelegge noe :)

Valpene her har fått mat 3 x daglig til de er 3-4 mnd, litt tilpasset hver enkelt valp. Frokost, lite måltid midt på dagen som etterhvert taes bort, også kvelds. Har ingen faste tider, frokost serveres en gang mellom 6 og 11, kvelds mellom 19 og 23 alt ettersom hvilke dag det er.

Det eneste som knapt har blitt brukt av utstyr her er valpehalsbånd (har brukt sele istedenfor) og flexiline.

Også har vi sikkert veldig mange "ekstra" leker liggende :P

Lykke til med valpeplaner! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine svar :-)

Ang. dette med bur vil jeg understreke at jeg ikke ønsker å bruke det for å holde hunden innesperret på noen måte. Men det finnes nok av diskusjoner og debatter om akkurat dette andre steder, så jeg tror vi dropper dette her :-) Men det er flott med meninger og innspill!

Kong-leke at jeg hørt om før, og virker jo genialt! Dette tror jeg vi skal kjøpe! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å være uerfaren hunde eier og bruke bur har en letthet til å bli nå får du komem i buret litt fordi jeg er sliten, fordi du er urolig fordi det er en kvik fiks som ikke holder i det lange løp. Bruker selv bur og skjønte egentlig tegninga når sønnen fikk seg hund, han lærte damen til å bruke bur og ja han brukte kvikk fiks i steden for å finen en løsning som varer livet ut. Han skjønte det og nå er buret en fin plass å sove med døren åpen for damen som ike gjør noe galt. Hun hadde kun behov for det da hun brakk tærne på den ene bakfotenfor å holde damen i ro. Bruker selv bur men trapper burbruken ned og håper på å kutte det ut etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh som vi gleder oss! Det er altså bestemt; til sommeren satser vi på å få en liten firbent venn hjem til oss! Vi hr bestemt oss for at Bichon Havanais er rasen "vår", de virker jo så fantastiske.

Men vi har noen praktiske spørsmål, siden vi ikke har hatt hund før som par. Jeg håper derfor at noen kloke hundefolk kan ta seg tid til å svare oss :)

Vi snakker litt om å ordne en løpestreng og et lite hundehus i hagen, som kan tas i bruk når vi er utendørs med ulike sysler. Vi er en del ute i hagen, både sommer som vinter. Er dette nødvendig? Om ikke, hvordan løser dere det når dere er ute i hagen og hunden skal være med?

Dere går en fin tid i møte, lykke til med kommende valpekjøp. Husk å vær nøye med oppdretter, besøk foreldredyr, og sjekk at helsetester er gjennomført (dersom raseklubben har noe krav til dette).

Ang løpestreng eller løs, så spørs det litt på hvordan tomten er (og selvsagt også hvordan hunden er). Når vi er hos min søster, som bor på gård, så går alle hundene fritt. Her er området så stort at det ikke er noe problem. Det er langt fra veien, så det er trygt for hundene uansett. Hundene stikker aldri av.

Mine foreldre bor i tettbebygget boligstrøk. Har er det ikke noe særlig for en hund å vandre fritt. Derfor bruker vi løpestreng/bånd hos mamma og dem, eller setter dem i delen i hagen som er gjerdet inn.

Da jeg bodde i rekkehusleilighet, så gjerdet jeg inn min del av hagen. Absolutt det jeg foretrekker, da kan hundene gå ut og inn som de selv vil, og man slipper styr med å feste dem i bånd, osv.

Har dere mulighet til å gjerde inn, så ville jeg vurdert det :)

Har dere både hundebur og en lite hundeseng innendørs? Tenker da på at buret kan fungere som den trygge sonen, både dag og natt, mens sengen kan tas i bruk på dagtid i stuen for å slappe av i? Vi tenker at buret skal stå på kjøkken/gang, altså ikke det naturlige oppholdsrommet her hos oss.

