Gå til innhold
Hundesonen.no

Puli


Mud
 Share

Recommended Posts

Jeg frykter litt at jeg er den med mest førstehåndserfaring med denne rasen her på forumet, men jeg håper jeg tar feil. Eventuelt at noen her inne kjenner noen oppdrettere e.l

Amalie ( som er den eneste Pulien jeg har kjent) var jo import og allerede en gammel hund når vi ble kjent.

Sambo kjenner heller ingen andre Pulier.

Så da vil jeg gjerne vite mer før vi lander på rasevalg. Alt mulig egentlig, bortsett fra pelsstellet, det er vi grundig forberedt på. Og lyden.

Finnes det egentlig aktive oppdrettere igjen i landet?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da står vi på venteliste på Pulikull i Sverige og Danmark. Forhåpentligvis kommer det en tispevalp til oss i juni fra kennel haxeboet i Sverige, hvis ikke blir det nok en Dansk import senere i 2014

det kommer ann på hvor flink man er til å tørke de Da er vi enige om navn faktisk! Det var fort gjort . Vi stjeler hemningsløst fra @ida og dyret blir nok hetende Bimbo

Fillefrantz du får ikke endre navnet om han blir din

Posted Images

Joda, jeg har sjekket ut KUR , men det virker ikke som noen av oppdretterne har hatt kull på flere år.

Vi skal på Dogs4all og prøve å mingle med de få Puliene som kommer. Amalie var en forhund og ble eid av en av de ledende aktørene på rasen og vi har planer om å ta kontakt med de når vi ev har bestemt oss. Men for meg trekker det kraftig ned hvis det bare er ett kull hvert 5 år eller noe. Det er noe med å kunne velge litt og ikke måtte ya til takke med hva som helst. Jeg vil ha bra gemytt og den skal være pen :aww: Og frisk selvfølgelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige ja. Ikke dumt. Jeg har jo blitt så lat på mine gamle dager at jeg ikke gidder reise land og strand rundt med en unge på slep for å hilse på oppdrettere, men det kommer garantert noen svenske til Dogs4all, og eier av Amalie kan sikkert anbefale noen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som driver med oppdrett av Old english sheepdog, som også avler Puli. Jeg er ikke sikker på om hun fortsatt gjør det, virker som om hjemmesiden ikke er helt oppdatert. Lene driver kennel Azedagi som holder til i Strømstad, hun kan sikkert anbefale dere en annen kennel om hun ikke driver med puli selv lengre.

Jeg har lagt merke til at det er fler med OES som også har puli, bla kennel Rosenhjort, men den hjemmesiden har heller ikke blitt oppdatert på veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som driver med oppdrett av Old english sheepdog, som også avler Puli. Jeg er ikke sikker på om hun fortsatt gjør det, virker som om hjemmesiden ikke er helt oppdatert. Lene driver kennel Azedagi som holder til i Strømstad, hun kan sikkert anbefale dere en annen kennel om hun ikke driver med puli selv lengre.

Jeg har lagt merke til at det er fler med OES som også har puli, bla kennel Rosenhjort, men den hjemmesiden har heller ikke blitt oppdatert på veldig lenge.

Amalie var eid av kennel rosenhjort. Jeg lurer på om Puli oppdrettere generelt suger på oppdatetinger?

Hva er ditt inntrykk av Pulien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige ja. Ikke dumt. Jeg har jo blitt så lat på mine gamle dager at jeg ikke gidder reise land og strand rundt med en unge på slep for å hilse på oppdrettere, men det kommer garantert noen svenske til Dogs4all, og eier av Amalie kan sikkert anbefale noen! :D

Det er nå ikke veldig land-og-strand å kjøre 1,5t over grensa eller fly 1t til sverige? :P Alle oppdretterne er ca på breddegrad med og sør for arlanda. Mange rundt Göteborg og :) Virker som oppdretterne er aktive og har valpekull i ny og ne. Artig info på sidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amalie var eid av kennel rosenhjort. Jeg lurer på om Puli oppdrettere generelt suger på oppdatetinger?

Hva er ditt inntrykk av Pulien?

Haha ja kanskje det :P Mulig miljøet er så lite at det ikke er nødvendig og styre med hjemmesiden uansett for de vet om hverandre og få utenforstående skaffer seg Puli?

Ang Rosenhjort så ser jeg på hjemmesiden at det bare står ett navn der, de var to før. Kan jo være at det er mindre oppdrettsvirksomhet når man blir alene om det? Dessuten er han jo dommer så mulig vanskelig å kombinere på en så tallfattig rase?