Vi har både hundebur og hundesenger. Ene hunden er veldig glad i bur/huler, den andre foretrekker å ligge i lenstolen eller hundesengen sin. Det er ikke noe poeng i å ha et bur bare for å ha det, og det er heller ikke noe automatikk i at bur blir "den trygge sonen". Hos oss er hele leiligheten trygg og god for hundene, og det blir det nok helt sikkert hos dere også :)

Absolutt viktig at hunden lærer å slappe av uten å bli puttet i bur. :)

Hvordan etablere gode matvaner? Når gir dere hunden mat, og hvor mye hver gang? Dette er vel helst et spørmål til de som har hunder på samme størrelse/matinntak :)

Du kommer til å få god info ang foring av din oppdretter. Det er greit å starte med samme foringsrutiner som oppdretter har hatt, og når du merker hunden begynner å få dårligere matlyst, så reduserer du antall måltider, osv. Selv forer jeg en gang om dagen, men det er like vanlig å fore to ganger om dagen til voksne hunder.

Når hunden er hjemme alene, gir dere hunden hele huset til disposisjon, har den i bur, eller begrenser bestemte områder? Her tenker vi i starten i alle fall på å begrense et område som ikke er "farlig". Altså ingen farlige ledninger, og heller ikke ting vi er redde for. Etterhvert har vi lyst at hunden skal kunne ha hele huset til disposisjon.

Jeg har mine på begrenset område. Skulle gjerne hatt dem i hele leiligheten, men tør ikke å ta sjansen på det med valpen/unghunden. :P Vi har dem på soverommet + gangen. Lukket dør til bad og stue. :)

Og sist med ikke minst; hvilke ting kjøpte du til hunden som virkelig kom til god nytte, og hva ble aaldri brukt?

Håper noen tar seg tid til å svare på i allefall noen av spørsmålene våre! Gjerne flere, så man kanskje får noen kreative løsninger som passer oss :)

Jeg kjøpte så lite som mulig av valpeutstyr. To valpehalsbånd (i forskjellige størrelser) og et kobbel, som vi fremdeles bruker i dag. Gode leker, og tyggeleker. Anbefaler også kong. :)

En annen ting som kan være greit er aktiviseringsleker, f.eks en godbitball. Der fyller man på små godbiter, og så må hunden rulle på ballen for å få ut godbiter.

Ikea har billige kosedyr. De små musene er perfekt størrelse for små-hunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn uten å starte en diskusjon på det så kan dere jo prøve uten bur en stund. Sannsynligvis vil dere ikke trenge det :)

Dette er definitivt et tema som fortjener diskusjon. Ikke nødvendigvis bur generelt, men individuelt. Diskuter pros and cons for bur før du går inn for å innføre det for din hund. Dere har jo kjempegod tid før valpen kommer, bruk den fornuftig! Det er mange mange mange argumenter mot bur du burde lese og vurdere før du tar et valg på den fronten.

Hundetips numero uno: Hundens kroppspråk og dempende signaler! Turid Rugaas er stjerna her.

Lykke til med valp, din heldiggris :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er definitivt et tema som fortjener diskusjon. Ikke nødvendigvis bur generelt, men individuelt. Diskuter pros and cons for bur før du går inn for å innføre det for din hund. Dere har jo kjempegod tid før valpen kommer, bruk den fornuftig! Det er mange mange mange argumenter mot bur du burde lese og vurdere før du tar et valg på den fronten.

Hundetips numero uno: Hundens kroppspråk og dempende signaler! Turid Rugaas er stjerna her.

Lykke til med valp, din heldiggris :D

Heldigvis har vi god tid til å tenke over det ja!

Jeg kunne godt tenke meg å ikke ha hunden i bur, men hvordan er det da om hunden ikke er vant til å bli "sperret inne", og den plutselig må det over en lengre periode? Jeg tenker da en lengre biltur, flytur eller etter en operasjon o.l?

Her ser dere at jeg er tydelig "grønn"! Synes det er FLOTT at så mange tok ser tid til å svare meg, enda på så kort tid. :-) TUSEN TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å "venne ".hunden til å være i bur ved å ha den innesperret dag og natt i tilfelle man skal få bruk for bur en gang er jo bare tull. Det du kan ha, og bør ha, er bur i bilen, og på den måten blir hunden vant med bur. Man skal ikke bruke bur bare fordi man kan komme til å trenge det engang.