Mitt inntrykk er at Pulien er tøff og robust. Synes de virker frampå og oppfinnsomme. Den jeg kjente best bestemte over flokken sin med OESer. De få jeg har truffet har vært omgjengelige men samtidig reservert. De var oppsøkende til de som de kjente, men var lite opptatt av fremmede mennesker og andre hunder.

Jeg har inntrykk av at de har lite lyd, lite pelsstell (bortsett fra i overgangsfase valp/voksen), glade og livlige hunder :) Skulle ønske mannen ville hatt Puli :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå ikke veldig land-og-strand å kjøre 1,5t over grensa eller fly 1t til sverige? :P Alle oppdretterne er ca på breddegrad med og sør for arlanda. Mange rundt Göteborg og :) Virker som oppdretterne er aktive og har valpekull i ny og ne. Artig info på sidene deres.

Jeg prøver tappert å surfe litt med mobil siden ungen har lagt beslag på pc'n, men det ser lovende ut ja.

@ : det er mitt inntrykk etter Amalie også, men så tenker jeg at det må jo være noen generelle downsides hun ikke hadde siden rasen er så sjelden.

Sånn bortsett fra at de fleste trodde at sambo hadde "pyntet" hunden med dreads ble jo de fleste fascinert av den lille moppen.

Hun var veldig grei og ukomplisert. Men hun gadd ikke hilse på fremmede. Hadde de hengt rundt oss en stund kunne hun plutselig be om kos, men ellers var de luft.

Praktisk :lol:

Edit: hun hadde lyd da. Akkurat når det kom folk. Så ble det tyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med raserepresentant for Puli i Norge, evt leder for KUR, som også har puli.
Begge to meget hyggelige damer, og leder som jeg kjenner best, kommer til D4A, og er godt oppdatert på rasen.
http://www.kur.no/

Evt finnes det flere bra oppdr. i Sverige, som også personene over kan tipse deg om.

Klubben har dessverre ingen stand på D4A, klubben er nokså liten og har dessverre få personer til å stelle og å organisere det som kreves med dette.




  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å ta en kikk på facebooksiden med det fine navnet "happy global puli tales", der er det masse erfarne folk. Lyden og pelsen er vel det jeg kjenner best til med puli, så jeg stopper der jeg. Men jeg poster for ei venninne som har Puli. Ifølge henne en "ikke veldig objektiv" framstilling av hennes hund, Hunden:

Hunden prinsesse på 4 ben!

Har en omplasseringspuli fra Ungarn som kom til oss når hun var ca. 1-1,5 år. Har hatt henne i 3 år.

Hun var sky i starten, og hun liker fortsatt ikke fremmede mennesker. Det tar en del besøk til før hun godtar de. Damer går bedre enn menn her, men det er nok individuelt. Hun gjør aldri noe mot de som kommer på besøk, skaper selv avstand og holder seg vekk. Kan ligge under bordet og småknurre for seg selv, men det er alt.

Inne er hun veldig rolig, sover for det meste, kan kose på sine premisser, det meste skal egentlig foregå på hennes premisser. Hun går når hun får nok! Bjeffer ikke når hun er aleine hjemme. Hun er veldig egenrådig og snartenkt, og veit akkurat hva hun vil.

Hun er ikke glad i morgenturer, eller å stå opp. Må omtrent slepes ut hvis hun mener det er for tidlig. Kveldsturene likedan, dersom hun har lagt seg! Midt på dagen derimot, kan hun springe i timesvis! Vann er noe hun hater! Bading er det verste i verden, og da protesteres det.

Hun liker ikke barn noe særlig, men det har ikke noe med rasen å gjøre, mer henne og hennes opplevelser.

Hun er supersmart og lettlært! Klikkertrening er en storfavoritt, kjempetent når klikkeren kommer fram! Veit også at mange brukes i agility, og selvfølgelig til gjeting.

Hun er dessverre litt bånd aggressiv når vi møter andre hunder, eller det ser sånn ut, hun vil bort å hilse, og måten hun viser det på er å oppføre seg som en total idiot og hoppe rundt og bjeffe som en gal. Ser kjempesmart ut, rett og slett. Når hun får løpe løs med andre hunder gidder hun sjelden vie dem særlig oppmerksomhet.

Andre hunder kan han vanskeligheter med å lese en puli, pga pels og at de ofte har pelsen hengende over ansiktet så øyne osv ikke synes. Vi har satt opp en hottentott på vår så hun ikke får pels i ansiktet.

De har et gjeterinnstinkt man ikke kommer utenom, og foretrekker at flokken er samlet.

De er stae, sjefete, bestemte, og gjør akkurat som de vil. De er også trofaste, kosete, nydelige og veldig veldig snille. De gir deg silent treatment når de føler du har gjort noe galt, og de trøster deg når du har en kjip dag.