Sent from my LG-P880 using Tapatalk 4

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min sover i bur, fordi det er ikke dør på soverommet mitt en gang, jeg vil ikke ha han rundt i hele leiligheten uten oppsyn, uansett hvor valpesikkert det er, dessuten ser jeg ikke forskjellen om hunden sover i en seng eller i ett bur? Forskjellen er jo at i hundesenga kan den våkne opp å tasse rundt.

Jeg vil at min valp skal sove på natten - sånn som jeg gjør. Nå er det også sånn at jeg har katt, og han får leiligheten for seg selv på natten, hans fritid, siden han fungerer som en storebror/tygge leke om han kommer på gulvet hele dagen, når valpen min er løs.

Men når det er sagt, så jobber jo ikke jeg, jeg er hjemme hele dagen, hver dag og dermed er hunden min i bur kun på natten når vi skal sove eller 2-3minutter i time out, som jo blir sjeldnere å sjeldnere. Og derfor syns jeg at det er greit at min valp sover i bur.

Valpen min sier ifra når han må tisse og da slipper jeg han ut, så er det inn igjen, da løper han rett inn i buret før jeg får tatt av han lenka nesten :)

Overdrevent bur bruk syns ikke jeg heller er bra, men mitt bur bruk passer meg utmerket, det er ingen foruten om meg og mine dyr som skal inn på mitt soverom, så der gjør det ikke noe å ha en stygg hundeseng.

Så jeg ville, om man vil ha bur til hunden, tenkt på hvor mye den blir å sitte i buret i så tilfelle. Men om man vil den skal sove i buret om natta, ser jeg ærlig talt ikke hvorfor det skal være så forferdelig.

Min valp får mat 3 ganger daglig rundt klokka 9-3-9. Noen ganger senere eller tidligere, kommer annpå dagen vår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh som vi gleder oss! Det er altså bestemt; til sommeren satser vi på å få en liten firbent venn hjem til oss! Vi hr bestemt oss for at Bichon Havanais er rasen "vår", de virker jo så fantastiske.

Men vi har noen praktiske spørsmål, siden vi ikke har hatt hund før som par. Jeg håper derfor at noen kloke hundefolk kan ta seg tid til å svare oss :)

Vi snakker litt om å ordne en løpestreng og et lite hundehus i hagen, som kan tas i bruk når vi er utendørs med ulike sysler. Vi er en del ute i hagen, både sommer som vinter. Er dette nødvendig? Om ikke, hvordan løser dere det når dere er ute i hagen og hunden skal være med?

Vi satte opp et gjerde slik at hun kan være løs sammen med oss og vi slipper å tenke på at hun plutselig stikker. Da kan hun være ute eller inne som hun ønsker selv, vi kan leke sammen i hagen, hun kan leke med seg selv, vi kan slippe henne ut for morgentissing uten å gå ut i morgenkåpe, osv. :P Om ikke gjerde er aktuelt hadde jeg nok hatt på langline, evt. festet den i en sånn skru i bakken. (Vet ikke hva det heter.. :icon_redface: )

Bygde også et hundehus, men det brukes veeldig skjeldent.

Har dere både hundebur og en lite hundeseng innendørs? Tenker da på at buret kan fungere som den trygge sonen, både dag og natt, mens sengen kan tas i bruk på dagtid i stuen for å slappe av i? Vi tenker at buret skal stå på kjøkken/gang, altså ikke det naturlige oppholdsrommet her hos oss.

Vi bruker bur kun i bilen. Eller på utstilling, da har vi et sånt stålbur tilgjengelig. Har et trønderbur i bilen, som skal være kollisjonssikkert. Kjøpte en billig hundeseng i stoff, men hun brukte den aldri.. Da kjøpte vi en sånn bia-bed kopi fra biltema for vi tenkte kanskje hun ikke likte stoffet i den forrige. Men hun brukte ikke den heller, så den står på soverommet så har hun vertfall tilbudet. Hun trives best på gulvet eller tepper, rett og slett :)

Hvordan etablere gode matvaner? Når gir dere hunden mat, og hvor mye hver gang? Dette er vel helst et spørmål til de som har hunder på samme størrelse/matinntak :)

Vi gav mat 4 ganger daglig da hun var valp, og trappet gradvis ned. Nå er hun 7 mnd og får 2 ganger om dagen. Varierer veldig når hun får, for vi vil ikke ha en hund som forventer mat kl 10 for eksempel.

Når hunden er hjemme alene, gir dere hunden hele huset til disposisjon, har den i bur, eller begrenser bestemte områder? Her tenker vi i starten i alle fall på å begrense et område som ikke er "farlig". Altså ingen farlige ledninger, og heller ikke ting vi er redde for. Etterhvert har vi lyst at hunden skal kunne ha hele huset til disposisjon.

Hun er hjemme alene på soverommet. Det er hennes "fristed" om jeg kan kalle det det. Vi har stooooort soverom, der er ingenting hun kan skade seg på og der er ingenting vi er redde for. Vi valgte soverommet fordi hun er vant til at når vi er der skal vi være rolig og/eller sove, og det er det kjøligste rommet i huset :P (har polarhund, vel og merke)

Når hun er alene har vi på radio.

Og sist med ikke minst; hvilke ting kjøpte du til hunden som virkelig kom til god nytte, og hva ble aaldri brukt?

Som mange andre nevner - KONG! Blir brukt ofte her i huset :) Og jeg er veldig glad vi investerte i GODE børster.

Bomkjøp - hundesenger.. Og sånne navneskilt til å henge på halsbåndet. De ble fort ødelagte og/eller datt av på grunn av herjing :P

Håper noen tar seg tid til å svare på i allefall noen av spørsmålene våre! Gjerne flere, så man kanskje får noen kreative løsninger som passer oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har vi god tid til å tenke over det ja!

Jeg kunne godt tenke meg å ikke ha hunden i bur, men hvordan er det da om hunden ikke er vant til å bli "sperret inne", og den plutselig må det over en lengre periode? Jeg tenker da en lengre biltur, flytur eller etter en operasjon o.l?

Her ser dere at jeg er tydelig "grønn"! Synes det er FLOTT at så mange tok ser tid til å svare meg, enda på så kort tid. :-) TUSEN TAKK!

Du trener på det på samme måte som alt annet :) Hvis du har bil regner jeg med du har tenkt til å ha bur i bilen (sjekk den inspirerende tråden om ulike løsninger i biler!), da kan dette trenes på ved å gjøre det trivelig hver gang dere skal ut på kjøretur, og ha kule destinasjoner. Jeg bruker flybag til min når vi tar toget, og den ene gangen vi har flydd, men eneste jeg har trent på det er å lære han å hoppe oppi frivillig og gjøre godbitsøk i fleeceteppet oppi der. Første gangen vi tok toget krølla han seg sammen og snorka hele veien fra Bergen til Oslo, uten problemer :) Hjemme derimot vil han ikke være oppi der med mindre jeg har noe godis til han. Derfor trener vi ikke på det heller, det funker jo fint til mitt bruk.

Min er omplassert og er "vant" til å være i bur fra der han kom fra. Har derfor også en diger flykasse til han, men som han hater. Har aldri sett han legge seg der frivillig. Jeg har blitt anbefalt å bruke det for å trene på separasjonsangst - 100% mot sin hensikt i vårt tilfelle. Buret står bare og samler støv!

Heldigvis er det sjeldent man MÅ ha bur (kan ikke tenke meg annet enn hos vet eller ved transport hvor det VIRKELIG er prekært), tror det viktigste arbeidet du kan gjøre i denne treningen er å lære hunden din å roe seg hvor det måtte være :) Søk litt rundt i forumet så finnes det råd!

http://adferdstrening.wordpress.com/om-meg/roligtrening/ <-- god link :)

Edit: la til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å "venne ".hunden til å være i bur ved å ha den innesperret dag og natt i tilfelle man skal få bruk for bur en gang er jo bare tull. Det du kan ha, og bør ha, er bur i bilen, og på den måten blir hunden vant med bur. Man skal ikke bruke bur bare fordi man kan komme til å trenge det engang.