Det er en helt fantastisk rase, du kommer til å le, gråte og ville rive av deg håret, men de er verdt det!

De er for øvrig også allergivennlige! Min samboer er allergisk mot alt av pelsdyr, men ikke henne. Har også flere familiemedlemmer med varierende allergier som ikke reagerer på henne.

Som ungarerne så fint sier Ez nem kutya, ez Puli! (Det er ikke en hund, det er puli!) Det er helt sant!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Må bare taste raskt ( jobben kaller) .

@JeanetteH alle erfaringer er relevante!

@MaritaS bortsett fra at Amalie var mer sosial og at hun ikke brøy seg filla om passerende hunder ( bortsett fra når hun gikk tur med svigermor) var det der en beskrivelse av Amalie! :lol: Da var hun rasetypisk...

Vi lo godt her på morgenkvisten.

Hun var en herlig og rar hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det rimelig kort. Jeg har enda ikke opplevd at en Puli i oppsamlingsringen ikke prøver fly på hundene mine om vi står i nærheten av de. Så det har blitt en vane å holde god avstand.

Nå er dette en veldig stresset situasjon for mange hunder, så jeg liker egentlig ikke beskrive hunder utifra en slik situasjon. Men regner med du Anette forstår de opplevelsene er veldig situasjonsbetinget i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det rimelig kort. Jeg har enda ikke opplevd at en Puli i oppsamlingsringen ikke prøver fly på hundene mine om vi står i nærheten av de. Så det har blitt en vane å holde god avstand.

Nå er dette en veldig stresset situasjon for mange hunder, så jeg liker egentlig ikke beskrive hunder utifra en slik situasjon. Men regner med du Anette forstår de opplevelsene er veldig situasjonsbetinget i seg selv.

Men siden det er så få Pulier her til lands, kan det være de samme Puliene? Eller opplever du det når du stiller i utlandet også?

Amalie opplevde jeg som veldig miljøsterk og hun brydde seg rett og slett ikke om andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden det er så få Pulier her til lands, kan det være de samme Puliene? Eller opplever du det når du stiller i utlandet også?

Amalie opplevde jeg som veldig miljøsterk og hun brydde seg rett og slett ikke om andre hunder.

Dette er hunder i Norden. Norge, Danmark og Sverige har jeg opplevd det samme. Ikke de samme handlerene alltid, så jeg vil tror noen av de iallefall er forsjellige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hunder i Norden. Norge, Danmark og Sverige har jeg opplevd det samme. Ikke de samme handlerene alltid, så jeg vil tror noen av de iallefall er forsjellige hunder.

Uffda. Jeg mener jo at hunder skal tåle sånt uten å uttagere. Jeg får sjekke ut de som kommer på Dogs4all. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg ville jeg sendt mail til Kennel Häxeboet - de hadde pulikull i april i år men fikk bare en valp, kanskje de planlegger et til kull om ikke så lenge? http://www.haxeboet.com/starter.htm

Trooor hun/de som driver er norsk men bor 5 min over grensa til Sverige hvis jeg har skjønt rett :) Kjenner de ikke altså har bare lagt merke til de gjennom facebooksida "Ungarske hunder" :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Hunden er veldig grei med hunder hun kjenner da. Vi kjørte bil fra Norge til Ungarn i sommer, da hadde hun ikke møtt Tanuki siden han var en liten valpefjert, men det gikk helt greit å dele baksete med han. Hun kjeftet når han satt seg på henne, men det var helt greit :P

Og hun er jo ikke agressiv mot hunder hun møter, bare veldig uhøflig.. jo mer lyd, jo bedre.

Om jeg skal ha en puli engang så blir det en hvit!

536218_10201368294064539_246598069_n_zps

1271264_10201364113480027_433375963_o_zp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Hunden er veldig grei med hunder hun kjenner da. Vi kjørte bil fra Norge til Ungarn i sommer, da hadde hun ikke møtt Tanuki siden han var en liten valpefjert, men det gikk helt greit å dele baksete med han. Hun kjeftet når han satt seg på henne, men det var helt greit :P

Og hun er jo ikke agressiv mot hunder hun møter, bare veldig uhøflig.. jo mer lyd, jo bedre.

Om jeg skal ha en puli engang så blir det en hvit!

536218_10201368294064539_246598069_n_zps

1271264_10201364113480027_433375963_o_zp

Hun var knallsøt!

Det var en aldeles nydelig creme hannhund innom jobben min for et år siden. Han var en nydelig kosebamse Synd hvit og creme er så sjeldent:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...