Sent from my LG-P880 using Tapatalk 4

Altså, helt greit å være imot bur. Men det å bruke bur er ikke det samme som å ha den innesperret dag og natt! Det finnes en mellomting her, og det blir så feil å bruke slike formuleringer. Ikke meningen å starte megadiskusjon her, men blir så matt av slike svart/hvitt enten/eller formuleringer.

Noen mennesker velger å bruke bur til hundene sine, og så lenge det gjøres med måte (max noen timer hver dag) så må burmotstandere klare å respektere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, helt greit å være imot bur. Men det å bruke bur er ikke det samme som å ha den innesperret dag og natt! Det finnes en mellomting her, og det blir så feil å bruke slike formuleringer. Ikke meningen å starte megadiskusjon her, men blir så matt av slike svart/hvitt enten/eller formuleringer.

Noen mennesker velger å bruke bur til hundene sine, og så lenge det gjøres med måte (max noen timer hver dag) så må burmotstandere klare å respektere det.

Hvis man har hunden i bur mens man er på jobb (og når man ellers er borte), samt om natten, så vil jeg kalle det dag og natt jeg da, selv om det ikke er 24t i døgnet (men det regner jeg med at du skjønte).

Du skrev:

Har dere både hundebur og en lite hundeseng innendørs? Tenker da på at buret kan fungere som den trygge sonen, både dag og natt, mens sengen kan tas i bruk på dagtid i stuen for å slappe av i? Vi tenker at buret skal stå på kjøkken/gang, altså ikke det naturlige oppholdsrommet her hos oss.

Da gikk jeg ut i fra at du mente et lukket bur? Sånn ca regnet ut, hvis dere har en ca normal arbeidstid og søvnbehov, så blir det 7+7 timer i bur (nå rundet jeg ned, ofte er man jo på jobb 8 timer + reisetid, og jeg trenger iallefall mer søvn enn 7 timer). Det er 14 timer i bur det. Og det er mye.

Godt mulig dette ikke var det du tenkte på, men jeg baserte mitt svar ut i fra det du forespeilet i innlegget ditt :)

Jeg klarer fint å respektere at noen bruker bur noen timer hver dag, men jeg synes fortsatt ett par timer er unødvendig under normale forhold. Når det kommer til midlertidige treningsperioder og andre ting der bur kan være nyttig er det greit, men sorry, hunder er ikke burdyr, og jeg må jo bare innrømme at jeg tenner litt på pluggene når jeg gang på gang ser at folk som skal kjøpe seg valp kjøper seg bur i samme slengen, akkurat som om det skulle være en nødvendighet og at det ikke er mulig å ha hund uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har hunden i bur mens man er på jobb (og når man ellers er borte), samt om natten, så vil jeg kalle det dag og natt jeg da..

Du skrev:

Da gikk jeg ut i fra at du mente et lukket bur? Sånn ca regnet ut, hvis dere har en ca normal arbeidstid og søvnbehov, så blir det 7+7 timer i bur (nå rundet jeg ned, ofte er man jo på jobb 8 timer + reisetid, og jeg trenger iallefall mer søvn enn 7 timer). Det er 14 timer i bur det. Og det er mye.

Godt mulig dette ikke var det du tenkte på, men jeg baserte mitt svar ut i fra det du forespeilet i innlegget ditt :)

Jeg klarer fint å respektere at noen bruker bur noen timer hver dag, men jeg synes fortsatt ett par timer er unødvendig under normale forhold. Når det kommer til midlertidige treningsperioder og andre ting der bur kan være nyttig er det greit, men sorry, hunder er ikke burdyr, og jeg må jo bare innrømme at jeg tenner litt på pluggene når jeg gang på gang ser at folk som skal kjøpe seg valp kjøper seg bur i samme slengen, akkurat som om det skulle være en nødvendighet og at det ikke er mulig å ha hund uten.

Ja, der er jeg enig. Leste det som en spissformulering for å poengtere dette med bur, my bad :) Jeg er helt enig i at bur om natten og mens man er på jobb er altfor mye.

Ja, jeg ser at du tenner på pluggene på det ;) Men folk må få velge selv, vi kan ikke tvinge dem til å gjøre det vi mener er best, vi kan kun komme med forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...